Ga naar inhoud

Navigatiesystemen/-apps voor motoren


gTa

Aanbevolen berichten

Topicje specifiek over navigatiesystemen en -apps, routeplanners e.d. specifiek voor motards.
Garmin Zumo's, Tomtom Riders, apps zoals Sygic, sites zoals motorcycle-diaries.com en kurviger.de etc.

Let's go!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje: hebben jullie betrouwbare bronnen over aanstaande (nieuwe) toestellen?
Ik zie b.v. dat de tomtom Riders 500 en 550 "plots" overal met 60 tot 90 euro goedkoper aangeboden worden.
Op de site van tomtom zelf ("paaskorting"), op mrgps.nl, etc.

--> Doet me vermoeden dat er mogelijks een nieuwe Rider aan zit te komen.

Dat zou logisch zijn, want de 550 is een update van een update van een toestel dat eigenlijk al een jaar of 6-7 oud is.
(Werkt nog altijd zeer goed, daar niet van.)

Ik wou eigenlijk een 550 halen tvv mijn 410 (ook al is dat niet "noodzakelijk"), maar als ik nu een 550 koop en over 3 maand komt er een 600 uit: sneu.

Dus: waar checken jullie dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke twee maanden is er weer een nieuwe actie op TomTom's, al twee/drie jaar aan een stuk.

Een beetje zoals met banden, diegene die de adviesprijs betaalt heeft het niet begrepen :D  Geldt evengoed voor Zumo's natuurlijk. Mail van deze morgen:

 

Navi actie.JPG

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay.

En toch ... ik ploeter nog even voort met m'n 410'tje :D

Bestaat er geen site zoals macrumors maar dan voor (motor)navigatiesystemen? :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Ik ben ook aan het overwegen terug een GPS-ish iets te kopen voor de moto. Ik heb mijn zumo 660 nog ergens liggen, maar die is +10 jaar oud en de steun/lader is stuk. Scherm is ook zwaar gekrast door eens uit zijn hoesje gevallen te zijn terwijl het in een zijkoffer zat en daar heeft het 2.000 km tegen de hoek van een metalen koffer zitten schrapen. Wonder dat het ding nog leeft. 

Ni, 400 euro voor een GPS geven, daar heb ik even geen zin in. Voornamelijk omdat ik eigenlijk weinig met de GPS rij. Ik ben nogal oldschool (verrassing...) en leer meestal gewoon mijn route vanbuiten op Google maps. Dat lukt 8/10 keer zonder problemen. Toch binnen België. België is niet bepaald zo groot... En als je alle postkantoren al eens hebt bezocht, vroeger alle KBC, alle IKEA's,... dan heb je overal wel al voldoende herkenningspunten. 

Het nadeel is wel dat je vooral wegen neemt die je kent en zo minder snel andere wegen ontdekt. En ook voor ritten langer dan 30 kilometer weg van de grote wegen lukt dat niet meer. Vroeger kon ik meer onthouden, maar nu merk ik dat meer dan 14 turnpoints (eens de snelweg verlaten) het maximum is. 

En daarnaast hoop ik dit jaar nog eens een 4 daagse naar het buitenland te kunnen doen. Gezien ik die graag 100% binnendoor doe, is een GPS een must. 

Nu, om niet direct de 400 euro te moeten betalen voor een TomTom Rider, die ik al bij al 15 dagen op een jaar zou gebruiken, was ik (met dank aan MotoBob) eens aan het kijken naar zijn BeeLine Moto, die nu ook op de Morgen 3-wheeler zit. 

 

Toevallig iemand ervaring mee? 

Wat ik me ook afvraag, dat ding heeft dan wel batterij voor 13u te navigeren, maar houdt je telefoon dat vol? Ik moet zeggen dat ik mijn GSM navigatie (google maps) nog niet zoveel gebruikt heb. Soms eens in een stad voor het laatste eindje te voet, maar nog niet in de wagen ofzo. Had dan wel het gevoel dat de telefoon toch snel plat liep, maar zoals gezegd wat te weinig ervaring mee. 

Ander, en grootste nadeel, is dat je niet ziet wat er op je afkomt. Scherpe bocht, of net een open draaier. Op reis vind ik dat wel een voordeel, je GPS is toch wel wat je co-rider die je een headsup kan geven als er gevaar komt. 

Ben er dus nog niet aan uit... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Minder aangenaam om naar te kijken, maar eigenlijk wel betere review: 

 

Zeker tweede deel komen de minpunten beter aanbod, alsook het punt "waarom niet gewoon uw telefoon aan uw stuur binden". 

Bijkomend voordeel  is dat je dat dus makkelijk kan verhangen van de motorfiets op de gewone fiets of, in mijn geval, makkelijk van de ene op de andere motorfiets kan hangen, zonder twee ("dure") steunen te moeten kopen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het 1 seizoen uitgehouden zonder gps. Maar vind dat toch lastig om enkel in mijn helm instructies te horen.

Ik had er moeite mee om op mijn clean, chrome stuur een gps steun te moeten installeren.

Deze winter toch een Quad Lock geinstalleerd voor mijn telefoon. En ook direct een usb aansluiting van Optimate geinstalleerd. Heb er nog niet mee gereden, maar kijk er wel naar uit. 
Quad Lock is wel topspul trouwens. 
En dan idd, direct mijn telefoon op het stuur. Heb ook naar die Beeline gekeken, maar vond het duur voor wat het was. 
Coyote heeft trouwens vior mij de doorslag gegeven om voor mijn telefoon te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, DDke zei:

Ik heb het 1 seizoen uitgehouden zonder gps. Maar vind dat toch lastig om enkel in mijn helm instructies te horen.

Ik had er moeite mee om op mijn clean, chrome stuur een gps steun te moeten installeren.

Deze winter toch een Quad Lock geinstalleerd voor mijn telefoon. En ook direct een usb aansluiting van Optimate geinstalleerd. Heb er nog niet mee gereden, maar kijk er wel naar uit. 
Quad Lock is wel topspul trouwens. 
En dan idd, direct mijn telefoon op het stuur. Heb ook naar die Beeline gekeken, maar vond het duur voor wat het was. 
Coyote heeft trouwens vior mij de doorslag gegeven om voor mijn telefoon te gaan.

 

Was ook mijn eerste idee.

Maar mijn Guzzi is een stevige shake teef. Daar hang ik liever mijn gsm niet op. Je leest wel vaak dat na paar duizend kilometer de camera van je toestel niet meer correct werkt (stuk getrild). 

Daarnaast ook wel wat schrik van waterschade (ik rij graag en veel bij slecht weer) en het aantal oplossingen voor mijn smartphone is zeer beperkt...

En zo een case + navigatie + zon... Wordt je batterij daar niet heel warm van? 

En tot slot is het voor mij duurder om twee telefoon bevestigingen te kopen dan 1 beeline. Ben nog niet 100% overtuigd. Het ding heeft echt wel nadelen, maar vind het wel een charmant ding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Louis.be een actie tot vandaag, 149 euro, inclusief een plak mount, voor de Guzzi, en stuurmount, voor de CB. Heb onder het zadel van de Guzzi een 12V aansluiting, dus als de gsm te snel zou ontladen, kan ik hem in doekje onder zadel steken en laden. Voor dat geld wil ik het wel eens proberen. En is het niet goed, dan gaat die op tweedehands. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25/2/2022 om 15:20, Tjeu zei:

Minder aangenaam om naar te kijken, maar eigenlijk wel betere review: 

 

Zeker tweede deel komen de minpunten beter aanbod, alsook het punt "waarom niet gewoon uw telefoon aan uw stuur binden". 

Bijkomend voordeel  is dat je dat dus makkelijk kan verhangen van de motorfiets op de gewone fiets of, in mijn geval, makkelijk van de ene op de andere motorfiets kan hangen, zonder twee ("dure") steunen te moeten kopen. 

Net de b line ontdekt via de morgan super 3 film van carfection. Lijkt wel handig en tof. Wel geen achtergrond verlichting. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, wiely zei:

Net de b line ontdekt via de morgan super 3 film van carfection. Lijkt wel handig en tof. Wel geen achtergrond verlichting. 

Naar wat ik lees heb je overdag de reflectie van het licht, dus hoe meer zon, hoe feller het display, en na zonsondergang wel achtergrond verlichting. Maar in een tunnel ofzo dus niet, gezien die werkt op metrologisch gegevens om te bepalen wanneer de zon onder is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Tjeu zei:

Naar wat ik lees heb je overdag de reflectie van het licht, dus hoe meer zon, hoe feller het display, en na zonsondergang wel achtergrond verlichting. Maar in een tunnel ofzo dus niet, gezien die werkt op metrologisch gegevens om te bepalen wanneer de zon onder is.

Ok, goeie info. 
zou dat ook handig zijn op de koers en mtb? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, wiely zei:

Ok, goeie info. 
zou dat ook handig zijn op de koers en mtb? 

De fiets is hun oorspronkelijke doelgroep. Hun app is ondertussen meer dan 50.000 keer gedownload, dus ik gok op 30.000 tal gebruikers, hebben samenwerking met Triumph en nu dus ook Morgan. Wijst er wel op dat het iets moet hebben. Ik zie het als een moderne versie van de Trippy, die een digitale versie was van de bolleke pijlke roadbooks. Binnenkort in topic van mijn Guzzi nog een uitgebreidere post rond wat ik er van verwacht en wat volgens mij de nadelen zijn waar je mee dient te kunnen leven.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

In afwachting van antwoord van Beeline ben ik eens aan het rondkijken naar alternatieven. Een Tom Tom 550 vind ik (aan 400 euro...) te duur voor de keren dat ik dat gebruik (5 keer per jaar, maar nu dus wel voor de aanstaande reis). 

Alternatief is de Tom Tom 50 LE (Louis Edition). Maar ik ben niet helemaal mee met wat je niét krijgt tov de 550. 

Iemand die wat meer thuis is in de materie? Aan 229 euro kost die amper 50 euro meer dan een Beeline... Toch wel de betere aankoop eerlijk gezegd (tenzij Beeline een korting van 50% zou geven, dan is het weer een ander verhaal). 

https://www.louis.be/nl/tomtom-rider-50-le-navigatieapparaat-10036965?utm_campaign=WSV-SoPro&utm_medium=email&utm_source=Mailing&disableRecommendedDomainPanel=true&filter_article_number=10036965 

Enige verschil dat ik vind is: 

  • Realtime-verkeersinformatie:TomTom Traffic (via smartphoneverbinding)
  • Landendekking:Landkaartenmateriaal van 152 landen over de hele wereld

Waar de 50  beperkt is tot: 

 

  • Realtime-verkeersinformatie:Nee
  • Landendekking:Landkaarten van 19 Centraal-Europese landen 

Die verkeersinfo interesseert me (zeker op de moto) geen bal. En 19 landen heb ik om te beginnen meer dan genoeg mee. Als je er meer nodig hebt kan je er toch nog steeds bijkopen. 

Maar iemand nog weet van andere verschillen? 

aangepast door Tjeu
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Jan zei:

Ik rij al enige tijd met de Snenic app (Kurviger voor iOS) en ben daar tevreden van.. zou eigenlijk niet meer investeren in een dedicated GPS.

Is een keuze, ik wel geen telefoon op mijn stuur. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een baan-moto zou ik tegenwoordig idd voor een telefoon of kleine tablet gaan.
Zelfs voor offroad rijden zie je er soms al eens eentje met een ruggedized tablet ipv de klassiek Garmin oregon's/Montana's etc.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minutes ago, jan.van.gent said:

Voor een baan-moto zou ik tegenwoordig idd voor een telefoon of kleine tablet gaan.
Zelfs voor offroad rijden zie je er soms al eens eentje met een ruggedized tablet ipv de klassiek Garmin oregon's/Montana's etc.

 

Wel zien dat je trillingsdempers hebt dan. Volgens mij trilt je telefoon kapot als je dat veel gebruikt met een quadlock ofzo (los van dat die quadlock dan nog eens een speciale aansluiting op je telefoon vereist waar je dan constant mee moet rondlopen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 2/25/2022 at 10:01 PM, Tjeu said:

kan ik hem in doekje onder zadel steken en laden.

Zie dat hier nu pas staan, maar dat zou ik echt nooit doen. Als je een toestel laadt (en dan nog eens in gebruik) moet dat zijn hitte kwijt kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, ir_fuel zei:

Zie dat hier nu pas staan, maar dat zou ik echt nooit doen. Als je een toestel laadt (en dan nog eens in gebruik) moet dat zijn hitte kwijt kunnen.

Ja, is zeker een aandachtspunt waar ik rekening mee zou houden hoor. Onder het zadel wordt het ook beduidend minder warm dan bij de meeste motoren. Er is ook meer ventilatie dan bij de meeste. Het idee was vooral van de telefoon te beschermen tegen krassen, rondvliegen en trillingen. 

Maar het is niet evident. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, ir_fuel zei:

Wel zien dat je trillingsdempers hebt dan. Volgens mij trilt je telefoon kapot als je dat veel gebruikt met een quadlock ofzo (los van dat die quadlock dan nog eens een speciale aansluiting op je telefoon vereist waar je dan constant mee moet rondlopen).

Dat is idd wat je veel terug ziet komen. Vooral de camera van je telefoon gaat snel stuk. En dat is voor mij ook de reden waarom ik het niet wil. 

Los van de trillingen stel je je toestel ook bloot aan felle zon of net regen en wind/stof. Je kan die natuurlijk ook in een hoesje steken, maar constant je scherm gebruiken (voor navigatie) en ondertussen in een hoesje, dan krijg je terug kans op oververhitting. Zeker als je die dan ook ondertussen nog eens zou laden. Want zonder laden en met constant je scherm actief (op volle helderheid), terwijl je interne GPS heel de tijd aan staat, zal de batterij er stevig door gaan. Te snel voor op reis. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder kabel is er idd geen beginnen aan.

En ik ben het met je eens hoor. Dat klinkt allemaal super in theorie, een "alleskunner" op je stuur hangen ipv een dedicated toestel, maar die toestellen kunnen een pak beter tegen het gebruik waar ze voor gemaakt zijn, en de gps is vaak nog eens een stuk beter ook. Ik zou ook geen GSM gebruiken. Ik ben zo begonnen met de MTB "waarom daar een Garmin voor kopen?" en dan met een goedkope Android rond beginnen rijden. Ben daar ook van teruggekomen na een maand en nog geen seconde spijt gehad van het overschakelen, noch nadelen ondervonden. In tegendeel zelfs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de €'s moet je het inderdaad niet doen, eerder voor de veelzijdigheid imo.
Vond ik wel nog een mooie oplossing: https://www.advseeker.fi/advseeker/adventure-specs-mini-fairing/
Kan je zowel leuk navigeren op gpx routes, als zaken opzoeken terwijl je op reis bent ipv je gsm te moeten bovenhalen, en een groot scherm dus goed zicht op de route en makkelijk kijken om een omweg te plannen.
 

Enfin, zelf nog geen ervaring mee gezien ik een Oregon 450 heb, maar ik zie ze toch meer en meer op komen op ritten die ik mee rij.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid