Ga naar inhoud

Test-aankoop goes electric


Parsifal

Aanbevolen berichten

1 hour ago, Parsifal said:

Ik zeg ook nergens dat dit nodig is, maar moest ik een commercieel bedrijf zijn. Zou ik m'n laadpalen eerst zetten daar waar ik er het meest op kan verdienen. En dat blijft nog steeds bij uitvalswegen naar het buitenland.

Bij héén en terug kan je je wagen ook aan een tragere 50kw destination charger hangen op je bestemming. Ik ken geen enkele EV rijder die ergens heenrijd zonder te kijken waar zijn wagen kan opladen als hij geparkeerd staat. 

Al eens geladen aan 50KW? Als je maar een half uur op je "destination" moet zijn ga je daar niet ver mee lopen :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, ir_fuel zei:

Al eens geladen aan 50KW? Als je maar een half uur op je "destination" moet zijn ga je daar niet ver mee lopen :D 

Op een half uur heb je makkelijk al 50% van een 78Kw batterij geladen. Als de batterij 20% of minder is zal dat nog sneller gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Parsifal zei:

Op een half uur heb je makkelijk al 50% van een 78Kw batterij geladen. Als de batterij 20% of minder is zal dat nog sneller gaan.

En wat is dan snel, volgens het EV volkje? Een 30 minuten op je gsm tokkelen omdat je moet wachten is niet echt snel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

En wat is dan snel, volgens het EV volkje? Een 30 minuten op je gsm tokkelen omdat je moet wachten is niet echt snel. 

Als je 800v kan laden (Taycan en Ioniq5) ga je op 15 min van 20%naar 80% met een 80kw batterij (is iets van een 500km range)

op 5 minuten heb je 100km bij.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Parsifal zei:

Als je 800v kan laden (Taycan en Ioniq5) ga je op 15 min van 20%naar 80% met een 80kw batterij (is iets van een 500km range)

op 5 minuten heb je 100km bij.

Why even bother. Hey volgende argument is sowieso toch opnieuw “JaMaAR aLs Ik TaNK ...”

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Polygoon zei:

Why even bother. Hey volgende argument is sowieso toch opnieuw “JaMaAR aLs Ik TaNK ...”

Wat toch geen verkeerde opmerking is?

Als je een langere rit doet en je kan bv niet ter plaatse laden (kunnen verschillende factoren zijn zoals ergens een wandeling in de ardennen of laadpaal bezet) dan moet ik tegen mijn kinderen en vrouw zeggen. " we vertrekken een half uur vroeger, want we moeten nog ergens een laadpaal zoeken. en dan mogen jullie daar wat in de wagen op jullie gsm tokkelen. "

Het blijft toch een aanpassing vragen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, tuscani zei:

Het blijft toch een aanpassing vragen?

We zijn op pagina 17 van het topic. Ik denk dat het ondertussen wel duidelijk is dat het een aanpassing vraagt. Dat hoeft echt niet elke post herhaalt te worden. 

De cijfers die @Parsifal hierboven zet, zijn heel knap voor een EV maar gaan nooit goed genoeg zijn voor een non-believer. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij met dat raar schrift schrijft krijg je ook reacties

:D

En idd dat zijn goede waardes die Parsifal daar zet, maar dat ga jij ( of iemand anders met een id3 of 4 ) toch niet halen? Eerder de hogere klasse ( dat klinkt verkeerd :lol: )

Ik ben geen non believer, zeker niet. Eerder onwetend, en zit al lang met een tesla in mijn hoofd. Maar ik zou daar precies eerst een maand willen met rijden, vooraleer ik het allemaal weet.  Want op papier is alles mooi. ( werkt idd ook voor de non believers)

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, tuscani zei:

Als jij met dat raar schrift schrijft krijg je ook reacties

:D

En idd dat zijn goede waardes die Parsifal daar zet, maar dat ga jij ( of iemand anders met een id3 of 4 ) toch niet halen? Eerder de hogere klasse ( dat klinkt verkeerd :lol: )

Ik ben geen non believer, zeker niet. Eerder onwetend, en zit al lang met een tesla in mijn hoofd. Maar ik zou daar precies eerst een maand willen met rijden, vooraleer ik het allemaal weet.  Want op papier is alles mooi. ( werkt idd ook voor de non believers)

Een maand mee rijden gaat mss moeilijk zijn, maar een proefrit kan je direct doen. Toen ze naar België kwamen heb ik via het autosalon ook een kunnen maken, was toen voor een Model S 85 of 85p dacht ik en dat was toen, bijna 10 jaar geleden zeker, wel eens een keer speciaal. De prijs was wel fors en de afwerking voor die prijs niet dat. Was toen aan Zaventem en was nog een Amerikaanse leeftijdsgenoot als verkoper wat wel tof was.

Dan in 2018 of 19 of zo met een Model S P90d gereden, in Aartselaar, en dat was zoals ik hier voorheen al heb gezegd, auto langs binnen en buiten was hetzelfde maar afwerking was veel veel beter. Mag ook wel voor die prijs. Dacht dat deze gelijk was aan een Audi RS6 (iets van een 114 000 euro) maar ik voelde het niet, heel snel maar geen emotie, geluid is een zintuig dat niet geprikkeld wordt natuurlijk.

En die verkoper was geen techneut meer maar zo een apple achtige gladde aal die dan maar bleef praten over Autopilot 🙄  ik koop geen auto om niet zelf te rijden he...Dat is net het leuke aan met (eender welke) auto naar Zuiden van Frankrijk of dergelijke te rijden dat je iets te doen hebt ipv op een trein of vliegtuig te zitten wachten tot je er bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij met dat raar schrift schrijft krijg je ook reacties
[emoji3]
En idd dat zijn goede waardes die Parsifal daar zet, maar dat ga jij ( of iemand anders met een id3 of 4 ) toch niet halen? Eerder de hogere klasse ( dat klinkt verkeerd [emoji38] )
Ik ben geen non believer, zeker niet. Eerder onwetend, en zit al lang met een tesla in mijn hoofd. Maar ik zou daar precies eerst een maand willen met rijden, vooraleer ik het allemaal weet.  Want op papier is alles mooi. ( werkt idd ook voor de non believers)
Spoiler, je gaat in die maand waarschijnlijk nooit onderweg moeten bijladen tenzij je een reis doet [emoji6]

Je vertrekt in de praktijk elke dag met een volle batterij, onderweg laad je niet bij tenzij je weet dat je op de resterende lading niet gaat thuis geraken. Dus die paar keer dat je met een lading niet heel de dag toekomt laad je ergens op een bestemming bij. Dan heb je alleen nog die ritten over waar je in 1 rit meer dan je volledige range wil doen. Dan ga je onderweg bijladen, ook dat is iets waar er genoeg ondersteuning is om dat voor jou te plannen.

Wat is er dan niet leuk aan? De beschikbaarheid en kwaliteit van de laadpunten is nog niet op punt, dus die paar keer dat je ze nodig hebt heb je gedoe [emoji16]. Autostrade kilometers vreten range en dat speelt bij mij tussen de oren [emoji16]

Maar voor een doorsnee gezin is het perfect bruikbaar volgens mij.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago, Parsifal said:

Als je 800v kan laden (Taycan en Ioniq5) ga je op 15 min van 20%naar 80% met een 80kw batterij (is iets van een 500km range)

op 5 minuten heb je 100km bij.

"Als". Waar kan je laden aan 800v?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Cyrano.ak said:

"Als". Waar kan je laden aan 800v?

De uitspraak van de ev-fans sinds 2012.

"Je zal .."

"Binnenkort..."

"Er zullen..."

 

:D 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 3/29/2021 at 9:19 AM, Parsifal said:

 

Ik ken geen enkele EV rijder die ergens heenrijd zonder te kijken waar zijn wagen kan opladen als hij geparkeerd staat. 

Jij kent mij toch?

Met het aantal Superchargers overal, kijk ik echt nergens meer naar. 

Enige waar ik wel nog naar zou kijken is als ik 'm bvb 2 weken ergens zou moeten laten staan. Dan zou ik 'm wel graag aan een draadje hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, DDke said:

Jij kent mij toch?

Met het aantal Superchargers overal, kijk ik echt nergens meer naar. 

Enige waar ik wel nog naar zou kijken is als ik 'm bvb 2 weken ergens zou moeten laten staan. Dan zou ik 'm wel graag aan een draadje hebben.

Met een Tesla zou ik er idd ook niet wakker van liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, Cyrano.ak zei:

"Als". Waar kan je laden aan 800v

overal zolang  je met een taycan of ioniq5 rijdt.


de 800v omvormer is geintegreerd in de wagen. Die zal de 400v van het net omzetten naar 800. Dan laad je altijd dubbel zo snel.

de totale tijd is natuurlijk afhankelijk van de oplader. Bij de snellaadstations aan de snelweg van 350Kw is dat in 15min.

als je ergens een afspraak hebt, en je parkeert hem aan 50Kw lader, heb je op minder dan een half uur meer dan de helft van je batterij opgeladen.

 

  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, ir_fuel zei:

De uitspraak van de ev-fans sinds 2012.

"Je zal .."

"Binnenkort..."

"Er zullen..."

 

:D 

DIT ! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, DDke zei:

Jij kent mij toch?

Met het aantal Superchargers overal, kijk ik echt nergens meer naar. 

Enige waar ik wel nog naar zou kijken is als ik 'm bvb 2 weken ergens zou moeten laten staan. Dan zou ik 'm wel graag aan een draadje hebben.

De oorspronkelijke discussie ging over het feit dat de snellaadstations van Ionity vooral op de uitvalswegen naar het buitenland liggen omdat België zo klein is dat je overal op één lading geraakt.

Als je op één lading niet teruggeraakt, dan is het wel handig dat er een destination charger is zodat je onderweg niet terug moet opladen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Parsifal said:

de 800v omvormer is geintegreerd in de wagen. Die zal de 400v van het net omzetten naar 800. Dan laad je altijd dubbel zo snel.

Kan je me dit eens uitleggen, rekening houdend met :

1 Watt = 1 Volt * 1 Ampere

1A = 1W / 1V

Gaan we naar een Allego lader: 50kW a 400V = 125A

Je verdubbelt het voltage naar 800V, die 125A daar kan je niks aan veranderen (is het maximum wat uit de kabel komt), dan krijg je ipv 50kW aan 400V 25kW aan 800V.

Natuurlijk zit er een converter in de auto. Als je 400V uit de kabel haalt en je moet een batterij van 800V laden lukt dat nooit door 400V naar de batterij te pompen, maar als je het voltage verdubbelt halveer je de stroomsterkte, en komt het eigenlijk op hetzelfde neer (verliezen door warmte niet mee gerekend, bij lagere voltages, want daar heb je dan dikkere kabels enzo nodig want meer amperes geeft meer weerstand/hitte).

Het voordeel van 800V is dat je kabels minder dik moeten zijn voor dezelfde stroomsterkte, en dat heeft bv voordelen als je hard wil kunnen accelereren lange tijd, of snel wilt kunnen laden op stations die daarvoor voorzien zijn. Je kan dus een Ionity 350KW 400V lader gebruiken aan 175KW 800V, terwijl sommige auto's beperkt zijn op 150KW 400V omwille van de bekabeling. Maar bij een 50kW lader loop je gewoon tegen de beperkingen van die lader aan, of dat nu 400 of 800 V is.

Bij Tesla pompen ze dan 300KW aan 400V door de Supercharger V3 (en kabels van je auto) tegenwoordig.

 

 

 

  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die discussie is hier al geweest paar paginas terug. Is toen ook geen antwoord op gekomen.

Zal dus werken via magie.

  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Ofwel is dat wat ze aan het marketing departement hebben wijsgemaakt bij het opzetten van hun campagne :ninja: 

was misschien de makkelijkste oplossing.

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

dit al gelezen...🙄 vraag me af hoe dat dit gaat zijn

ze gebruiken de stroom van de batterij van de auto's op dat plein als de zonnepanelen het bedrijf niet genoeg stroom kan voorzien.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/04/21/zelzate-krijgt-allereerste-slimme-laadplein-van-het-land-wagens/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid