Ga naar inhoud

2023 Audi A6 e-tron


Monterey Jack

Aanbevolen berichten

Op 22/4/2021 om 09:54, Tiep zei:

Nooit weet van gehad @stradge! 😮 

Is ook maar pas uit. En volgens een collega is hij nog niet zo slecht gebouwd en is de afwerking meer dan degelijk voor een zeer scherpe prijs. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, d_s said:

Is ook maar pas uit. En volgens een collega is hij nog niet zo slecht gebouwd en is de afwerking meer dan degelijk voor een zeer scherpe prijs. 

Schrijft hij als reactie op een post van meer dan een jaar geleden :D 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt wel komiek: Audi maakt echt mooi gedesignde EV’s en BMW maakt draken van hun EV’s… 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hangt ervan af wat je grappig vindt 😀. Toegegeven ik ben ook geen fan van 90% van de nieuwe bmw’s die uitkomen, maar eens je er gewoon aan wordt in het straatbeeld kunnen ze soms ook best ok zijn. Mits de juiste opties en donkere (lees maskerende) kleur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Wen er maar aan, dit concept gaan we nog heel lang zien. Als ik goed geteld heb is die nu al 2,5j uitgesteld wegens EV-problemen.

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Joske zei:

Wen er maar aan, dit concept gaan we nog heel lang zien. Als ik goed geteld heb is die nu al 2,5j uitgesteld wegens EV-problemen.

Klopt inderdaad, tegen dan rijdt iedereen al i5 Touring en heeft Audi (opnieuw) de boot gemist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.knack.be/nieuws/auto/wordt-audi-het-vijfde-wiel-aan-de-wagen-van-volkswagen-group/?utm_medium=social_knack&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR2yTttHn-gi1C6RdFWQyA0c9LUYsamrxVX3oaNgR1mI5OOhNr6pKDKw_3M#Echobox=1701113476

Het gaat niet goed met Audi. Door softwareproblemen bij Volkswagen Group komen nieuwe modellen met twee jaar vertraging op de markt en kan Audi niet meer concurreren met BMW, Mercedes of Tesla. De positie van Audi binnen de Duitse autogroep komt daardoor onder druk te staan. Beterschap is niet meteen in zicht.

De tendens is onmiskenbaar: Audi verliest in ons land elk jaar meer terrein ten opzichte van BMW en Mercedes. Die negatieve evolutie manifesteert zich ook in de rest van de wereld en is het meest uitgesproken in China, de grootste automarkt ter wereld.

 

Uit een trio is een duo geworden en dat is niet naar de zin van voorzitter Oliver Blume van de Volkswagen Group. Traditioneel is Audi, samen met Porsche, een van de sterkhouders én melkkoeien van de Duitse autogroep.

 
 
 

Vorsprung durch Technik   

Voor wie het interesseert: in 1899 richt de Duitse industrieel August Horch in Keulen de Horch Motorwagenwerk AG op, in 1909 lanceert hij een tweede automerk onder de merknaam Audi. Nog eens twintig jaar later raken beide automerken door de Amerikaanse beurscrash in ernstige financiële moeilijkheden. In een poging de meubelen te redden gaat Horch een fusie aan met DKW en Wanderer, twee andere bedreigde Duitse automerken. Op die manier ontstaat in 1932 de autogroep Auto Union, met vier ringen als logo.

view?xai=AKAOjss0jysfQv-m_dHCEJfdkqAfj1Ir6r5VeXCnGQbAH6GQMqhcb7A7zaGIu01SA23RCHYAUQREOfbKuSCHjVSbXqfxYjC_bzE3Z4vaTlZC868QNESqSspFkE1mtdIL_VuQEbD6eNfsciS0eoU8fduODr5Zyjte8zPR8WQ3yRuluX2UdNv6uv4akOHjLarHxE40h3VMK7nwO2VD8m4nobo0G2YljjynpkErkEwViKYZHC-Z62P4F2wo-ykS8CcY7QUUFgGANwCN31yrOd4G5xAHA7pwOxr2nGomODF5VsVSJeYMIrTk_g_xBWX6YUkonY4WKUhG-fJWJWam4EpelIA5kZemz9xrieCf9626roy236R1V3zGtt2qIrLI-M5gQA&sai=AMfl-YQuix_BMgwhiGM6gsIPAfI54TDV5cAnEofucYmzA0LwxINOKTTWIg0j2OaAh9mUhYY_SpfcIkjL0ai-lDJBABECI19J4xzQ9S36_WfcJMRs1gGGasjK7E-foV4sDTyD6fQIXpzbsNEP4RkBqBZzWIPBAydIqgxKQP_uF_8&sig=Cg0ArKJSzBKxyZdjwQ8HEAE&uach_m=%5BUACH%5D&urlfix=1&adurl=
imgad?id=CICAgOC5-eaNThABGAEyCHk5Xqr8lW0C
 
 
 

Tijdens de Tweede Wereldoorlog krijgt de productie van oorlogstuig voorrang op die van personenwagens. De Duitse industrie komt zwaar gehavend uit de strijd, de bombardementen van de geallieerden hebben nagenoeg alle fabrieken met de grond gelijk gemaakt.

 

De overwinnaars gooien het op een akkoord en splitsen zowel Duitsland als de alliantie Auto Union. Via duistere omwegen belanden de aandelen van Auto Union in handen van Volkswagen. Audi maakt een doorstart, de verouderde en sterk vervuilende tweetaktmotoren worden vervangen door een moderne 1.7 liter viertaktmotor van Mercedes-Benz.

 
audi-heeft-de-aansluiting-bij-bmw-en-mer Audi heeft de aansluiting bij BMW en Mercedes verloren.
 

In 1972 maakt Ferdinand Piëch, kleinzoon van Ferdinand Porsche, de overstap van Porsche naar Audi en dat blijft niet zonder gevolgen. Onder leiding van de begenadigde ingenieur/ondernemer ontwikkelt Audi zich tot een innovatief en sportief merk. Het koestert de ambitie uit te groeien tot een volwaardig alternatief voor het sportieve BMW en oubollige Mercedes.

 

Over een tijdspanne van zes jaar behaalt Audi 23 overwinningen en 4 wereldkampioenstitels in het WK Rally. Onvergetelijk zijn de spectaculaire performances van tweevoudig wereldkampioen Walter Röhrl aan het stuur van de Audi Quattro Sport.  

 

Tot op vandaag herinnert een megagroot bord met de slogan ‘Vorsprung durch Technik’ langs de autosnelweg ter hoogte Ingolstadt aan de technologische innovaties (Quattro technologie en 5-cilinder turbo charged motoren) waarmee Audi naam en faam heeft verworven.  

 
de-audi-q8-was-de-eerste-elektrische-aan De Audi Q8 was de eerste elektrische aangedreven SUV van een Duits premiummerk.

Vernieuwend én polariserend design

Audi zet ook nieuwe maatstaven op het vlak van design. De Italiaanse ontwerper Walter de Silva, voordien aan de slag bij Alfa Romeo en Seat, ontketent een ware designrevolutie die iconische bolides oplevert en die inmiddels te bewonderen zijn in beroemde musea.  

 
 

Walter de Silva is ook de ontwerper van het zeshoekige radiatorrooster dat kenmerkend is voor het merkgezicht van Audi en indertijd aanleiding heeft gegeven tot heftige polemieken. Je bent pro of contra.

 

Inmiddels heeft hij de fakkel doorgegeven aan zijn assistent Mark Lichte. Die staat voor de moeilijke opdracht om de succesvolle designlijn aan te passen aan de veranderende tijdsgeest en elektrificatie van het wagenpark. De grote 8-cilinder benzine- en dieselmotoren moeten plaatsmaken voor compacte elektromotoren, terzelfdertijd moet in de vloer plaats worden gevonden/gemaakt voor de megabatterij.  

 

Een en ander resulteert in een compleet nieuwe architectuur van de auto en creëert nieuwe mogelijkheden op het gebied van design. Aerodynamisch is nu veel meer mogelijk, dat bewijzen de recente studiemodellen waarmee Mark Lichte vriend en vijand heeft overtuigd van zijn talent.

 

Nieuw tijdperk, nieuwe uitdagingen, nieuwe aanpak

Met de omslag van thermische naar elektrische motoren breekt een nieuw tijdperk aan. In 2018 lanceert Audi met de e-tron, als eerste Duits premiummerk, een elektrisch aangedreven SUV. In 2021 volgt de e-tron GT, een elegante vierdeurs coupé die inzake uitstraling de Porsche Taycan overtreft.

 

Intussen heeft die het gezelschap gekregen van de e-tron Sportback, e-tron S en Q4 e-tron. Maar de e-tron GT noch de andere e-modellen hebben de hoge verwachtingen kunnen inlossen.

 
de-audi-e-tron-gt-is-geen-commercieel-su De Audi e-tron GT is geen commercieel succes geworden.

Verantwoordelijk zijn strategische beleidskeuzes van Herbert Diess, tot vorige zomer voorzitter van de Duitse autogroep. Na het bekendraken van dieselgate in 2015 kreeg die de opdracht van de raad van commissarissen om een uitweg uit de crisissituatie te zoeken waarin de Duitse autogroep was beland door het gebruik van sjoemelsoftware.  

 
 

Om erger te voorkomen, besliste Diess om snel over te schakelen op elektrificatie maar dat bleek sneller gezegd dan gedaan. De Duitse autogroep had tot dan nauwelijks geïnvesteerd in het ontwikkelen van alternatieve aandrijftechnologie.

 

Om de technologische achterstand ten opzichte van elektropionier Tesla te kunnen inhalen, werd binnen de Duitse autogroep een nieuw R&D-departement (Cariad) opgericht dat werd bemand met  enkele duizenden ingenieurs en IT-specialisten afkomstig van de satellietmerken van Volkswagen.

 

Die kregen de opdracht gemeenschappelijke e-platformen en specifieke software te ontwikkelen voor de toekomstige e-modellen van Audi, Seat, Skoda, Porsche en VW. Parallel werd de ontwikkeling van nieuwe modellen met benzine- en dieselmotoren on hold gezet.

 

In de zomer van 2020 rolde in het Duitse Zwickau de eerste VW ID.3 van de band, voorbestemd om in het nieuwe elektrotijdperk de plaatsvervanger te worden van de VW Golf. Tegen alle verwachtingen in bleek de nieuwkomer een schot naast de roos. De ID.3 vertoonde naast de gebruikelijke kinderziekten tal van kleine en grote tekortkomingen, wat resulteerde in negatieve testverslagen in de gespecialiseerde pers en vernietigende reviews van ontevreden klanten op de sociale media.

 
 

Uit een vertrouwelijk rapport van McKinsey over de werking van Cariad bleek dat de ontwikkeling van de nieuwe PPE – en SSP-platformen niet volgens plan verliep waardoor de lancering van de Audi A6 e-tron/Q6 e-tron met minstens twee jaar moest worden uitgesteld. De marktintroductie van de elektrische A8 werd zelfs naar 2028 verschoven waardoor de BMW i7 en Mercedes EQS alvast van de kant van Audi geen concurrentie meer hoeven te vrezen.  

 

Geen licht aan het einde van de tunnel

Een en ander verplicht Audi ertoe om langer dan oorspronkelijk gepland beroep te blijven doen op zijn bestaande benzine- en dieselmodellen met verouderde software. Dat zorgt ervoor dat ook die niet meer kunnen wedijveren met vergelijkbare modellen van concurrerende premiummerken.

 

De slechte gang van zaken heeft de voorbije jaren geleid tot een komen en gaan aan de top van Audi. Deze zomer nog is Markus Duesmann, ex-BMW, vervangen door Gernot Döllner (54), ex-Porsche én vertrouweling van Volkswagen-voorzitter Oliver Blume.

 
de-productie-van-de-q4-e-tron-komt-uitei De productie van de Q4 e-tron komt uiteindelijk niet naar Audi Brussels.

In plaats van de marktintroductie van de A6 e-tron en Q6 e-tron te versnellen, heeft Döllner beslist om die met minstens een half jaar uit te stellen. Het zoveelste uitstel. De nieuwe topman heeft recent ook een beslissing van zijn voorganger herroepen die erin bestond een deel van de productie van de Q4 e-tron over te hevelen naar Audi Brussels. Naar verwachting zal hij straks ook een kruis maken over het F1-project van Audi. Wegens te duur voor een merk met een verouderd modellenaanbod dat zijn trouwe klanten massaal ziet overstappen naar de concurrentie.

 
 

Illustratief voor het gebrek aan innovatiekracht is de vaststelling dat Audi de hulp moet inroepen van Chinese constructeurs voor de ontwikkeling van zijn toekomstige modellen. Het volgt daarmee het voorbeeld van Volkswagen, tot voor kort marktleider in China en nu aangewezen op de knowhow en skills van de Chinese nieuwkomer Xpeng. Een bekentenis van onmacht die tot nadenken stemt over de toekomst van de Duitse autogroep en van Audi in het bijzonder. Wat is de toekomst van een melkkoe die geen melk meer geeft?

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik mijn Tesla bestelde in 2018, lachten velen mij uit, en verklaarden mij voor gek omdat ze zeiden dat Tesla failliet zou gaan. Kijk vandaag... 

Ik zeg al jaren dat de EV zal doorbreken, en dat de Europese merken zullen moeten opletten met de verandering die Tesla heeft ingezet wat betreft aandrijving en software, wat de Chinezen wel snel hebben begrepen. Door dat getalm, en het zich blijven verzetten tegen de aankomende veranderingen, komt nu zo'n merk als Audi in de problemen. En ik ben er zeker van dat er nog meerdere Europese merken zullen volgen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij gaat het verder dan Europese merken, eerder de arogantie van "gevestigde ICE-fabrikanten".  Al blijft het een moeilijke oefening, want de wereld is groter dan Europa of China, er zijn nog meer dan genoeg km²'s waar wel nog gewoon verbrandingsmotoren verkocht (mogen) worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar de landen waar nog veel verbrandingsmotoren verkocht mogen worden, en waar men nog niet bezig is met de transitie naar EV's, zijn meestal de wat minder ontwikkelde landen, waar vooral tweedehands auto's vanuit andere continenten worden ingevoerd. Ik ben pas in Libanon geweest, en daar rijdt 90% tweedehands en zelfs afgedankte Europese auto's...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euh, waar staren jullie zich blind op? 
Het zou zo maar eens kunnen dat die vertragingen eerder een zegen dan een vloek gaan zijn, we shall see. 

De wereld kent verschillende snelheden, en die van de EV begint flink te sputteren, is mijn indruk.
Zakelijke rijders maken nog de overstap, maar die leven in hun eigen bubbel en zien niet wat er aan de hand is. 
De gemiddelde particulier loopt er nog steeds met een flinke boog omheen!
Om verschillende redenen, in de eerste plaats al omwille van de aankoopprijs.
Het leven is echt duurder geworden, en je moet ook rekening houden met een rentevoet van 5% (ipv 1%).
Daarbovenop de vrees voor het onbekende, de eventuele onderhoudskosten als zo'n (oudere) HV-batterij zou sneuvelen (terechte zorg).
Dat maakt dat ze eigenlijk nog niet zo goed in de markt liggen... 
Vergeet niet dat we een paar uitzonderlijke (en vreemde) jaren achter de rug gehad hebben, en die komen niet meteen terug. 

De Chinezen doen het goed, vooral op eigen markt dan.
Behoudens BYD en Geely, zit al de rest diep in de CCP-schulden waarschijnlijk.
Vanuit mijn perspectief begint dat meer en meer op een gigantische luchtbel te gelijken, tenzij je de particulier meekrijgt. 

Ergens denk ik dat BMW een geniale gok gewaagd heeft door wagens te ontwikkelen die beide aandrijflijnen ondersteunen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Joske zei:

Volgens mij gaat het verder dan Europese merken, eerder de arogantie van "gevestigde ICE-fabrikanten".  Al blijft het een moeilijke oefening, want de wereld is groter dan Europa of China, er zijn nog meer dan genoeg km²'s waar wel nog gewoon verbrandingsmotoren verkocht (mogen) worden...

arrogantie is een sterk woord.

ik steek het eerder op de europese normen.  Ze duwen/verplichten ev's te fabriceren, voor het milieu, en China die zich "de kloten" aantrekt van het milieu komt nu met een shitload aan goedkope wagens. Vooral door subsidies van hun eigen overheid, en omdat ze de markt van batterijen in handen hebben. 

Ze hebben een elektronische achterstand dat is zeker, maar dat is niet de enige reden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Logic zei:


Vanuit mijn perspectief begint dat meer en meer op een gigantische luchtbel te gelijken, tenzij je de particulier meekrijgt. 
 

Wat gaat de Europese unie dan doen? opeens al hun wetten en normen over het milieu overboord gooien?

ik ben geen groenstemmer voor alle duidelijkheid, maar opeens hun kar 180° draaien? daar hebben ze de ballen niet voor. ik denk/vrees dat ze dan liever onze economie laten stuk gaan. Je ziet dat nu al met die premie's.  "oei de markt valt Europees stil en China komt op. We zullen een premie geven". Resultaat is dat China met goedkopere wagens afkomt, want Europa had niet het verstand/lef om die markt uit te sluiten van premie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, tuscani zei:

Wat gaat de Europese unie dan doen? opeens al hun wetten en normen over het milieu overboord gooien?

ik ben geen groenstemmer voor alle duidelijkheid, maar opeens hun kar 180° draaien? daar hebben ze de ballen niet voor. ik denk/vrees dat ze dan liever onze economie laten stuk gaan. Je ziet dat nu al met die premie's.  "oei de markt valt Europees stil en China komt op. We zullen een premie geven". Resultaat is dat China met goedkopere wagens afkomt, want Europa had niet het verstand/lef om die markt uit te sluiten van premie.

We zijn het geweten van de wereld, maar zo klein als een mier.
Ik gok dat eerdere doelstellingen worden uitgesteld in functie van de economische realiteit (of in VW-termen uitgedrukt, omwille van de software).
Zo is het uiteindelijk ook met de EURO7 norm gelopen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Logic said:

We zijn het geweten van de wereld, maar zo klein als een mier.

Waar haal je die wijsheid vandaan? Moesten we economisch niks voorstellen zouden bedrijven van buiten de EU zeggen "trek uwe plan met uw stomme regels, we verkopen onze boel wel ergens anders".

image.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Waar haal je die wijsheid vandaan? Moesten we economisch niks voorstellen zouden bedrijven van buiten de EU zeggen "trek uwe plan met uw stomme regels, we verkopen onze boel wel ergens anders".

Da's uw interpretatie van wat ik gezegd heb, maar ik heb nergens gezegd dat we economisch niks voorstellen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minutes ago, BMWMB said:

Door dat getalm, en het zich blijven verzetten tegen de aankomende veranderingen, komt nu zo'n merk als Audi in de problemen.

Heb je het artikel gelezen? Heeft niks met getalm te maken. Is puur een geval van slecht management. Dat hele Cariad verhaal is een groot fiasco geworden. Het is niet dat ze er geen geld hebben in gepompt. Ze proberen gewoon een veel te complex probleem op te lossen daar. Het grote voordeel dat Tesla heeft gehad is dat ze met miljarden konden gooien en putten graven zonder rekening te moeten houden met gelijk wat qua legacy van platformen, componenten etc.

Tesla is misschien wel winstgevend vandaag, maar hebben ze ook effectief winst? Aka, zijn al die putten gegraven in het verleden al gedempt? Mensen zien jarenlang verliezen, en dan zien ze winst en het is alsof die verliezen nooit bestaan hebben. Als jij morgen bij de bank 10 miljoen gaat lenen die je allemaal uitgeeft, en 5 jaar later maak je 50.000 euro / jaar winst, dan heb je nog altijd die historische put die je meesleept he.

Wat daar trouwens niet in staat is dat er nog slachtoffers zijn van het geknoei, namelijk de Porsche Macan EV, die er ook al lang had moeten zijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid