Ga naar inhoud

Test-aankoop goes electric


Parsifal

Aanbevolen berichten

1 uur terug, Tjeu zei:

Ik begrijp niet waarom EV direct voor alles en iedereen het wondermiddel zou moeten zijn. Mag het niet gewoon goed zijn in wat het is? 

 

Omdat er overheden zijn die een overstap naar EV's afdwingen binnen een bepaalde tijd. Of op zijn minst aan een ontmoedigingsverhaal gestart zijn tegen de verbrandingsmotoren. Als je dat als overheid, zij het lokaal, of nationaal gaat verwachten van je burgers, mag het vooropgestelde  alternatief wel beter of gelijkwaardig zijn. 

Dit is een beetje zoals zeggen, wij als overheid willen tegen 2025 niet enkel klimaatneutraal, maar ook puur biologisch bouwen. Daarom willen we graag dat iedereen tegen dan overstapt op bouwen met kak. Voor bestaande huizen is er een gedoogperiode tot 2030.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is trouwens tenenkrullend om te zien hoe traag het uitrollen van laadinfrastructuur gebeurt. Waar het blokkeert? Geen idee. Ik had iets gehoord van dat een vergunning krijgen voor zo een snellader 12 maand kan duren? Maar heb dat niet uit verifieerbare bron.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, ir_fuel zei:

Daar gaat het niet over. Iedereen moet maar met een EV rijden als ze een firmawagen krijgen, dus het is DE oplossing voor iedereen die een auto moet hebben.

Het probleem is dat je dat gewoon niet kan maken. "Je moet maar bij iemand gaan schooien om te laden", of dat nu op je werk of bij een klant of bij de winkel is, dat is toch een compleet absurde mentaliteit? Iemand anders moet dus opdraaien voor het feit dat jij EV gaat rijden? Dus winkels moeten maar investeren in laadinfrastructuur, je werkgever moet dat ook en als het even kan je klanten ook, zodat jij je EV kan laden?

Zie hierboven.

Aja, dus ik mag in t weekend op random bedrijfsparkings mijn EV gaan laden. Ze gaan daar eens lachen.

Daar gaat het wel over. Het is niet de EV als alleenstaande maatregel, er is een compleet kader uitgewerkt en uitgerold om dat ook werkend te krijgen. En de uitrol van dat plan loopt samen met de uitrol van de EV. Er moeten ook niet meer laadpalen staan dan dat er EV's zijn. Die uitrol moet ook aantrekkelijk zijn voor aanbieders, zodat er een marktconforme aanbesteding plaats kan vinden. 

Ahja, maar met je ICE in een random tankstation gaan tanken daar heb je wel geen probleem mee? Dat moet niet thuis kunnen? 
Tuuurlijk gaan ze u graag zien komen op een "random bedrijfsparking". Wat denk je? Dat daar nog geen verdienmodellen achter zitten? Tank jij in een tankstation aan ruwe olieprijs ofzo? Of mag een tankstation wel geld verdienen aan de energie die ze u leveren en iemand die een laadpaal ter beschikking stelt niet ofzo? 

En net dat verdienmodel zal ook de versnelde uitrol meehelpen. Maar opnieuw, vraag en aanbod gaan hand in hand om het concurrentieel te houden. En door de bedrijven te stimuleren kan je het geheel wat versnellen. En is dat slecht voor de bedrijven? Deels wel, deels niet. Er zijn wel wat werknemers die vragen naar een EV, de VAA ligt een stuk lager en de leasprijs van ICE zou wel eens stevig kunnen beginnen stijgen door minder goede 2de hands prijzen voor die 4 jaar oude dieseltjes. 
Het is nog wat koffiedik kijken, maar het werkelijke prijsverschil voor bedrijf zou binnen een paar jaar wel nog eens goed mee kunnen vallen. (daarom nog niet vandaag, maar vandaag is er ook nog geen verplichting)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Tjeu said:

Het is nog wat koffiedik kijken, maar het werkelijke prijsverschil voor bedrijf zou binnen een paar jaar wel nog eens goed mee kunnen vallen.

Dat is al het geval, zeker als je in het segment van de BMW 3 en hoger komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Stephane zei:

Omdat er overheden zijn die een overstap naar EV's afdwingen binnen een bepaalde tijd. Of op zijn minst aan een ontmoedigingsverhaal gestart zijn tegen de verbrandingsmotoren. Als je dat als overheid, zij het lokaal, of nationaal gaat verwachten van je burgers, mag het vooropgestelde  alternatief wel beter of gelijkwaardig zijn. 

Dit is een beetje zoals zeggen, wij als overheid willen tegen 2025 niet enkel klimaatneutraal, maar ook puur biologisch bouwen. Daarom willen we graag dat iedereen tegen dan overstapt op bouwen met kak. Voor bestaande huizen is er een gedoogperiode tot 2030.

Het is nog vijf jaar tegen dat het een verplichting is. Of iets minder in Brussel. Waarom moet het dan vandaag al helemaal het perfecte alternatief zijn? Er is toch nog tijd voor de overheid om ervoor te zorgen dat het op het moment van de verplichting allemaal vlot loopt? En ook wanneer de verplichting er is, is die er enkel voor nieuwe wagens. Het is niet dat iedereen van dag op dag zijn ICE moet laten staan om EV te gaan rijden. Velen gaan nog tot 2029 ICE kunnen en mogen rijden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Tjeu said:

Ahja, maar met je ICE in een random tankstation gaan tanken daar heb je wel geen probleem mee? Dat moet niet thuis kunnen? 

Tanken duurt 2 minuten. Laden meer dan 20 keer langer. Wat een domme vergelijking.

2 minutes ago, Tjeu said:

Tuuurlijk gaan ze u graag zien komen op een "random bedrijfsparking". Wat denk je? Dat daar nog geen verdienmodellen achter zitten? Tank jij in een tankstation aan ruwe olieprijs ofzo? Of mag een tankstation wel geld verdienen aan de energie die ze u leveren en iemand die een laadpaal ter beschikking stelt niet ofzo? 

Ze gaan dus bedrijven verplichten laadpalen te installeren, op hun eigen kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Tjeu said:

Het energiedecreet en energiebesluit al eens gelezen? 

Ondertussen wel (tot het stuk waar we het hier over hebben). Dat is lang niet voldoende

 

Nieuwe, niet voor bewoning bestemde gebouwen of parkeergebouwen en bestaande, niet voor bewoning bestemde gebouwen of parkeergebouwen die een ingrijpende renovatie ondergaan, met een parkeerterrein met meer dan tien parkeerplaatsen worden cumulatief voorzien van:
1° minstens twee oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor een elektrisch voertuig;
2° infrastructuur voor leidingen, of minstens goten voor elektrische kabels, voor minstens één op vier parkeerplaatsen, om de installatie van oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor elektrische voertuigen in een later stadium mogelijk te maken.

De verplichtingen, vermeld in het eerste lid, gelden als het parkeerterrein zich binnen het gebouw of parkeergebouw bevindt en, in geval van ingrijpende renovaties, de renovatiemaatregelen ook betrekking hebben op het parkeerterrein of de elektrische infrastructuur van het gebouw of parkeergebouw.

De verplichtingen, vermeld in het eerste lid, gelden ook als het een naastgelegen parkeerterrein betreft, en, in het geval van ingrijpende renovaties, renovatiemaatregelen ook betrekking hebben op het parkeerterrein of de elektrische infrastructuur van het parkeerterrein.

Artikel 9/1.1.2. (09/01/2021- ...)

Alle niet voor bewoning bestemde gebouwen met meer dan twintig parkeerplaatsen worden uiterlijk op 1 januari 2025 uitgerust met minstens twee oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor een elektrisch voertuig.

Artikel 9/1.1.3. (09/01/2021- ...)

Nieuwe voor bewoning bestemde gebouwen met een parkeerterrein met twee of meer parkeerplaatsen worden voorzien van infrastructuur voor leidingen, of minstens goten voor elektrische kabels, om de installatie van oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor elektrische voertuigen op elke parkeerplaats in een later stadium mogelijk te maken.

Bestaande, voor bewoning bestemde gebouwen die een ingrijpende renovatie ondergaan, met een parkeerterrein met meer dan tien parkeerplaatsen worden voorzien van infrastructuur voor leidingen, of minstens goten voor elektrische kabels, om de installatie van oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor elektrische voertuigen op elke parkeerplaats in een later stadium mogelijk te maken.

De verplichting, vermeld in het eerste en tweede lid, geldt als het parkeerterrein zich binnen het gebouw bevindt en, in geval van ingrijpende renovaties, de renovatiemaatregelen betrekking hebben op het parkeerterrein of de elektrische infrastructuur van het gebouw.

De verplichting, vermeld in het eerste en tweede lid, geldt ook als het een naastgelegen parkeerterrein betreft en, in geval van ingrijpende renovaties, de renovatiemaatregelen betrekking hebben op het parkeerterrein of de elektrische infrastructuur van het parkeerterrein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, BMWMB zei:

Ja, snelladen kost geld, maar dat mag je niet afschrikken om zo'n EV te kopen, want de meeste mensen zullen dat heel weinig of zelfs niet nodig hebben.

Ik heb 13 reps.............. die dus binnenkort allemaal full EV moeten van onze overheid. En jij denkt dat ze dat weinig of niet nodig gaan hebben? Dream on.

Zolang (bij wijze van spreken) elke parkingplaats geen laadpaal heeft gaat dat een grote miserie zijn, dat weet ik je nu te zeggen. Vergeet ook niet dat die mensen wanneer ze thuiskomen dikwijls 's avonds ook nog wel hun auto nodig hebben.... 

Files, parking zoeken, laadpalen zoeken. Die gasten zijn straks meer met wachten en zoeken bezig dan hun job. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Tanken duurt 2 minuten. Laden meer dan 20 keer langer. Wat een domme vergelijking.

Ze gaan dus bedrijven verplichten laadpalen te installeren, op hun eigen kosten.

Wat een dom antwoord. Geld is geld wat maakt het uit hoelang het tanken duurt. Het is hoeveel het opbrengt dat telt. En daar heeft een EV laadpunt veel voordelen. Veel minder onderhoud, geen milieu vergunning, geen sanering, veel minder ijkingskosten,... Iedereen kan in feite een EV laadstation openen. 

Wat is de kost van een laadpaal als je ermee je brandstofbudget aardig kan drukken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Tjeu said:

Wat een dom antwoord. Geld is geld wat maakt het uit hoelang het tanken duurt. 

Omdat je daar moet staan schilderen ipv thuis te zijn, terwijl je laadt? Daarom wil ik thuis laden en zit ik er niet mee in om op 5km van mijn deur benzine te gaan tanken?

1 minute ago, Tjeu said:

Wat is de kost van een laadpaal als je ermee je brandstofbudget aardig kan drukken? 

het brandstofbudget van je bezoekers?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak je geen illusie elektriciteit tanken wordt niet goedkoper dan benzine. Het is een trigger in een (korte) transitie periode, niet meer dan dat. Trouwens voor non Telsa users is betalend laden nu al duurder per km als ik me niet vergis. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minutes ago, Tjeu said:

Ahja, maar met je ICE in een random tankstation gaan tanken daar heb je wel geen probleem mee? Dat moet niet thuis kunnen? 

 

3 minutes ago, Tjeu said:

Wat een dom antwoord. Geld is geld wat maakt het uit hoelang het tanken duurt.

Voor degene die het geld krijgt maakt dat niet uit (hoewel je kan zeggen dat 100 euro binnen krijgen op 10 minuten interessanter is dan 100 euro binnen krijgen op 2 uur?), maar voor degene die gaat tanken toch wel? Je kan je tank gaan vullen toch niet vergelijken met 45 minuten staan laden?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Jokke_vlo said:

Maak je geen illusie elektriciteit tanken wordt niet goedkoper dan benzine. 

Dat wordt op termijn thuis ook met de aparte teller en een aparte toeslag, sowieso, "want je belast het net meer".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Tjeu zei:

Het is nog vijf jaar tegen dat het een verplichting is. Of iets minder in Brussel. Waarom moet het dan vandaag al helemaal het perfecte alternatief zijn? Er is toch nog tijd voor de overheid om ervoor te zorgen dat het op het moment van de verplichting allemaal vlot loopt? En ook wanneer de verplichting er is, is die er enkel voor nieuwe wagens. Het is niet dat iedereen van dag op dag zijn ICE moet laten staan om EV te gaan rijden. Velen gaan nog tot 2029 ICE kunnen en mogen rijden. 

Sorry, maar geloof jij onze regering(en) nog? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Omdat je daar moet staan schilderen ipv thuis te zijn, terwijl je laadt? Daarom wil ik thuis laden en zit ik er niet mee in om op 5km van mijn deur benzine te gaan tanken?

het brandstofbudget van je bezoekers?

Dat is enkel voor de keren dat je dus niet voldoende tijdens de week op het werk hebt moeten tanken en in het weekend bij moet tanken. Daarbij komt dat opnieuw de vraag hoeveel je dan gaat moeten bijtanken tot je weer op het werk bent. De verspreidheid van laadpalen zal veel groter zijn dan nu van benzine stations, waardoor de totale verliestijd van het laden al wat beperkt wordt, maar dat het meer tijd in beslag zal nemen op de momenten dat je thuis niet kan laden, in het weekend ergens heen wilt waar geen laadpaal is om bij aankomst te laden en je je te weinig energie in de batterij hebt om de gehele tocht te overbruggen, dat is zeker. Maar het aantal voorwaarden neemt wel altijd maar toe wanneer het vervelend wordt. En dat is dus een goed teken. 

Wanneer het bezoekers zijn verdien je er geld aan, dus dat maakt het alleen maar aantrekkelijker om een laadpaal te zetten.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, ir_fuel zei:

Het is trouwens tenenkrullend om te zien hoe traag het uitrollen van laadinfrastructuur gebeurt. Waar het blokkeert? Geen idee. Ik had iets gehoord van dat een vergunning krijgen voor zo een snellader 12 maand kan duren? Maar heb dat niet uit verifieerbare bron.

Laat die dingen plaatsen door Fluvius en dergelijke, moeten toch hun markt even herzien door de digitale tellers.
Genoeg burgemeesters en postjespakkers die daar wat mandaten hebben en als ze ietwat vooruitziend zijn... 
En niet te vergeten, laat ze gerust even aan zichzelf denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Tjeu said:

De verspreidheid van laadpalen zal veel groter zijn dan nu van benzine stations, waardoor de totale verliestijd van het laden al wat beperkt word

Welja, daar zitten we dus al lang op te wachten, en dat is wat stoort. Ze zitten ons weer in een richting te duwen (kijk maar naar de VAA, of de 120% aftrekbaarheid destijds) maar ze zorgen niet eerst voor een klimaat waarin de grootste struikelblokken zijn weggenomen. "Dat komt nog wel".

Als Ionity of Allegro op 4 keer zoveel plaatsen als nu installaties had kunnen zetten dan was er van dat probleem al lang geen sprake meer. Maar om een of andere reden gebeurt dat niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Stephane zei:

Sorry, maar geloof jij onze regering(en) nog? 

Doet dat hier terzake? Als je er geen geloof in hebt kan je even goed de aanname doen dan morgen benzine 20 keer zo duur zal worden en dan sta je daar even mooi te schilderen met je ICE. Dus het geloof in de regering staat helemaal los van dit gesprek. En het is zeker jouw goed recht om vertrouwen in onze regering te verliezen, dat is meer dan begrijpelijk. 

4 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Maak je geen illusie elektriciteit tanken wordt niet goedkoper dan benzine. Het is een trigger in een (korte) transitie periode, niet meer dan dat. Trouwens voor non Telsa users is betalend laden nu al duurder per km als ik me niet vergis. 

Niet correct. Het is Europees vast gelegd dat de prijs van elektriciteit verplicht dient te dalen. Je mag je de komende jaren dus verwachten aan een hoop extra taksen op aardag (dat al jaaaaaaaaaaren veel te goedkoop staat) en stelselmatig goedkopere elektriciteit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Welja, daar zitten we dus al lang op te wachten, en dat is wat stoort. Ze zitten ons weer in een richting te duwen (kijk maar naar de VAA, of de 120% aftrekbaarheid destijds) maar ze zorgen niet eerst voor een klimaat waarin de grootste struikelblokken zijn weggenomen. "Dat komt nog wel".

Als Ionity of Allegro op 4 keer zoveel plaatsen als nu installaties had kunnen zetten dan was er van dat probleem al lang geen sprake meer. Maar om een of andere reden gebeurt dat niet.

Dat gebeurt toch wel? Wij zijn zelf ook bezig met een grootschalige studie voor agentschap wegen en verkeer, net om te gaan bepalen op welke plaatsen er hoeveel laadpalen bij dienen te komen en wat er allemaal nodig is om dat rond te krijgen. Wij hebben een fulltime die ganse dagen niets anders doet dan zeggen: hier kan je een laadpaal zetten, hier kan je een zetten, hier kan je een zetten,... en tegen 2026 moeten die er ook allemaal staan. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, Tjeu said:

Dat gebeurt toch wel? Wij zijn zelf ook bezig met een grootschalige studie voor agentschap wegen en verkeer, net om te gaan bepalen op welke plaatsen er hoeveel laadpalen bij dienen te komen en wat er allemaal nodig is om dat rond te krijgen. Wij hebben een fulltime die ganse dagen niets anders doet dan zeggen: hier kan je een laadpaal zetten, hier kan je een zetten, hier kan je een zetten,... en tegen 2026 moeten die er ook allemaal staan. 

Dat gebeurt? Ik merk daar niks van. In vergelijking met 3 jaar terug zijn er amper snelladers bijgekomen, behalve Tesla.

En 50kW is geen snellader. Ik spreek van 150 of meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, Tjeu said:

Niet correct. Het is Europees vast gelegd dat de prijs van elektriciteit verplicht dient te dalen. Je mag je de komende jaren dus verwachten aan een hoop extra taksen op aardag (dat al jaaaaaaaaaaren veel te goedkoop staat) en stelselmatig goedkopere elektriciteit. 

Hoe gaan ze dat bewerkstelligen? De prijs van elektriciteit naar beneden, maar de distributiekosten worden alsmaar hoger. Ik moet het nog zien gebeuren. Ik geloof er niks van dat de eindfactuur lager gaat liggen. Zeker niet met hoger verbruik en een lagere energiebevoorrading. Hoe gaan ze goedkoper elektriciteit produceren dan met de huidige kerncentrales? Heb daar nog altijd weinig concreet over gelezen, behalve debiele uitspraken genre "dat de elektriciteit eens uitvalt 's avonds en ge uwe strijk niet kunt doen is toch geen ramp?"

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Tjeu zei:

Doet dat hier terzake? Als je er geen geloof in hebt kan je even goed de aanname doen dan morgen benzine 20 keer zo duur zal worden en dan sta je daar even mooi te schilderen met je ICE. Dus het geloof in de regering staat helemaal los van dit gesprek. En het is zeker jouw goed recht om vertrouwen in onze regering te verliezen, dat is meer dan begrijpelijk. 

Niet correct. Het is Europees vast gelegd dat de prijs van elektriciteit verplicht dient te dalen. Je mag je de komende jaren dus verwachten aan een hoop extra taksen op aardag (dat al jaaaaaaaaaaren veel te goedkoop staat) en stelselmatig goedkopere elektriciteit. 

Ik ben er zeker van dat de brandstofprijzen nog zullen stijgen. 

Maar ja, ik vind wel, na de debacles van de groenestroomcertificaten en de terugdraaiende tellers, of de compleet onlogische keuzes in de vraag hoe we in de toekomst voor onze stroom gaan zorgen, dat we ons vragen mogen stellen bij de beslissingen van onze regeringen. 

Continue verkopen ze het vel van de beer nog voor ze hem schieten, en als het dan misloopt komt de rekening op onze hoofden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, ir_fuel zei:

Hoe gaan ze dat bewerkstelligen? De prijs van elektriciteit naar beneden, maar de distributiekosten worden alsmaar hoger. Ik moet het nog zien gebeuren. Ik geloof er niks van dat de eindfactuur lager gaat liggen. Zeker niet met hoger verbruik en een lagere energiebevoorrading. Hoe gaan ze goedkoper elektriciteit produceren dan met de huidige kerncentrales? Heb daar nog altijd weinig concreet over gelezen, behalve debiele uitspraken genre "dat de elektriciteit eens uitvalt 's avonds en ge uwe strijk niet kunt doen is toch geen ramp?"

De huidige kerncentrales zijn einde leven. Die leveren inderdaad super goedkoper stroom, maar die prijzen zijn niet meer representatief gezien de prijs naar vernieuwing of na vervanging niet meer dezelfde zal zijn. Meer zelf. Ze zijn op dit moment in Engeland zowat de grootste nieuwe kerncantrale aan het bouwen in tijden. Die gaat live in 2050 en daarvan kan nu reeds met zekerheid gezegd worden dat de prijs per geleverde kWh duurder zal zijn dan die van PV, wind of gascentrales. Daar op inzetten lijkt dan ook een beetje vreemd. Engeland doet het omdat een kerncentrale nog steeds een makkelijke wijze is om je baseload op te vangen. Maar mispak je niet, een kerncentrale is even vervelend om een net gebalanceerd te krijgen als een PV installatie of een windmolen. Je kan een kerncentrale haar output maar heeeeeel traag laten moduleren. Dacht dat het bij de huidige rond die vier dagen lag om ze (significant) meer of minder te laten produceren. Daarom dat gascentrales zo vaak naar voor geschoven worden, daar zit je rond de 15 min responstijd.  

3 minuten geleden, Stephane zei:

Ik ben er zeker van dat de brandstofprijzen nog zullen stijgen. 

Maar ja, ik vind wel, na de debacles van de groenestroomcertificaten en de terugdraaiende tellers, of de compleet onlogische keuzes in de vraag hoe we in de toekomst voor onze stroom gaan zorgen, dat we ons vragen mogen stellen bij de beslissingen van onze regeringen. 

Continue verkopen ze het vel van de beer nog voor ze hem schieten, en als het dan misloopt komt de rekening op onze hoofden. 

De distributietarieven laten zakken en de installatie van de digitale meter gaan hand in hand. Dat het afschaffen van de terugdraaiende teller mensen geld gaat kosten is ook maar een halve waarheid. Voor meer dan de helft van de PV bezitters is het voordeliger. De kost van het prosumententarief is immers groter dan wat ze verliezen aan energie die ze op het net gaan steken. 
Voor een tweede groep (vooral met platte daken) kan je de rendabiliteit optrekken door de zuid gerichte installatie meer Oost-west te oriënteren.  Enkel de groep die een 100% zuid gerichte installatie heeft die eigenlijk groter is dan wat ze nodig hebben, die zijn gesjareld, maar dat is maar een minderheid. De meeste mensen gaan er financieel op vooruit gaan, maar hebben dit zelf nog niet aan gerekend. 

Oja, warmtepomp eigenaars hebben veelal ook pech, en dat is wel jammer. 

Maar bon, het is net die digitale meter die een beter beeld gaat geven welke kabels hoeveel belast wordt, hoeveel ruimte er nog is in de kabels en waar je dus laadstations kan zetten zonder het net te moeten verzwaren. Het gaat ook helpen in het balanceren van het net, wat nu heel veel geld kost. Door aan al die kanten te optimaliseren, zal het mogelijk zijn de distributiekosten te drukken. Ook de keuze om meer verbindingen met onze buurlanden te maken (de kabel van Zeebrugge naar Engeland, de verbinding met Duitsland die nu open is gezet, de verbinding met de windparken in zee die ook met andere landen verbonden zijn,...) staan toe om ons net makkelijker te balanceren. Het is dus de Europese samenwerking die ervoor zal zorgen dat we op Europeesvlak het net makkelijker constant houden (het waait nooit in gans europa en de zon schijnt ook nooit overal even hard, waardoor we onze overproductie naar de bewolkte en windstille gebieden kunnen exporteren). En dat zal de kost drukken. 

Ook de stimulatie voor groene energieproductie past in dat kader. 

Er wordt echt wel nagedacht over al die dingen hoor :D 

Evenwel volg ik Stephane, als het uit België zelf moet komen, dan is er altijd een kans dat we gerekkerd zijn. Op Europees niveau wordt er minder aan populisme gedaan en meer problemen structureel aangepakt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Anyhow, de soep wordt nooit zo heet gedronken als ze geserveerd werd. 

Nu wat staan roepen dat het allemaal slecht is, zoals het filmpje naar mijn gevoel wat te veel doet, daar raakt niemand mee vooruit. Alles heeft altijd zijn voordelen en zijn opportuniteiten. Zo ook de EV. En die zullen rustig aan toenemen, wat enkel positief is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja de bouw van nieuwe centrales op sommige plaatsen is redelijk dramatisch aan het worden, zowel qua budget als oplevertermijn. Blijft de vraag, hoe gaan we de volgende dingen combineren:

- sluiting kerncentrales

- verhoging productie op andere manieren, op betrouwbare manier

- CO2 doelstellingen

En dat zie ik in België niet gebeuren. Windmolens hebben enorm veel last van NIMBY bij vergunningen (zelfs in zee is het gezeik "voor het uitzicht"), gascentrales zijn CO2 onvriendelijk (en qua groene energie kan dat ook tellen daar je materie uit de grond zit op te stoken + je wordt afhankelijk van andere landen voor je gas), en met zonnepanelen ben je niet veel als  ze zon niet schijnt (in de winter). Wat is dan de oplossing? Zoals onze huidige Groen minister zegt "leren leven met stroomtekorten soms"?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid