Ga naar inhoud

Xpeng G9


Audi S8

Aanbevolen berichten

Op 6/2/2023 om 08:37, Audi S8 zei:

Momenteel nog niet, maar vermoedelijk wel in de tweede helft van het jaar. 

Binnenkort kan je in Den Haag (Westfield Mall of the Netherlands) wel testritten aanvragen, zowel voor de G9 als de P7.

Zijn er plannen om naar BE te komen in de nabije toekomst?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
6 uren geleden, Audi S8 zei:

@tuscani Zelf gespot of online gevonden?

Onze testingenieurs rijden de komende 2 weken rond in België.

Specifieke reden om in Belgie te rijden? Kwaliteit wegdek, laadinfrastructuur oid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Stancke zei:

Specifieke reden om in Belgie te rijden? Kwaliteit wegdek, laadinfrastructuur oid?

Testen van de laadinfrastructuur, verzamelen van verkeersdata (snelheidslimieten, verkeersborden) voor de ADAS systemen etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Intussen is het reeds geweten dat er 3 varianten van de G9 worden aangeboden:

  • RWD Standard Range -  460 km - 6,4 s - 57.990 euro
  • RWD Long Range - 570 km - 6,4 s - 61.990 euro
  • AWD Performance - 520 km -  3,9 s - 71.990 euro
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Tommie zei:

Wat zijn de kWh van de batterijen? Theoretische range zegt niks uiteraard...

98 kWh battery pack voor de LR en Performance, 78.2 kWh voor de Standard Range. Allemaal hebben ze ongeveer 300 kW DC laadcapaciteit.

  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21/3/2023 om 08:50, Tommie zei:

Wat zijn de kWh van de batterijen? Theoretische range zegt niks uiteraard...

Er zijn nog wel wat andere factoren die het rijbereik beïnvloeden buiten de batterijcapaciteit hé. Als je ze allemaal in kaart brengt heb je pas een verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de eindgebruiker is WLTP - 20% toch een vrij goeie maatstaf?
Een wagen die 300km doet met 200kWh batterij of 59kWh batterij maakt in se niet het verschil buiten laadtijd, right?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ervaring telt mij dat een batterijcapaciteit mij meer vertelt over werkelijke range dan cijfers. De theoretische range blijft een gemiddelde van alle ritten en alle seizoenen. Ik schotel mezelf en mijn klanten steeds een worst case en best case rijbereik voor, aan de hand van batterijcapaciteit. Dan weet je in welke delta je zit.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Tommie zei:

De ervaring telt mij dat een batterijcapaciteit mij meer vertelt over werkelijke range dan cijfers. De theoretische range blijft een gemiddelde van alle ritten en alle seizoenen. Ik schotel mezelf en mijn klanten steeds een worst case en best case rijbereik voor, aan de hand van batterijcapaciteit. Dan weet je in welke delta je zit.

Leg eens verder uit als je wil?

Je bent met batterijcapaciteit niets als je de verbruikscijfers niet kent, right?
 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, Polygoon zei:

Leg eens verder uit als je wil?

Je bent met batterijcapaciteit niets als je de verbruikscijfers niet kent, right?
 

De Y net sinds gisteren een jaar in bezit. 15996km, en volgens de app voor totaal 3311kWh opgeladen, waarvan 77% thuis 17% supercharger en 6% andere.

Voor zover dat klopt geeft hij een besparing van 1449€ tegenover een benzine-equivalent.

Gebruik is voornamelijk korte afstanden binnendoor, in het weekend wat langere autostraderitten richting ardennen of kust, en gemiddelde op een jaar staat op 16,7kWh/100km

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, Polygoon zei:

Leg eens verder uit als je wil?

Je bent met batterijcapaciteit niets als je de verbruikscijfers niet kent, right?
 

Zeker. Maar de verbruikscijfers vind je niet terug als je naar theoretische range kijkt, zonder de batterijcapaciteit te weten. De verschillen zijn bij een EV in best en worst case zoveel groter dan wat we bij ICE gewoon zijn. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En bij uitbreiding: als een klant mij vraagt wat de gemiddelde range van bv. een iX40 is, antwoord ik dat er geen gemiddelde bestaat. Er bestaat enkel best en worst (260km als 't vriest en je doet autostrade, 420km bij fantastisch weer je en rijdt niet sneller dan 70km/u).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Tommie zei:

En bij uitbreiding: als een klant mij vraagt wat de gemiddelde range van bv. een iX40 is, antwoord ik dat er geen gemiddelde bestaat. Er bestaat enkel best en worst (260km als 't vriest en je doet autostrade, 420km bij fantastisch weer je en rijdt niet sneller dan 70km/u).

 

Lijkt 340 je dan geen correct antwoord? Rekening houdende met alle omstandigheden is dat gemiddeld, nee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Polygoon zei:

Lijkt 340 je dan geen correct antwoord? Rekening houdende met alle omstandigheden is dat gemiddeld, nee?

Ik vind dat zelf absoluut niet, EV rijder zijnde. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn van die cijfers waar je niks mee bent.

500km halen uit 1 lading aan een gemiddelde snelheid van 40km/h doet niemand. Die range boeit enkel als je lange afstanden wil doen, en dus enkel als je constant op de snelweg zit en dus uren aan een stuk 100+ rijdt. De range binnendoor is irrelevant (tenzij je natuurlijk door de Vogezen naar Zwitserland wil rijden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind ik ook, straks moeten we allemaal eerst naar het weerbericht kijken voor we instappen. WLTP is toch een algemene maatstaf die ons in staat stelt om auto's te vergelijken, ongeacht type motor of aandrijving. Uiteindelijk haalt niemand de wltp range in dagdagelijks verkeer, ook niet met ice. Maar als je alle ev's vergelijkt met dezelfde waarde, dan moet je toch al een idee krijgen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minutes ago, -Fred- said:

Vind ik ook, straks moeten we allemaal eerst naar het weerbericht kijken voor we instappen. WLTP is toch een algemene maatstaf die ons in staat stelt om auto's te vergelijken, ongeacht type motor of aandrijving. Uiteindelijk haalt niemand de wltp range in dagdagelijks verkeer, ook niet met ice. Maar als je alle ev's vergelijkt met dezelfde waarde, dan moet je toch al een idee krijgen.

 

Maar WLTP is irrelevant voor EV's. Het enige wat interessant is is verbruik op de snelweg. Binnendoor verbruik daar ligt niemand wakker van en blaast het WLTP qua range gemiddelde de lucht in, want EV's zijn veel efficiënter in stadsverkeer dan verbrandingsmotoren. Alleen gaat niemand een batterij leeg rijden in stadsverkeer. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Maar WLTP is irrelevant voor EV's. Het enige wat interessant is is verbruik op de snelweg. Binnendoor verbruik daar ligt niemand wakker van en blaast het WLTP qua range gemiddelde de lucht in, want EV's zijn veel efficiënter in stadsverkeer dan verbrandingsmotoren. Alleen gaat niemand een batterij leeg rijden in stadsverkeer. 

WLTP - 20% was tijdens mijn testritten ietwat de maaststaf voor gemengd gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid