Ga naar inhoud

2022 Mercedes EQE


Rabbit

Aanbevolen berichten

De kleine broer van de EQS is ook officieel. Ziet iemand het verschil ? 🙄

Hij lijkt me qua proporties iets beter te kloppen wel.

Mercedes EQE

 

Mercedes EQE

 

Een business Saloon noemt Mercedes de EQE. Het tweede model dat gebaseerd is op de electrische architectuur van het EVA2 platform. De eerste was natuurlijk de Mercedes EQS. Vanavond stellen de Duitsers hem voor bij de onthulling in München waarbij we aanwezig zijn.

 

Is dit dan de auto die Tesla dwingt om eindelijk die Model S eens echt een design-update te geven?

De EQE zal leverbaar worden vanaf halverwege 2022. Hij wordt in Bremen geproduceerd voor de hele wereld behalve China. Daar krijgen ze exemplaren die in Beijing van de band lopen.

De EQE is compacter dan de nieuwe EQS en heeft een wielbasis die 9 cm korter is, in totaal 3120 mm. Extern zijn de afmetingen vergelijkbaar met een CLS. In het interieur wordt hij ruimer dan een E-klasse. Meer schouderruimte voorin (+27mm), meer lengte in het interieur (+80 mm) en je zit hoger (+ 65 mm). De bagageruimte is 430 liter. Verder is het interieur duidelijk gebaseerd op de EQS qua design en mogelijke leverbare opties. Met zaken als automotische comfort deuren voor en meesturende achteras als mogelijke opties.

 

BRON: Autoblog.nl

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, BMWMB zei:

De eerste echte concurrent voor de Tesla Model S.

Waarom denk je dat ? ( objectieve vraag 😛 , zonder bijbedoeling )

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Rabbit said:

Is dit dan de auto die Tesla dwingt om eindelijk die Model S eens echt een design-update te geven?

Dan toch niet aan de buitenkant. De Model S is pakken knapper.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus komen we terug op mijn onbegrip waarom ze niet de bestaande modellen naar EV brengen. Waarom is er van de S-klasse geen EV gemaakt, maar werd er wel een lelijke EQS gemaakt? Ik denk echt dat ze het opzettelijk doen, zodat nog veel klanten voor een benzine of diesel kiezen.

De nieuwe C, een zeer mooie auto alweer… geen EV. Begrijpen wie begrijpen kan.

En dat het kan, laat BMW zien, met de i4.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

wat een misbaksel vind ik, met zoals vele van die EQ modellen...dat ze eens normale EV maken zoals er ook normale brandstof wagens zijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Spijtig dat dit, net als de EQS,  ronduit lelijk is :(

Want qua binnenafwerking en looks binnenin vind ik (EQS, maar vermoed dat E ook gelijkaardige design language spreekt) dan weer veel mooier dan de meeste van zijn concurrenten. 

 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...
Op 6/9/2021 om 11:01, Liquid Li0n zei:

wat een misbaksel vind ik, met zoals vele van die EQ modellen...dat ze eens normale EV maken zoals er ook normale brandstof wagens zijn.

Zoals elders reeds uitgelegd, da basis structuur voor een gewone wagen is niet ideaal voor een EV want je zit met heel wat aanpassingen voor motor en transmissietunnel die je voor een EV niet nodig hebt maar je hebt geen ruimte voor batterijen. Dus een wagen maken die in beide vormen kan dienen, is alles behalve ideaal.
De doorbraak van de EV was enkele jaren terug nog niet zo zeker. Mercedes ontwikkelde w213 tussen 2012 en 2016. Zelfs de ontwikkeling van de huidige S klasse moet ergens in 2016 begonnen zijn.
In 2016 zat 90% van dit forum nog moord en brand te schreeuwen als ik "diesel, de goedkope verwarming", dierf zeggen ! Onze getuige van Jehova op kop.

Mercedes heeft dan duidelijk de beslissing genomen de E en de S als conventionele modellen te ontwikkelen en hun gamma van EV's in parallel te ontwikkelen. Da's een keuze die je dan maakt als constructeur en waarbij je de investeringskosten tegen mekaar afweegt.

Dat gezegd zijnde hadden ze wel de EV modellen iets meer op de conventionele modellen kunnen laten lijken. Ze waren dan wel iets minder aerodynamisch geweest, maar hadden er wel "mooier" uitgezien voor het seniorenpubliek hier. (de vraag is trouwens: wat is "mooi"? Vinden we de gewone S gewoon mooi omdat we dit type vorm gewoon zijn?).  

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minutes ago, Polygoon said:

De i7 doet dat wel en die zal toch ongeveer een gelijktijdige ontwikkeling hebben gehad dan de S? 

i4 ook.

Volvo XC40 ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Polygoon zei:

De i7 doet dat wel en die zal toch ongeveer een gelijktijdige ontwikkeling hebben gehad dan de S? 

Jein. De Mercedes kwam uit in het najaar 2020. We zijn nu 18 maand verder. Tel daarbij dat Mercedes vaak wat langer aan zijn modellen werkt, alzeker de S klasse, en je zit al makkelijk met 2 jaar verschil in starttijd.

2 jaar binnen de tijdshorizon van de EV's is heel wat. 

Daarnaast had Mercedes ook een andere strategie. (zie mijn punt 1 hieronder).

Neem daarbij dat Mercedes voor de S ook wat voorzichtiger zal zijn dan BMW bvb want dit is echt hun "klassiek model", en je krijgt vele kleine reden die me makkelijk kunnen laten inbeelden dat MB in één richting ging en BMW in de andere. 

Ik heb geen mening welke de juiste is. (wel dat ik de S veel liever zie dan de 7).

1 uur terug, ir_fuel zei:

i4 ook.

Volvo XC40 ook.

1. Zoals je je zal herinneren hebben BMW en Volvo veel vroeger ingezet op EV dan Mercedes (dat ergens nog met het idee van waterstof in het achterhoofd zit). 

2. Bij de 7, of i7, heb ik al de vraag of dit onderhuids wel nog dezelfde wagens zijn, dan wel of de i7 zijn eigen platform heeft maar koestwerkonderdelen en interieur deelt met de gewone 7? 
Ten tweede, zoals je in de opmerkingen van op dit forum over dit nieuw model kon lezen, zijn er mensen die het spijtig vinden dat de 7 zo "hoog" is geworden mede door het feit dat er batterij ruimte onder de wagen nodig was.

En dat laatste knoopt aan bij mijn punt hoger: een wagen puur voor verbrandingsmotor of puur voor electrisch ontwikkelen, heeft geen last van die compromissen.

In een wagen die als EV ontwikkeld werd, ga je ook veel meer batterijen kunnen steken. Je ziet daarom ook dat de Mercedes EV's met redelijk groot rijbereik direct komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, The Swede zei:

Zoals elders reeds uitgelegd, da basis structuur voor een gewone wagen is niet ideaal voor een EV want je zit met heel wat aanpassingen voor motor en transmissietunnel die je voor een EV niet nodig hebt maar je hebt geen ruimte voor batterijen. Dus een wagen maken die in beide vormen kan dienen, is alles behalve ideaal.
De doorbraak van de EV was enkele jaren terug nog niet zo zeker. Mercedes ontwikkelde w213 tussen 2012 en 2016. Zelfs de ontwikkeling van de huidige S klasse moet ergens in 2016 begonnen zijn.
In 2016 zat 90% van dit forum nog moord en brand te schreeuwen als ik "diesel, de goedkope verwarming", dierf zeggen ! Onze getuige van Jehova op kop.

Mercedes heeft dan duidelijk de beslissing genomen de E en de S als conventionele modellen te ontwikkelen en hun gamma van EV's in parallel te ontwikkelen. Da's een keuze die je dan maakt als constructeur en waarbij je de investeringskosten tegen mekaar afweegt.

Dat gezegd zijnde hadden ze wel de EV modellen iets meer op de conventionele modellen kunnen laten lijken. Ze waren dan wel iets minder aerodynamisch geweest, maar hadden er wel "mooier" uitgezien voor het seniorenpubliek hier. (de vraag is trouwens: wat is "mooi"? Vinden we de gewone S gewoon mooi omdat we dit type vorm gewoon zijn?).  

 

 

Tesla ziet er toch redelijk normaal uit?

dus als ze toch een nieuw chassis moeten ontwikkelen kunnen ze daar evengoed een "klassiekere" koets opzetten ipv een spaceshuttle.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

dat zwarte vlak vooraan (zoals bij de audi gt) is trouwens niet slecht om hem wat zicht te geven van een klassiekere wagen met rooster. (behalve de manier waarop natuurlijk)

toeval wil dat ik gisteren een tesla 3 zien rijden heb, die het rechtere stuk vooraan van de bumper (waar normaal het rooster zou zitten) zwart gezet had. en de wagen zag er niet slecht uit zo. kreeg ook een meer vertrouwd zicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, tuscani zei:

Tesla ziet er toch redelijk normaal uit?

dus als ze toch een nieuw chassis moeten ontwikkelen kunnen ze daar evengoed een "klassiekere" koets opzetten ipv een spaceshuttle.

Klopt. Maar het "klassiek" uitzicht van een "gewone" wagen komt omdat we met de beperkingen zitten dat er een motor in moet komen met dat genoeg ruimte rond de motor voor kreukelzones en "opvangzone" op de motorkap voor als je er eens een fietser oplegt.

Een EV heeft die beperkingen niet vooraan en dus kunnen ze meer aan de aerodynamica werken. 

En hoe gladder, hoe minder persoonlijk het design... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 Reeks en i7 zijn ‘identiek’.

En wat haal je Mercedes aan ivm waterstof? BMW is diegene met een commercieel gelanceerde waterstof X5, Benz heeft er geen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Roger zei:

Ik heb eens de E43 samengesteld, hoe fucking duur is dat ding? 😅

Dan ga ik wel voor een Taycan.

Dat is waar. Ik heb ook eens snel eentje geconfigureerd, en zelfs zonder dat hyperscreen kom je snel aan 120k euro. Met hyperscreen is het dus richting 130k euro. Niet normaal veel geld voor zo'n gedrocht dat niks extra te bieden heeft dan een veel knappere Porsche Taycan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hiernet stond er eentje voor de deur. De proporties kloppen precies beter bij deze, dan met zijn grotere broer. 

Komt minder potvis achtig over. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid