Ga naar inhoud

Het schoorvoetende "Ik heb wreed veel goesting in een eerste moto!"-topic voor aspiranten & beginners


gTa

Aanbevolen berichten

53 minuten geleden, PJH zei:

't is waar. Je zei het denk ik zelfs al eens eerder.

Maar toch :(

Tjeu heeft 100% gelijk ;)

Tijd dat je voor jouw rijbewijs gaat, de verkeersregels worden altijd maar strenger. 

En als je in tussentijd niet kan wachten, even een Duke 125 kopen. Zo kan de vrouw ook al wennen aan het idee van een moto. Ahja want dat is geen moto maar een brommer :D

Nadien kan je idd kijken naar een Trident/Street of als je echt hardcore wil, een Duke 690. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koop dan een KTM 690 enduro ipv zo een Duke. Kan je nog alle kanten mee uit:
-baan banden op leggen en vering afstellen en meer richting SM gaan, maar dan betrouwbaar en met lange onderhoudsintervallen
-rally tower er op en door Spaans/Marrokaans binnenland knallen, of gewoon wereldreizen maken (want die 690 is wel prima te doen voor langere afstanden, ondanks mono)
-TET rijden https://transeurotrail.org/ (in belgie stelt dat niets voor, maar frankrijk/it/oostblok/... is dat schitterend)
-Enduro banden er op (of op 2e set velgen) en je in de ardennen en andere regio's off-road amuseren.

:D ik zou het wel weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, PJH zei:

't is waar. Je zei het denk ik zelfs al eens eerder.

Maar toch :(

Pas op, ik vind zo een Speed Twin ook absurd lekker van looks. Al is originele Bonny van hier op het forum wel nog steeds een stuk vetter :inlove: (is die verhuisd naar de CC?) 

Maar zo een Trident is qua looks maar beperkt minder vet. En Triumph gebruikt zijn 'herritage' als melkkoe argument om hun Speed Twin en consoorten absurd duur te maken. 13.500 euro voor zo een ketel (nieuw)... Ik vind het moeilijk te verantwoorden... Moest daar, net zoals op een Thruxton RS Ohlins op zitten enzo, ja, maar dat is niet het geval. Het zijn allemaal 'standaard' onderdelen. Voor dat geld heb je gewoon op een ander meer waar voor je geld. 

Voor 10-11k heb je een V85TT, een Vitpillen of svartpillen 701 (158kg! - wel droog aan de haak) 

PHO_BIKE_90_RE_vitpilen701-my20-90-recht

 Husqvarna-701-Svartpilen-2019-1.png

Of een Tuono 660 Factory (zoek die sound maar eens op :inlove: )

Aprilia-Tuono-660-Factory-4-scaled.jpeg

Of zelf een W800 en nog budget om er opgewaardeerd veermateriaal onder te duwen 

th_22MY_W800__RD1_STU__3_.jpg

Voor 13k, Speed Twin geld, heb je een CB 1000R

fb_r.jpg

En voor 7.000 euro heb je dit :inlove: 

https://www.2dehands.be/v/motoren/motoren-moto-guzzi/m1786194868-moto-guzzi-v7-iii 

En dan hier nog een uitlaatje shoppen: 

https://www.baakmotocyclettes.com/fr/moto-guzzi/2501-ligne-echappement-bobber-moto-guzzi-v7 

107419_3.jpg

(jammer van de banden)

classic-headlight-integrated-speedometer

 

 

 

 

 

e65746d47a356d4e9be898e3e99db195.jpg

Ma echt, zooo cool :inlove: 

c11daaee816eea11595ba5f863df6af8.jpg

choix-6.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Los van die pornopost die je net maakte, een opsomming van wat ik denk nodig te hebben:
- Het is de bedoeling om er echt kilometers op te zetten
- Classic looks, maar toch sportief te rijden.
- Geen traag kot, maar ook geen lightspeed spel
- Bij classic looks horen vintage geluiden. Dus geen high revving 4 cilinders oid
- Koppel is leuk

Hoe past die Speed Twin daar in? Ik vind Triumph al sinds jaren een leuk merk, met de Thruxton en Speed Twin range als de absolute toppers voor mij persoonlijk. Een Thruxton is out wegens iets te onpraktisch, dus dan kom ik daar al uit op een Speed Twin.

Kilometers er op zetten, dat spel zou dat perfect moeten kunnen. De motoren zijn bewezen, de betrouwbaarheid is er, het verbruik (as if I care) valt mee, gebruikskosten zijn doenbaar, de zit van de 2022 is lager dan verwacht en de zithouding beter dan verwacht (al heb ik er enkel opgezeten, stilstaand, bij een dealer).

Classic looks and sounds is denk ik op zijn plaats. De Speed Twin wordt wel vaak verweten dat het een "lifestyle" moto zou zijn, die enkel bestaat omdat hipsters bestaan. Ik ben verre van een hipster of iemand die dat zou kopen omdat het gewoon cool is. Ik denk dat de marketing machine zijn invloed gehad heeft en de vele positieve reviews + een paar keer winnen van modern classic of the year enz enz me vooral over de streep trekt. Je leest overal dat het één van de best sturende modern classics zou zijn, die met zijn krachtbron zorgt voor het nodige boeiende rijgedrag. Zal het de beste zijn voor bochten? Wss niet, want daarvoor is hij niet ontworpen. Dat is de enige downside die ik zie (en je hebt gelijk, dat is een serieuze downside als je PJH bent. Het bestemde gebruik is Openroads, zelden rechtdoor dus).
Ik ben ook absoluut geen fan (meer) van al die opgefokte styling van vandaag de dag. Een moderne BMW auto heeft 3253565 koetswerklijnen, vleugelkes, elementjes.... hatelijk is dat. Dat trekt op geen hol, is niet bestand tegen de tand des tijds en trekt fout volk aan. Bij moto's is dat hetzelfde. Ik wil geen ruilteschip (al zijn die husky's wel lekker gvd).

Als het dan toch over bochten enz gaat, waarom dan een modern classic? Omdat een R1/R6 awesome is. Zo awesome zelfs dat ik mezelf daarmee ga doodrijden :D Een echte racebanaan hoort imo niet echt thuis op de openbare weg (uit een GT3 kun je ook niet alles halen op straat, toch? Daarom is een tragere Lotus met meer beleving de beste auto voor straatgebruik, ver boven zo'n GT3 rommel...). Ik ken mezelf, dat komt niet goed met zo'n racekraam onder mijn gat....

Koppel....tja, 1200cc twin. Zal er wel genoeg hebben zeker? 't is niet de bedoeling om overal aan te komen met 12000rpm op de tacho, omdat mensen dat niet meer zo tof vinden helaas. Het past ook niet bij een modern classic, dus dan wil je idd iets dat wat trager draait.

Kortom: ik zoek een Lotus met 2 wielen, die er leuk uitziet, ok stuurt en waarmee je naar de alpen kunt zonder zotte assistance verzekering. De madam is inmiddels akkoord, al betekend dat niet dat ik asap ga kopen. Ik wil eigenlijk eerst iets voor in de lucht, want voor op de baan heb ik eigenlijk al voldoende.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, PJH zei:

Los van die pornopost die je net maakte, een opsomming van wat ik denk nodig te hebben:
- Het is de bedoeling om er echt kilometers op te zetten
- Classic looks, maar toch sportief te rijden.
- Geen traag kot, maar ook geen lightspeed spel
- Bij classic looks horen vintage geluiden. Dus geen high revving 4 cilinders oid
- Koppel is leuk

Hoe past die Speed Twin daar in? Ik vind Triumph al sinds jaren een leuk merk, met de Thruxton en Speed Twin range als de absolute toppers voor mij persoonlijk. Een Thruxton is out wegens iets te onpraktisch, dus dan kom ik daar al uit op een Speed Twin.

Kilometers er op zetten, dat spel zou dat perfect moeten kunnen. De motoren zijn bewezen, de betrouwbaarheid is er, het verbruik (as if I care) valt mee, gebruikskosten zijn doenbaar, de zit van de 2022 is lager dan verwacht en de zithouding beter dan verwacht (al heb ik er enkel opgezeten, stilstaand, bij een dealer).

Classic looks and sounds is denk ik op zijn plaats. De Speed Twin wordt wel vaak verweten dat het een "lifestyle" moto zou zijn, die enkel bestaat omdat hipsters bestaan. Ik ben verre van een hipster of iemand die dat zou kopen omdat het gewoon cool is. Ik denk dat de marketing machine zijn invloed gehad heeft en de vele positieve reviews + een paar keer winnen van modern classic of the year enz enz me vooral over de streep trekt. Je leest overal dat het één van de best sturende modern classics zou zijn, die met zijn krachtbron zorgt voor het nodige boeiende rijgedrag. Zal het de beste zijn voor bochten? Wss niet, want daarvoor is hij niet ontworpen. Dat is de enige downside die ik zie (en je hebt gelijk, dat is een serieuze downside als je PJH bent. Het bestemde gebruik is Openroads, zelden rechtdoor dus).
Ik ben ook absoluut geen fan (meer) van al die opgefokte styling van vandaag de dag. Een moderne BMW auto heeft 3253565 koetswerklijnen, vleugelkes, elementjes.... hatelijk is dat. Dat trekt op geen hol, is niet bestand tegen de tand des tijds en trekt fout volk aan. Bij moto's is dat hetzelfde. Ik wil geen ruilteschip (al zijn die husky's wel lekker gvd).

Als het dan toch over bochten enz gaat, waarom dan een modern classic? Omdat een R1/R6 awesome is. Zo awesome zelfs dat ik mezelf daarmee ga doodrijden :D Een echte racebanaan hoort imo niet echt thuis op de openbare weg (uit een GT3 kun je ook niet alles halen op straat, toch? Daarom is een tragere Lotus met meer beleving de beste auto voor straatgebruik, ver boven zo'n GT3 rommel...). Ik ken mezelf, dat komt niet goed met zo'n racekraam onder mijn gat....

Koppel....tja, 1200cc twin. Zal er wel genoeg hebben zeker? 't is niet de bedoeling om overal aan te komen met 12000rpm op de tacho, omdat mensen dat niet meer zo tof vinden helaas. Het past ook niet bij een modern classic, dus dan wil je idd iets dat wat trager draait.

Kortom: ik zoek een Lotus met 2 wielen, die er leuk uitziet, ok stuurt en waarmee je naar de alpen kunt zonder zotte assistance verzekering. De madam is inmiddels akkoord, al betekend dat niet dat ik asap ga kopen. Ik wil eigenlijk eerst iets voor in de lucht, want voor op de baan heb ik eigenlijk al voldoende.

Bochten nemen en retro... Hmmmm 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de retro die het beste bochten neemt, een Yamaha XSR900 is. Een XSR700 is misschien zelfs de betere keuze al is zo een drie cylinder heerlijk :inlove:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, PJH zei:

Da's wel ne moto van 20k.....

Full option wel, ja. Maar dat moet niet.

De Pure begint aan 13,5k EUR afaik.
Paar gerichte opties en klaar.

Maar je betaalt daar sowieso nog een (stevige) "Ik ben een BMW." en een gewildheidspremium, ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, PJH zei:

Da's wel ne moto van 20k.....

10k voor een occasie die alles heeft wat nodig is. En je hebt wel een motorfiets die met gemak 130k km meegaat.

Past 100% met wat jij opgeeft als criteria.

aangepast door Tjeu
Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, GTX zei:

Ik denk dat de retro die het beste bochten neemt, een Yamaha XSR900 is. Een XSR700 is misschien zelfs de betere keuze al is zo een drie cylinder heerlijk :inlove:

 

Die gaan nooit kunnen tippen aan het rijwielgedeelte van de BMW. Van de gewone Pure wss wel, dat lijkt gewoon de voorkant van de F800 te zijn. Maar de vering van de R9T, dat is andere koek. Ik ben geen BMW liefhebber als het op motoren aankomt, maar ik geef wel toe dat je die Duitsers geen lessen moet leren als het over sturen gaat. Gelijk welke BMW is een scheurijzer pure sang. De R9T is de enige die daarnaast ook nog eens visueel aantrekkelijk is. 

Het is de enige BMW die op mijn eigen verlanglijst staat. En zelf hoog. Voor deze wil ik al wat in mijn garage staat inwisselen. 

(Om er na een half jaar spijt van te hebben :D )

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij betreft jammer van de motor. Wel karaktervoller dan de "liquid cooled" nakomelingen, maar toch: ik voel het niet.
Vooral de sound blijft meh. Met open pijp gaat het luid, maar nooit melodieus. Gene timbre, enkel geprot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, gTa zei:

Wat mij betreft jammer van de motor. Wel karaktervoller dan de "liquid cooled" nakomelingen, maar toch: ik voel het niet.
Vooral de sound blijft meh. Met open pijp gaat het luid, maar nooit melodieus. Gene timbre, enkel geprot.

Volg ik volledig en ook de reden waarom ik er spijt van zou hebben indien ik de CB daar voor weg zou doen. Destijds best wat GSen en RTs 1200 gereden en ik ben ook geen fan van het blok noch de versnellingsbak. Maar je het is wel een blok waar de meesten een (nauwe) band mee kweken en ik begrijp waarom. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Tjeu zei:

Ik zal je even helpen: 216 kg, terwijl de 5.000 euro minder kostende Trident uit dezelfde stal 189 kg weegt én zijn driecilinder die nog een stuk vetter klinkt. 5.000 euro goedkoper, maar ook 13% lichter (light is right!). 
Voor 1.200 euro extra kan je nog eens 11 kilo extra schrappen, dan kom je uit op 178 kilo rijklaar. Dat is écht licht. Dan zit je al aan Street Triple RS vedergewichtjes. Enkel de hoog performante mono's, zoals een Duke 390, weegt nog minder. 

Zo een Speed Twin weegt te veel om in jouw filosofie te passen. 

Tot nu toe wreed content van de Trident, er staan dan ook nog maar 350 km op de teller :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, PJH zei:

Men bekijkt het :o

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/bmw-r-ninet-benzine-zilver-8f8b2bc0-8b23-436d-e053-0100007f3b7d?source=list_searchresults&cldtidx=5&sort=price&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage 

Zelf de GPS zit er al op. En, ik citeer, een Akropovish uitlaat. 

Ding is helemaal af zoals jij die nodig hebt. Reken nog de kost van een nieuwe batterij (150 euro), olie en olie filter (60 euro) en  je bent gesetteld voor de komende 10.000km. 
Dan nog eens een setje banden (400 euro) en onderhoudje (geen idee wat dat bij de BMW dealer kost, 400 euro?) en je bent weer goed voor 10.000km, dan terug zelf je olie wisselen (60 euro) en in de komende 10.000 km nog eens een setje banden voorzien en je voila, voor 1.500 euro (+ aankoop) heb je 30.000 km geknald op een motorfiets die netjes matched met wat je zoekt en waar je zorgeloos mee kan rijden, knallen voor zot (maar niet te zot :D ) en waar je ook nog eens een potje naar kan staren. 

Voor 9.000, max 9.500 moet je die mee hebben, maar dan wel niet wachten tot de winter voorbij is. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21/2/2022 om 15:41, Tjeu zei:

Voor 1.200 euro extra kan je nog eens 11 kilo extra schrappen, dan kom je uit op 178 kilo rijklaar.

Van waar die winst op de Trident 660, volledige uitlaatlijn?

aangepast door 3000
Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, 3000 zei:

Van waar die winst op de Trident 660, volledige uitlaatlijn?

Trident is idd steeds een volledige lijn. Het is ook maar een inschatting hoor. 
Nu, bij mijn Guzzi is de originele demper ook +7 kilo en de vervangdemper 1,4 kg, dus daar zit je ook al aan ongeveer 6 kilo. Batterij van standaard naar lithium is 4 kilo besparing. Dus samen 10 kilo in mijn geval. Gezien het bij de Trident een volledige lijn is, heb ik daar een kilootje extra voor gerekend :D Zal er in de praktijk niet ver naast zitten ze. Al zal de batterij wss wel wat kleiner zijn, waardoor de winst daar mss iets beperkter is. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, PJH zei:

221 kilo, was dat geen doodzonde? :D

Wel een vet voorstel eigenlijk

BMW kilo's zijn niet dezelfde als Triumph kilo's. Is een beetje zoals opgegeven BMW pk's en Jaguar pk's. Die komen ook niet uit dezelfde stal...
En het klinkt beter als je enkel zijn drooggewicht vermeld van 208 kilo. :D 

Met de akra's verlies je nog een beetje. En als het moet, dan steek je er een lichte batterij in en zit je onder de 200 kilo droog. Voor een moderne fiets is dat al niet slecht. Niet vergeten dat je hier wel te maken hebt met een 1200cc motorfiets met spaakwielen, enkelvoudige achterbrug én cardan. In dat opzicht is dat wel een prestatie. Er is maar een motorfiets die helemaal dezelfde spec heeft (wel minder elektronica) en dat is de Guzzi Griso 1200 (dus ook 1200cc, 4 kleppen per cilinder, lichtgekoeld, zelfde vermogen, ook cardan, ook spaakwielen, ook enkelvoudige achterbrug,...) en die klokt af op 222 kg droog. Dus de BMW is best wel licht in zijn klasse. 
 

En de kilo's zitten op een goede plaats bij een BMW. Net daarom zijn ze zo populair. 

En ja, dat is een vet voorstel. Dus maak er maar snel werk van, want anders is er wel weer een Hollandse dealer die deze komt halen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Tjeu zei:

Volg ik volledig en ook de reden waarom ik er spijt van zou hebben indien ik de CB daar voor weg zou doen. Destijds best wat GSen en RTs 1200 gereden en ik ben ook geen fan van het blok noch de versnellingsbak. Maar je het is wel een blok waar de meesten een (nauwe) band mee kweken en ik begrijp waarom. 

Ik heb nog altijd spijt van de verkoop van mijn GSA…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid