Ga naar inhoud

Test-aankoop goes electric


Parsifal

Aanbevolen berichten

14 hours ago, Stephane said:

Als ze nog niet toelaten dat de zonnepanelen aan stroom aan het net mogen verkopen, 

Dat is toch het geval?

5 cent / kWh of zoiet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Stephane zei:

Allemaal heel mooi, tot ze plots inzien dat ze een verlies aan BTW inkomsten hebben... 

Als ze nog niet toelaten dat de zonnepanelen aan stroom aan het net mogen verkopen, zie ik dat "betalend" ook niet gebeuren dat EV's stroom mogen leveren aan het net... 

Klopt niet wat je zegt. Iedereen mag stroom verkopen, en dat zelf zonder dat je aan alle wetgeving moet voldoen van een echte energieleverancier. De overheid maakt het ons zéér makkelijk op dat gebiedt. Alleen ben je onderworpen aan de energiemarkt zijn vraag en aanbod principe. Als jij 0,0x betaalt voor jouw energie (de rest van de energie factuur zijn belastingen en netkosten), dan moet je ook niet gaan verwachten dat je er zelf de prijs voor krijgt van zijn energiewaarde + de belastingen en taxen, die de afnemer dan nog eens zou moeten betalen. Als jij daarentegen een zot vindt die dat wil, dan kan je uiteraard aan die prijs je energie verkopen. 

De mogelijkheid die er nu is om energie te gaan delen over je perceelsgrens heen is daar trouwens een belangrijke opening naar. Als jij 0,05 krijgt om op het net te steken, maar je buurman zonder panelen wil je 0,13 betalen (de helft van wat 1 kWh van het net hem kost), dan heb je een mooie win-win. 

Daarnaast zijn er nu al bedrijven die met batterijen inzetten op de kortstondige stroom tekorten om het net te balanceren. Of dat nu via een gewone batterij is, dan wel eentje op wielen, dat maakt niet uit. Maar dat is eerder waar ze op lange termijn naar toe willen. Korte termijn is aandeel zelfconsumptie HE gaan verhogen. 
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Tjeu said:

De mogelijkheid die er nu is om energie te gaan delen over je perceelsgrens heen is daar trouwens een belangrijke opening naar. Als jij 0,05 krijgt om op het net te steken, maar je buurman zonder panelen wil je 0,13 betalen (de helft van wat 1 kWh van het net hem kost), dan heb je een mooie win-win. 

Hoe zou je dat in de praktijk kunnen doen?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, gewoon ik said:

kabel en teller.

Ja kom, nu even serieus.

Als ik met mijn gebuur overeen komt dat hij de dagelijke overproductie in de zomer van mijn panelen mag gebruiken, hoe ga je dat concreet doen? Gewoon een elektricien bellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, ir_fuel zei:

Hoe zou je dat in de praktijk kunnen doen?

zie hieronder

aangepast door Tjeu
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ja kom, nu even serieus.

Als ik met mijn gebuur overeen komt dat hij de dagelijke overproductie in de zomer van mijn panelen mag gebruiken, hoe ga je dat concreet doen? Gewoon een elektricien bellen?

concreet, dikke kabel en een teller. Zo leveren wij ook walspanning aan de boten. Papier met beginstand en elke X-tijd gezamelijk opnemen. Kan je allemaal fancier doen, maar dit lijkt mij het minimum.

Hoe je dat goedgekeurd krijgt, dat is een ander verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de termen "energiedelen" en "energiegemeenschappen" zou je er wel moeten geraken in google. Is recent goedgekeurd, dacht ergens half maart dit jaar, rond dezelfde periode dat de terugdraaiende teller over de balk ging. 

al wat voor particulieren is ben ik niet zo in thuis, volg ik maar vaag, boeit me niet echt. Ik zit in de grotere (publieke en semi-publieke) gebouwen. 

Belangrijkste (toekomst gericht) is dat je via de energiegemeenschappen op wijkniveau een batterij zou kunnen plaatsen (#RESCOOP :) ). Per cabine bijvoorbeeld. Daar ga je een véél hoger rendement mee halen dan met batterijen op thuis niveau en je helpt het net balanceren. Zo gaan we snel deftige stappen kunnen maken die de netkosten merkbaar zouden drukken. 

Voor wie wil investeren: hou die burgercoöperaties in de gaten. Dat is booming business. Zeker deze die de stap aan het maken zijn naar de professionalisering (liefst richting (O)EPC's of energiedelen). 

aangepast door Tjeu
Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minutes ago, gewoon ik said:

concreet, dikke kabel en een teller. Zo leveren wij ook walspanning aan de boten. Papier met beginstand en elke X-tijd gezamelijk opnemen. Kan je allemaal fancier doen, maar dit lijkt mij het minimum.

Ja man, dat je een kabel en een teller moet gebruiken lijkt me evident, dat is dan ook een non-antwoord. :lol: 

Leg eens uit hoe ik dat concreet moet doen, correct gekeurd? Stel dat ik overproductie heb en mijn gebuur ook niet genoeg af neemt, gaat dat dan 50/50 over onze beide tellers het net op gestuurd worden? Wat met prosumententarief etc etc?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is trouwens iets dat praktisch gezien zeer gemakkelijk zou moeten te doen zijn met mijn buurman. Onze garages grenzen aan mekaar en de tellers hangen dan ook nog eens op de gemeenschappelijke muur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

4 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ja man, dat je een kabel en een teller moet gebruiken lijkt me evident, dat is dan ook een non-antwoord. :lol: 

Leg eens uit hoe ik dat concreet moet doen, correct gekeurd? Stel dat ik overproductie heb en mijn gebuur ook niet genoeg af neemt, gaat dat dan 50/50 over onze beide tellers het net op gestuurd worden? Wat met prosumententarief etc etc?

ja jong, je haalt net het stukje uit mijn quote waarin dat staat dat ik dat niet weet. Daarvoor ga jij je netbeheerder moeten lastig vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben snel wat aan het zoeken geweest maar ik vind vooral veel artikels uit 2020 terug met "we zullen" in. Niks concreet eigenlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Ben snel wat aan het zoeken geweest maar ik vind vooral veel artikels uit 2020 terug met "we zullen" in. Niks concreet eigenlijk.

Is toch rap te vinden? Let wel, is Vlaamse kwestie: 

https://vlaamsparlement.tv/wijziging-van-energiedecreet/ 

en de notities en het filmpje

https://www.vlaamsparlement.be/plenaire-vergaderingen/1497592/verslag/1501012

en ontwerp decreet staat te downloaden onder het filmpje

https://www.vlaamsparlement.be/parlementaire-documenten/parlementaire-initiatieven/1480700

Daar kan je ook de definitieve versie lezen die in het staatsblad stond. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Tjeu said:

en ontwerp decreet staat te downloaden onder het filmpje

https://www.vlaamsparlement.be/parlementaire-documenten/parlementaire-initiatieven/1480700

Daar kan je ook de definitieve versie lezen die in het staatsblad stond. 

Nu ga ik even de luiaard uithangen, maar heb je dat al eens proberen lezen? Dat is een document van meer dan 400 bladzijden. Het begint vanaf pagina 387 met een waslijst van punt x wordt vervangen door, aan punt y voegen we toe ...

 

Wat moet je daar als gewone burger in godsnaam mee aanvangen?

Maarja, ik zal wel van slechte wil zijn zeker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, ir_fuel zei:

Nu ga ik even de luiaard uithangen, maar heb je dat al eens proberen lezen? Dat is een document van meer dan 400 bladzijden. Het begint vanaf pagina 387 met een waslijst van punt x wordt vervangen door, aan punt y voegen we toe ...

 

Wat moet je daar als gewone burger in godsnaam mee aanvangen?

Maarja, ik zal wel van slechte wil zijn zeker?

dat is de opsomming van de wijzigingen van het energiedecreet. Makkelijker is het om gewoon het energiedecreet in zijn huidige vorm te lezen. Even gekeken, maar het energiedelen staat de definitieve versie (dus zonder al die wijzigingen) nog niet in. Nieuwe versie wordt 7/6 gepubliceerd. Dus volgende week nog eens opnieuw kijken. Maar opnieuw, is Vlaamse materie, is niet geldig in Wallonië. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 1/6/2021 om 09:20, Liquid Li0n zei:

Na mijn bericht over testen in Utrecht vanwege laadpaalklevers kwam ik dit bericht tegen:

https://www.hln.be/binnenland/parkeertijd-beperken-moet-doorstroming-elektrische-auto-s-aan-laadpalen-verhogen~a6114237/

Dat is al zeker een jaar in oostende.  

Daar hangt onder de blauwe borden van de wagen met stekker,  een extra bord met max 2u op.  En dit bv op een groot  gratis parkeerterrein, waar je op alle andere plaatsen onbeperkt mag staan van tijdsduur . 

Net zoals in aalst, dus zal wel al in nog steden zijn. 

Screenshot_20210704-230027_Maps.thumb.jpg.cda705bce961cc8215bef7444a237eba.jpg

Hier zie je trouwens nog zo'n dwaas ding. Ze beginnen laadplaatsen af te nemen en ze voor te behouden voor deelwagens. ( links  met het rode vierkant ) resultaat is dat er  gewoon  wagens  ongebruikt staan te rotten en je er ook niet kan laden, er zijn al laadplaatsen genoeg zeker? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar wat ik me afvraag, is dat echt een bindend bord? die 2 uur. En dat autodelen bord?

en moet je dan je parkeerschijf leggen of gaan ze zien op de paal hoe lang je al aan het laden bent? of begint die paal extra geld aan te rekenen als je langer dan 2 uur staat te laden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Liquid Li0n zei:

maar wat ik me afvraag, is dat echt een bindend bord? die 2 uur. En dat autodelen bord?

en moet je dan je parkeerschijf leggen of gaan ze zien op de paal hoe lang je al aan het laden bent? of begint die paal extra geld aan te rekenen als je langer dan 2 uur staat te laden?

Met een EV doe je je zin: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190208_04161237

Tenzij de gemeente daar het GAS-reglement heeft voor aangepast.

Wij laten de elektrische Mini ook steeds overnachten op zo'n plaats met onderbord "max 3 uur". Het GAS-reglement voorziet nog geen sancties hier, dus waarom zouden we daarvoor een gezellige weekendavond moeten onderbreken om de wagen te gaan verplaatsen? De parkeerdruk is zo al enorm en niemand gebruikt die andere oplaadplaatsen hier.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, Goesting zei:

Met een EV doe je je zin: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190208_04161237

Tenzij de gemeente daar het GAS-reglement heeft voor aangepast.

Wij laten de elektrische Mini ook steeds overnachten op zo'n plaats met onderbord "max 3 uur". Het GAS-reglement voorziet nog geen sancties hier, dus waarom zouden we daarvoor een gezellige weekendavond moeten onderbreken om de wagen te gaan verplaatsen? De parkeerdruk is zo al enorm en niemand gebruikt die andere oplaadplaatsen hier.

ja...ben ook eens benieuwd wanneer hier de eerste met die fake chargeports gaan beginnen...

181275037_10208817043620801_4190255376776142194_n-1.jpg?w=730&h=960&q=75

 

https://q1057.com/hey-thats-not-a-electric-vehicle-clever-parking-scam-hits-ny/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 5/7/2021 om 09:43, Liquid Li0n zei:

maar wat ik me afvraag, is dat echt een bindend bord? die 2 uur. En dat autodelen bord?

en moet je dan je parkeerschijf leggen of gaan ze zien op de paal hoe lang je al aan het laden bent? of begint die paal extra geld aan te rekenen als je langer dan 2 uur staat te laden?

Je moet daar sowieso betalen via ticket. Op andere plaatsen waar het gratis parkeren is, leg je idd je parkeerschijf, want je betaalt niet extra via de paal, maar ze controleren wel je schijf.  Je rekening blijft wel lopen zolang je aangekoppeld bent. Dus best wel afkoppelen.  ( je laad niet meer maar je connectie kost blijft voort lopen)

Op 5/7/2021 om 12:41, Goesting zei:

Met een EV doe je je zin: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190208_04161237

Tenzij de gemeente daar het GAS-reglement heeft voor aangepast.

Wij laten de elektrische Mini ook steeds overnachten op zo'n plaats met onderbord "max 3 uur". Het GAS-reglement voorziet nog geen sancties hier, dus waarom zouden we daarvoor een gezellige weekendavond moeten onderbreken om de wagen te gaan verplaatsen? De parkeerdruk is zo al enorm en niemand gebruikt die andere oplaadplaatsen hier.

Beetje egoïstisch toch.  Want hoe kan jij weten of niemand anders ze gebruikt, als je er zelf een hele nacht staat.  :D

Ik verzet mij na 2u ( als ik een parkeerplaats vrij zie. Anders blijf ik nog wat staan)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, tuscani zei:

 Want hoe kan jij weten of niemand anders ze gebruikt, als je er zelf een hele nacht staat.  :D

Er zijn 2 EV-staanplaatsen voor de laadpaal, en de plek naast ons blijft altijd leeg. Altijd.

En dan zouden wij onze slaap moeten onderbreken als de wagen om 2u 's nachts volledig opgeladen is? Even ernstig blijven.

Wij wonen en stoemelings ook in 1 van de armste buurten van een centrumstad. Een wagen hebben waarvan de taksen en verzekering betaald zijn is hier een privilege, laat staan een EV.

Als ik 1 les geleerd heb hieruit, is dat een rijhuis of appartement moeilijk te combineren valt met een stekkerauto. Op naar een (H)OB!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Een review die toch een zeer realistisch beeld geeft van waar wij als liefhebbers en klanten van @PJH zijn ritten mee te maken kunnen hebben als we met een EV zouden rijden.

Jonas van Gestel deed de Drivr rit mee met een etron gt

Allesbehalve aangenaam zo lijkt het

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid