Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?


Soul

Aanbevolen berichten

14 minuten geleden, ir_fuel zei:

Een grotere batterij kan meer laadvermogen aan.

Absoluut. Voor mij zit er gewoon een drempel in wat kan je doen zonder te laden en vanaf wanneer moet je beginnen met laadstops. Uiteraard ben je altijd beter af met een grotere batterij, maar ik ben overtuigd dat je die grote vooral moet afstemmen op je frequente gebruik.

Wij gaan volgende week een paar dagen naar Parijs, kan je dat doen zonder laadstops is dat top. Wanneer je toch moet beginnen met laadstops plannen dan heb je dat toch aan je been of je 200 of 300 km ver geraakt, die last is er gewoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, josenjef said:

Wij gaan volgende week een paar dagen naar Parijs, kan je dat doen zonder laadstops is dat top. Wanneer je toch moet beginnen met laadstops plannen dan heb je dat toch aan je been of je 200 of 300 km ver geraakt, die last is er gewoon.

Ik zou de trein pakken naar Parijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik zou de trein pakken naar Parijs.

Gaan we ook doen 😄 maar we logeren ergens anders en gaan van daar pendelen naar Parijs 😉

aangepast door josenjef
Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Polygoon said:

Ik vind dat duur, liever met de wagen dan.

Je staat er echt wel pakken sneller. En je auto parkeren ginder kost niks?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kost om een bij de 80 euro per man (kan goedkoper, kan duurder). Het is 360km enkel vanuit Antwerpen, dus 720km heen en terug. Dat kost mij al 120 euro in benzine, en dan sta ik nog nergens geparkeerd en heb ik geen péage betaald, en het duurt meer dan 2 keer zo lang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat ik de laatste keer al bijna 80 euro betaald heb, alleen al aan parking in Parijs.  Dat was met 1 overnachting.

  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Kost om een bij de 80 euro per man (kan goedkoper, kan duurder). Het is 360km enkel vanuit Antwerpen, dus 720km heen en terug. Dat kost mij al 120 euro in benzine, en dan sta ik nog nergens geparkeerd en heb ik geen péage betaald, en het duurt meer dan 2 keer zo lang.

Mja, in mijn geval:

  • 45 euro parking voor 1 nacht
  • "gratis" benzine van de WG.
  • 17,30 péage (x2)

In totaal dus dikke 80 euro voor 2 personen (of meer).
Enkel tijd is dan inderdaad een variabele die ik niet mee neem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

Ik geloof dat ik de laatste keer al bijna 80 euro betaald heb, alleen al aan parking in Parijs.  Dat was met 1 overnachting.

Oeie.
Dit is van zaterdag op zondag (23/04 denk ik uit het hoofd) pal in het centrum. 

image.png.64bb6984ef1e0706796dcc12366a0f8b.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, Polygoon said:

Mja, in mijn geval:

  • 45 euro parking voor 1 nacht
  • "gratis" benzine van de WG.
  • 17,30 péage (x2)

In totaal dus dikke 80 euro voor 2 personen (of meer).
Enkel tijd is dan inderdaad een variabele die ik niet mee neem.

tijd + je moet niet zelf rijden. 🙂 

Dat is nu een van de weinige dingen die ik liever met de trein zou doen.

Ben overlaatst naar ginder geweest en dat gaat echt wel snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Polygoon zei:

Oeie.
Dit is van zaterdag op zondag (23/04 denk ik uit het hoofd) pal in het centrum. 

image.png.64bb6984ef1e0706796dcc12366a0f8b.png

We logeerden in een (veel te sjiek) hotel vlakbij de Arc De Triomphe, en we waren 's morgens vroeg aangekomen, en 's anderdaags laat in de avond weer vertrokken.  Ik had twee dagen aan mijn frak.    We hadden zelfs goedkoper kunnen parkeren bij het hotel zelf, maar ik dierf mijn sleutel niet afgeven (mijn bedrijfswagen was wel geteld drie weken oud).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ir_fuel zei:

tijd + je moet niet zelf rijden. 🙂 

Dat is nu een van de weinige dingen die ik liever met de trein zou doen.

Ben overlaatst naar ginder geweest en dat gaat echt wel snel.

Ik snap je punt wel hoor. Maar ik prefereer de wagen te nemen voor de prijs van zo'n ticket.
Moest het werk nu betalen zou ik er ook niet mee inzitten om de Thalys te nemen 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je echt goedkoop naar Parijs wil, moet je een Flixbus nemen. Heb dit door een toevalligheid eens moeten doen van Antwerpen (aan centraal station) naar Paris-Bercy heen en terug was 35 euro.

Was iets van een 5 uur onderweg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, Liquid Li0n said:

Als je echt goedkoop naar Parijs wil, moet je een Flixbus nemen. Heb dit door een toevalligheid eens moeten doen van Antwerpen (aan centraal station) naar Paris-Bercy heen en terug was 35 euro.

Was iets van een 5 uur onderweg.

Ja laat maar zo :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien wij op reis gaat met de sleurhut, ben ik wel enorm benieuwd hoe die range smelt als sneeuw onder de zon met zo'n blokkendoos achter de wagen...
Als ik zie dat je bij héél rustig rijden bij mijn huidige diesel al +50% verbruik gaat, en bij mijn vorige wagen (LPG) mocht je zelf bijna +100% rekenen...

Ik hoop tegen de tijd dat ik een bedrijfswagen kan kiezen de optie hybride nog beschikbaar is, of de range moet stevig toenemen. Geen zin om elke 200 km de caravan moeten afkoppelen en op zo'n laadplek gaan staan (want die publieke laadpalen hebben meestal niet de mogelijkheid om te parkeren met caravan er nog aan).
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, ir_fuel zei:

Leg een batterypack in de caravan 😛 

je hebt al caravans met een battery pack ingewerkt. Ik hoop enkel wel dat je een rijbewijs BE hebt want een EV + caravan zit snel boven de 3,5T

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

je hebt al caravans met een battery pack ingewerkt. Ik hoop enkel wel dat je een rijbewijs BE hebt want een EV + caravan zit snel boven de 3,5T

Met je 12V ingebouwde batterij van je caravan ga je niet veel kunnen doen om extra range te halen :D 

Gewicht is trouwens het probleem niet voor range, maar de aerodynamica. Zo een spel vangt een hoop wind. Mijn vorige 500 kg trailer (eigen gewicht) + 3 moto's + 2 fietsen zit op vlak van gewicht dicht bij wat mijn sleurhut weegt, maar het meerverbruik is een PAK lager dan wanneer die windvanger van een caravan er achter bengelt

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, jan.van.gent zei:

Met je 12V ingebouwde batterij van je caravan ga je niet veel kunnen doen om extra range te halen :D 

Gewicht is trouwens het probleem niet voor range, maar de aerodynamica. Zo een spel vangt een hoop wind. Mijn vorige 500 kg trailer (eigen gewicht) + 3 moto's + 2 fietsen zit op vlak van gewicht dicht bij wat mijn sleurhut weegt, maar het meerverbruik is een PAK lager dan wanneer die windvanger van een caravan er achter bengelt

Ik had het over die prototypes die ze nu hebben ontwikkeld van caravans met een eigen battery pack

https://www.elektrischeauto.nl/nieuws/dethleff-ontwikkelt-caravan-met-extra-ev-batterij/

https://caravantrekker.nl/blog/blog.php?id=287

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vind ik al helemaal een ridicuul idee, dan heb je een batterij die maar een paar dagen per jaar zijn nut heeft. Dat betaald zichzelf toch vanzeleven niet terug, zelfs niet in comfort imo.
Tenzij je die batterij dan thuis kunt inkoppelen aan je woning, maar hoeveel mensen kunnen een caravan naast hun woning plaatsen? Die staan 95% allemaal in een hangar van de boer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, jan.van.gent zei:

Met je 12V ingebouwde batterij van je caravan ga je niet veel kunnen doen om extra range te halen :D 

Gewicht is trouwens het probleem niet voor range, maar de aerodynamica. Zo een spel vangt een hoop wind. Mijn vorige 500 kg trailer (eigen gewicht) + 3 moto's + 2 fietsen zit op vlak van gewicht dicht bij wat mijn sleurhut weegt, maar het meerverbruik is een PAK lager dan wanneer die windvanger van een caravan er achter bengelt

Die Mat Watson heeft is een interessante test gedaan met dakkoffer, caravan, enz ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een klant die een 2 iX50's besteld heeft en eentje een weekend getest heeft met een remorque+belading van 1,5t. Kon uiteindelijk 230km doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Tommie zei:

Ik heb een klant die een 2 iX50's besteld heeft en eentje een weekend getest heeft met een remorque+belading van 1,5t. Kon uiteindelijk 230km doen.

en wat voor belading? Want zoals gezegd, eens op cruise snelheid is vooral het volume/aerodynamica van belang.
Als dat een platte plateau oplegger is met een lap staal op van 1.2 t, dan gaat dat voor weinig extra verbruik zorgen. Als dat 1.3t aan hooibalen zijn is het iets anders... 

Dus reken 200 km, dan wordt de trip naar Zuid-Frankrijk wel een lachertje... Onderweg 5x je caravan afkoppelen/aankoppelen en wachten op te laden :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid