Ga naar inhoud

Test-aankoop goes electric


Parsifal

Aanbevolen berichten

Just now, gewoon ik said:

een zot die daar geld in wil pompen. Of de naftepompen die dat willen doen of ...

Welja, en die zien allemaal "ge hebt dat niet nodig dagdagelijks! Ge laadt thuis of op uw werk! Voor die paar keer ..."

Dat klinkt echt als een business case waar ze miljoenen in gaan pompen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

FYI:

 

IONITY is a high-power charging station network for electric vehicles to facilitate long-distance travel across Europe.[1] It's a joint venture founded by the BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company and Volkswagen Group, but other automotive manufacturers are invited to help expand the network.[2] In November 2020 Hyundai Motor Group entered IONITY as the 5th shareholder.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minutes ago, ir_fuel said:

FYI:

 

IONITY is a high-power charging station network for electric vehicles to facilitate long-distance travel across Europe.[1] It's a joint venture founded by the BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company and Volkswagen Group, but other automotive manufacturers are invited to help expand the network.[2] In November 2020 Hyundai Motor Group entered IONITY as the 5th shareholder.

Die gaan dat dus ook pas beginnen deftig uitbouwen wanneer ze niet anders meer kunnen onder druk van wetgeving qua uitstoot. Slim gezien. Infrastructuur is slecht, koren op de molen voor de verkoop van hun ICE-auto's. 

Voor wie hier nog in de marketing trapt - of die zelf verkoopt - ter herhaling: autobouwers hebben geen hoger, nobel doel hé wanneer ze iets doen. Het gaat over winstgevendheid. Als ze iets op hadden met duurzaamheid of 'het milieu' of welzijn, dan zorgden ze in veel gevallen ook wel voor andere mobiliteitsvormen. En zouden ze ook niet constant lobby'en voor beslissingen die eerder in hun voordeel zijn dan in dat van de bredere maatschappij. 

aangepast door Marvin
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ir_fuel zei:

Welja, en die zien allemaal "ge hebt dat niet nodig dagdagelijks! Ge laadt thuis of op uw werk! Voor die paar keer ..."

Dat klinkt echt als een business case waar ze miljoenen in gaan pompen.

idd, daarom ook dat er zoveel bedrijven mee bezig zijn om die overal neer te zetten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, Parsifal said:

Test Aankoop heeft een filmpje gemaakt over elektrisch rijden. En dat maakt geen al te goede beurt.

Los van het feit dat de testrijden duidelijk niet gewoon is om EV te rijden, is duidelijk dat de infrastructuur nog wel de wensen overlaat.

Wat denken jullie. Bewuste framing? Of echt realiteit?

 

 

Waaraan zie je dat de testrijder "niet gewoon is om EV te rijden"? Dat hij geen 90 doet op de autostrade en achter de vrachtwagens hangt om range te besparen?

  • Vind ik leuk 2
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, Cyrano.ak zei:

Waaraan zie je dat de testrijder "niet gewoon is om EV te rijden"? Dat hij geen 90 doet op de autostrade en achter de vrachtwagens hangt om range te besparen?

Hij reed anders wel gewoon 106 op het linkerbaanvzk :lol: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Parsifal zei:

Test Aankoop heeft een filmpje gemaakt over elektrisch rijden. En dat maakt geen al te goede beurt.

Los van het feit dat de testrijden duidelijk niet gewoon is om EV te rijden, is duidelijk dat de infrastructuur nog wel de wensen overlaat.

Wat denken jullie. Bewuste framing? Of echt realiteit?

Ik vind dit wel correct gebracht getuige de vele mensen die naar de sneeuw getrokken zijn.

Niets tegen EV maar de nadelen worden nergens aan bod gebracht.

België is er niet klaar voor maar de politiek blijft er blind voor. Als iedereen EV zou rijden sta je stil en niet door files 😄 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, Cyrano.ak said:

Waaraan zie je dat de testrijder "niet gewoon is om EV te rijden"? Dat hij geen 90 doet op de autostrade en achter de vrachtwagens hangt om range te besparen?

Maar nu even serieus, @Parsifal wat verwacht je van de chauffeur dat hij anders zou gedaan hebben? 

 

Zijn nachtelijk opladen aan het stopcontact was bvb. slecht en georchestreeerd om te falen. Maar stel dan nog dat hij vertrok met 90%...

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Cyrano.ak zei:

Maar nu even serieus, @Parsifal wat verwacht je van de chauffeur dat hij anders zou gedaan hebben? 

 

Zijn nachtelijk opladen aan het stopcontact was bvb. slecht en georchestreeerd om te falen. Maar stel dan nog dat hij vertrok met 90%...

Dan nog klopt het niet.

Oostende - Signal de botrange is 260km. Op 90% zou zo'n Polestar 400km moeten rijden. En Blijkbaar moest hij in Drongen al gaan laden. Dat is nog geen 50km ver...

Akkoord dat het koud was, maar dan heb je toch als een complete malloot gereden. Ik heb zelf 2 weken zo'n polestar gehad en moet dagelijks 50km naar m'n werk enkel zonder lader op m'n werkplek... En in het slechtste geval was er 20% batterij verdwenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Parsifal said:

Dan nog klopt het niet.

Oostende - Signal de botrange is 260km. Op 90% zou zo'n Polestar 400km moeten rijden. En Blijkbaar moest hij in Drongen al gaan laden. Dat is nog geen 50km ver...

Omdat hij met 25% vertrokken was misschien? 😛 

 

 

1 minute ago, Parsifal said:

Akkoord dat het koud was, maar dan heb je toch als een complete malloot gereden.

Ik garandeer u dat bij vriestemperaturen je Oostende - Signal de Botrange niet doet op 1 lading.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 400km is dan ook met veel stadsverkeer gerekend. Op de snelweg stuikt je verbruik in mekaar. Die auto is minder efficiënt dan een Model 3, heeft een iets kleinere batterij (73 vs 75) en de Model 3 geraakt er al niet in dat weer.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, ir_fuel zei:

Omdat hij met 25% vertrokken was misschien? 😛 

Ja nee hé... Hij had tot 90% bijgeladen bij Fastned in Oostende.

Maar dan nog had hij perfect kunnen bollen tot aan de Ionity charger in Luik. Dan was de batterij veel sneller vol, en had hij in het slechtste geval op de terugweg nog 10 minuten moeten bijladen in Wetteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, ir_fuel zei:
Quote

 

Ik garandeer u dat bij vriestemperaturen je Oostende - Signal de Botrange niet doet op 1 lading.

Volgens ABRP zou dat moeten lukken met 11% bij aankomst. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, Polygoon said:

Volgens ABRP zou dat moeten lukken met 11% bij aankomst. 

Wie ga je geloven?

ABRP of ik die het effectief getest heb :lol: 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

het is gek op een autominded forum dat ooit vol petrolheads zat te lezen dat er velen op hun tenen getrapt zijn bij dit filmpje. 

Ze tonen net aan dat bv een gezinnetje 's morgens opstaat, hoort dat het gesneeuwd heeft en dus naar de oostkantons wil. Dan stap je in je auto en vertrek je. 

Al dat op voorhand plannen en gebruik maken van apps, ik zie dat iemand van gepensioneerde leeftijd niet meer doen hoor, die met de kleinkinderen naar de sneeuw of naar de zee wil.

Vraag eens aan gewone mensen die geen fuck om auto's geven om een week van hun citroen berlingo in een elektrische versie er van te stappen...die kopen dat nooit nog!

Daarnaast is het toch niet normaal dat je 90 a 105 moet gaan rijden terwijl je 120 mag. 

mensen die op een appartement wonen, of nu met thuiswerk niet op kantoor kunnen laden (en sowieso al niet in de weekends) zijn bijna altijd aangewezen op die laadpalen, en net zoals ze hier laten zien staan die palen niet altijd bij een mooi verwarmd cafeetje waar je een koffie en croissant kunt eten en de krant lezen terwijl je 40 minuten moet wachten of zijn deze spotgoedkoop. 

Net zoals dit artikel van in 2017 van iemand die met een i3 (die toen ook best fors van prijs was) naar het zuiden van frankrijk gaat merk je dat er in 2021 nog niet veel veranderd is.

https://www.mo.be/zeronaut/met-de-elektrische-auto-naar-het-zuiden-van-frankrijk

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een goed filmpje.

Wat is de doelgroep van zo'n video? Mensen met een IQ onder de 90 en mensen die nog nooit een EV gezien hebben. Voor die mensen doen ze dat perfect: ze tonen de nadelen waar velen niet over nadenken. Dat een gewoon stopcontact niet voldoende is, is iets dat onze fleet manager lang niet gesnapt heeft. Dat een supercharger soms kan mankeren en je dus best niet leeg rijdt denkt niemand over na tot het zo ver is. Dat de range net zoals bij een verbrandingsmotor kan afhangen van gebruik en omstandigheden is zeker iets om bij stil te staan. Dat de technologie (GPS enz) nog niet op punt staat zijn normale groeipijnen maar het is best dat je dat weet en je niet laat vangen daaraan, .... enz enz.

Als je een autoliefhebber bent of je hebt al een EV dan lijkt het natuurlijk amateur hour, maar da's normaal. Wij hebben ons reeds ingelezen en zijn het doelpubliek niet.

 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

het is gek op een autominded forum dat ooit vol petrolheads zat te lezen dat er velen op hun tenen getrapt zijn bij dit filmpje. 

Ik blijf oprecht niet snappen wat het ene met het andere te maken heeft. Ik ben voorstander van EV’s. Ben ik dan ineens geen autoliefhebber meer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, Polygoon said:

Ik blijf oprecht niet snappen wat het ene met het andere te maken heeft. Ik ben voorstander van EV’s. Ben ik dan ineens geen autoliefhebber meer?

PETROL head he :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Polygoon zei:

Ik blijf oprecht niet snappen wat het ene met het andere te maken heeft. Ik ben voorstander van EV’s. Ben ik dan ineens geen autoliefhebber meer?

+1

Betreffende het filmpje hadden ze iets minder op de extremen in mogen spelen. En pokke koud en echt wel ver rijden en dan nog eens met een quasi lege batterij vertrekken. 

Als je een wagen met een range van +/- 400 km iedere avond aan het stopcontact legt, hoe groot is de kans dat je dan nét die dag voor de grote trip maar vertrekt met 25% batterij. 

Ze had ook niet nok vol moeten zijn, maar 80% geladen of toch minstens 60% ware een meer realistische start geweest en had al een ander beeld gegeven. Het thuis kunnen laden en dus quasi iedere morgen een volle batterij hebben is dan ook een voordeel van het EV rijden en dan zou er ook in naar voor mogen komen. 
Of als ze met 25% vertrekken, dan was wat duiding wat ze de dag ervoor gedaan hebben ook wel nuttig. Nu lijkt het alsof ze een dag op uitstap gaan, terwijl ze meer dan wss de dag ervoor ook al op een verre uitstap zijn geweest. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De investeringen gebeuren niet door constructeurs.
Je moet dus zitten hopen op ... ?
Volgens mij zal het komen van diegene die daar baat bij hebben. Als je bijvoorbeeld als doel hebt om klanten/toeristen te ontvangen die een paar uur tijd bij je spenderen zet je palen? Hier hebben ze onlangs bij de aanleg van de nieuwe parking voor de bedevaarders een paal gezet. En zoals het er nu naar uitziet gaat dat snel uitbreiding krijgen, want zelfs buiten het toeristische seizoen is er al frequent gebruik. Bij Efteling stond het jaren geleden al bijvoorbeeld.

Het is gewoon een vast onderdeel van infrastructuurwerken, alleen doen steden en gemeenten niet jaarlijks een update van een wijk, dus dat vraagt tijd wat meer tijd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, josenjef zei:

Volgens mij zal het komen van diegene die daar baat bij hebben. Als je bijvoorbeeld als doel hebt om klanten/toeristen te ontvangen die een paar uur tijd bij je spenderen zet je palen? Hier hebben ze onlangs bij de aanleg van de nieuwe parking voor de bedevaarders een paal gezet. En zoals het er nu naar uitziet gaat dat snel uitbreiding krijgen, want zelfs buiten het toeristische seizoen is er al frequent gebruik. Bij Efteling stond het jaren geleden al bijvoorbeeld.

Het is gewoon een vast onderdeel van infrastructuurwerken, alleen doen steden en gemeenten niet jaarlijks een update van een wijk, dus dat vraagt tijd wat meer tijd.

Voor steden en gemeenten komen er ook verplichtingen. Voor gans de openbare sector om precies te zijn, waardoor de laadpalen uitbreiding wel een stevige vlucht aan het nemen is. 

Evenwel kan het capaciteitstarief dat op 2/1/2022 eraan komt wel nog eens aardig wat roet in het eten gooien. Ik verwacht alvast een nog grotere storm dan bij de afschaf van de terugdraaiende teller. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Tjeu zei:

Ze had ook niet nok vol moeten zijn, maar 80% geladen of toch minstens 60% ware een meer realistische start geweest en had al een ander beeld gegeven. Het thuis kunnen laden en dus quasi iedere morgen een volle batterij hebben is dan ook een voordeel van het EV rijden en dan zou er ook in naar voor mogen komen. 
Of als ze met 25% vertrekken, dan was wat duiding wat ze de dag ervoor gedaan hebben ook wel nuttig. Nu lijkt het alsof ze een dag op uitstap gaan, terwijl ze meer dan wss de dag ervoor ook al op een verre uitstap zijn geweest. 

Ik vind dat ze in het filmpje beter waren gestart met iemand die op een appartement woont in een stad en aan straatparkeren met bewonerskaart moet doen, want nu kan je idd zeggen dat het wat idioot is, als je zo een auto bezit, weet je dat je niet ver gaat springen met een 220v stopcontact.

Maar misschien was hun gedachtegang en tonen ze net aan dat mensen niet enkel in de buidel moeten tasten voor een EV maar ook best ineens voor een laadstation voor thuis.

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Liquid Li0n zei:

Ik vind dat ze in het filmpje beter waren gestart met iemand die op een appartement woont in een stad en aan straatparkeren met bewonerskaart moet doen, want nu kan je idd zeggen dat het wat idioot is, als je zo een auto bezit, je weet dat je niet ver gaat springen met een 220v stopcontact.

Maar misschien was hun gedachtegang en tonen ze net aan dat mensen niet enkel in de buidel moeten tasten voor een EV maar ook best ineens voor een laadstation voor thuis.

Collega's genoeg in dat scenario, weinig tot geen problemen in de praktijk. 80% van de tijd op het werk laden en af en toe eens in de buurt van de woonst bijladen of op een andere plek. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, Tjeu said:

Collega's genoeg in dat scenario, weinig tot geen problemen in de praktijk. 80% van de tijd op het werk laden
 

Dat is ook weer zo een veralgemening he.

80% op het werk laden als je aan het telewerken bent?

80% op het werk laden als ineens iedereen met een elektrische firmawagen moet rijden? Wie gaat dat betalen?

2 weken congé pakken en je kan beginnen plannen en puzzelen om te laden. Als ik hier een Polestar wil laden in 40 minuten (en dan spreken we nog van 80% en niet tot 100%) moet ik minstens 20 minuten enkel rijden en tegen dat ik terug thuis ben ben ik weer 10% kwijt.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid