Jump to content
Parsifal

Test-aankoop goes electric

Recommended Posts

BMWMB    6,689
BMWMB

Ik ben ervan overtuigd dat dit de toekomst zal worden. Nu gaat elektriciteit in 1 richting, en dat is van het net naar de verbruiker, maar in de toekomst zie ik een systeem waarbij bedrijven en particulieren, en dat kan dus ook via auto’s, energie opslaan in batterijen, en dat het net hier stroom uit kan halen. Elektriciteit zal dus in beide richtingen gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ir_fuel    38,109
ir_fuel
3 minutes ago, BMWMB said:

Ik ben ervan overtuigd dat dit de toekomst zal worden. Nu gaat elektriciteit in 1 richting, en dat is van het net naar de verbruiker, maar in de toekomst zie ik een systeem waarbij bedrijven en particulieren, en dat kan dus ook via auto’s, energie opslaan in batterijen, en dat het net hier stroom uit kan halen. Elektriciteit zal dus in beide richtingen gaan.

Ja geweldig. Wil je je auto pakken, hebben ze hem net leeggetrokken :lolz: 

  • Funny 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marvin    181
Marvin

Lijkt mij een zinnige manier van elektriciteit uit te wisselen, zoals BMWMB zegt.

Er zal op termijn ook wel interactie zijn tussen gever/nemer zodat je kan zeggen dat je x% van je batterij wil overhouden zodat je nog de afstanden kan rijden die je wil?

Als ik een range heb van 400 km maar moet maar 100 km meer doen om naar huis en opnieuw naar het werk te rijden, dan mogen ze gerust 200 km aan elektriciteit terugnemen als ik sowieso gratis laad op de bedrijfsparking.

Share this post


Link to post
Share on other sites
BMWMB    6,689
BMWMB
Ja geweldig. Wil je je auto pakken, hebben ze hem net leeggetrokken :lolz: 

Als je het artikel leest, dan staat er dat ze maar een klein deel weghalen. Ik zie een systeem waarbij je dat kan afschakelen, en ik denk dan aan medewerkers die veel de baan moeten doen, maar waarbij je wel betaald wordt voor wat je afgeeft. Het zal sowieso een win-win systeem moeten zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
BMWMB    6,689
BMWMB
Lijkt mij een zinnige manier van elektriciteit uit te wisselen, zoals BMWMB zegt.
Er zal op termijn ook wel interactie zijn tussen gever/nemer zodat je kan zeggen dat je x% van je batterij wil overhouden zodat je nog de afstanden kan rijden die je wil?
Als ik een range heb van 400 km maar moet maar 100 km meer doen om naar huis en opnieuw naar het werk te rijden, dan mogen ze gerust 200 km aan elektriciteit terugnemen als ik sowieso gratis laad op de bedrijfsparking.

Inderdaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Le Capri Mauve    714
Le Capri Mauve

De grote uitdaging in groene energievoorziening is altijd de buffer.  Als ge niet kunt kiezen wanneer ze gemaakt wordt moet ge ze ergens kunnen bewaren. Omhoogpompen in een stuwmeer bijvoorbeeld. De autobatterij als opslag gebruiken is wel degelijk interessant.  Ik wil wel eens de getallen zien. Onze belangrijkste aanpak om lokaal CO2 neutraal te worden  is nog altijd alles in China te laten maken :)

Wat is het wereldenergieverbruik momenteel? 20 terawatt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
knight-rider    69
knight-rider

Ik vind dat allemaal heel mooi in theorie, maar wat dat in de praktijk gaat geven? Voor bijvoorbeeld bedrijfswagens, zoals in het geval hier boven kan ik dat begrijpen. Maar wat met privé wagens? De batterij zal immers ook sneller slijten door meer laad en ontladen cycli, wat dus ook een extra kost word.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marvin    181
Marvin
2 hours ago, knight-rider said:

Ik vind dat allemaal heel mooi in theorie, maar wat dat in de praktijk gaat geven? Voor bijvoorbeeld bedrijfswagens, zoals in het geval hier boven kan ik dat begrijpen. Maar wat met privé wagens? De batterij zal immers ook sneller slijten door meer laad en ontladen cycli, wat dus ook een extra kost word.

Je kunt je kabel ook niet in de prieze steken als je dat niet wilt 😁 

Soit, ik denk nu niet dat dat direct standaard zal zijn voor alle auto's in privésituaties. Maar op een bedrijfsparking vind ik dat dat wel moet kunnen, zeker met bedrijfswagens van de onderneming zelf.

Maar in de privésfeer moet het opt-in zijn: als je je elektriciteit wil afgeven (lees: verkopen), dan kies je daar actief voor. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ICM    16,707
ICM
2 hours ago, Marvin said:

Je kunt je kabel ook niet in de prieze steken als je dat niet wilt 😁 

Soit, ik denk nu niet dat dat direct standaard zal zijn voor alle auto's in privésituaties. Maar op een bedrijfsparking vind ik dat dat wel moet kunnen, zeker met bedrijfswagens van de onderneming zelf.

Maar in de privésfeer moet het opt-in zijn: als je je elektriciteit wil afgeven (lees: verkopen), dan kies je daar actief voor. 

Dat laatste.

Kan je zonnepanelen plaatsen, stand-alone, en dus geen prosumententarief betalen?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Liquid Li0n    270
Liquid Li0n
2 uren geleden, ICM zei:

Dat laatste.

Kan je zonnepanelen plaatsen, stand-alone, en dus geen prosumententarief betalen?

ja maar in het artikel staat er als de zonnepanelen niet genoeg leveren. Bv bij geen zonlicht, bij sneeuw, bij schade, etc zouden ze dan die auto's kunnen gebruiken. Maar hopelijk hebben ze ook nog gewone stroom of een "thuisbatterij" als backup.

En over die slijtage van de batterij vroeg ik me het ook af. Die leasewagen gebruikers gaan daar niet van wakker liggen, en veel fabrikanten geven 10 jaar garantie op een batterij. Maar iemand die de auto koopt na 6 jaar terwijl die batterij heel de tijd heeft liggen op en af laden heeft wel pech met zijn 2e of 3e handsje

Edited by Liquid Li0n

Share this post


Link to post
Share on other sites
ICM    16,707
ICM
10 minutes ago, Liquid Li0n said:

ja maar in het artikel staat er als de zonnepanelen niet genoeg leveren. Bv bij geen zonlicht, bij sneeuw, bij schade, etc zouden ze dan die auto's kunnen gebruiken. Maar hopelijk hebben ze ook nog gewone stroom of een "thuisbatterij" als backup.

En over die slijtage van de batterij vroeg ik me het ook af. Die leasewagen gebruikers gaan daar niet van wakker liggen, en veel fabrikanten geven 10 jaar garantie op een batterij. Maar iemand die de auto koopt na 6 jaar terwijl die batterij heel de tijd heeft liggen op en af laden heeft wel pech met zijn 2e of 3e handsje

Ik heb het over vandaag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tjeu    2,906
Tjeu
7 uren geleden, knight-rider zei:

Ik vind dat allemaal heel mooi in theorie, maar wat dat in de praktijk gaat geven? Voor bijvoorbeeld bedrijfswagens, zoals in het geval hier boven kan ik dat begrijpen. Maar wat met privé wagens? De batterij zal immers ook sneller slijten door meer laad en ontladen cycli, wat dus ook een extra kost word.

Als je daar wakker van ligt ga je best niet met en EV in de file gaan staan. Optrekken = ontladen, vertragen = energierecuperatie die in de batterij gestoken wordt ofte opladen. Of als je in een heuvelachtig gebiedt woont, begin uw laadcycli dan maar eens te tellen en de verwachte levensduur van uw batterij aan te gaan passen. Brrrrr. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marvin    181
Marvin
13 hours ago, ICM said:

Dat laatste.

Kan je zonnepanelen plaatsen, stand-alone, en dus geen prosumententarief betalen?

Feit :( maar een mens mag dromen/hopen dat het in de toekomst anders aangepakt wordt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
tuscani    6,753
tuscani
14 uren geleden, ICM zei:

Dat laatste.

Kan je zonnepanelen plaatsen, stand-alone, en dus geen prosumententarief betalen?

Als je een terugdraaiende teller hebt, heb je toch geen prosumententarief meer?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ir_fuel    38,109
ir_fuel
9 minutes ago, tuscani said:

Als je een terugdraaiende teller hebt, heb je toch geen prosumententarief meer?

Idd, dan betaal je als je terugsteekt en betaal je als je afhaalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marvin    181
Marvin

Kunnen we bij deze het topic sluiten? :D

 

En de video en het artikel van Test Aankoop vooral zien als kritiek op de gebrekkige laadinfrastructuur en een waarschuwing aan het adres van onachtzame bestuurders dat elektrisch rijden een mentaliteitswijziging vereist en je vooral moet kijken dat je altijd genoeg geladen hebt want range is niet altijd wat het lijkt?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stephane    1,660
Stephane

Nee

 

 

dat zou veel te rationeel zijn!!!

:P

  • Funny 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wutputt    174
Wutputt

Dat was wel te verwachten dat zoiets ging gebeuren; te groot verlies aan inkomsten voor de overheid 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • Tiep
      By Tiep
      Men maakte een EV-versie van de GLB (7-zitter) en de productpagina staat al live in DE.
      Enkele impressies (niets speciaals):





      Artikeltje: https://www.caranddriver.com/news/a36151518/2022-mercedes-benz-eqb-revealed/
    • Phil
      By Phil
      Munich. At today’s BMW Group Annual Conference the upcoming BMW i4 was revealed. “With its sporty looks, best in class driving dynamics and zero local emissions, the BMW i4 is a true BMW. It makes the heart of the BMW brand now beat fully electric,” said Pieter Nota, member of the Board of Management of BMW AG responsible for Customer, Brands, Sales.
      The BMW i4 is a fully electric 4 door Gran Coupé and will enter the market during the course of 2021, including a BMW M Performance model. Its refined balance of BMW typical sportiness, comfort and sustainable performance are unique in its segment.
      The BMW i4 model line will be available in different versions covering ranges of up to 590km (WLTP) and up to 300 miles* (EPA). With a power output of up to 390kW / 530HP the BMW i4 can accelerate from zero to 100km/h in around 4 seconds.
       



    • D Squaloid
      By D Squaloid
      Porsche Taycan Cross Turismo in vol ornaat
      Jan Lemkes De Porsche Taycan Cross Turismo is al uitgebreid in een dunne camouflagejas getoond en we mochten er zelfs al mee rijden, maar nu is de hogere en ruimere versie van de Taycan officieel gepresenteerd.
      Highlights
      Altijd vierwielaandrijving, meer bodemvrijheid, stoer uiterlijk Grote achterklep, tot 1.212 liter bagageruimte Nieuw: Taycan 4 Nederlandse prijzen al bekend Dat Zuffenhausen met een extra stoere en ruime versie van zijn eerste EV zou komen weten we feitelijk al sinds de Porsche Mission E Cross Turismo in 2018 werd gepresenteerd. Zoals de reguliere Taycan kan worden beschouwd als de productieversie van de ‘normale’ Mission E, zo is deze nieuwkomer overduidelijk de nazaat van de Porsche Mission E Cross Turismo.
      Dat betekent dat de Cross Turismo op twee punten verschilt van de reguliere Taycan. In de eerste plaats is het een modieus ‘hoog-op-de-poten-model’. Het verschil in bodemvrijheid loopt met het optionele Off-road-pakket op tot maximaal 30 mm, maar kan ook worden geminimaliseerd. De  Cross Turismo heeft standaard luchtvering, in tegenstelling tot de reguliere Taycan. Met 1.409 mm is hij in beginsel iets hoger dan een gewone Taycan (1.395 mm).

      Porsche Taycan Cross Turismo
      Ruimer en praktischer
      Dat brengt ons bij het ‘Turismo’ in de naam. Net als de Panamera Sport Turismo is de Taycan Cross Turismo in feite een stationwagon. In het geval van de Taycan levert dat meer praktisch voordeel op dan bij de Panamera, die in alle gevallen een grote hatchback-klep heeft. Aangezien een reguliere Taycan het moet doen met een kleine sedan-achterklep, is de Cross Turismo aanzienlijk praktischer. We noteren een verder naar achteren doorlopende daklijn, een grotere achterste zijruit, een dakspoiler en een achterruitenwisser.
      Achter die klep biedt de Cross Turismo 446 liter bagageruimte. Ter vergelijking: een normale Taycan moet het met 366 liter doen. Bovendien kan de bank nog plat, waarna er een niet onverdienstelijke 1.212 liter in de stoerste Taycan verdwijnt. In de neus is natuurlijk ook nog steeds 82 liter beschikbaar. Achterpassagiers profiteren van 45 mm meer hoofdruimte, wat de Cross Turismo ook voor langere passagiers draaglijk maakt.
      Taycan 4
      Technisch is de Cross Turismo vrijwel identiek aan de reguliere Taycan. Toch is er één groot verschil: de basisversie. De Cross Turismo heeft altijd vierwielaandrijving en de basisversie heet daarom ‘Taycan 4’. Die kenden we nog niet, want tot nu toe was de Taycan 4S de minst krachtige vierwielaandrijver.
      De tweemotorige Taycan 4 levert 380 pk ‘continu’ en 476 pk in overboost. Dat is precies evenveel als de achterwielaangedreven basis-Taycan met de grote Performance-Accu Plus met  één motor kan leveren. Om het extra gewicht en de afgenomen luchtweerstand te compenseren, is die grotere accu standaard op de Cross Turismo.
      Met een 0-100-tijd van 5,1 tellen is deze eenvoudigste Taycan Cross Turismo nét even sneller dan de achterwielaangedreven Taycan. De topsnelheid ligt met 220 km/h wel iets lager. Porsche geeft een WLTP-bereik op van maximaal 456 km en een verbruik van tussen de 26,4 en 22,4 kWh/100 km.
      De rest van het aanbod is bekend, al wijken de actieradius- en acceleratiecijfers iets af vanwege de hogere koets en het hogere gewicht van de Cross Turismo. Uitgaande van de vermogenscijfers in overboost komt de Taycan 4S tot 571 pk, de Turbo tot 680 pk en de Turbo S tot 761 pk, waarbij laatstgenoemde in 2,9 tellen van 0 naar 100 knalt. Ter vergelijking: een reguliere Taycan Turbo S doet dat in 2,8 seconden.

      Porsche Taycan Cross Turismo
      Prijzen
      Porsche vertelt meteen wat de ruige, praktische Taycan in Nederland moet kosten. De Taycan Cross Turismo is er vanaf € 97.400 . Het betreft dan de Taycan 4. De 4S Cross Turismo kost € 116.000, de  Turbo Cross Turismo kost € 159.300 en de Turbo S Cross Turismo moet € 193.200 opbrengen. Zonder opties, uiteraard, dus reken maar dat de exemplaren die je in de praktijk gaat zien nog wat duurder zullen zijn. De splitter-achtige elementen op de gefotografeerde auto's zijn bijvoorbeeld onderdeel van een Off-road Designpakket en dakrails zijn evenmin standaard.
      Het prijsverschil tussen het reguliere model en de Cross Turismo varieert met deze prijzen van net geen € 10.000 tot €1.500. Het kleinste prijsverschil geldt daarbij voor de Turbo S en het grootste voor de instapper, maar dat is niet onlogisch. Ten opzichte van de eenvoudigste Taycan biedt de voordeligste Cross Turismo immers niet alleen een ruimere koets, maar ook luchtvering, vierwielaandrijving en een grotere accu. De Cross Turismo staat vanaf mei bij de Nederlandse Porsche Centra.
      De fietsendrager op de persfoto’s is overigens speciaal voor deze auto ontwikkeld. Hij kan maximaal drie (elektrische) fietsen aan en de achterklep kan nog steeds open als de drager in gebruik is.
      Interieurfoto's zijn er bij het ter perse gaan van dit bericht nog niet, maar worden zo snel mogelijk aangevuld als Porsche er op korte termijn mee op de proppen komt.
       
      autoweek.nl
    • Parsifal
      By Parsifal
      Nieuwe all-electric Volvo
      Range: 420km, gebouwd in Gent.
      De eerste van een reeks die enkel en alleen elektrisch zal worden aangeboden.








    • Tiep
      By Tiep
      Hier bestond nog geen topique van, bij deze.
      De EQE zou in september 2021 worden voorgesteld aan het grote publiek. Zijn AMG broer, de EQE AMG, zou er in oktober 2021 al aankomen.
      Paar piccies van een testmule.
       



       
      Ben benieuwd. Heeft precies wat van de gelijkaardige plompe vormen van de EQS?
      (van dit model komt trouwens ook een SUV variant)
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions