Ga naar inhoud

Toekomst oldtimers & classics


Mich

Aanbevolen berichten

Ik denk dat de toekomst van de oldtimer wel safe zit... Maar onder oldtimer versta ik auto's van minimum 40 a 50 jaar oud... Het is al verbeterd, maar paar jaren terug was er toch veel misbruik van Oldtimer status met zo oude bakken die zo taks en verzekering besparen maar ook onder de keuring uitkwamen.

Eigenlijk is de evolutie naar die periodieke keuring daar eigenlijk positief. Dat zal het misbruik al serieus aan banden leggen.

Het grootste probleem is eigenlijk dat voor LEZ er uitzondering zou moeten gemaakt worden voor de 'echte' oldtimers die normaal ook eerder beperkt gebruikt worden...

Met de 356 blijf ik normaal wel onder de 3000km per jaar. De T1 zal daar ook mooi onderblijven vermoed ik... Hoewel veel kleine stukjes loopt wel op...

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Niko80 zei:

Speelt ook in mijn hoofd wat er met oldtimer gaat gebeuren. Daarom ben aan het kijken naar een nieuwe MX5 dan ben ik gerust.  Triestig dat het zo moet lopen maar het zij zo.

Ik nam u niet voor zo’n broekschijter 😝

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Naish zei:

Ik denk dat de toekomst van de oldtimer wel safe zit... Maar onder oldtimer versta ik auto's van minimum 40 a 50 jaar oud... Het is al verbeterd, maar paar jaren terug was er toch veel misbruik van Oldtimer status met zo oude bakken die zo taks en verzekering besparen maar ook onder de keuring uitkwamen.

Eigenlijk is de evolutie naar die periodieke keuring daar eigenlijk positief. Dat zal het misbruik al serieus aan banden leggen.

Het grootste probleem is eigenlijk dat voor LEZ er uitzondering zou moeten gemaakt worden voor de 'echte' oldtimers die normaal ook eerder beperkt gebruikt worden...

Met de 356 blijf ik normaal wel onder de 3000km per jaar. De T1 zal daar ook mooi onderblijven vermoed ik... Hoewel veel kleine stukjes loopt wel op...

ja voor mensen met een oldtimer plaat wel, maar hoeveel zijn er dat maar in Belgie. 

Het gaat ook over the 4x4 crossvoertuigen of de weekendwagen die nog lang niet oldtimer is. Zelfs voor een youngtimer houden de meeste verzekeringen en al zeker niet de overheid met BIV en VB geen rekening, en dat zijn er veel meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals met alles in dit land, wordt er meer en meer aan banden gelegd. Of je moet er (dik) voor betalen.
Dat zal voor de oldtimers niet anders zijn.
Het is nu al een mirakel dat die taksen zo laag zijn. Ik zie regelmatig oude Mercedes W124's, die er al niet meer zo fris uitzien, rondbollen en da's volgens mij niet voor louter recreatieve doeleinden...
Die toenemende druk en reglementeringen waren voor mij niet DE reden om de E28 te verkopen. Maar het zat wel in mijn hoofd. De LEZ perimeters rond steden zullen alsmaar groter worden, aangezien de steden ook uitdeinen. Het gaf mij toch die onzekerheid en klein beetje meer overtuiging.
Ik hoop dat de oldtimers gespaard blijven. Het geld en energie die mensen er in stoppen is bewonderenswaardig. Al denk ik dat je het als investering niet (meer) mag bekijken. Je moet het doen als liefhebberij en passie. Of we spreken al over een McLaren F1 of een P1. In die categorie van prijzen zit je al bij multimiljonairs.
Ik heb wel op een bepaald punt voor mezelf uitgemaakt, dat als ik nog dagelijks met een dikke motor of iets met minstens 6 cylinders wou rijden, dat het NU moest. En tot op vandaag ben ik nog altijd enorm overtuigd van mijn keuze om de E28 en de moto's te verkopen.
Het is ook de insteek hoe wij als samenleving er in staan, elke beperking gaan wij trachten te omzeilen om dan te gaan klagen als het poortje dicht gaat. En dat is niet alleen de oldtimerregeling maar ook lichte vracht, hybrides, mobilhomes, ...

Ik denk dat we met oldtimers echt wel op het punt gaan komen dat het is wat het moet zijn en dat is een liefhebbersding. Op dat moment gaat dat volgens mij zelfs geen aandacht krijgen in de fiscaliteit of milieuregelgeving. De periodieke keuring moet je als liefhebber volgens mij toejuichen, het haalt een deel van de misbruiken er uit.

Wat betreft dikke motoren zal het veel moeilijker zijn, ik denk dat je moet hopen op een massale electrificatie van onze vloot zodat de fiscaliteit moet omgegooid worden. Misschien zal je dan wel 3 euro de liter tanken voor je ritjes, maar wanneer de belasting op het bezit dan redelijk is moet dat nog leefbaar zijn.
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat de Europese definitie van 'oldtimer' (i.e. 30 jaar) bepalend zal zijn, hoewel er in bepaalde landen ook al voor hogere leeftijden geopteerd werd. Voor de youngtimers en andere hobbyvoertuigen vrees ik het ergste. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik pluk de dag en probeer nu nog optimaal te genieten, daarna kruip ik wel op een boot met dikke motoren of zo :D

Nu leuk speelgoed weg doen omdat het binnenkort niet maar gaat mogen vind ik compleet onverantwoord :) miljaar zeg: GENIETEN 

 

 

  • Vind ik leuk 5
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

ja voor mensen met een oldtimer plaat wel, maar hoeveel zijn er dat maar in Belgie. 

Het gaat ook over the 4x4 crossvoertuigen of de weekendwagen die nog lang niet oldtimer is. Zelfs voor een youngtimer houden de meeste verzekeringen en al zeker niet de overheid met BIV en VB geen rekening, en dat zijn er veel meer.

Het gaat hier dan ook over oldtimers en classics...

Dat het steeds moeilijker gaat worden om de brug dicht te maken tussen een nieuwe auto en hem gebruiken als oldtimer... Dat is een feit... 

Maar de grootste reden daarvoor is het jarenlange misbruik van die tussensituatie... 

1 minuut geleden, Jokke_vlo zei:

Ik pluk de dag en probeer nu nog optimaal te genieten, daarna kruip ik wel op een boot met dikke motoren of zo :D

Nu leuk speelgoed weg doen omdat het binnenkort niet maar gaat mogen vind ik compleet onverantwoord :) miljaar zeg: GENIETEN 

 

 

Idd, ik zou dat nooit wegdoen tenzij je op een punt komt dat je er gewoonweg niet meer mag mee rijden... Maar voor de echte oldtimers zie ik er dat niet aankomen...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Ik pluk de dag en probeer nu nog optimaal te genieten, daarna kruip ik wel op een boot met dikke motoren of zo :D

Nu leuk speelgoed weg doen omdat het binnenkort niet maar gaat mogen vind ik compleet onverantwoord :) miljaar zeg: GENIETEN 

 

 

ja dat van die boten vind ik eigenlijk ook wel straf. zeker als je ziet dat die motoren geen verplichting hebben om euro 6 te zijn bv. Je moet ook niet naar de keuring natuurlijk dus eens aangekocht haal je gewoon die dempers weg of doe je een decat en niemand die er ooit iets van zal weten.

Ben ook wel eens benieuwd naar volgend jaar, wanneer motorfietsen naar de keuring moeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Order66 said:

Ik nam u niet voor zo’n broekschijter 😝

Tja...

Neen als iets dat mij moet ontspanning brengen zorgen begint te brengen sorry dan stopt het.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Naish zei:

Ik denk dat de toekomst van de oldtimer wel safe zit... Maar onder oldtimer versta ik auto's van minimum 40 a 50 jaar oud... Het is al verbeterd, maar paar jaren terug was er toch veel misbruik van Oldtimer status met zo oude bakken die zo taks en verzekering besparen maar ook onder de keuring uitkwamen.

Eigenlijk is de evolutie naar die periodieke keuring daar eigenlijk positief. Dat zal het misbruik al serieus aan banden leggen.

Het grootste probleem is eigenlijk dat voor LEZ er uitzondering zou moeten gemaakt worden voor de 'echte' oldtimers die normaal ook eerder beperkt gebruikt worden...

Met de 356 blijf ik normaal wel onder de 3000km per jaar. De T1 zal daar ook mooi onderblijven vermoed ik... Hoewel veel kleine stukjes loopt wel op...

Ik denk dat het voor oldtimers wel goed komt. Maar dan spreek ik over officiële oldtimers, dus vanaf 30 jaar. Dat zal momenteel nog een tijdje 30 blijven, maar ben benieuwd hoe Europa dit verder laat evolueren.

Keuring ben ik absoluut voorstander van, zal toch wat het misbruik tegenhouden. Wat gebruik betreft, zou er wel wat meer controle mogen op komen. OT in de spits bvb eens controleren.

Mijn wagens draaien ook weinig kilometers, de M3 (hier voorzie ik wel nog een moeilijke, die is van 2002) dit jaar 1300km bvb. 3-5K per jaar is redelijk. Lez zou de nodige uitzonderingen voor OT mogen omvatten zoals in Brussel. 

Ik zie geen reden om mijn OT te verkopen, ik zie dit niet als een financieel aandeel waar ik rekening mee hou. Ik heb die enkel voor het plezier. Trouwens, als ik die morgen totalloss rij ben ik dat geld ook kwijt. Jammer maar helaas, tegenslag, maar ik zal er niet onder lijden. Aangezien ik er zo tegenaan kijk, kan ik er momenteel dubbel en dik van genieten en denk ik er niet meer over na hem weg te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf 30/11/2021 mag mijn oldie (MX-5 Mk1 van 1991) de Brusselse LEZ weer binnen, itt de LEZ van Antwerpen. Daar ben ik in se wel blij om, want op dat punt in mijn leven woon ik gegarandeerd nog in Ukkel. Dat verhaal (of misschien eerder die 'ambitie') van Wallonië om een volledige LEZ te worden baart me dan weer een tikje meer zorgen. Binnen dit en 3 jaar woon ik in Bierges, net in Waals-Brabant en op een scheet van de taalgrens 😄 Nu, als diezelfde regel dan zou blijven gelden, dat oldtimers (minimum 30j) er wel mogen rondbollen, dan maak ik me opnieuw minder zorgen. Tenzij men tijdens die periode natuurlijk van gedacht verandert...

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minutes ago, Mich said:


Volledig mee eens. Lijkt me ook logisch
Hopelijk beseffen de beleidsmakers dit

Dat zal het minste van hun zorgen zijn.

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou graag een S2000 kopen maar ben bang dat het te laat is. Oldtimers is 1 maar wat met youngtimers, S2000, e46 M3,...

Geen zin om een bloembak van 25.000€ te bezitten, en ja je kan dat verkopen naar het buitenland maar daar gaan ze ook weten waarom deze hier te koop staan.

Ik vrees dat mijn volgende hobbyauto een nieuwe zal zijn. Moest ik nu morgen miljonair worden zou ik het mij niet aantrekken maar helaas.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago, Niko80 said:

Ik zou graag een S2000 kopen maar ben bang dat het te laat is. Oldtimers is 1 maar wat met youngtimers, S2000, e46 M3,...

Geen zin om een bloembak van 25.000€ te bezitten, en ja je kan dat verkopen naar het buitenland maar daar gaan ze ook weten waarom deze hier te koop staan.

Ik vrees dat mijn volgende hobbyauto een nieuwe zal zijn. Moest ik nu morgen miljonair worden zou ik het mij niet aantrekken maar helaas.

Begrijp je wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Begrijp je wel

Ik ook. Dat is wat ik hierboven zij ivm de E46 M3. Maar dit gaat over youngtimers, geen oldtimers. De toekomst van youngtimers is onzeker 😅 zullen die nog oldtimer kunnen worden? Maar ik doe em er niet voor weg. Wagens van die periode mogen bvb nog perfect tot 2030 in de LEZ binnen. Dat is nog 9 jaar he jongens 😃

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Order66 zei:

Ik ook. Dat is wat ik hierboven zij ivm de E46 M3. Maar dit gaat over youngtimers, geen oldtimers. De toekomst van youngtimers is onzeker 😅 zullen die nog oldtimer kunnen worden? Maar ik doe em er niet voor weg. Wagens van die periode mogen bvb nog perfect tot 2030 in de LEZ binnen. Dat is nog 9 jaar he jongens 😃

hoe krikken we de modaal op...we lezen posts van @Order66 😎

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8/3/2021 om 10:49, Naish zei:

Ik denk dat de toekomst van de oldtimer wel safe zit... Maar onder oldtimer versta ik auto's van minimum 40 a 50 jaar oud... Het is al verbeterd, maar paar jaren terug was er toch veel misbruik van Oldtimer status met zo oude bakken die zo taks en verzekering besparen maar ook onder de keuring uitkwamen.

Eigenlijk is de evolutie naar die periodieke keuring daar eigenlijk positief. Dat zal het misbruik al serieus aan banden leggen.

Het grootste probleem is eigenlijk dat voor LEZ er uitzondering zou moeten gemaakt worden voor de 'echte' oldtimers die normaal ook eerder beperkt gebruikt worden...

Met de 356 blijf ik normaal wel onder de 3000km per jaar. De T1 zal daar ook mooi onderblijven vermoed ik... Hoewel veel kleine stukjes loopt wel op...

Ik heb dat met m'n 940. Dat ziet er niet uit als een odltimer, daar denk je niet aan bij het uitspreken van oldtimer, en dat is het ook maar halvelings. Nochtans 30j oud dit jaar.

Dus ik begrijp volkomen dat je spreekt van minimum 40 a 50j oud. Ook al is het een compleet andere wereld als ik van de 940 in de V70 stap.

Periodieke keuring is idd een goede zaak.

Op 8/3/2021 om 10:54, josenjef zei:

Het is ook de insteek hoe wij als samenleving er in staan, elke beperking gaan wij trachten te omzeilen om dan te gaan klagen als het poortje dicht gaat. En dat is niet alleen de oldtimerregeling maar ook lichte vracht, hybrides, mobilhomes, ...

Ik denk dat we met oldtimers echt wel op het punt gaan komen dat het is wat het moet zijn en dat is een liefhebbersding. Op dat moment gaat dat volgens mij zelfs geen aandacht krijgen in de fiscaliteit of milieuregelgeving. De periodieke keuring moet je als liefhebber volgens mij toejuichen, het haalt een deel van de misbruiken er uit.

Wat betreft dikke motoren zal het veel moeilijker zijn, ik denk dat je moet hopen op een massale electrificatie van onze vloot zodat de fiscaliteit moet omgegooid worden. Misschien zal je dan wel 3 euro de liter tanken voor je ritjes, maar wanneer de belasting op het bezit dan redelijk is moet dat nog leefbaar zijn.

Zoals gezegd: periodieke keuring is in mijn ogen een stap in de goede richting om de rommel te zuiveren en de misbruiken te ontdekken + km-standen te controleren. Hoewel een tellerbak snel los is, enz...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest direct aan dit topic denken toen ik volgende bericht zag passeren.

https://www.knack.be/nieuws/belgie/belgie-vraagt-europese-commissie-om-einddatum-voor-voertuigen-met-verbrandingsmotoren/article-news-1710187.html?cookie_check=1615450873

het gaat momenteel precies enkel over auto's, niet over andere vervoermiddelen (boten, etc ...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 3/9/2021 at 9:58 AM, Order66 said:

Ik ook. Dat is wat ik hierboven zij ivm de E46 M3. Maar dit gaat over youngtimers, geen oldtimers. De toekomst van youngtimers is onzeker 😅 zullen die nog oldtimer kunnen worden? Maar ik doe em er niet voor weg. Wagens van die periode mogen bvb nog perfect tot 2030 in de LEZ binnen. Dat is nog 9 jaar he jongens 😃

Binnen 9j kan je al dood zijn!

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het allemaal zo'n vaart lopen?

Als er straks ene in Brussel beseft hoeveel miljaar de staatskas misloopt aan accijnzen op brandstof krabbelen ze wel terug. (Joske is naïef)

Het kan toch niet dat ze hun eigen inkomstenbron op zo korte termijn kunnen vervangen door iets anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Joske zei:

Zou het allemaal zo'n vaart lopen?

Als er straks ene in Brussel beseft hoeveel miljaar de staatskas misloopt aan accijnzen op brandstof krabbelen ze wel terug. (Joske is naïef)

Het kan toch niet dat ze hun eigen inkomstenbron op zo korte termijn kunnen vervangen door iets anders?

Ik denk dat er wel meer achterzit dan dat ze, vermoedelijk is met die groene shift zoveel meer geld te verdienen dan met accijnzen, ook al wordt het 2 euro of meer per liter, en met andere zaken die met ICE te maken hebben, te verwaarlozen zijn.

zeker als ze, wanneer er genoeg EVs zullen rondrijden, de voordelen afbouwen en de stroomprijs verhogen zoals in 2022 al een stukje begint met die piekmomenten.

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Liquid Li0n said:

vermoedelijk is met die groene shift zoveel meer geld te verdienen dan met accijnzen,

Absoluut, omdat er nog een morele druk kan worden misbruikt.

Of ben jij tegen het klimaat misschien?!

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid