Ga naar inhoud

Het schoorvoetende "Ik heb wreed veel goesting in een eerste moto!"-topic voor aspiranten & beginners


gTa

Aanbevolen berichten

Zojuist, Tjeu zei:

Daarvoor heb je de doorgedreven rijopleidingen. Als je alles in het gewone rijbewijs wil drummen, dan zal de stap voor velen nog groter worden, de prijs nog verder de hoogte in gaan (is nu al redelijk prijzig) en de lengte van de opleiding ook langer moeten worden. 

De doorgedreven rijopleidingen toegankelijker maken en die meer aanraden zou al veel kunnen doen (zoals ze in Antwerpen doen). Maar ja, kijk gewoon hier al eens. Hoeveel kiezen ervoor om zo een doorgedreven rijopleiding te volgen? Vrij beperkt aantal, terwijl iedereen er wel van overtuigd is dat het een meerwaarde biedt. 

Wat zeg jij nu weer? 

Het gaat hier over iemand die in het verkeer beslissingen moet kunnen nemen. Dat is de essentie van de rijopleiding. Als dat al niet aangeleerd hoeft te worden... 

Een doorgedreven rijopleiding is zinvol, maar heeft een andere doelstelling. Meer gericht op bochten leren rijden, noodsituaties afhandelen, behendigheid met de motor. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, msxx zei:

Wat zeg jij nu weer? 

Het gaat hier over iemand die in het verkeer beslissingen moet kunnen nemen. Dat is de essentie van de rijopleiding. Als dat al niet aangeleerd hoeft te worden... 

Een doorgedreven rijopleiding is zinvol, maar heeft een andere doelstelling. Meer gericht op bochten leren rijden, noodsituaties afhandelen, behendigheid met de motor. 

Dat leren ze bij de wagen ook niet aan? Rijopleiding = de regels, de borden, en manoevre van examen leren afhandelen. ik zeg niet dat het niet hoeft, ik zeg dat het niet gedaan wordt, bij geen enkele rijbewijs opleiding. 

En verkeersinzicht, wanneer wat doen, hoe problemen voorkomen, positie op de baan, houding tov andere verkeersdeelnemers, dat zit net wel in doorgedreven opleiding. Zo een opleiding is veel meer dan enkel wat behendigheidsoefeningen (heeft daarom ook een deel op de openbare weg).  

aangepast door Tjeu
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Tjeu zei:

Dat leren ze bij de wagen ook niet aan? Rijopleiding = de regels, de borden, en manoevre van examen leren afhandelen. 

En verkeersinzicht, wanneer wat doen, hoe problemen voorkomen, positie op de baan, houding tov andere verkeersdeelnemers, dat zit net wel in doorgedreven opleiding. Zo een opleiding is veel meer dan enkel wat behendigheidsoefeningen (heeft daarom ook een deel op de openbare weg).  

Euh... ze gaan het examenparcours afleggen en je vertellen welke instinkers er op je afgevuurd worden zodat je enkel een kunstje hoeft te doen. Programmeren in plaats van leren inspelen op situaties.

Daar ben ik niet mee akkoord.

En in de basisopleiding hoort wat mij betreft positie op de baan heel duidelijk thuis... 

Nu ja, verklaart misschien ook waarom je zo'n fan bent van doorgedreven opleidingen. Ik ben blij dat het bij mij in de basis al zat :D 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Tjeu zei:

Wie vooral woon-werk doet, die neemt geen motorfiets met een ketting in huis. Binnen Brussel zelf kom je al eens een MT'tje tegen, maar op de snelweg nog geen enkele gezien. Door de nalatigheid van Honda en Yamaha (Deauville en Pan die niet meer gemaakt worden, AT met ketting en bij Yam de FJR die al 20 jaar bestaat) kom je vooral BMW's tegen (RT, GS en K1600) en af en toe nog eens een GTR, een 'oude' Deauville, nieuwe Goldwing of T-Max. Zelf een NC is echt een zeldzaamheid. 

Lijkt me dan toch dat gij met oogkleppen rond rijdt. No offence intended.
Ik zie vanalles en effectief genoeg met ketting ook om niet over "de uitzondering" te kunnen spreken.
In 't Gentse, in Brussel. En 't is niet dat ik de laatste 6 maanden geen forens-km heb gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Tjeu zei:

Wie vooral woon-werk doet, die neemt geen motorfiets met een ketting in huis. Binnen Brussel zelf kom je al eens een MT'tje tegen, maar op de snelweg nog geen enkele gezien. Door de nalatigheid van Honda en Yamaha (Deauville en Pan die niet meer gemaakt worden, AT met ketting en bij Yam de FJR die al 20 jaar bestaat) kom je vooral BMW's tegen (RT, GS en K1600) en af en toe nog eens een GTR, een 'oude' Deauville, nieuwe Goldwing of T-Max. Zelf een NC is echt een zeldzaamheid. 

Waarom niet? Ja, een ketting is een klein beetje meer 'dagelijks' onderhoud aan nodig, maar een klein beetje liefhebber die maar zich maar 1 motor kan veroorloven (geld, plaats, vrouw,... welke reden ook) gaat denk ik zijn keuze niet echt laten afhangen van ketting ja/nee. Die neemt dat klein beetje extra tlc er bij denk ik.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb destijds voor mijn zoon geboren was (vanaf dan baanmotoren afgezworen) ook gewoon Gent-Bornem dagelijks gedaan (100 km/dag) met een Fazer 600 (ketting uiteraard). Dat ging prima. Enige wat ik wel een must vind dan is een middenbok, zodat ketting reinigen/smeren dan echt wel 10x eenvoudiger wordt dan.

Ik vond dat trouwens eigenlijk de ideale startmoto (al was het niet mijn startmoto). Lichtgewicht, voldoende power (100 pk), voor zeer weinig €'s te koop (destijds gekocht voor €1000 dacht ik), betrouwbaar blok, zeer goede remmerij,... Enkel zal de ophanging misschien ietwat de wensen overlaten voor de echt geoefende rijder (maar daar heb ik dus niet veel van gemerkt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, jan.van.gent zei:

 Enige wat ik wel een must vind dan is een middenbok, zodat ketting reinigen/smeren dan echt wel 10x eenvoudiger wordt dan.

 

Met een paddockstand heb je hetzelfde effect (en meer grondspeling)?

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Paddockstand vond ik toch meer een gedoe, als je dat bijna dagelijks moet zitten doen.
Met middenbok op die fazer eigenlijk nooit grondspeling issues gehad. Maar dat zal ook wel aan mijn kunnen gelegen zijn.
Heb enkel serieuze grondspeling issues gehad toen ik in California rondreed met een Indian Scout. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Paddockstand vond ik toch meer een gedoe, als je dat bijna dagelijks moet zitten doen.
Met middenbok op die fazer eigenlijk nooit grondspeling issues gehad. Maar dat zal ook wel aan mijn kunnen gelegen zijn.
Heb enkel serieuze grondspeling issues gehad toen ik in California rondreed met een Indian Scout. 

Bij de Aprilia Futura en Multistrada had ik een middenbok. In beide gevallen ging die toch geregeld langs het asfalt... vooral als je met duo onderweg bent, of als je wat grenzen opzoekt.

Het heeft uiteraard voordelen, maar met een paddockstand is het net zo handig. Gebruik die nu altijd met de KTM.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moto met een mono-achterbrug kiezen, dan is die paddockstand nog eenvoudiger 😂 Mijne Brutale staat altijd op de paddockstand in de garage. (heb geen middenbok)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel een middenbok op de Tiger maar krijg die er echt moeilijk op.

Zelfs met twee is het geen sinecure. Ik ga me dus bobbins te steken en gewoon Paddock gebruiken. De Duke heeft toch een Paddock nodig..

Goeie tip, zeker voor beginnende rijders: valbescherming voor de moto. Ding zal aan lage snelheid of stilstaand wel eens omvallen. Been there done that.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6/10/2021 om 22:39, gTa zei:

 

Ik heb mijn tweewielersvod daar ook behaald. ...
Het klopt wel dat ze je na enkele uurtjes les al mee op baan pakken en proberen de typische routes van het uiteindelijke examen afrijden. 

Lol, ik heb het mijne daar ook bijna 20j geleden gedaan ...
Eerste les ... "wie heeft er al met een brommer met vitessen gereden?" ... owkay dan moet ik niet veel uitleggen he ... "we zijn parti" 🤣

Mijn madam heeft later haar rijbewijs gehaald via rijschool Merelbeke en vond dat educatief en naar skills opbouwen toch iets beter opgevat.
Nuja, ik spreek over bijna 20j geleden he, ondertussen kan er al veel veranderd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7/10/2021 om 08:59, Luv4DLM zei:

Ok, een topic dat mij intrigeert. Ik zit al lang met het idee om voor mijn rijbewijs te gaan, enkel is de vrouw des huizes tegen.

In onze directe omgeving hebben we helaas te maken gehad met twee zware accidenten. De ene kan het nog navertellen met blijvende schade, de andere jammer genoeg niet meer. Das voor haar genoeg om haar veto te stellen. Maar het kriebelt, zeker nu ik sinds vorig jaar een collega heb die compleet gebeten is door het virus en dat maar al te graag wil doorgeven aan anderen. Ik heb eerst dus nog wat ontmijningswerk te doen :)

 

Gewoon op circuit gaan rijden 😉
Veel veiliger, en geen rijbewijs nodig ... dan kunt ge het budget daarvoor in wat cursussen steken en u vollen bak amuseren on-track.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, WoKe zei:

Gewoon op circuit gaan rijden 😉
Veel veiliger, en geen rijbewijs nodig ... dan kunt ge het budget daarvoor in wat cursussen steken en u vollen bak amuseren on-track.

Totaal andere discipline. Trekt me oprecht niet aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Motorrijder sinds april 2020.

De 'schakeltechniek' kende ik al van mijn Yamaha DT50 die ik als tiener had, is als fietsen, vergeet je nooit. Eerste proefritje met een motorfiets ging dan ook probleemloos.

In april 2020 dus mijn eerste motorfiets gekocht, een Royal Enfield Continental GT 650, omdat ik 'niet te zwaar' wou gaan voor mijn eerste motorfiets, maar vooral omdat veel mensen uit mijn omgeving en ook op fora mij aanraadden effectief 'niet te zwaar' te gaan voor mijn eerste moto.

Ik vond die al snel 'te licht' en was niet echt mijn ding en ik zat er niet echt comfortabel op. Heb die dan ingeruild voor een Suzuki V-Strom 650, ook 650 maar van 47 naar 71pk, dat wou toch al iets zeggen. Reed stukken beter dan die Royal Enfield maar ik bleef toch op mijn honger zitten.
Overgestapt op een 4-cylinder, een Kawasaki Z900RS, 111 pk, en in het begin had ik iets van 'yes, dit is het !', maar uiteindelijk kon ik niet wennen aan het karakter van die 4-cylinder. Ik wou het koppel van de 2-cylinder maar met wat meer 'ballen'.

Ik durf zeggen dat mijn huidige motorfiets echt de geknipt is voor mij : rijplezier, zithouding, fun factor en power. Heel comfortabel voor mij (ben 1m86) en gewoon pure fun. Ik had die KTM Superduke GT 1290 meteen moeten kopen want ik heb nu wel wat centjes verspeeld door mijn eerdere verkeerde keuzes...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Kaneda zei:

Ik durf zeggen dat mijn huidige motorfiets echt de geknipt is voor mij : rijplezier, zithouding, fun factor en power. Heel comfortabel voor mij (ben 1m86) en gewoon pure fun. Ik had die KTM Superduke GT 1290 meteen moeten kopen want ik heb nu wel wat centjes verspeeld door mijn eerdere verkeerde keuzes...

Geniet ervan!

Maar ik denk niet dat er veel mensen 'blij worden' van een dergelijke moto als eerste ervaring, wat intimiderend voor de meesten :) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op m'n vraag wat de spreekwoordelijke VW Golf in de motowereld was, als ideale startersmoto, heeft @gTa me ooit volgende uitleg geschreven. Ik denk dat dat perfect in een topic als het deze past:

Quote

Fully agreed met Frekkel, @Polygoon. Dat zijn de gedoodverfde 'quality opstappers', of toch enkele ervan.

Qua nieuwe bikes, vandaag te koop, mogen daar zeker nog (in alfabetische volgorde) aan toegevoegd worden:

  • BMW G 310 R
  • BMW G 310 GS
  • BMW F 750 GS
  • enkele Ducati's Scrambler (er is één 400cc versie en veel verschillende 800cc modellen)
  • Honda CB 500 (in verschillende versies: F, R, X)
  • Honda CB 650R --> ik denk dat @Frekkel eigenlijk deze bedoelde
  • Honda NC750 (in verschillende versies)
  • Kawasaki Z 400 --> naar ik lees in veel tests echt een topper in de "opstapper"-categorie; looks zijn evenwel niet zo evident
  • diverse Kawasaki's 650
  • Suzuki 650 (SV en DL elk in div. versies)
  • Yamaha MT-03
  • Yamaha XSR700 (aanrader!! onderhuids MT-07 maar met leukere looks)
  • de nieuwe Yamaha Tracer 700

Zeer valabele kandidaten maar een tik minder mainstream (aka "VW Golf"):

  • KTM 390 Duke (en ook hun designerbroertjes van bij Husqvarna)
  • KTM 390 Adventure
  • Moto Guzzi V7 III (in verschillende versies)
  • Triumph 900cc Street Twin & Street Scrambler

Wat minder evident (om uiteenlopende redenen) en eerder als de "Dacia Logan/Duster" te betitelen van de motorwereld, maar zeker ook het vermelden waard owv hun prijs:

  • de Benelli's 302, Leoncino, 502 C, TRK 502, enz.
  • Brixton Crossfire 500 misschien?
  • mogelijks de SWM's met grotere motoren (450 en 600cc)
  • ...

 

In het vet mijn 'advies' inzake zeker te bekijken bikes.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Kaneda zei:

Motorrijder sinds april 2020.

De 'schakeltechniek' kende ik al van mijn Yamaha DT50 die ik als tiener had, is als fietsen, vergeet je nooit. Eerste proefritje met een motorfiets ging dan ook probleemloos.

In april 2020 dus mijn eerste motorfiets gekocht, een Royal Enfield Continental GT 650, omdat ik 'niet te zwaar' wou gaan voor mijn eerste motorfiets, maar vooral omdat veel mensen uit mijn omgeving en ook op fora mij aanraadden effectief 'niet te zwaar' te gaan voor mijn eerste moto.

Ik vond die al snel 'te licht' en was niet echt mijn ding en ik zat er niet echt comfortabel op. Heb die dan ingeruild voor een Suzuki V-Strom 650, ook 650 maar van 47 naar 71pk, dat wou toch al iets zeggen. Reed stukken beter dan die Royal Enfield maar ik bleef toch op mijn honger zitten.
Overgestapt op een 4-cylinder, een Kawasaki Z900RS, 111 pk, en in het begin had ik iets van 'yes, dit is het !', maar uiteindelijk kon ik niet wennen aan het karakter van die 4-cylinder. Ik wou het koppel van de 2-cylinder maar met wat meer 'ballen'.

Ik durf zeggen dat mijn huidige motorfiets echt de geknipt is voor mij : rijplezier, zithouding, fun factor en power. Heel comfortabel voor mij (ben 1m86) en gewoon pure fun. Ik had die KTM Superduke GT 1290 meteen moeten kopen want ik heb nu wel wat centjes verspeeld door mijn eerdere verkeerde keuzes...

Hoelang met de Enfield gereden? Wat waren de plusjes en de minnekes? Vind dat geweldig toffe fietsen (looks en concept), maar nog nooit gereden. Die 650's zijn wel al jaar of twee op rij de best verkochte fietsen in de UK. Daar zijn ze er zot van.

Royal_enfield-Antwerpen-royalenfield-mot 

In mijn zoektocht van even terug ook nog vaak zitten kijken naar de Bullet, of de Classic 500, zoals die nu heet. Maar qua prestaties bleek die toch onderbemeten te zijn voor mee naar Brussel te pendelen (27 pk voor 200 kilo, flat out top van 130 km/h). Daarnaast staan er zo goed als geen te koop en gaan ze belachelijke prijzen (lees vraagprijs amper 800 euro minder voor een 7 jaar oude dan wat je voor een nieuwe neertelt). 

Classic-chrome-green-slider.jpeg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Polygoon zei:

Op m'n vraag wat de spreekwoordelijke VW Golf in de motowereld was, als ideale startersmoto, heeft @gTa me ooit volgende uitleg geschreven. Ik denk dat dat perfect in een topic als het deze past:

 

Leuke lijst die naar mijn gevoel wel klopt.

De VW-golf (IV) uit de motorsector is voor mij de SV650. Dus jammer dat die niet in het vet staat. SV'tjes zijn zooooo leuk. :inlove:  

aangepast door Tjeu
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, msxx zei:

Geniet ervan!

Maar ik denk niet dat er veel mensen 'blij worden' van een dergelijke moto als eerste ervaring, wat intimiderend voor de meesten :) 

Ben geen nozem, ben er 51 en gebruik mijn verstand (meestal toch 😁). Ik laat hem wijselijk in 'Street mode' staan tot ik wat zelfzekerder wordt vooraleer ik alles op de Sport stand zet. Ook het Track pack heb ik niet genomen : alle veiligheidssnufjes zoals anti-wheelie enz uitschakelen om het onderste uit de kan te halen, lijkt me ook niet verstandig.

Maar goed, is leuk om dat onder je poep te hebben 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Tjeu zei:

Hoelang met de Enfield gereden? Wat waren de plusjes en de minnekes? Vind dat geweldig toffe fietsen (looks en concept), maar nog nooit gereden. Die 650's zijn wel al jaar of twee op rij de best verkochte fietsen in de UK. Daar zijn ze er zot van.

 

Er was niets mis mee, maar ik vond dat hij net iets meer power mocht hebben. Technisch was dat allemaal prima in orde en voor wie er comfortabel op zit, absoluut de prijs waard. Prijs/kwaliteit vind ik super.

Het grootste probleem was dat hij voor mij te klein aanvoelde, en op langere ritten (een uur en langer) was dat totaal niet comfortabel.

aangepast door Kaneda
Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, PJH zei:

image.png.cb1966fd74f308bd00de674f0d9d3398.png

edit: kak, spelfout in Triumph, maar you get the point.

Ik zal je even helpen: 216 kg, terwijl de 5.000 euro minder kostende Trident uit dezelfde stal 189 kg weegt én zijn driecilinder die nog een stuk vetter klinkt. 5.000 euro goedkoper, maar ook 13% lichter (light is right!). 
Voor 1.200 euro extra kan je nog eens 11 kilo extra schrappen, dan kom je uit op 178 kilo rijklaar. Dat is écht licht. Dan zit je al aan Street Triple RS vedergewichtjes. Enkel de hoog performante mono's, zoals een Duke 390, weegt nog minder. 

Zo een Speed Twin weegt te veel om in jouw filosofie te passen. 

aangepast door Tjeu
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid