Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?


Soul

Aanbevolen berichten

36147216_EVOLUTIONOFTHEELECTRICCAR.jpg.0030fa94f350dbac44bffce08f33d5e2.jpg

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?

Een planning maken, dus vooraf de kilometers in kaart brengen. Eens de route gekend, controleren op opladers langs de route.

Laadstops plannen rond activiteiten of maaltijdpauzes.

Kiezen tussen snelladers of gewone laders, maar de snelladers zijn minder beschikbaar.

Rijden op een manier die het bereik maximaliseert, zoals het gebruik van de verwarming of airconditioning waar mogelijk beperken, rustig aan doen met het gaspedaal, regeneratief remmen gebruiken om te vertragen,…

Flexibiliteit & back-up : laadstation niet beschikbaar wegens in onderhoud, bezig met het opladen van andere voertuigen, ander “stopcontact”,…

Afgelegen gebieden opzoeken, betekent minder oplaadstations aanwezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of net iets meer dan eten, ook een beperkte supermarkt, dus opladen, winkelen, eten,... Alles bij mekaar, waarbij men je zo probeert aan te zetten tot aankopen/consumptie tijdens je wachttijd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wacht es... dit wordt wel een eenzame roadtrip want als je met vier autos bent en je moet allemaal bijladen aan datzelfde punt... 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

@BMWMB en anderen

Welke app's gebruiken jullie eigenlijk voor te plannen?

is dat gewoon via de wagen zelf en laat hem maar rekenen en herrekenen onderweg.

of plan je dat met andere apps eerst in, om dan onderweg de wagen te laten bijsturen. Want eens onderweg, krijg je toch te maken met omleiding, file en dergelijke?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rijd dus ondertussen bijna 4 jaar met een Tesla Model S 100D, waarvan slechts 1 lange trip naar het buitenland, en dat was vorige zomer naar Biarritz. Voor alle normale dagelijkse verplaatsingen, dat voor mij zelden meer dan 500km is, beroep ik mij op het navigatie van de auto die perfect alle Superchargers aangeeft. Ondertussen ken ik wel de locaties die ik voor deze verplaatsingen nodig heb. Tragere laders gebruik ik eigenlijk nooit. ik heb wel zo'n P-Card+ om te kunnen laden in ondergrondse parkings van Interparking, maar buiten deze eens een keer te proberen om te proberen, heb ik deze nog niet gebruikt. Ook heb ik een pasje van Shell Recharge, en ook deze heb ik nog niet gebruikt. Wel merk ik dat stilaan laadpalen worden geplaatst bij bedrijven, en daar maak ik soms wel gebruik van. Maar, trage laders aan supermarkten of in de stad, heb ik nog nooit gebruikt...

Voor de trip naar Zuid-Frankrijk heb ik de website van Tesla consulteerd, om eens te kijken waar er Superchargers zijn in Frankrijk, en voor onderweg een hotel te hebben met een Tesla wall-connector. Zelfs ons hotel op eindbestemming had 2 Tesla wall-connectors, waarmee je trouwens ook andere merken EV kan laden. Uiteindelijk berekent de auto zelf waar je moet laden, en staan er echt ruim voldoende Superchargers onderweg, waardoor je echt 0,0 stress hebt. Ik heb in de 120k km die ik nu heb nog nooit moeten wachten aan een Supercharger.

Echter, het ziet er naar uit dat ik eerdaags een ander merk EV ga hebben, dat geen eigen netwerk van Superchargers heeft, en dat daarbovenop ook nog eens een lagere actieradius heeft. Ik heb al testgereden met deze wagen, en ook hier geeft het navigatie duidelijk alle mogelijke laadpunten aan. Belangrijk hier is dat je voldoende laadpassen hebt, want niet elke laadpas werkt aan elke laadpaal. Als app zou ik voor langere trips ABRP gebruiken, waarmee je thuis aan de computer je rit kan uitstippelen, en dat je ook met de smartphone kan gebruiken onderweg. Ik zou steeds zoeken naar snelladers onderweg, en hotels met een laadpunt.

Waar ik mij echter wel zorgen over maak, en waar ik geen ervaring in heb, dat is in snelladers die niet werken, of dat het laadstation overbezet is, want dat heb ik allebei met Tesla Superchargers nog nooit gehad... Dat wordt dus afwachten...

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil hier toch nog even wat dieper op ingaan, want een roadtrip is niet enkel de kortste weg naar je vakantiebestemming. In de weekends neem ik graag eens mijn 992, en ga ik eens naar de Ardennen/Eifel/Luxemburg, soms wel meer dan 500km rijden. Op voorhand stippel ik dan een route uit met Routeyou, en ga ik dan op pad met een app als navigatie, zodat ik geen copiloot nodig heb. Meestal is dat BikeGPX dat ik gebruik, zodat ik via Carplay ook Waze open kan houden om flitsers aan te geven.

Dat is nu ook mijn vraag. Zijn er app's waarbij je zo'n route kan importeren, zodat je kan zien welke laadmogelijkheden er zijn onderweg? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik absurd vind is al dat gedoe met passen en apps. 

Zou net hetzelfde zijn alsof je om te tanken enkel je auto kunt volgooien als je een tankkaart van dat merk hebt. En dan kom je ergens in het buitenland en "oei, die pas heb je niet", en die is dan bv alleen voor Fransen te krijgen (zou me niks verbazen, heb daar al zo stoten meegemaakt), en dan sta je daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

even gegoogled. Klinkt spannend.

 

Reken marge bij laden in het buitenland

Een belangrijke tip: zorg dat je op tijd weer laadt en rijd niet door tot de laatste kilometers. Het kan namelijk ook zijn dat het laadpunt kapot is, offline of dat de laadpas dat je hebt niet wordt geaccepteerd.

 

Neem de tijd voor de reis

En de laatste tip: reken meer tijd in het buitenland. Je moet de laadtijd bij het rijden tellen en vaak heb je extra reistijd door het omrijden naar een laadpaal. Soms is het handig een (extra) overnachting in te plannen. Je komt als tegenprestatie ook op plaatsen die je niet had verwacht en soms laad je bij een kasteel (of een verlaten bedrijventerrein). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga me nog eens herhalen, en onze vriend hierboven zegt het ook, maar er is een wezenlijk verschil tussen Tesla & anderen. Ik heb een 25k kms met mijn Tesla gereden. En ook ik ging voor het vertrek op vakantie plannen. Om dan te vertrekken en die planning zelfs niet te bekijken. Dat spel regelt dat helemaal zelf. 
je moet echt goed je best doen om met een Tesla zonder stroom te vallen. 
Waar ik wel last van had, is "nog effe laden voor de zekerheid". Net voor aankomst bij een overnachting of voor aankomst op bestemming, nog effe het gezin 15-20 min te laten wachten aan een lader, voor de zekerheid. Maar dat kan ook aan mij liggen. 
Buiten vakanties nooit een probleem gehad. 1 keer wat stress gehad bij een rit naar een kleiduif schieting in FR, om dan thuis te komen met 20% reserve of zo. 
Dus, wat mij betreft, in mijn situatie, naar mijn mening, imho, geen probleem om een road trip te doen met een Tesla. 
Met een ander merk? Geen idee, geen ervaring mee..

Wat me er weer aan doet denken.. ik wil terug zo’n spel 😍

 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk moet je met een EV alle gelegenheden wanneer je kan laden ook benutten.  Je weet nooit zeker of de laadpaal wel werkt, vrij is of een acceptabel laadvermogen kan leveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, ir_fuel zei:

Wat ik absurd vind is al dat gedoe met passen en apps. 

Zou net hetzelfde zijn alsof je om te tanken enkel je auto kunt volgooien als je een tankkaart van dat merk hebt. En dan kom je ergens in het buitenland en "oei, die pas heb je niet", en die is dan bv alleen voor Fransen te krijgen (zou me niks verbazen, heb daar al zo stoten meegemaakt), en dan sta je daar.


Heb de indruk dat dat wel goed meevalt. Laadpaal aan de Albatros in Aalst kan je evengoed met je nfc van je bankkaart ontgrendelen. Of via een app waar je 5mn ervoor een profiel hebt op aangemaakt en je bankkaart aan gekoppeld hebt.

Voor langere ritten: abetterrouteplanner. En dan chargemap of nextcharge of de Smoov app om laadpalen te vinden, te zien of ze vrij zijn, of ze werken, wat ze kosten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, mrbbs zei:

Eigenlijk moet je met een EV alle gelegenheden wanneer je kan laden ook benutten.  Je weet nooit zeker of de laadpaal wel werkt, vrij is of een acceptabel laadvermogen kan leveren.

Bijlange niet. Duidelijk een uitspraak van iemand die geen ervaring heeft met EV’s.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de UK is al een tijdje tap to pay / contactless verplicht voor alle nieuwe snelladers. Zouden ze beter hier (EU) ook eens invoeren. Je krijgt meestal wel een betere prijs als je een RFID of de app van de provider gebruikt, maar daar zou ik zelfs de moeite niet voor nemen als het voor occasioneel gebruik is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
5 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat is eigenlijk ook de enige tabel die van tel is. Gemiddelde range zegt geen bal. Niemand gaat 10 uur in een auto zitten aan 40km/h.

Het is dat, sluit ook heel erg goed aan bij jouw eerdere testbevindingen: In de stad zijn EV's geweldig op verbruiksvlak, op de autostrade bij constante snelheid wil je een verbrandingsmotor. Ze zijn precies tegengesteld.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd dat bv de id4 hoger staat dan de Y. bij alle tests die ik gelezen heb, kwam de Y er beter uit? (ook bij de enyaq bv)

heb je het volledige artikel?

(al zal dat waarschijnlijk gewoon een meer dagelijkse test zijn. dus meer regenereren en allerhande dan puur doorrijden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, msxx said:

Het is dat, sluit ook heel erg goed aan bij jouw eerdere testbevindingen: In de stad zijn EV's geweldig op verbruiksvlak, op de autostrade bij constante snelheid wil je een verbrandingsmotor. Ze zijn precies tegengesteld.

Die 337km van de Model 3 Performance klopt ook gewoon. Ik ben na 280km gaan laden met mijn testvoertuig, en toen stond ik natuurlijk niet op 0% en was het redelijk fris buiten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, tuscani zei:

Vreemd dat bv de id4 hoger staat dan de Y. bij alle tests die ik gelezen heb, kwam de Y er beter uit? (ook bij de enyaq bv)

heb je het volledige artikel?

(al zal dat waarschijnlijk gewoon een meer dagelijkse test zijn. dus meer regenereren en allerhande dan puur doorrijden)

Was op autobild

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben benieuwd deze zomer,  Sally had al een reis geboekt vorig jaar, bestemming montelparo italie. nu zit ik dat wat te bekijken met de tesla routeplanner, en dan geeft hij normaal op uw eindbestemming alle mogelijke laadlocaties (aangezien hij volgens mij zijn planning zo maakt, dat hij quasi leeg of met nog 10% toekomt)........................0

:D

dat is echt in het hol van pluto, dat we zitten.

En nu lees ik ook nog dat italie, andere stopcontacten heeft. Kan ik nog een andere stekker gaan zoeken voor op de thuislader. :lol:

ooooh, wat is dat plannen toch leuk, ipv gewoon ergens wat vuile diesel in te kappen.

 

welke laadpassen voorzie ik best? ik heb momenteel de shell (vroeger newmotion) en natuurlijk tesla. dat volstaat voor bv die andere superchargers? (ionity of wat is dat daar. of hebben die ook een eigen kaart nodig? )

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, tuscani said:

welke laadpassen voorzie ik best? ik heb momenteel de shell (vroeger newmotion) en natuurlijk tesla. dat volstaat voor bv die andere superchargers? (ionity of wat is dat daar. of hebben die ook een eigen kaart nodig? )

Er is een laadpas topic 😉 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid