Ga naar inhoud

Porsche Taycan Cross Turismo


D Squaloid

Aanbevolen berichten

Porsche Taycan Cross Turismo in vol ornaat

Porsche Taycan Cross Turismo

De Porsche Taycan Cross Turismo is al uitgebreid in een dunne camouflagejas getoond en we mochten er zelfs al mee rijden, maar nu is de hogere en ruimere versie van de Taycan officieel gepresenteerd.

Highlights

  • Altijd vierwielaandrijving, meer bodemvrijheid, stoer uiterlijk
  • Grote achterklep, tot 1.212 liter bagageruimte
  • Nieuw: Taycan 4
  • Nederlandse prijzen al bekend

Dat Zuffenhausen met een extra stoere en ruime versie van zijn eerste EV zou komen weten we feitelijk al sinds de Porsche Mission E Cross Turismo in 2018 werd gepresenteerd. Zoals de reguliere Taycan kan worden beschouwd als de productieversie van de ‘normale’ Mission E, zo is deze nieuwkomer overduidelijk de nazaat van de Porsche Mission E Cross Turismo.

Dat betekent dat de Cross Turismo op twee punten verschilt van de reguliere Taycan. In de eerste plaats is het een modieus ‘hoog-op-de-poten-model’. Het verschil in bodemvrijheid loopt met het optionele Off-road-pakket op tot maximaal 30 mm, maar kan ook worden geminimaliseerd. De  Cross Turismo heeft standaard luchtvering, in tegenstelling tot de reguliere Taycan. Met 1.409 mm is hij in beginsel iets hoger dan een gewone Taycan (1.395 mm).

Porsche Taycan Cross Turismo

Porsche Taycan Cross Turismo

Ruimer en praktischer

Dat brengt ons bij het ‘Turismo’ in de naam. Net als de Panamera Sport Turismo is de Taycan Cross Turismo in feite een stationwagon. In het geval van de Taycan levert dat meer praktisch voordeel op dan bij de Panamera, die in alle gevallen een grote hatchback-klep heeft. Aangezien een reguliere Taycan het moet doen met een kleine sedan-achterklep, is de Cross Turismo aanzienlijk praktischer. We noteren een verder naar achteren doorlopende daklijn, een grotere achterste zijruit, een dakspoiler en een achterruitenwisser.

Achter die klep biedt de Cross Turismo 446 liter bagageruimte. Ter vergelijking: een normale Taycan moet het met 366 liter doen. Bovendien kan de bank nog plat, waarna er een niet onverdienstelijke 1.212 liter in de stoerste Taycan verdwijnt. In de neus is natuurlijk ook nog steeds 82 liter beschikbaar. Achterpassagiers profiteren van 45 mm meer hoofdruimte, wat de Cross Turismo ook voor langere passagiers draaglijk maakt.

Taycan 4

Technisch is de Cross Turismo vrijwel identiek aan de reguliere Taycan. Toch is er één groot verschil: de basisversie. De Cross Turismo heeft altijd vierwielaandrijving en de basisversie heet daarom ‘Taycan 4’. Die kenden we nog niet, want tot nu toe was de Taycan 4S de minst krachtige vierwielaandrijver.

De tweemotorige Taycan 4 levert 380 pk ‘continu’ en 476 pk in overboost. Dat is precies evenveel als de achterwielaangedreven basis-Taycan met de grote Performance-Accu Plus met  één motor kan leveren. Om het extra gewicht en de afgenomen luchtweerstand te compenseren, is die grotere accu standaard op de Cross Turismo.

Met een 0-100-tijd van 5,1 tellen is deze eenvoudigste Taycan Cross Turismo nét even sneller dan de achterwielaangedreven Taycan. De topsnelheid ligt met 220 km/h wel iets lager. Porsche geeft een WLTP-bereik op van maximaal 456 km en een verbruik van tussen de 26,4 en 22,4 kWh/100 km.

De rest van het aanbod is bekend, al wijken de actieradius- en acceleratiecijfers iets af vanwege de hogere koets en het hogere gewicht van de Cross Turismo. Uitgaande van de vermogenscijfers in overboost komt de Taycan 4S tot 571 pk, de Turbo tot 680 pk en de Turbo S tot 761 pk, waarbij laatstgenoemde in 2,9 tellen van 0 naar 100 knalt. Ter vergelijking: een reguliere Taycan Turbo S doet dat in 2,8 seconden.

Porsche Taycan Cross Turismo

Porsche Taycan Cross Turismo

Prijzen

Porsche vertelt meteen wat de ruige, praktische Taycan in Nederland moet kosten. De Taycan Cross Turismo is er vanaf € 97.400 . Het betreft dan de Taycan 4. De 4S Cross Turismo kost € 116.000, de  Turbo Cross Turismo kost € 159.300 en de Turbo S Cross Turismo moet € 193.200 opbrengen. Zonder opties, uiteraard, dus reken maar dat de exemplaren die je in de praktijk gaat zien nog wat duurder zullen zijn. De splitter-achtige elementen op de gefotografeerde auto's zijn bijvoorbeeld onderdeel van een Off-road Designpakket en dakrails zijn evenmin standaard.

Het prijsverschil tussen het reguliere model en de Cross Turismo varieert met deze prijzen van net geen € 10.000 tot €1.500. Het kleinste prijsverschil geldt daarbij voor de Turbo S en het grootste voor de instapper, maar dat is niet onlogisch. Ten opzichte van de eenvoudigste Taycan biedt de voordeligste Cross Turismo immers niet alleen een ruimere koets, maar ook luchtvering, vierwielaandrijving en een grotere accu. De Cross Turismo staat vanaf mei bij de Nederlandse Porsche Centra.

De fietsendrager op de persfoto’s is overigens speciaal voor deze auto ontwikkeld. Hij kan maximaal drie (elektrische) fietsen aan en de achterklep kan nog steeds open als de drager in gebruik is.

Interieurfoto's zijn er bij het ter perse gaan van dit bericht nog niet, maar worden zo snel mogelijk aangevuld als Porsche er op korte termijn mee op de proppen komt.
 

autoweek.nl

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, flupke73 zei:

Ik kan op basis v/d foto’s niet zien of er een trekhaak op zit

Ik denk van niet, tenzij die ergens tussen diffusor en bumper uit zou komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan op basis v/d foto’s niet zien of er een trekhaak op zit
Gezien je de diffusor ziet doorlopen lijken mij dat haken in de bumper te zijn.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook snel gekeken, maar zie de gewone liever.

Plus de enige reden waarom ik nog deze zou overwegen is omwille van trekhaak, maar dat komt er niet op... 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de gewone ook veel knapper, want vind maar niks aan dat 'Allroad'-concept. Het enige voordeel dat ik zie is dat 'm praktischer is qua koffer.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de gewone met RWD nog eens geconfigureerd, en met dezelfde opties kost die ook 124k, omdat in deze RWD nog moet bijbetaald worden voor de grote batterij, en ik ook torque vectoring heb aangeduid. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ergerlijke trend, een wagen wat hoger vijzen en plastieken boogskes op de wielranden monteren. Had niet verwacht dat Porsche zich ook tot dat niveau zou verlagen :D 

  • Vind ik leuk 2
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, William Blake zei:

Wijze auto, maar niet 100% wild van het allroad/all-terrain concept... liever een Sport Turismo als die ook komt.

Dit. Ik voel het niet, die plastic boogjes.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minutes ago, RRD said:

Dit. Ik voel het niet, die plastic boogjes.

Voor 8K zal je die wel kunnen laten spuiten in koetswerkkleur :D 

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Alexis zei:

Ergerlijke trend, een wagen wat hoger vijzen en plastieken boogskes op de wielranden monteren. Had niet verwacht dat Porsche zich ook tot dat niveau zou verlagen :D 

is zoals die trend van vroeger met de Volvo XC70 Cross Country en de Subaru Outback versies.

Of in de eigen stal de tijd van de Audi Allroad quattro, de VW CrossPolo en CrossGolf en de Alltrack versies van de Passat.

begrijp niet dat iemand hier (nog) staat voor te springen...

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren eens met de configurator gespeeld. 2 opmerkingen:

- Wat een hoop giga-lelijke velgen voor die kar, amai :fp: 

- Als je een Taycan RWD spect met exact dezelfde config als deze (dus met grotere batterij en luchtvering etc etc), dan is het prijsverschil 2000 euro. 

 

Waarom zou je dan een Taycan RWD kopen als je voor hetzelfde geld deze kan kopen met 4WD en meer vermogen? Lijkt me toch iets raar in de prijzenpolitiek bij Porsche voor dit model.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Enerzijds vind ik dat een geweldig knappe kar, maar die wielen en die wheelgap :shock: D'r is daar iets raar mee uit die hoek 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid