Ga naar inhoud

Test-aankoop goes electric


Parsifal

Aanbevolen berichten

Ik heb 13 reps.............. die dus binnenkort allemaal full EV moeten van onze overheid. En jij denkt dat ze dat weinig of niet nodig gaan hebben? Dream on.
Zolang (bij wijze van spreken) elke parkingplaats geen laadpaal heeft gaat dat een grote miserie zijn, dat weet ik je nu te zeggen. Vergeet ook niet dat die mensen wanneer ze thuiskomen dikwijls 's avonds ook nog wel hun auto nodig hebben.... 
Files, parking zoeken, laadpalen zoeken. Die gasten zijn straks meer met wachten en zoeken bezig dan hun job. 

Hoeveel km per jaar doen ze?
Als je thuis kan laden, en jij zorgt voor laadpalen aan de firma, dan moeten ze enkel maar extern laden als ze meer dan (afhankelijk van de auto) 400km moeten doen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Tjeu said:

Anyhow, de soep wordt nooit zo heet gedronken als ze geserveerd werd. 

De enige keer dat een politicus die zin heeft geopperd tegen ons kan ik u garanderen dat ze wel zo heet werd gedronken als ze opgediend werd. @Jokke_vlo was er getuige van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak je geen illusie elektriciteit tanken wordt niet goedkoper dan benzine. Het is een trigger in een (korte) transitie periode, niet meer dan dat. Trouwens voor non Telsa users is betalend laden nu al duurder per km als ik me niet vergis. 

Dat zal particulieren en zeker bedrijven ‘triggeren’ om te investeren in hernieuwbare energie. Wij hebben op de firma alle daken vol liggen met zonnepanelen, dus mijn Tesla rijdt meestal goedkoop en groen. Dus enkel het fiscale is niet mijn trigger om EV te rijden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ja de bouw van nieuwe centrales op sommige plaatsen is redelijk dramatisch aan het worden, zowel qua budget als oplevertermijn. Blijft de vraag, hoe gaan we de volgende dingen combineren:

- sluiting kerncentrales

- verhoging productie op andere manieren, op betrouwbare manier

- CO2 doelstellingen

En dat zie ik in België niet gebeuren. Windmolens hebben enorm veel last van NIMBY bij vergunningen (zelfs in zee is het gezeik "voor het uitzicht"), gascentrales zijn CO2 onvriendelijk (en qua groene energie kan dat ook tellen daar je materie uit de grond zit op te stoken + je wordt afhankelijk van andere landen voor je gas), en met zonnepanelen ben je niet veel als  ze zon niet schijnt (in de winter). Wat is dan de oplossing? Zoals onze huidige Groen minister zegt "leren leven met stroomtekorten soms"?

De groene energie heeft het probleem instabiel productie te leveren. Daar zit het probleem, maar ook een deel van de oplossing. 

Die tevelen kan je gaan opslaan of gaan omzetten. Omzetten naar bijvoorbeeld synthetische aardgas, waterstof,... Zoals altijd is dat nu nog niet rendabel, maar binnen vijf jaar, eens de centrales dicht moeten, kunnen we al een heel ander beeld hebben. Vijf jaar is lang. Tegen dan is de prijs/kWh van PV en wind weer zoveel % lager, waardoor rendementverliezen bij omzetting naar waterstof of synsthetisch gas minder zwaar doorwegen - tot de rendabiliteit van die technieken ook stijgt. 

Daarnaast heb je ook WKK's, steeds vaker op biogas. Daar zit ook wel nog wat potentieel in, zeker op de momenten dat PV niet meewerkt. Die twee technologiën zijn perfect complementair. 

Verder geloof ik zelf ook wel hard in bio- of synthetisch gas. Vooral omdat je dan alles van infrastructuur kan behouden (aardgasleidingnet) en dus ook het kostenmodel, waarbij steden en gemeenten geld slaan uit de intercommunales. 

Mogelijkheden genoeg. Maar zoals altijd: vraag en aanbod. Zolang de markt niet aangepast wordt dat er geen vraag gecreëerd wordt, zal die markt niet competitief worden. 

En dat brengt ons terug naar de EV's. Door de vraag te laten toenemen (EV bedrijfwagens verplicht binnen 5 jaar), maak je dat het voor externen interessant wordt om daar op in te zetten. Voor fabrikanten, voor laadpaalinfrastructuur,... Nog beter was geweest om in 2015 te zeggen: tegen 2025 geen ICE's meer voor bedrijfswagens, zodat iedereen wat meer tijd had. De werkwijze van Brussel, de markt maar een drietal jaar geven, dat is een slechte werkwijze en is betreurenswaardig... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Tanken duurt 2 minuten. Laden meer dan 20 keer langer. Wat een domme vergelijking.

Niet dat het alle problemen oplost, maar zo'n Porsche Taycan en Hyundai IONIQ5 zijn momenteel al uitgerust met een 800v lader waarbij een interne transformator de 400V van het net verdubbeld. In het geval van zo'n Hyundai laad je van 10% naar 80% in 15 minuten en 100km extra range in 5 min.

Dat begint toch redelijk dicht bij tanken te komen lijkt me.

Voorwaarde is natuurlijk dat IONITY of andere aanbieders een serieus werk beginnen maken van een dekkend netwerk. En daar wringt het schoentje. Daar heb je compleet gelijk in.

zo'n Hyundai is ook uitgerust met V2L. Waardoor die ook als thuisbatterij kan fungeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Tjeu zei:

 

Niet correct. Het is Europees vast gelegd dat de prijs van elektriciteit verplicht dient te dalen. Je mag je de komende jaren dus verwachten aan een hoop extra taksen op aardag (dat al jaaaaaaaaaaren veel te goedkoop staat) en stelselmatig goedkopere elektriciteit. 

Dit geloof je toch zelf niet hoop ik. 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, BMWMB zei:


Hoeveel km per jaar doen ze?
Als je thuis kan laden, en jij zorgt voor laadpalen aan de firma, dan moeten ze enkel maar extern laden als ze meer dan (afhankelijk van de auto) 400km moeten doen.

Mijn reps zijn alleen om de 14 dagen een maandag op kantoor.... het zijn reps he. 

En ze doen easy meer dan 400km meerder malen per week. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Parsifal zei:

Niet dat het alle problemen oplost, maar zo'n Porsche Taycan en Hyundai IONIQ5 zijn momenteel al uitgerust met een 800v lader waarbij een interne transformator de 400V van het net verdubbeld. In het geval van zo'n Hyundai laad je van 10% naar 80% in 15 minuten en 100km extra range in 5 min.

Dat begint toch redelijk dicht bij tanken te komen lijkt me.

Voorwaarde is natuurlijk dat IONITY of andere aanbieders een serieus werk beginnen maken van een dekkend netwerk. En daar wringt het schoentje. Daar heb je compleet gelijk in.

ja? Welk vermogen leveren die laders? Een 50kW lader op 400V of op 800V is geen groot verschil. Je vermogen is in beide gevallen 50kW. Je kan dus 50kW in je batterijen stampen maar dan op 800V ipv op 400V.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, Jokke_vlo said:

Dit geloof je toch zelf niet hoop ik. 

De verhouding tussen kost voor gas tov elektriciteit is in België extreem in het voordeel van gas. Zo goed als nergens in Europa is dit het geval.
Gas is in NL ongeveer 2x zo duur als hier dacht ik.

Maar ik geloof er geen snars van dat ze hier de prijs voor stroom gaan doen zakken om dat wat meer in balans te brengen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, ir_fuel zei:

De enige keer dat een politicus die zin heeft geopperd tegen ons kan ik u garanderen dat ze wel zo heet werd gedronken als ze opgediend werd. @Jokke_vlo was er getuige van.

Idd, ik schets kort, Ir_fuel stond in cc van die communicatie.

Ik stuur in November een mail naar De Croo met mijn ongerustheid over VAA nadat ik net 3 maand een 6.3 AMG kocht.

Krijg een antwoord dat er op neer komt dat dat maar geruchten zijn en de soep idd niet zo heet gedronken gaat worden. 3 weken later was de VAA er en veel erger dan gedacht.

Het is ongelooflijk dat zelfs hier nog mensen geloven dat wanneer politici werken aan een wetsontwerp het wel zal "meevallen".

Kijk ook naar de bevoegheidsuitbreiding van de belastingcontroleur. Als ik vandaag iets wil doen in mijn firma moet ik voor bijna alles een ruling aanvragen, want het volstaat dat een belastingcontroleur met zijn natte vinger een claim doet om jaren met een zwaard van damocles boven je hoofd te zitten. Die verandering valt ook onder de noemer "het valt wel mee, het is alleen om de criminelen beter te kunnen aanpakken". 

Weet je wat het is: zolang je het zelf niet meemaakt en je getroffen wordt "valt het wel mee". 

  • Vind ik leuk 1
  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, gewoon ik zei:

ja? Welk vermogen leveren die laders? Een 50kW lader op 400V of op 800V is geen groot verschil. Je vermogen is in beide gevallen 50kW. Je kan dus 50kW in je batterijen stampen maar dan op 800V ipv op 400V.

Is natuurlijk getest op die 350kW fast-chargers van IONITY

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Dit geloof je toch zelf niet hoop ik. 

zie de uitleg hogerop. 

Die decreten zijn allemaal uitgeschreven en goedgekeurd. 
 

Wil je daar niet in meegaan, bekijk het dan gewoon als econoom: Vraag en aanbod, prijzen zijn marktgestuurd. 
Vorig jaar is er alleen al van de windmolenparken in de Noordzee 4.700.000.000 kWh extra geproduceerd. 
Wanneer een elektrische wagen gemiddeld 250 Wh verbruikt per kilometer, is dat goed voor 18.800.000.000 km. Met een gemiddelde van 15.000km/jaar komt dat neer op 1.253.333 elektrische wagens die erbij zouden mogen gekomen zijn. Dat was niet het geval. Maw: het aanbod groeit sneller dan de vraag naar elektriciteit. 
=> prijzen zullen zakken. 

Edit, we zijn al 2021, dus bovenstaande is van 2019, maar punt blijft zelfde; aanbod stijgt sneller dan vraag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

zie de uitleg hogerop. 

Die decreten zijn allemaal uitgeschreven en goedgekeurd. 

 

Wil je daar niet in meegaan, bekijk het dan gewoon als econoom: Vraag en aanbod, prijzen zijn marktgestuurd. 

Vorig jaar is er alleen al van de windmolenparken in de Noordzee 4.700.000.000 kWh extra geproduceerd. 

Wanneer een elektrische wagen gemiddeld 250 Wh verbruikt per kilometer, is dat goed voor 18.800.000.000 km. Met een gemiddelde van 15.000km/jaar komt dat neer op 1.253.333 elektrische wagens die erbij zouden mogen gekomen zijn. Dat was niet het geval. Maw: het aanbod groeit sneller dan de vraag naar elektriciteit. 

=> prijzen zullen zakken. 

Edit, we zijn al 2021, dus bovenstaande is van 2019, maar punt blijft zelfde; aanbod stijgt sneller dan vraag. 

 

9d3b75104fb3a1650dee8508d2ce9c5d.jpg

 

En straks halen we onze elektriciteit uit Denemarken en duurdere gas centrales ..... maar het gaat “goedkoper worden”

 

Klein vraagje : hoe ga je dat laten betalen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Parsifal zei:

Is natuurlijk getest op die 350kW fast-chargers van IONITY

Zet dat er dan bij. 

4 minuten geleden, Tjeu zei:

zie de uitleg hogerop. 

Die decreten zijn allemaal uitgeschreven en goedgekeurd. 
 

Wil je daar niet in meegaan, bekijk het dan gewoon als econoom: Vraag en aanbod, prijzen zijn marktgestuurd. 
Vorig jaar is er alleen al van de windmolenparken in de Noordzee 4.700.000.000 kWh extra geproduceerd. 
Wanneer een elektrische wagen gemiddeld 250 Wh verbruikt per kilometer, is dat goed voor 18.800.000.000 km. Met een gemiddelde van 15.000km/jaar komt dat neer op 1.253.333 elektrische wagens die erbij zouden mogen gekomen zijn. Dat was niet het geval. Maw: het aanbod groeit sneller dan de vraag naar elektriciteit. 
=> prijzen zullen zakken. 

Je weet ook dat België kampioen is, in het leveren van onbalans op het net in EU en dat we daar flink de prijs voor betalen? Dus hoge distributiekosten. 

Elektriciteit zelf kost geen hol. Ik denk dat 3/4 van mijn maandelijkse factuur distributiekosten en dergelijke zijn. Dus zelf al produceer je elektriciteit aan de helft van de prijs. Wij gaan dat niet of nauwelijks merken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, Tjeu said:

Edit, we zijn al 2021, dus bovenstaande is van 2019, maar punt blijft zelfde; aanbod stijgt sneller dan vraag. 

En hoeveel zakt het aanbod als we morgen alle kerncentrales sluiten? 20,62 TWh. Dus al je windmolenparken op de zee moeten maal 3, en dan hebben we het nog niet over hoe constant de bevoorrading is.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, Parsifal said:

In het geval van zo'n Hyundai laad je van 10% naar 80% in 15 minuten en 100km extra range in 5 min.

Dat begint toch redelijk dicht bij tanken te komen lijkt me. 

Neen? 

Ik tank van 10% tot 100% op 3 minuten. Bovendien is die 100% wel wat meer dan de EV 100%. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Mijn reps zijn alleen om de 14 dagen een maandag op kantoor.... het zijn reps he. 

En ze doen easy meer dan 400km meerder malen per week. 

 

Koop ze dan maar een zuinige diesel.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, BMWMB zei:

Koop ze dan maar een zuinige diesel.

ik dacht eerder aan een elektrische fiets.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.hln.be/binnenland/reportage-test-aankoop-over-elektrische-auto-s-is-amateuristisch~ad9581fd/

 

Avere België, de federatie voor elektrische mobiliteit in België, vindt de reportage van Test Aankoop over elektrische auto’s amateuristisch en een consumentenorganisatie onwaardig: “Dit schetst een verkeerd beeld over elektrisch rijden”, klinkt het. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 pagina's ver en de hoofdzaak is nog niet aan bod gekomen: die dingen hebben geen ziel en bieden nul rijplezier :o

(waarmee ik niet wil zeggen dat ze niet goed rijden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, PJH zei:

6 pagina's ver en de hoofdzaak is nog niet aan bod gekomen: die dingen hebben geen ziel en bieden nul rijplezier :o

(waarmee ik niet wil zeggen dat ze niet goed rijden)

Harry Metcalf laat weten dat er zijn die dat wel hebben en wel leuk zijn, zoals de Tesla Roadster. 

(al denk ik dat het wel de enige is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, PJH zei:

6 pagina's ver en de hoofdzaak is nog niet aan bod gekomen: die dingen hebben geen ziel en bieden nul rijplezier :o

Zoals 99% van de "dino" auto's op de baan?

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Cyrano.ak zei:

Neen? 

Ik tank van 10% tot 100% op 3 minuten. Bovendien is die 100% wel wat meer dan de EV 100%. 

Met het verschil dat je niet kan tanken als je geparkeerd staat op je werk of de supermarkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, PJH zei:

6 pagina's ver en de hoofdzaak is nog niet aan bod gekomen: die dingen hebben geen ziel en bieden nul rijplezier :o

(waarmee ik niet wil zeggen dat ze niet goed rijden)

Kom nu. Hoeveel ziel en rijplezier zit er in jouw Mercedes? Ik zou maar al te graag mijn bedrijfswagen inruilen voor een EV. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid