Jump to content

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?


Soul
 Share

Recommended Posts

1 uur terug, BMWMB zei:

Ik sprak van de week een eigenaar van een Mercedes-garage, en die man zei toch dat ook veel particulieren naar EV overschakelen.

het soort particulier dat vroeger een S-klasse kocht zeker? Met de verkoop van hun bedrijf.

Link to comment
Share on other sites

Nog vergeten erbij te schrijven.... ik zat continue te denken dat ik te weinig koffers had, toen ik deze morgen aan het laden was. Kheb nog een halve kofferruimte over. :lol:

Qua reiswagen in binnenruimte is dit dus zeker niet slecht.  De kinderen vinden dat ze meer plaats hebben hier dan in de q7, omdat ( enkel bij de Y ) hun voeten en benen onder de voorzetels kunnen. Bij de q7 zaten ze daar ook vast. En door de batterijen daar was er ook geen verdoken kofferruimte.

 

Link to comment
Share on other sites

8 uren geleden, Fred zei:

Amai het dubbele. Als in 10 minuten dan 😲

Ik zei het dubbele van 5 minuten omdat het EV volkje nogal snel lichtgeraakt is en op zijn figuurlijk paard zit als je 30 minuten zegt. Want we weten allemaal dat 10 minuten laden onrealistisch is. 

5 uren geleden, BMWMB zei:

Het verschil is ook nog dat je tijdens het laden kan gaan eten. Ik ben er zeker van dat er heel wat auto’s zijn die staan aan te schuiven om te tanken, waarvan de inzittenden ook willen gaan eten. Maar deze mensen moeten wachten tot ze getankt hebben, dan binnen nog eens aanschuiven om hun tankbeurt te betalen, en dan nog eens parking parking zoeken. Tegen dat die mensen geparkeerd zijn om te gaan eten ben je met je EV al weer weg…

Mensen eten maar 2 a 3 keer per dag he op zo een reis dag. En meeste hebben al gegeten op voorhand want in zo'n wegrestaurant is het te duur voor te ongezond. 

Of die commentaren krijg ik toch altijd als ik zeg dat we iets onderweg kunnen eten. 

Link to comment
Share on other sites

17 uren geleden, tuscani zei:

Dag 1 Erpe-Mere naar Colmar Frankrijk.  Een 530km gepland, ideaal om als eerste lange rit in de vakantie te doen.  Zo kunnen we wat inschatten qua verkeer en laadstops.  Wagen is 100% vol en we vertrekken om 8u45. Planning is  volledig door Tesla opgesteld. Route dus in de gps ingetikt bij vertrek. Eerste stop volgens hem om 12u na 340km in Metz, met 23% batterij over. Ideaal want is het net middagpauze. De rit verloopt rustig met acc op 122, dan hoef ik niet rond te turen naar flitsers, en ondertussen zie ik de resterende batterij tot 30% gaan. Op 50km van onze bestemming echter.... "wegens drukte aan supercharger, herberekening van  uw route" en we krijgen de superchargers site verder aangeduid met restpercentage van 13%. Hmmm 13% nog nooit zo laag geweest, spannend.  Toch even zitten kijken hoeveel chargers er in metz vrij zijn, en dat schommelde steeds tussen 2 en 3. Degene die hij herberekende had er 18. Groot verschil dus, dus we wagen het erop. 

We komen daar toe en idd wel wat plaats, maar dus ook niet tesla´s die zoals "gevreesd " op 2 of zelfs 3 vakken staan om toch maar aan hun laadpoort te kunnen. Zo gaat de bezetting dus wel vlug. ( zelfs volvo en bmw met aanhanger, die zo 3 plaatsen opeisen). Zo zal metz idd een no go geweest zijn.

Nuja, we hadden plaats dus geparkeerd, inpluggen, een plasje gaan doen en nadien ons broodje eten. Eten op en wagen stond ondertussen op 84% en een 30€. Afkoppelen en vertrekken, zonder tijdsverlies.  ( heb ondertussen 2 eigenaars van een eq en ix3 geholpen :D )

20220805_130033.thumb.jpg.f050302731485e44042c9eed7c2be258.jpg

20220805_153502.jpg.fd2d27305c934a5ed7ae5e014e86110e.jpg

Volgende stop was het hotel met destination lader.Toegekomen met 52% en ingeplugd nu voor gratis stroom.

20220805_153057.thumb.jpg.b72754e73df5ceca64996ba2434c8327.jpg

20220805_153536.jpg.edc73b4e0255e6d827dd3bed7f40e049.jpg

Kon het in 1 keer? Jazeker, maar stoppen voor te eten moet je ook doen. En nu kwam het mooi uit. Perfect dus. 

Tss.. 530km, mijn tankniveau is dan nog maar 1/3 gezakt!

😆

  • Like 2
  • Funny 2
Link to comment
Share on other sites

https://www.hln.be/mijn-gids/voor-118-euro-1-550-km-rijden-onze-journalist-test-hoe-vlot-je-naar-hongarije-rijdt-met-een-elektrische-wagen~afa7e664/

Je bent meer bezig met eten en laden dan rijden...

Quote
Met een elektrische wagen reis je op een heel andere manier. Onze journaliste, haar man en zoon deden de test en reden naar Hongarije.
 
PREMIUM
Met een elektrische wagen reis je op een heel andere manier. Onze journaliste, haar man en zoon deden de test en reden naar Hongarije. © rv/adb

“Voor 118 euro 1.550 km rijden”: Onze journalist test hoe vlot je naar Hongarije rijdt met een elektrische wagen.

Met een elektrische auto op reis: collega Kenneth deed het ons voor. Waarin onze tocht dan verschilt? We trokken oostwaarts: Duitsland en Oostenrijk door, op weg naar Hongarije. Onze Polestar 2 was zwaar geladen met drie volwassenen, bagage en zes dozen met boeken. En de koelbox op de sigarenaansteker mocht mee! 

Ariane De Borger 
  •  
  •  

“We gaan die koelbox toch niet meenemen? Die zuipt vast elektriciteit!” De toon is gezet, de zenuwen zijn gespannen. Een elektrisch toestel dat draait, verbruikt veel en dat kunnen we best missen op de eerste reis met onze nieuwe gezinswagen, voor het eerst een elektrische. Maar omdat het zo’n handig ding is, geven we de koelbox een kans: we testen hoeveel hij verbruikt op de dagelijkse rit naar het werk. En kijk: er is geen merkbaar verschil qua verbruik. Een eerste oef, hopelijk volgen er nog meer. Want hoe gaat het verbruik - en dus ook het bereik - van de Polestar evolueren met drie volwassenen en een volledig gevulde koffer aan boord? Kunnen we overal laden met onze Plugsurfing- of Datskaart, nu die van Shell niet tijdig in de brievenbus stak? Zullen we niet vaker een laadpunt moeten zoeken dan de zeven die ‘A Better Routeplanner’ aangeeft? En zullen we daardoor niet ellendig lang onderweg zijn? 

 
  •  

 

We vertrekken iets voor zessen ‘s ochtends richting Duitsland. Om niet om de haverklap elektriciteit te moeten bijtanken, rijden we met zo’n 100 km/u gezapiger dan de vorige jaren met onze hybride Lexus. En waar we daar voordien weleens stevig het gaspedaal indrukten op de almaar schaarser wordende snelwegstukken zonder snelheidsbeperking, houden we het nu bij gemiddeld 110 km/u. Daar gaan we wel boven in lange afdalingen als de zware auto behoorlijk op dreef komt. Zonder ‘gas’ te geven halen we dan moeiteloos meer dan 120 km/u en tekenen  we zelfs een piek van 137 km/u op. En nee: we houden niemand op: als het echt moet, versnelt een elektrische wagen razendsnel.

 

Het zal dan ook wel geen toeval zijn dat we tijdens onze rit door Duitsland geen enkele auto aan de e.on-laadpalen zien hangen.

De zuinige rijstijl loont dermate dat we de door de routeplanner voorziene stop voorbijrijden: het heeft niet veel zin om bij te laden als we nog zoveel marge hebben.  Rond half negen besluiten we dat we van een bestuurderswissel gebruik zullen maken om wat bij te laden. Op de snelwegparking staan laadpalen van e.on, waar echter met de laadkaarten van Plugsurfing noch DATS beweging in te krijgen is. Oké, dan maar met de kredietkaart? Nope, ook nu lezen we in het Duits dat het laadproces niet gestart kan worden. Na even googelen lezen we nogal wat ‘Bewertungen’ waaruit blijkt dat er wel vaker wat misloopt met de e.onlaadpunten, zelfs bij wie over een e.on-laadkaart beschikt. Het zal dan ook wel geen toeval zijn dat we tijdens onze rit door Duitsland geen enkele auto aan de e.on-laadpalen op de snelwegparkings zien hangen.

 

Een benzinepomp met een stekker: zo worden laadpunten aangegeven langs de Duitse snelweg.

 

Een benzinepomp met een stekker: zo worden laadpunten aangegeven langs de Duitse snelweg. © rv/adb

Niet getreurd: laadpunten in overvloed in Duitsland, dus op naar de volgende! Een Ionity op het Autohof in Bad Honnef laadt de Polestar van 31 naar 80 procent op voor 14,08 euro (voor 40,24 kW) terwijl wij de benen strekken. En kennis maken met de familie Ummels uit het Nederlandse Zeist. Terwijl hun Kia van elektriciteit voorzien wordt, laden zij hun innerlijke mens op met een picknick. Ze zijn op weg naar een biohotel, “maar dat heeft geen laadpaal”, schudt vader Ummels onbegrijpend het hoofd. “Als je nu érgens zou verwachten dat je er schone energie kan tanken...” We informeren naar de dakkoffer op hun wagen: drijft die het verbruik niet op? “Ik doe nu 340 km in plaats van de 400 als ik voor mijn werk op de baan ben”, zegt hij. “Maar de auto is nu ook wel zwaarder geladen met alle bagage, vrouw en kinderen en de hond.” 

 

De familie Ummels laadt zelf ook even op terwijl hun Kia aan de laadpaal hangt.

 

De familie Ummels laadt zelf ook even op terwijl hun Kia aan de laadpaal hangt. © rv/adb

Rond half twee ‘s middags rijden we de autosnelweg af voor een tweede keer laden. Met groene stroom, belooft de laadpaal van Aral Pulse. Pas als de wagen aan de 50kW hangt en voor 2,66 euro 3,86 kW opgeslagen heeft, zien we twee meter verder de snellader staan. Jammer, maar helaas: eenmaal daar aangekoppeld laadt de Polestar niet op. Geen nood, want op hetzelfde industrieterrein staan pakweg 500 meter verder Allegosnelladers op de parking van een bioscoopcomplex. Die laadt zo snel dat er geen tijd is om ‘Der junge Hauptling Winnetou’ of gedubde Minions te gaan bekijken: op een halfuurtje gaat het van 32 naar 88 procent (32,39 euro voor 46,949 kW). 

 

Niet slecht gevonden, die snelladers op de parking van een bioscoopcomplex. Alleen laden ze zo snel dat die film erbij inschiet.

 

Niet slecht gevonden, die snelladers op de parking van een bioscoopcomplex. Alleen laden ze zo snel dat die film erbij inschiet. © rv/adb

Oorspronkelijk plan: overnachten in een hotel waar we de auto meteen ook kunnen opladen. Op voorhand zo’n slaapplek reserveren, vonden we - met de ervaring van collega Kenneth in Dijon in het achterhoofd - niet zo’n goed plan: wat als je arriveert en de laadpunten zijn ingenomen door al dan niet ladende wagens? Dan kunnen we maar beter naar een hotel met laadmogelijkheid rijden en ter plaatse kijken of er wel effectief kan geladen worden, besluiten we. Alleen... hoewel Duitsland bulkt van de laadmogelijkheden, blijven hotels achter. En dus vond Booking.com - waarmee je handig kan filteren - geen vrije kamers meer in een van de hotels in regio Passau die wel over een laadpunt beschikken. 

Alternatief plan: zoals anders een hotel vlakbij de snelweg boeken en vlak voor aankomst de wagen volladen. Dus draaien we in Hengersberg alweer een Autohof op om die 37 procent bij te laden tot 89 procent (32,50 euro voor 47,1 kW). Die laatste procenten gaan er altijd beduidend trager in dan de eerste, dus hadden we eigenlijk beter tien meter verder in het degelijk Beiers restaurant gegeten in plaats van in het hotel. We moeten het elektrisch reizen duidelijk nog beter in de vingers krijgen. Wachten in de auto levert dan weer wel wat ‘Wat hebben we vandaag geleerd?’-inzichten op. Dat instructies op laadpalen ontbreken (Tesla) of te beknopt zijn (alle andere). Dat er in tegenstelling tot die klassieke pompen geen afdakjes zijn aan laadpalen en je dus drijfnat bent als je het laadproces moet starten zonder paraplu. 

 

Balen als het giet, want laadpalen hebben geen afdakje. Ook die van Tesla niet.

 

Balen als het giet, want laadpalen hebben geen afdakje. Ook die van Tesla niet. © rv/adb

Dat we een dag en een nacht na vertrek al een pak wijzer zijn, blijkt de volgende ochtend. We zien af van het ontbijt in het pension, vertrekken vroeg en zullen ontbijten tijdens onze eerste laadbeurt. Hoewel Oostenrijk veel minder laadpalen telt, is het niet lang zoeken om er eentje te vinden. De ‘betere’ routeplanner laten we inmiddels links liggen, Google Maps doet het uitstekend, zeker als we de laadstations die hij in de buurt vindt, even checken op Chargemap. Hoeveel laadpunten zijn er, welke stekkers... 

Ter hoogte van Sankt Valentin vinden we vier Ionity-laadpalen met daarnaast een hoop Tesla-laadpalen, alweer in een Autohof, ditmaal in Oostenrijk. Er staan ook Oostenrijkse laadpalen, maar die komen qua laadsnelheid nog niet aan de enkels van de andere. Maar één andere auto staat ook op een laadplek, bij een Teslalader. Dat het een Audi is, zien we van ver. Ha, klopt het dan dat vooral Audi’s en Volkswagens daar ook makkelijk kunnen laden? Dat de Audi een diesel is en dat de wagen er enkel staat omdat de bestuurder euh... behoorlijk geladen is en in de schaduw een dutje doet, zien we pas van dichterbij. We blijven het antwoord dus schuldig. 

 

Koffie en ontbijt, terwijl de auto elektriciteit slurpt.

 

Koffie en ontbijt, terwijl de auto elektriciteit slurpt. © rv/adb

Het is iets na achten, dus tijd voor ontbijt. De wagen ‘eet’ voor 8,58 euro 24,52 kW.  Als we weer instappen, komt er net een Audi aanrijden, een elektrische ditmaal. Maar ook hij kiest voor Ionity in plaats van Tesla: vermoedelijk is die laatste duurder. 

 

Een batterij met een stekker: zo worden laadpunten aangegeven langs de Oostenrijkse snelweg.

 

Een batterij met een stekker: zo worden laadpunten aangegeven langs de Oostenrijkse snelweg. © rv/adb

We hebben ons huiswerk gemaakt en weten dat Hongarije (nog) veel minder voorzien is van snelladers dan Oostenrijk en Duitsland. Dus gooien we de auto nog eens goed vol in een van de laatste tankstations voor de grens. Iets voorbij Wenen, op de snelwegparking Göttes Brunnen. Hij laadt gretig (14,57 euro voor 41,62 kW), maar de geleverde kw’s dalen zodra een Hyunday Ioniq5 naast ons begint te laden. Als de Oostenrijkse bestuurder merkt dat ook zijn wagen veel trager oplaadt dan anders, stellen we - de wijze raad van expert Maarten Hachman in gedachten - voor dat hij een parkeerplaats verder gaat staan. Missie geslaagd: zodra hij daar aan de laadpaal gaat hangen, laadt zijn wagen meteen met 222 kWh op, in plaats van de zielige 60 kWh van zoëven. Merci, Maarten!

Om 12.50 uur rijden we in Hongarije de snelwegparking ter hoogte van Bàbolna/Acs op. Heel tevreden met onze timing, want hier kunnen we in de McDonalds middagmalen terwijl de auto boven de 90 procent kan gaan. Als we zo’n drie kwartier later weer bij de wagen aankomen, heeft die net 94 procent (7,52 euro voor 24,65 kW) achter de kiezen en zijn de andere laadpalen ook bezet: we zijn niet de enige die op dit briljante idee gekomen zijn. Opvallend: geen enkele Hongaarse nummerplaat, naast onze Belgische wel nog een Noorse, Duitse en Oostenrijkse. 

 

Briljant: we laden niet alleen de auto op, maar twintig meter verder meteen ook de 17-jarige in de McDonalds!

 

Briljant: we laden niet alleen de auto op, maar twintig meter verder meteen ook de 17-jarige in de McDonalds! © rv/adb

Op Chargemap zien we nog wel snelladers in Boedapest en richting Balatonmeer, maar wij gaan oostwaarts en moeten dus na Boedapest genoegen nemen met minder snelle laders. Geen nood, even de instellingen op Chargemap veranderen - 50kWh is ook oké - en we zien al icoontjes verschijnen langs onze reisweg. Om iets na half drie gaan we poolshoogte nemen in een MOL-tankstation langs de snelweg. Volgens Chargemap kunnen we hier zelfs gratis laden: we zouden hier onze 62 procent even kunnen bijladen tot 80 procent. Maar het laadpunt reageert niet op onze twee laadkaarten en aan het loket gaan vragen hoe het werkt, zou wel heel veel tijdverlies opleveren: er staan lange rijen aan zowel brandstofpompen als kassa. En zo’n 10 kilometer verder ligt Hatvan, waar Chargemap nog een paar laadmogelijkheden aangeeft. 

Handig aan die Chargemap is dat je zo sterk kan inzoomen dat je bijna tot op de meter kan zien waar de laadpaal staat. Maar desondanks vinden we het aangegeven laadpunt niet, ook niet na ettelijke rondjes op de parking. Nog altijd niet erg: een paar kilometer van de snelweg geeft Chargemap een Decathlon aan waar je gratis kan laden. Klopt waarschijnlijk wel, maar eenmaal daar aangekomen, blijkt het geen Decathlonwinkel, maar een logistiek centrum van de sportattributenketen met een laadpaal die niet publiek toegankelijk is. 

We proberen het nog één keer: een laadpaal van Nova Futura die 24/7 geopend is en 50kWh levert. We vinden hem zelfs, op een godverlaten plek tussen de velden en wat slaperige boerderijtjes. Maar laden doet hij niet: met laad- noch kredietkaart, waarvoor hij ons nochtans het hemd van het lijf vraagt. Oké, marge genoeg, dus we rijden gewoon verder naar het Tiszameer, onze bestemming.

 

Een eenzame laadpaal op het Hongaarse platteland. Ook met een kredietkaart krijgen we er geen beweging in.

 

Een eenzame laadpaal op het Hongaarse platteland. Ook met een kredietkaart krijgen we er geen beweging in. © rv/adb

Zo’n vijftien kilometer voor we echt ter plaatse zijn, laden we nog wat op aan de laadpaal in Tiszafüred. Eentje die maar 15,2 kWh levert, maar hij werkt. Van 40 gaat het naar 58 procent (5,81 euro voor 15,2kW). Dat hij daar een kleine anderhalf uur voor nodig heeft, is niet zo erg: met een terrasje en de inkopen die we toch moesten doen, is die zo gevuld. Iets na zessen zijn we op onze vakantiebestemming, met een dikke 50 procent lading die ons toelaat om moeiteloos het dichtstbijzijnde laadstation op te zoeken. 

Weer tijd voor een leermomentje à la Huysentruyt.  In totaal hebben we tijdens die 1.550 km onderweg voor 118,11 euro geladen. Dat is een pak minder dan klassieke brandstof ons zou gekost hebben, maar dat is deels de verdienste van het voordelig tarief van de Plugsurfingkaart. Of het nu lastiger reizen is omdat je niet zo hard rijdt als anders en je vaak langer moet ‘tanken’? Niet echt. Echt veel tijdswinst biedt sneller rijden niet, ook niet in Duitsland waar werken, maatregelen tegen geluidshinder en dies meer sowieso vaak snelheidsbeperkingen tot 100 of 80 km/u opleveren. Overigens waren we niet veel langer onderweg dan anders: maximum een uur of twee verschil.

Wat het laden betreft: het is gewoon een andere manier van reizen. Je kan meerdere keren met een minimale lading (10 procent) bijladen of braaf de planning van een routeplanner volgen die je voordeligst of snelst laat opladen. Maar je kan de laadbeurten ook afstemmen op je eigen ritme. Van eet-, drink-, plas-,  bestuurderwissel- of hondenuitlaatpauzes telkens gebruik maken om wat bij te laden, ook al is het nog niet strikt nodig. En dan rij je al op vakantieritme je bestemming tegemoet. Nog een observatie: de enige laadfiles die we zagen, waren die aan de klassieke brandstofpompen. Mogelijk verandert dat als meer mensen een elektrische wagen kopen, maar anderzijds is er in Duitsland al een zeer behoorlijk aanbod aan snelladers en groeit dat in Oostenrijk en Hongarije snel aan. 

 

Tot slot: waarom we 137 km/u haalden in de afdaling: zes dozen boeken voor de studenten Nederlands aan de universiteit van Debrecen zijn wel wat zwaarder dan doorsnee vakantiebagage...

 

Tot slot: waarom we 137 km/u haalden in de afdaling: zes dozen boeken voor de studenten Nederlands aan de universiteit van Debrecen zijn wel wat zwaarder dan doorsnee vakantiebagage... © rv/adb

 

Link to comment
Share on other sites

2 uren geleden, dragonfly zei:

Zo ervaart de journalist het toch niet. Ieder zijn ding, maar ik kan me wel vinden in die manier van reizen.

Link to comment
Share on other sites

Dag 2: Colmar tot Bologna, een 650km.

Vertrokken met 100% lading dankzij de destination lader om 8u45. Wederom route gewoon in gps ingegeven. Laadbeurt na 150km, vreemd maar begrijpelijk aangezien 50km verder de Gotthard ligt. Rond 11u dacht ik aan de supercharger aangekomen 

20220806_184645.thumb.jpg.325264c46c280bd0c3b022e837f7cce1.jpg

Helemaal alleen want hij stond ook nergens op, dus exclusief tesla.  Mooi uitzicht en het restaurant was gesloten wegens jaarlijkse vakantie, maar via een code van tesla kon je binnen in de inkom om de wc en koffiezetapparaat te gebruiken. Top, want dit was net nodige een plaspauze omdat we wisten dat er file ging aankomen.  Mooi uitzicht aan een meer ook, en ondertussen kwam er nog een oldtimerscolonne (rolls en dergelijke vooroorlogse wagens) voorbij 

20220806_184720.thumb.jpg.46a05874f1391ba6c8e6a8f5eb4d16f3.jpg

Kwartiertje geladen, net een plas en fotopauze dus, en weer vertrokken met 84%, klaar voor de gotthard tunnel! 12km file kwam er op de matrix borden, na wat stilstaan en dus wel degelijk de % te zien zakken  ( er was opeens 2% weg zonder een meter te rijden). dus de gps stuurde ons met de volgende afrit naar een parallelle baan naast de file, net voor de gotthard zouden we er weer op komen.

Zouden we, want eens ginds stonden er seingevers. Oprit afgesloten we mogen er niet op, verplicht de gotthardpas op. :D :lol: woepzedezie, ze willen ons echt testen op de eerste vakantie!

Bang hartje en 74%, start dan maar. 

wat een uitzicht! Mooie kronkels, watervallen, we zagen het allemaal.  Net zoals het zakken van de batterij. :D

IMG-20220806-WA0018.thumb.jpg.af2b313a204d285f1a030a0b4d135aba.jpg

En opeens boven! Met de batterij op 64%, oke dat viel mee, vanaf nu bergaf. Een vreemde belevenis, heel de afdaling niet aan mijn rem geweest en beneden gekomen met 70%, zelfs 90km verder stond ik nog op 70%, door de verdere afdalingen. 

Ondertussen  was het 13u dus kregen we een hongertje. Volgende stop was berekend om 16u. Veel te lang dus even hem laten zoeken naar dichtere laders.  Eentje met aankomst om 14u, perfect dus. 

20220806_184837.thumb.jpg.8b7a0caa222671e71fcc93ee571788b6.jpg

Plaspauze, broodje eten en wagen stond weer op 95%. Instappen en verder zoemen. Eindstop bologna was mogelijk met 17% rest, maar zou 3u30 duren. We zien wel of we nog een tussenstop doen of niet.

En idd toch nog een plaspauze nodig en weer een supercharger net in de buurt.

20220806_184907.thumb.jpg.b74a81cce1294c40a2a9de96dfacd7d9.jpg

Inpluggen terwijl de wagen vond dat het niet nodig was, maar toch gedaan.  Gaan plassen en weer verder met 80%. Misschien nog een geluk, want we komen toe in het hotel in bologna en idd zoals fuel schreef. 1 lader en bezet. Hier met 17% toekomen zou minder leuk zijn. Nu nog 54% rest om de laatste dag in te zetten. 

2dag perfect gelukt dus.  Eigenijk ook best tevreden over de Tesla locaties.  Oke we moeten even van de autostrade af, maar tot nu waren ze steeds gelegen aan grote winkelcentra.  Propere wc´s en geen overdreven  prijzen voor eens iets te kopen van drinken of eten.  Eigenlijk gezelliger dan aan tankstations langs de autostrade.  

Tot nu toe hebben we dus nog niet meer gestopt dan we anders zouden gedaan hebben met de q7. Telkens gewoon  een plaspauze of middagstop. 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Gezelliger dan de tankstations langs de autostrade :lolz:kwestie van de lat hoog te leggen.

Link to comment
Share on other sites

10 minuten geleden, gewoon ik zei:

Gezelliger dan de tankstations langs de autostrade :lolz:kwestie van de lat hoog te leggen.

Maar je begrijpt me wel. Eerst vond ik dat wat "vervelend" om de autostrade af te moeten. Maar het is amper 2min bij wijze van spreken en je staat direct veel rustiger ipv vroeger op de borduur naast je wagen te zitten een broodje te eten. Sally vond dat ook qua hygiëne een serieuze stap vooruit.  

Link to comment
Share on other sites

Zojuist, tuscani zei:

Maar je begrijpt me wel. Eerst vond ik dat wat "vervelend" om de autostrade af te moeten. Maar het is amper 2min bij wijze van spreken en je staat direct veel rustiger ipv vroeger op de borduur naast je wagen te zitten een broodje te eten. Sally vond dat ook qua hygiëne een serieuze stap vooruit.  

Ik tank daar enkel omdat ik daar lpg zekerheid heb. Zeker in weekends omdat je vaak enkel kan tanken als de kassa open is. Weet ik veel waarom dat zo is, het is achterlijk.

En met desje indertijd op reis reed ik ook vaak af. Tijdsverlies had ik minder last van (ben niet iemand die zijn jaarlijkse tijd wil verbeteren)dan van die prijzen voor 98 te betalen. 

#amonwaardig.

Maar een tankstation gezellig noemen. Autostrade of niet, dat vond ik grappig ja. Moet wel gezegd zijn, de tankstations in frankrijk langs de peages waren proper. 

 

Link to comment
Share on other sites

Op 5/8/2022 om 18:23, ir_fuel zei:

De vraag is niet of ze er staan. De vraag is of je er op kan rekenen. Kan dat niet dan moet je er altijd van uit gaan dat ze er niet staan.

Er waren dus 2 tesla destination laders en 1 porsche lader. 1 tesla lader stuk en bezet tot 30 minuten geleden. (  Keek op mijn camera af en toe  :D )

zag ondertussen op mijn beelden dat er sinds gisterenavond een wagen op de porsche parking stond en het leken me geen porsche velgen. Daarnet de onze gaan inpluggen om toch wat bij te laden en het is een mustang mach e, die daar een hele nacht al staat te laden.  Leuk als je dus met je porsche daar toe komt.    😐 en wat dus wil zeggen dat de porsche destination lader voor iedereen open staat voor gebruik? @Alexanderr

Link to comment
Share on other sites

11 minuten geleden, tuscani zei:

Er waren dus 2 tesla destination laders en 1 porsche lader. 1 tesla lader stuk en bezet tot 30 minuten geleden. (  Keek op mijn camera af en toe  :D )

zag ondertussen op mijn beelden dat er sinds gisterenavond een wagen op de porsche parking stond en het leken me geen porsche velgen. Daarnet de onze gaan inpluggen om toch wat bij te laden en het is een mustang mach e, die daar een hele nacht al staat te laden.  Leuk als je dus met je porsche daar toe komt.    😐 en wat dus wil zeggen dat de porsche destination lader voor iedereen open staat voor gebruik? @Alexanderr

Nee, enkel voor mensen met een elektrische wagen!

  • Funny 2
Link to comment
Share on other sites

26 minuten geleden, Alexanderr zei:

Nee, enkel voor mensen met een elektrische wagen!

😆 geen beveiliging zoals bij tesla bedoel ik. Want dan kan idd iedereen daar gaan staan laden.  

Ik weet dat ze de beveiliging van de Tesla laders kunnen omzeilen, maar dat moeten ze dan wel expliciet doen. 

Link to comment
Share on other sites

Dat met die Polestar... Toch veel stoppen en vaak ook niet het meest gezonde eten binnenwerken. 

1500km voor 114 euro is mooi.

Kameraad van mij heeft met een A6 diesel in België getankt met de tankkaart. 145 euro (in juni was het nog duurder als vandaag) en in Frankrijk naar het zuiden daardoor maar 1x moeten stoppen om eens te eten, toilet en tanken. 

De echte luxe zit hem in het weinig stoppen zegt hij. Wat ikzelf ook zo vindt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 8/5/2022 at 7:06 PM, BMWMB said:

Het verschil is ook nog dat je tijdens het laden kan gaan eten. 

Smakelijk eten:

 

Screenshot 2022-08-07 at 13.23.41.jpg

  • Funny 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, tuscani said:

😆 geen beveiliging zoals bij tesla bedoel ik. Want dan kan idd iedereen daar gaan staan laden.  

Ik weet dat ze de beveiliging van de Tesla laders kunnen omzeilen, maar dat moeten ze dan wel expliciet doen. 

Ik heb bij Kronos Porsche al een BMW zien staan laden, tijdens de openingsuren.

Nu, als de garage niet open is geraak je ook niet aan de laders.

  • Thanks Friendly 1
Link to comment
Share on other sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

En hier nog eentje bij een andere krant

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220805_97394611

 

Nog zo’n snuggere …

110 rijden om zuinig te zijn, chargeplanner negeren, kost wat kost willen snelladen terwijl AC laden terwijl ge slaapt even goed een optie is … ergerlijk zo’n mongolen die dan zo’n artikels schrijven.

Mijn madam paar weken geleden met de XC40 P8 naar circuit des Ecuyers gebold (waar ik event had), en in de buurt een paar dagen den tourist uitgehangen met de kids. Probleemloos snelladen onderweg, ff AC laden tijdens bezoek stadje, ‘s avonds gewoon in het stopcontact op circuit, enz …

 

Geen enkel probleem, geen laadstress, en vooral … 0 voorbereiding gedaan. Overal massa’s laadpalen en voldoende snelladers. Enige 2 apps die ze gebruikt heeft zijn ABRP en Shell Recharge

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 uren geleden, WoKe zei:

Nog zo’n snuggere …

110 rijden om zuinig te zijn, chargeplanner negeren, kost wat kost willen snelladen terwijl AC laden terwijl ge slaapt even goed een optie is … ergerlijk zo’n mongolen die dan zo’n artikels schrijven.

???

Link to comment
Share on other sites

Dag 3: bologna - montelparo 

Was maar een 270km meer, dus in de voormiddag bologna bezocht en broodjes gekocht voor onderweg. Wagen stond op 80% want zag op mijn camera's dat de Tesla 3 rond 7u30 vertrokken was. Dus nog even aan de destination lader gehangen tijdens het ontbijt. 

( ben foto's vergeten te nemen 🙄 )

Omdat we dieper zakken en er na een tijdje geen Tesla superchargers meer zijn, plannen we nog 1 stop in om 14u30. Goed als plaspauze en te eten. 

( geen foto wederom)

Daar opgeladen tot 90% en weer vertrokken na het eten van onze broodjes. 

Ondertussen aangekomen  op onze locatie en laat het duidelijk zijn.....deze was reeds gereserveerd vooraleer er nog maar sprake was  Van een tesla te kopen.

20220807_185303.thumb.jpg.4281a3a5025fcb38d39aaa855a191bb0.jpg

We zitten een 35km van de bewoonde wereld, en dus iets van laadpalen.  We gaan elke avond een berg op moeten om aan ons huisje te geraken. Kzal dus goed moeten opletten. ...tenzij het zich allemaal weer zelf uitwijst natuurlijk.

  Want onze heenreis was puur op elke dag bestemming intikken op de gps. Ben een de abrp app niet aan geweest of bekeken. Goed voor een totaal van 93euro aan snelladers en 1500km.

Qua stops dus niet meer gestopt dan anders.  Enkel als plaspauze en eten. En wat ik nog vergeten was de andere keren, ook altijd de snelheid gereden dat toe gelaten was.  Dus gaande van 120 tot 130km/u. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

35 minuten geleden, tuscani zei:

Dag 3: bologna - montelparo 

Was maar een 270km meer, dus in de voormiddag bologna bezocht en broodjes gekocht voor onderweg. Wagen stond op 80% want zag op mijn camera's dat de Tesla 3 rond 7u30 vertrokken was. Dus nog even aan de destination lader gehangen tijdens het ontbijt. 

( ben foto's vergeten te nemen 🙄 )

Omdat we dieper zakken en er na een tijdje geen Tesla superchargers meer zijn, plannen we nog 1 stop in om 14u30. Goed als plaspauze en te eten. 

( geen foto wederom)

Daar opgeladen tot 90% en weer vertrokken na het eten van onze broodjes. 

Ondertussen aangekomen  op onze locatie en laat het duidelijk zijn.....deze was reeds gereserveerd vooraleer er nog maar sprake was  Van een tesla te kopen.

20220807_185303.thumb.jpg.4281a3a5025fcb38d39aaa855a191bb0.jpg

We zitten een 35km van de bewoonde wereld, en dus iets van laadpalen.  We gaan elke avond een berg op moeten om aan ons huisje te geraken. Kzal dus goed moeten opletten. ...tenzij het zich allemaal weer zelf uitwijst natuurlijk.

  Want onze heenreis was puur op elke dag bestemming intikken op de gps. Ben een de abrp app niet aan geweest of bekeken. Goed voor een totaal van 93euro aan snelladers en 1500km.

Qua stops dus niet meer gestopt dan anders.  Enkel als plaspauze en eten. En wat ik nog vergeten was de andere keren, ook altijd de snelheid gereden dat toe gelaten was.  Dus gaande van 120 tot 130km/u. 

 

Geen stopcontact aan het huisje?

Link to comment
Share on other sites

56 minuten geleden, DDke zei:

Geen stopcontact aan het huisje?

Ja, maar het is van Hollanders en toen ik schreef dat ik met een ev afkwam sloegen ze in paniek, omdat ze geen zonnepanelen hebben en de elektriciteit in Italië ook duur staat.  :D

als ik mijn batterij 1 keer vol laad zit ik al door mijn verbruik van een hele week heen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions