Ga naar inhoud

Test-aankoop goes electric


Parsifal

Aanbevolen berichten

2 minuten geleden, Polygoon zei:

Akkoord maar je ziet toch ook dat dit filmpje geen objectieve weerspiegeling is? 

ik merk enkel een hoop opmerkingen van op hun tenen getrapte EV rijders...
in mijn ogen is dit momenteel nog zeer objectief. Voor je EV gaat rijden moet je sowieso op z'n minst een gedragswijziging ondergaan... Ik besef wel dat dit zo niet zal blijven. Maar op dit moment. Ik zou perfect die kerel uit dat filmpje kunnen zijn.

Ik kan 's morgens perfect wakker worden en denken, vandaag ga ik eens naar de zee of de ardennen rijden. Nu betekent dat instappen en vertrekken. met een EV begint het met "heb ik genoeg batterij, of moet ik gaan laden?" want ik heb geen inpandige garage. Stel dat ik moet tanken of laden. Tanken neemt enkele minuten in beslag, laden... hangt er van af. Stel dat de pomp aan het tankstation niet degelijk werkt, geen probleem, er zijn nog pompen, en als ze allemaal defect zijn, er zijn nog tankstations. de laadstations zijn zeker niet zo dik gezaaid, en je kan niet altijd aan elk laadstation laden, want misschien heb je niet het juiste abonnement?

EV's nemen als het tegenslaat het plezier en de vrijheid die we met een ICE wagen meteen kunnen hebben weg en vervangen dat door planning en rekenen. Dat is misschien leuk voor ingenieurs, planners en techneuten. Voor mij zou het vooral betekenen dat ik er al geen zin meer in zou hebben nog voor ik vertrokken ben.
 

  • Vind ik leuk 7
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, Parsifal said:

Het gaat zelfs niet over een ervaren EV rijder. Maar van een consumentenorganisatie zou je toch verwachten dat ze met oplossingen kopen en de koper toch iet of wat gidsen en informeren. 

Contacteer ze dan met Polestar en/of maak een eigen nieuwe video hoe het wel moet. Zelfde route, zelfde alles en showcase dan de features van de auto en laat zien wat test aankoop fout deed of verkeerd aanpakte en/of niet wist. Denk dat het alleen maar in je voordeel kan spelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Timo zei:

Contacteer ze dan met Polestar en/of maak een eigen nieuwe video hoe het wel moet. Zelfde route, zelfde alles en showcase dan de features van de auto en laat zien wat test aankoop fout deed of verkeerd aanpakte en/of niet wist. Denk dat het alleen maar in je voordeel kan spelen. 

Zijn we ook van plan :D 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Stephane zei:

ik merk enkel een hoop opmerkingen van op hun tenen getrapte EV rijders...
in mijn ogen is dit momenteel nog zeer objectief. Voor je EV gaat rijden moet je sowieso op z'n minst een gedragswijziging ondergaan... Ik besef wel dat dit zo niet zal blijven. Maar op dit moment. Ik zou perfect die kerel uit dat filmpje kunnen zijn.

Ik kan 's morgens perfect wakker worden en denken, vandaag ga ik eens naar de zee of de ardennen rijden. Nu betekent dat instappen en vertrekken. met een EV begint het met "heb ik genoeg batterij, of moet ik gaan laden?" want ik heb geen inpandige garage. Stel dat ik moet tanken of laden. Tanken neemt enkele minuten in beslag, laden... hangt er van af. Stel dat de pomp aan het tankstation niet degelijk werkt, geen probleem, er zijn nog pompen, en als ze allemaal defect zijn, er zijn nog tankstations. de laadstations zijn zeker niet zo dik gezaaid, en je kan niet altijd aan elk laadstation laden, want misschien heb je niet het juiste abonnement?

EV's nemen als het tegenslaat het plezier en de vrijheid die we met een ICE wagen meteen kunnen hebben weg en vervangen dat door planning en rekenen. Dat is misschien leuk voor ingenieurs, planners en techneuten. Voor mij zou het vooral betekenen dat ik er al geen zin meer in zou hebben nog voor ik vertrokken ben.
 

Dat is toch compleet naast de kwestie?

Dit filmpje gaat uit van een consumentenorganisatie, en zoals @Parsifal het netjes zegt, zouden die moeten gidsen en informeren. Er zijn énorm veel nadelen aan EV rijden, versta me zeker niet verkeerd. Maar er zijn zéér veel verschillende manieren om die boodschap te brengen en die van het filmpje is niet de goeie. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Parsifal zei:

Het gaat zelfs niet over een ervaren EV rijder. Maar van een consumentenorganisatie zou je toch verwachten dat ze met oplossingen kopen en de koper toch iet of wat gidsen en informeren. 

Nu worden alle valabele punten van kritiek (infrastructuur laadpalen etc...) gewoon ondergesneeuwd door een soort van stemmingsmakerij...

ben jij niet gewoon een beetje geirriteerd dat ze een polestar gebruiken?

de huidige EV's zijn goed voor vaste verplaatsingen zoals woon/werk en onder de kerktoren winkelen.
 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, Parsifal said:

Zijn we ook van plan :D 

Succes! Je mag van geluk spreken hoe basic de video dan is van test aankoop, want betere reclame had je niet kunnen krijgen. Nog makkelijker dus om daar op in te spelen en om op een leuke manier straks je punt te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Stephane zei:

ben jij niet gewoon een beetje geirriteerd dat ze een polestar gebruiken?

de huidige EV's zijn goed voor vaste verplaatsingen zoals woon/werk en onder de kerktoren winkelen.
 

Ik zelf niet, maar de klant toch wel :D 

Is natuurlijk niet fijn om je model te zien worden meegeleurd als lijdend voorwerp in een zéér vooringenomen filmpje.

Het helpt niet voor het imago van EV's, maar al zeker niet voor het imago van Polestar

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Ze moeten beter gidsen".

Ze zeggen zelf:

- best thuis een wallbox voorzien want uit het stopcontact gaat niet vooruit

- laadinfrastructuur is ondermaats, niet altijd compatibel en soms kapot

- de software deugt niet want ze sturen u naar palen die niet bestaan

- de getoonde range kan enorm fluctueren door externe omstandigheden

 

En op het einde zeggen ze dat je er ook geraakt maar dat je moet plannen.

 

Wat hebben ze dan slecht gedaan?

  • Vind ik leuk 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Polygoon zei:

Dat is toch compleet naast de kwestie?

Dit filmpje gaat uit van een consumentenorganisatie, en zoals @Parsifal het netjes zegt, zouden die moeten gidsen en informeren. Er zijn énorm veel nadelen aan EV rijden, versta me zeker niet verkeerd. Maar er zijn zéér veel verschillende manieren om die boodschap te brengen en die van het filmpje is niet de goeie. 

 

 we zullen gidsen en informeren dan
 

1. vertrek thuis niet met een lege batterij, natuurlijk om dat te kunnen mag je geen 'grannycharger" (achterlijk woord) gebruiken, maar moet je een laadpunt thuis hebben. Ah, u woont op een apartement of in een rijhuis zonder inpandige garage? Jammer, geen EV voor jou

2. weet op voorhand waar je onderweg wil gaan chargen, onze wagens zijn voorzien van alles wat je nodig hebt om laadpunten te vinden, maar kijk toch nog eens online want wie weet is er ergens nog een laadpunt bijgekomen en check zeker of het van een provider is die werkt met jou badge/chip/abonnement...

3. let zeker ook op de temperatuur onderweg, want batterijen durven wel eens minder vermogen te leveren wanneer het koud wordt

4. schiet me dood... :roll:

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, Stephane said:

ben jij niet gewoon een beetje geirriteerd dat ze een polestar gebruiken?

Het valt echt niet op op het forum :lol: Wacht tot ze binnen 2 jaar buitengekegeld worden en een ander merk gaan doen 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enige dat me niet lijkt te kloppen is de 5km/u laadtijd aan 220V? 

Ja, spijtig voor Polestar dat ze ook in putje winter gaan testen maar is ook realiteit voor de gebruikers. Ik zie weinig kleuring van Testaankoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Filmpje nog niet gezien, wel het artikel gelezen... 'k kan het zo al raden. :)

Ik heb dat bewuste tripje nog nooit van mijn leven gedaan en 'k ga het ook nooit doen, maar snap het punt wel. Ten spijt van wie het benijdt is het de harde realiteit dat de gemiddelde consument bepaalde handelingen als een evidentie ziet, die met een EV niet zo evident zijn. Daar mag de consument wel mee geconfronteerd worden, anders doen ze effectief een dikke miskoop. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat wel van @Parsifal. Wiens brood men eet, wiens woord men preekt. Maar ik apprecieer die inside info ook wel.

Betreffende EV en het filmpje snijdt het mes aan twee kanten. Ik veronderstel dat voorlopig de mensen die de financiële dedication aan de dag leggen om een EV te kopen er ook de gedragswijziging wel wensen te maken. TestAankoop daarentegen spreekt vooral een nuchter, behoudend en pragmatisch publiek aan, en die dienen ze hier perfect. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, ir_fuel zei:

Het valt echt niet op op het forum :lol: Wacht tot ze binnen 2 jaar buitengekegeld worden en een ander merk gaan doen 😛 

Ik doe 3 automerken hé, niet alleen Polestar... Polestar ligt me natuurlijk iets nauwer aan het hart aangezien ik die zelf binnengehaald heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn stuk voor stuk gewoon ook argumenten die ik voor elke prospect hanteer die elektrisch wilt rijden.
Wil je het dan nog? Super, rijdt zalig.

Maar dan vermijd je op zijn minst ongenoegen en claims van klanten achteraf die verwachten dat ze er op dezelfde manier mee kunnen rijden als hun ICE en gewoon een elektrische wagen willen omdat dat nu toch de toekomst is en je dat zeker moet kopen. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, Parsifal said:

Ik doe 3 automerken hé, niet alleen Polestar... Polestar ligt me natuurlijk iets nauwer aan het hart aangezien ik die zelf binnengehaald heb.

Maar het gaat niet over die 2 andere merken. :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat filmpje geeft toch gewoon aan hoe je een totale andere mindset moet hebben om EV te rijden en te leven met de beperkingen. Ik volg het EV rijden en heb hier zelf toch ook al wat objectieve denkoefeningen moeten doen. De voorstanders hier noemen dat framing. Voor lange afstanden is en blijft het plannen, en dan dikwijls zelf plannen (ook hier staat Tesla pakken voor op de rest) of in de shit zitten. En dan nog moet je plannen ook kloppen. Ik herinner me de Taycan eigenaar op de laatste race in Zandvoort.  Je moet je hotel kiezen op basis van laadpalen, zijn die hotels of de palen volzet: " Ja Jokke ik ga mijn terugreis wat langer moeten maken en eerst hier in de buurt nog wat zoeken om bij te laden"........ de optimale theorie wordt nogal regelmatig tegengesproken door realiteit. Tenzij je heel je reis heel goed kan plannen, dan kan je zeggen: dat verliep 'redelijk' goed. 

Ik merk dat nogal wat eigenaars het graag verbloemen, wat ook logisch is. Ik kijk ook wat meer over de nadelen van een auto waar je zelf mee rijdt. Het is niet makkelijk om objectief te blijven. Ik herinner me hier levendig de test van de Mercedes GT4doors in dat verband. 

Ik zie, buiten het fiscale, weinig rationele redenen om dit als een volwaardige eerste auto in te zetten. Het is een puur luxe product of tweede auto met een trigger die gebaseerd is op fiscaliteit. 

Soit de standpunten zijn hier goed gekend :)

 

 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij weinig gekleurd te zijn. Ze leggen de vele pijnpunten bloot maar geven weinig nuance mee. Elektrisch rijden is de laatste jaren in een serieuze stroomversnelling gekomen en zal bijgevolg enorm snel uitgebreid en verbeterd worden. Dat hadden ze op z'n minst als verzachtende omstandigheden kunnen melden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de kostprijs voor het laden viel ik ook wel even achterover... En dat gaat bij vele mensen blijven hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minutes ago, Hazen said:

Van de kostprijs voor het laden viel ik ook wel even achterover... En dat gaat bij vele mensen blijven hangen.

Snelladen is echt duur. Duurder dan tanken, idd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minutes ago, Hazen said:

en zal bijgevolg enorm snel uitgebreid en verbeterd worden

Dat zeg jij. Ik zie daar anders niet veel van. De enige die hard investeert in hun infrastructuur is Tesla. Wanneer hebben ze nog een extra Ionity paal gezet in België? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minutes ago, ir_fuel said:

Dat zeg jij. Ik zie daar anders niet veel van. De enige die hard investeert in hun infrastructuur is Tesla. Wanneer hebben ze nog een extra Ionity paal gezet in België? 

Ik volg het niet op de voet maar daar kan je op z'n minst toch van uit gaan? Er schiet (bijna) geen enkele constructeur meer over die niet op EV mikt momenteel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minutes ago, Hazen said:

Ik volg het niet op de voet maar daar kan je op z'n minst toch van uit gaan? Er schiet (bijna) geen enkele constructeur meer over die niet op EV mikt momenteel.

De investeringen gebeuren niet door constructeurs.

Je moet dus zitten hopen op ... ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

De investeringen gebeuren niet door constructeurs.

Je moet dus zitten hopen op ... ?

een zot die daar geld in wil pompen. Of de naftepompen die dat willen doen of ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid