Ga naar inhoud

Duurzame ontwikkeling: op zijn Belgisch ...


Rabbit

Aanbevolen berichten

 

Op 19 maart heeft de Ministerraad akte genomen van het voorontwerp van het Federaal Plan voor Duurzame Ontwikkeling, op voorstel van de federale minister voor Duurzame Ontwikkeling, 

Het volledige artikel vind je hier:

https://www.fleet.be/federaal-plan-duurzame-ontwikkeling-worden-bedrijfswagens-weldra-belast-op-basis-van-massa-en-vermogen/?fbclid=IwAR1yfnkYQabyCJygoN40ld58vH7HnoeLY-FHhfyLYYloLlaWtiSWLUbkPfM

Dit artikel bevat wel een paar speciale ideeën, niet in het minste dit idee:

Het meest verrassende, is dat Zakia Khattabi voorstelt, “de massa en het vermogen bij de berekening van de belasting in aanmerking te nemen.” Terwijl deze aanpak reeds werd voorgesteld voor de belasting van personenauto’s in het Brusselse en het Waalse Gewest, is dit de eerste keer dat zij concreet worden voorgesteld op federaal niveau voor de fiscaliteit van bedrijfsauto’s.

 

  • Boos 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ze merken gewoon dat de mensen niet spontaan een EV kopen dus zijn ze alles aan het doen en alle achterpoortjes aan het sluiten zodat we wel zullen moeten en indien het niet kunnen betalen met het openbaar vervoer moeten gaan. Ik begrijp niet waarom de auto altijd zo wordt geviseerd maar bv een cruiseboot de LEZ nog wel binnen mag of alles in china wordt gemaakt ipv lokaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Liquid Li0n zei:

ze merken gewoon dat de mensen niet spontaan een EV kopen dus zijn ze alles aan het doen en alle achterpoortjes aan het sluiten zodat we wel zullen moeten en indien het niet kunnen betalen met het openbaar vervoer moeten gaan. Ik begrijp niet waarom de auto altijd zo wordt geviseerd maar bv een cruiseboot de LEZ nog wel binnen mag of alles in china wordt gemaakt ipv lokaal.

Ik ken het voorstel van het Brusselse en Waalse gewest nu niet dus ik kan het verkeerd geïnterpreteerd hebben. 

Maar mijn eerste indruk is een hoge massa en veel vermogen (2 kenmerken van elektrische wagens) = meer belastingen. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

In Nederland is de jaarlijkse rijtaks al op gewicht.

Voor de "schade aan het wegdek".

Om aan te geven dat ze ook daar ook maar iets verzinnen:  voor je camion betaal je ook nog in functie van je aantal assen: meer assen, meer betalen, terwijl de druk op het wegdek vermindert, maar bon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken het voorstel van het Brusselse en Waalse gewest nu niet dus ik kan het verkeerd geïnterpreteerd hebben. 
Maar mijn eerste indruk is een hoge massa en veel vermogen (2 kenmerken van elektrische wagens) = meer belastingen. 

Begreep het ook zo
Link naar reactie
Delen op andere sites

maar worden EV's niet uitgesloten van taxeren op gewicht, in Frankrijk is dit zo. En in NL ook volgens mij, daar is de bijtelling ook maar 8% en bij alle andere auto's 22%

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar worden EV's niet uitgesloten van taxeren op gewicht, in Frankrijk is dit zo. En in NL ook volgens mij, daar is de bijtelling ook maar 8% en bij alle andere auto's 22%

Tegen 2025 ni meer denk ik. Typisch de overheid. Eerst promoten en daarna platbelasten. Al jaren zo. Remember diesel. Echt schandalig
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Liquid Li0n zei:

maar worden EV's niet uitgesloten van taxeren op gewicht, in Frankrijk is dit zo. En in NL ook volgens mij, daar is de bijtelling ook maar 8% en bij alle andere auto's 22%

Tot er genoeg zijn. Of denk je dat de ollanders en fransozen daar nog niet mee bezig zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Mich zei:


Tegen 2025 ni meer denk ik. Typisch de overheid. Eerst promoten en daarna platbelasten. Al jaren zo. Remember diesel. Echt schandalig

dat weten we zo en zeg ik tegen iedereen. eerst was het diesel, dan benzine, dan hybride, nu EV en binnen enkele jaren waterstof voertuigen...zo sturen ze je altijd ergens naar en zo kunnen ze altijd extra belasten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Mich zei:


Tegen 2025 ni meer denk ik. Typisch de overheid. Eerst promoten en daarna platbelasten. Al jaren zo. Remember diesel. Echt schandalig

Vergeet de lpg niet. Eerst promoten en nadien een extra taks erop.

 

Wag gaat het resultaat dan zijn? 

ev´s maken met kleinere batterijen om het gewicht naar beneden te krijgen? Daar gaat het bereik dan weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, tuscani zei:

Vergeet de lpg niet. Eerst promoten en nadien een extra taks erop.

 

Wag gaat het resultaat dan zijn? 

ev´s maken met kleinere batterijen om het gewicht naar beneden te krijgen? Daar gaat het bereik dan weer.

Ik denk dat er wel zo iets zal komen, misschien zoals in nederland met een aankoopgrens (daar is het 45000 euro of minder) of je krijgt geen subsidie. 

Dus ik denk dat de toekomst gaat zijn dat het bv ook op aantal KWh kan zijn. een Model S Plaid+ of Etron dan wel belasten en een Nissan Leaf niet (of niet veel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Mich said:


Tegen 2025 ni meer denk ik. Typisch de overheid. Eerst promoten en daarna platbelasten. Al jaren zo. Remember diesel. Echt schandalig

Kan toch ook niet anders?

Vraag me af wat het percentage is van alle belastingen betreffende voertuigen tov de totale overheidsinkomsten. BIV, VB, VAA, accijnzen op brandstof etc. 

Dat moet énorm zijn en zodra de EV verkoop echt begint te lopen gaat dat een belachelijk groot gat slaan dat op eoa manier moet opgevangen worden.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat ze hopen dat dat thuiswerken blijft en de mensen die dat niet kunnen voornamelijk met de fiets gaan, wonen ze te ver van hun werk dat die dan toch nog een auto gebruiken (en dan liefst een EV) als het OV geen optie is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid