Ga naar inhoud

Test-aankoop goes electric


Parsifal

Aanbevolen berichten

1 uur geleden, Parsifal zei:

Ik heb zelf 2 weken zo'n polestar gehad en moet dagelijks 50km naar m'n werk enkel zonder lader op m'n werkplek... En in het slechtste geval was er 20% batterij verdwenen.

Ik denk dat je hier zelf de nagel op de kop slaat. Om rond de kerkentoren te rijden, of om een vast dagelijks traject te rijden (woon-werk) waar je kan laden is een EV perfect en zou ik het zelfs zelf overwegen. Maar voor mensen die ongeplande routes rijden, of veel lange afstand doen is het gewoon nog niet realistisch. Ik reed een i3s op woon-werk afstand (precies 100km) zo goed als leeg. Toegegeven, naar niks gekeken en 130 gereden op autostrade. Maar ik wíl me ook niet moeten aanpassen voor een auto, ik wil gewoon rijden zoals ik altijd rijd. Ik was dan wel te gierig om thuis op te laden, dat zeg ik er eerlijk bij, maar hoeveel werknemers zullen ook zo zijn? Als ik 's avonds onverwachts weg had gemoeten had ik een probleem gehad. 

Ik vind het wel een beetje zever dat hij in Leuven gaat overnachten. Hij is dan toch betrekkelijk laat thuis vertrokken, anders had je dat toch makkelijk op 1 dag gehaald? En ze hadden met een 100% batterij moeten vertrekken, geen zinnig mens zou trip aanvangen met 25% accu.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, RRD said:

geen zinnig mens zou trip aanvangen met 25% accu.

Dat klopt, maar net zoals er vrouwen zijn die niet naar de benzinemeter kijken, zullen er ook wel zijn die dat ding gewoon niet insteken bij thuiskomst :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, RRD zei:

Ik denk dat je hier zelf de nagel op de kop slaat. Om rond de kerkentoren te rijden, of om een vast dagelijks traject te rijden (woon-werk) waar je kan laden is een EV perfect en zou ik het zelfs zelf overwegen. Maar voor mensen die ongeplande routes rijden, of veel lange afstand doen is het gewoon nog niet realistisch. Ik reed een i3s op woon-werk afstand (precies 100km) zo goed als leeg. Toegegeven, naar niks gekeken en 130 gereden op autostrade. Maar ik wíl me ook niet moeten aanpassen voor een auto, ik wil gewoon rijden zoals ik altijd rijd. Ik was dan wel te gierig om thuis op te laden, dat zeg ik er eerlijk bij, maar hoeveel werknemers zullen ook zo zijn? Als ik 's avonds onverwachts weg had gemoeten had ik een probleem gehad. 

Ik vind het wel een beetje zever dat hij in Leuven gaat overnachten. Hij is dan toch betrekkelijk laat thuis vertrokken, anders had je dat toch makkelijk op 1 dag gehaald? En ze hadden met een 100% batterij moeten vertrekken, geen zinnig mens zou trip aanvangen met 25% accu.

 

Maar is zoals hier eerder ook gezegd in het topic he. Je hebt nu bv een tank met nog 20l diesel in. Je hoort dat het morgen gaat sneeuwen of prachtig weer gaat worden dus je wil naar de ardennen of naar de zee. Dan ga je savonds of voor vertrek nog even achter de hoek tanken en 10 minuten later ben je terug thuis. Maar bij een EV, moet je dan even naar een laadpaal rijden, daar 30 minuten MINSTENS op je gsm liggen tokkelen tijdens het laden om dan klaar te zijn om met 70 a 80% naar de Zee te vertrekken om daar dan weer een laadpaal te zoeken voor 's avonds naar huis te kunnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat is ook weer zo een veralgemening he.

80% op het werk laden als je aan het telewerken bent?

80% op het werk laden als ineens iedereen met een elektrische firmawagen moet rijden? Wie gaat dat betalen?

2 weken congé pakken en je kan beginnen plannen en puzzelen om te laden. Als ik hier een Polestar wil laden in 40 minuten (en dan spreken we nog van 80% en niet tot 100%) moet ik minstens 20 minuten enkel rijden en tegen dat ik terug thuis ben ben ik weer 10% kwijt.

Waar ga je heen als je telewerkt? 

Ofwel blijf je thuis en verbruik je niets, ofwel ga je naar iemand anders zijn werk en kan je daar laden. En soms eens niet. Maar hoevaak kan dat kwaad? Hoeveel mensen doen er 400km op een week zonder eens een dagje op kantoor te zitten? 

En dat jij ver van alles woont is ook niemand anders zijn fout. Waarom moet het nu direct voor alles en iedereen het beste zijn? 

Hoeveel % van de mensen die overstappen naar EV keren terug naar ICE? Er zijn er, net als dat er vroeger ook waren die terug naar paard en kar gingen. Voor alles is iets het beste. Net zoals diesel voor bepaalde zaken ook beter is dan benzine. En EV is voor sommige dingen ook beter en ook slechter. Ik begrijp niet waarom EV direct voor alles en iedereen het wondermiddel zou moeten zijn. Mag het niet gewoon goed zijn in wat het is? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, RRD zei:

Ik denk dat je hier zelf de nagel op de kop slaat. Om rond de kerkentoren te rijden, of om een vast dagelijks traject te rijden (woon-werk) waar je kan laden is een EV perfect en zou ik het zelfs zelf overwegen. Maar voor mensen die ongeplande routes rijden, of veel lange afstand doen is het gewoon nog niet realistisch. Ik reed een i3s op woon-werk afstand (precies 100km) zo goed als leeg. Toegegeven, naar niks gekeken en 130 gereden op autostrade. Maar ik wíl me ook niet moeten aanpassen voor een auto, ik wil gewoon rijden zoals ik altijd rijd. Ik was dan wel te gierig om thuis op te laden, dat zeg ik er eerlijk bij, maar hoeveel werknemers zullen ook zo zijn? Als ik 's avonds onverwachts weg had gemoeten had ik een probleem gehad. 

Ik vind het wel een beetje zever dat hij in Leuven gaat overnachten. Hij is dan toch betrekkelijk laat thuis vertrokken, anders had je dat toch makkelijk op 1 dag gehaald? En ze hadden met een 100% batterij moeten vertrekken, geen zinnig mens zou trip aanvangen met 25% accu.

 

als dat een bedrijfswagen is, dan wordt er veelal een elek meter thuis geplaatst die het laadverbruik registreert en dat wordt verrekend zoals brandstofkosten, waardoor thuisladen niet betekent dat je zelf moet dokken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, RRD zei:

Ik denk dat je hier zelf de nagel op de kop slaat. Om rond de kerkentoren te rijden, of om een vast dagelijks traject te rijden (woon-werk) waar je kan laden is een EV perfect en zou ik het zelfs zelf overwegen. Maar voor mensen die ongeplande routes rijden, of veel lange afstand doen is het gewoon nog niet realistisch. Ik reed een i3s op woon-werk afstand (precies 100km) zo goed als leeg. Toegegeven, naar niks gekeken en 130 gereden op autostrade. Maar ik wíl me ook niet moeten aanpassen voor een auto, ik wil gewoon rijden zoals ik altijd rijd. Ik was dan wel te gierig om thuis op te laden, dat zeg ik er eerlijk bij, maar hoeveel werknemers zullen ook zo zijn? Als ik 's avonds onverwachts weg had gemoeten had ik een probleem gehad. 

Ik vind het wel een beetje zever dat hij in Leuven gaat overnachten. Hij is dan toch betrekkelijk laat thuis vertrokken, anders had je dat toch makkelijk op 1 dag gehaald? En ze hadden met een 100% batterij moeten vertrekken, geen zinnig mens zou trip aanvangen met 25% accu.

 

Was bij mij ook 100km (heen-en terug) en kwam daar voor 3 dagen mee toe. 4 dagen als ik echt op de limiet zou rijden. (aankomen met 3% batterij ofzo)

Was wel geen -2 graden natuurlijk. gewoon meebollen met het verkeer tegen 120 - 130 (N16, A12 en dan Brussels ring tot Groot-Bijgaarden.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, Tjeu said:

Waar ga je heen als je telewerkt? 

Ofwel blijf je thuis en verbruik je niets, ofwel ga je naar iemand anders zijn werk en kan je daar laden. En soms eens niet. Maar hoevaak kan dat kwaad? Hoeveel mensen doen er 400km op een week zonder eens een dagje op kantoor te zitten? 

Aja, vrije tijd bestaat niet meer, dat was ik vergeten. Excuses. En er dan maar vanuit gaan dat je op iemand anders zijn werk kunt inpluggen, ik vind dat echt absurd.

Quote

En dat jij ver van alles woont is ook niemand anders zijn fout. Waarom moet het nu direct voor alles en iedereen het beste zijn? 

Ver van alles?  Er zijn mensen in Limburg die verder van alles wonen dan ik :lol:  Klinkt als typische praat van iemand die in de stad woont en niet snapt waarom je nog een auto nodig hebt. Zo komt dat over.

Ik woon op 15km van de grootste stad van Wallonië. Als dat je definitie van "ver van alles" is ...

Quote

 Ik begrijp niet waarom EV direct voor alles en iedereen het wondermiddel zou moeten zijn.

Leg dat uit aan onze regering die ons daar naartoe drijft. Dat is nu eenmaal het probleem. EV is de "one stop shop" voor al onze milieu- en klimaatproblemen blijkbaar.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Parsifal said:

Was bij mij ook 100km (heen-en terug) en kwam daar voor 3 dagen mee toe. 4 dagen als ik echt op de limiet zou rijden. (aankomen met 3% batterij ofzo)

Was wel geen -2 graden natuurlijk. gewoon meebollen met het verkeer tegen 120 - 130 (N16 en A12 en dan Brussels ring tot Groot-Bijgaarden.)

Een Polestar heeft wel wat meer batterij dan zo een i3 natuurlijk :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maargoed, we hebben het begrepen. Thuis niet kunnen laten is een non-issue want je moet maar op de rest van de maatschappij tellen om je al dan niet gratis van stroom te voorzien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

 

Leg dat uit aan onze regering die ons daar naartoe drijft. Dat is nu eenmaal het probleem. EV is de "one stop shop" voor al onze milieu- en klimaatproblemen blijkbaar.

Dat is ook wel HLN praat. Het energiedecreet en energiebesluit al eens gelezen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, Tjeu said:

Hoeveel % van de mensen die overstappen naar EV keren terug naar ICE?

Hoeveel % van die mensen kan thuis niet laden?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, ir_fuel zei:

PETROL head he :D 

't Is niet omdat ik een ID.3 de perfecte vervanger vind voor een duffe Golf dat ik het ineens niet meer warm krijg van een GT4 ofzo he :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Tjeu said:

Dat is ook wel HLN praat. Het energiedecreet en energiebesluit al eens gelezen? 

Als men in 2026 iedereen in een elektrische bedrijfswagen wil duwen, hoe moet ik dat anders interpreteren? Dan doelen ze toch op "een EV is perfect voor iedereen".

En voor de rest: kerncentrales sluiten, misschien die vervangen door gas centrales (leve de CO2 uitstoot) voor het milieu, of afhangen van kernenergie uit het buitenland (oh de ironie), en als ze dan over gascentrales beginnen (gewild door de federale groenen) staan de lokale groenen te protesteren want ze willen het niet :lol: 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, ir_fuel zei:

Hoeveel % van die mensen kan thuis niet laden?

vooral dit, hoeveel van de mensen met een leasewagen die nu bijna verplicht worden om een EV te gaan rijden kunnen thuis geen laadpaal voorzien krijgen...

En dicht bij je werk wonen of op het werk laden is allemaal mooi theoretisch. Net zoals vele ITers werk ik projectmatig, en het ene project/contract is dicht bij huis en het andere ver weg. laadpalen zijn bij de klant vaak te gebruiken voor internen of voor bezoekers ALS er al laadpalen of parkeerplaatsen aan het bedrijf zijn zelfs. 

en met het thuiswerk ga je idd niet meer naar kantoor, er zijn collega's van mij die sinds maart of april 2020 thuis moeten werken van de klant. Dus moesten deze een EV hebben en bv eens naar de zee, naar vrienden of het buitenland willen is dit altijd laden aan laadpalen met hun Hyundai Kona of Nissan Leaf. Want denk nu niet dat iedereen als nieuwe leasewagen direct een Polestar of Tesla krijgt he.

  

6 minuten geleden, ir_fuel zei:

Als men in 2026 iedereen in een elektrische bedrijfswagen wil duwen, hoe moet ik dat anders interpreteren? Dan doelen ze toch op "een EV is perfect voor iedereen".

En voor de rest: kerncentrales sluiten, misschien die vervangen door gas centrales (leve de CO2 uitstoot) voor het milieu, of afhangen van kernenergie uit het buitenland (oh de ironie), en als ze dan over gascentrales beginnen (gewild door de federale groenen) staan de lokale groenen te protesteren want ze willen het niet :lol: 

Vooral dit is idd nog het meest hypocriete. Je mag geen hout meer stoken maar een biomassacentrale mag dit wel...

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4/3/2021 om 11:01, Polygoon zei:

Ze starten ook meteen met de boodschap, we gaan eens zien hoe deze wagen van ZEVENTIGDUIZEND EUROS het er vanaf gaat brengen.
Ah oei, maar 25% batterij want we hebben hem aan de 230V gehangen :fp: 

Echt hé. 

ik weet dat je mij probeert te overtuigen dat je ook perfect overal kan snelladen met een niet-Tesla, maar als ik dit filmpje zie, dan beginnen mijn tenen al te krullen, want vele snelladers werken dus niet... deze stress kan ik echt wel missen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4/3/2021 om 11:24, ir_fuel zei:

Framing of geen framing: onvindbare laadpalen en laadpalen die niet werken, daar is niet veel framing aan.

Dat bedoel ik.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Hazen zei:

Van de kostprijs voor het laden viel ik ook wel even achterover... En dat gaat bij vele mensen blijven hangen.

Ja, snelladen kost geld, maar dat mag je niet afschrikken om zo'n EV te kopen, want de meeste mensen zullen dat heel weinig of zelfs niet nodig hebben.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, BMWMB said:

Ja, snelladen kost geld, maar dat mag je niet afschrikken om zo'n EV te kopen, want de meeste mensen zullen dat heel weinig of zelfs niet nodig hebben.

Ja is heel duur, maar idd, stel dat ze een mooi netwerk hebben van Ionity (minstens even uitgebreid als Tesla) dan zou ik daar absoluut geen graten in zien van 80 cent of meer te betalen, want zoals je zegt is dat toch maar af en toe, en niet wekelijks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, ir_fuel zei:

Hoeveel % van die mensen kan thuis niet laden?

Dit is een belangrijke. Als je dat niet kan, dan ben je al serieus benadeeld. Thuis laden, en iedere ochtend vertrekken met 300-400km actieradius, zorgt er dus voor dat de meeste mensen weinig moeten zoeken naar laadpunten.

Als mensen vragen naar mijn ervaring met elektrisch rijden, dan stel ik al tijd deze vraag: 'Hoeveel dagen per jaar doe je meer dan 400km?' Voor mij zijn er dat 2à3 per maand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ja is heel duur, maar idd, stel dat ze een mooi netwerk hebben van Ionity (minstens even uitgebreid als Tesla) dan zou ik daar absoluut geen graten in zien van 80 cent of meer te betalen, want zoals je zegt is dat toch maar af en toe, en niet wekelijks.

waarom zou dat af en toe zijn, als je thuis of op kantoor niet kan laden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, ir_fuel zei:

Als men in 2026 iedereen in een elektrische bedrijfswagen wil duwen, hoe moet ik dat anders interpreteren? Dan doelen ze toch op "een EV is perfect voor iedereen".

En voor de rest: kerncentrales sluiten, misschien die vervangen door gas centrales (leve de CO2 uitstoot) voor het milieu, of afhangen van kernenergie uit het buitenland (oh de ironie), en als ze dan over gascentrales beginnen (gewild door de federale groenen) staan de lokale groenen te protesteren want ze willen het niet :lol: 

De EV's zijn een maatregel uit een veel groter geheel waar wel samenhang in zit. Het heeft geen zin om dat ene deel uit zijn context te halen en op zijn eigen te beoordelen. zoals gezegd, lees het geheel eens. 

En de energiemix al eens bekeken die wij aanmaken en die wij importeren? En hoe de evolueert? En wat de marktvraag is qua % groene en grijze energie? 

42 minuten geleden, ir_fuel zei:

Hoeveel % van die mensen kan thuis niet laden?

Wat maakt dat uit? Of je nu iedere dag op je werk/bestemming voltankt of thuis, wat is het verschil? Zolang je dagelijks meer kan tanken dan wat je moet rijden, is de rekening plat. Waar je tankt is irrelevant. 
Het belangrijkste verschil is dat je op je werk/bestemming overdag tankt, wanneer er zaken zoals energie uit PV voorhanden is. En 's avonds heb je die niet. EV en PV kunnen met andere woorden een meer harmonisch geheel gaan vormen waardoor er een nette reductie in distributietarieven kan komen en de prijs voor PV-injectie toe kan nemen. Zaken die enkel de particulier ten goede komt.  

Meer zelf, je gaat de mogelijkheid hebben om overproductie in je wagen te steken en die thuis te gebruiken. Zo kan je nog iets verdienen aan je elektrische wagen (tot daar uiteraard ook een VAA aangekoppeld zal worden). 

En al die laadpalen bij werkgevers, aan openbare gebouwen, op carpoolparkings (project AWV), die staan er in het weekend ook en zullen dan minder gebruikt worden. Dus het zoeken naar een plekje om te laden zal tegen 2026 al veel makkelijker worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minutes ago, Tjeu said:

De EV's zijn een maatregel uit een veel groter geheel waar wel samenhang in zit. Het heeft geen zin om dat ene deel uit zijn context te halen en op zijn eigen te beoordelen. zoals gezegd, lees het geheel eens. 

Daar gaat het niet over. Iedereen moet maar met een EV rijden als ze een firmawagen krijgen, dus het is DE oplossing voor iedereen die een auto moet hebben.

16 minutes ago, Tjeu said:

Wat maakt dat uit? Of je nu iedere dag op je werk/bestemming voltankt of thuis, wat is het verschil? Zolang je dagelijks meer kan tanken dan wat je moet rijden, is de rekening plat. Waar je tankt is irrelevant. 

Het probleem is dat je dat gewoon niet kan maken. "Je moet maar bij iemand gaan schooien om te laden", of dat nu op je werk of bij een klant of bij de winkel is, dat is toch een compleet absurde mentaliteit? Iemand anders moet dus opdraaien voor het feit dat jij EV gaat rijden? Dus winkels moeten maar investeren in laadinfrastructuur, je werkgever moet dat ook en als het even kan je klanten ook, zodat jij je EV kan laden?

16 minutes ago, Tjeu said:

Het belangrijkste verschil is dat je op je werk/bestemming overdag tankt, wanneer er zaken zoals energie uit PV voorhanden is. En 's avonds heb je die niet. EV en PV kunnen met andere woorden een meer harmonisch geheel gaan vormen waardoor er een nette reductie in distributietarieven kan komen en de prijs voor PV-injectie toe kan nemen. Zaken die enkel de particulier ten goede komt.  

Zie hierboven.

16 minutes ago, Tjeu said:

En al die laadpalen bij werkgevers, aan openbare gebouwen, op carpoolparkings (project AWV), die staan er in het weekend ook en zullen dan minder gebruikt worden. Dus het zoeken naar een plekje om te laden zal tegen 2026 al veel makkelijker worden. 

Aja, dus ik mag in t weekend op random bedrijfsparkings mijn EV gaan laden. Ze gaan daar eens lachen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid