Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?


Soul

Aanbevolen berichten

15 uren geleden, jan.van.gent zei:

en wat voor belading? Want zoals gezegd, eens op cruise snelheid is vooral het volume/aerodynamica van belang.
Als dat een platte plateau oplegger is met een lap staal op van 1.2 t, dan gaat dat voor weinig extra verbruik zorgen. Als dat 1.3t aan hooibalen zijn is het iets anders... 

Dus reken 200 km, dan wordt de trip naar Zuid-Frankrijk wel een lachertje... Onderweg 5x je caravan afkoppelen/aankoppelen en wachten op te laden :D 

en dan is richting Frankrijk nog meestal met goed weer. ga eens met een aanhangwagen met 1 of 2 sneeuwscooters of andere naar de bergen...haal je 200km nog niet denk ik. Zelfs niet aan 80. De max snelheid in Frankrijk voor auto en aanhanger. hahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Ondertussen van iemand de tip gekregen dat je blijkbaar je abrp app kan koppelen aan je wagen.

Zo gaat de app zelf ook rekening houden met je reisverloop en batterij%. hij geeft idd redelijk veel weer op de app dan.

Screenshot_20220719-185632_ABRP.thumb.jpg.8c77861e749dca84a4597b8c1ec2f458.jpg

 

behalve zijn adres. :lol: hij staat volgens de app ergens achter de hoek. :D al heeft de google map van Tesla het ook veel verkeerd, de helft van de tijd sta ik bij de buren geparkeerd. zo klopt natuurlijk mijn laadstatistiek niet, want hij staat de helft van de tijd op een andere locatie te laden volgens hem ipv thuis.  

 

dus misschien wel nog een goede tip zoals voor polygoon bv? (als hij het nog niet wist)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, tuscani zei:

dus misschien wel nog een goede tip zoals voor polygoon bv? (als hij het nog niet wist)

Ik weet niet of dat lang genoeg in m'n lange termijngeheugen blijft hangen tegen dat de mijne ooit geleverd wordt :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Werkt dat met elke EV of hebben ze bij Tesla een API die een andere fabrikant NATUURLIJK niet gaat open stellen (in hun ware dino stijl).

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, ir_fuel zei:

Werkt dat met elke EV of hebben ze bij Tesla een API die een andere fabrikant NATUURLIJK niet gaat open stellen (in hun ware dino stijl).

Abrp is een  app, dus gewoon linken met je ev van gelijk welk merk zeker. Is zelfs met de gratis versie mogelijk.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, ir_fuel zei:

@tuscani

 

All you need is an OBD BLE dongle (Bluetooth Low Energy) and a supported car and of course an Android or iOS phone. 

Mijn dongle is net aangekomen. Dit weekend eens testen op de xc40 en de Taycan 🙃

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, WoKe said:

Mijn dongle is net aangekomen. Dit weekend eens testen op de xc40 en de Taycan 🙃

't Probleem is dat ge die dingen niet ingeplugd moogt laten, want die zijn redelijk insecure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20/7/2022 om 09:28, ir_fuel zei:

't Probleem is dat ge die dingen niet ingeplugd moogt laten, want die zijn redelijk insecure.

Plan dat ook maar enkel te gebruiken voor lange trips waar ge gaat moeten laden onderweg en ge de laadpalen/snelladers niet weet staan. Dus msschn 2x per jaar 

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.hln.be/drive/geraak-je-met-een-kleine-elektrische-stadswagen-heen-en-terug-naar-zuid-frankrijk-23-keer-gestopt-en-1-uur-lang-aangeschoven-bij-de-laadpaal~a198c727/

Quote
Techjournalist Kenneth Dée test met een kleine elektrische wagen of je daar even vlot mee in Zuid-Frankrijk geraakt als met een model dat een hoog rijbereik heeft.
 
PREMIUM
Techjournalist Kenneth Dée test met een kleine elektrische wagen of je daar even vlot mee in Zuid-Frankrijk geraakt als met een model dat een hoog rijbereik heeft. © Getty Images

Geraak je met een kleine elektrische stadswagen heen en terug naar Zuid-Frankrijk? “23 keer gestopt en 1 uur lang aangeschoven bij de laadpaal”

Enkele weken geleden reed onze technologiejournalist Kenneth Dée met een elektrische wagen van Antwerpen naar Nice. Hij deed dat met een Ford Mustang Mach-E RWD Extended met groot rijbereik (480 km) en hoge prijs (70.000 euro). Lukt het hem ook met een kleine elektrische Peugeot e-208, die nog niet de helft zo ver rijdt, veel minder kost (vanaf 33.000 euro) en eigenlijk niet voor zo’n trip is gemaakt? Onze journalist legde testte het uit.

Kenneth Dee  Laatste update: 14:01
  •  
  •  
 
 
 
 
 
00:00
 
 
 
 
 
00:42 / 03:12
 
 
 

“Eerste trip was veel te makkelijk”

“Het was veel te simpel met de Ford die 480 kilometer ver rijdt per laadbeurt en 70.000 euro kost”, de baas is duidelijk. Hij vond de uitdaging om het zuiden van Frankrijk te bereiken met een elektrische wagen enkele weken geleden te gemakkelijk. “Het verkeer was niet druk. Doe dat maar eens opnieuw tijdens een drukke zomerweek met een goedkopere elektrische wagen.”

Lees ook

  •  

072b5f0e86ba230953d37673256dda78.svg
 

"De vorige rit was te gemakkelijk", vond de baas. Dus gaan we opnieuw met een elektrische wagen de baan op.

 

"De vorige rit was te gemakkelijk", vond de baas. Dus gaan we opnieuw met een elektrische wagen de baan op. © Kenneth Dée

“Zoiets als een elektrische Mini, Opel Corsa of Peugeot e-208", werp ik op. Op papier kan die laatste 340 kilometer ver, maar ik verwacht niet meer dan 200 of 250 te halen op de snelweg. Zijn laadsnelheid is wel 100 kW, erg geschikt om snel te laden langs de grote wegen. Hij is ook veel betaalbaarder, met z’n 32.000 euro. De baas twijfelt of het me zonder problemen zal lukken. Enkele dagen later pik ik de Peugeot op. Klaar om opnieuw 1.200 kilometer te bollen naar het warme Nice. Wel met een andere Spotify-playlist deze keer.

Voorbereiding

Omdat deze auto een klein rijbereik heeft voor zo’n lange tocht, bereiden we alles veel beter voor. Voor de Mach-E is dat eigenlijk niet nodig als je wat ervaring hebt met elektrische wagens, maar bij de Peugeot is er geen marge voor fouten. We plannen onze trip met een app die erg populair is bij EV-rijders: ABRP, een afkorting voor ‘A Better Routeplanner’. Je geeft het merk en model van je elektrische wagen in, hoeveel procent batterij je bij de start hebt (100 procent is aan te raden bij de start). Daarnaast kan je instellen of je liever veel laadt, comfortabeler rijdt, snelwegen vermijdt en nog veel meer.

 
 

We gebruiken deze keer ABRP in plaats van Waze en de ingebouwde navigatie van de wagen. Deze app is erg populair bij EV-rijders.

 

We gebruiken deze keer ABRP in plaats van Waze en de ingebouwde navigatie van de wagen. Deze app is erg populair bij EV-rijders. © Kenneth Dée, Lars Goossens

De kans om een defecte lader tegen te komen of een laadfile is veel groter met een korter rijbereik.

ABRP is niet erg gebruiksvriendelijk en op Android blijft de app al eens hangen, is onze ervaring. Maar hij doet wat hij moet doen: hij berekent mooi waar we moeten stoppen, hoeveel we er moeten laden en hoelang we onderweg zijn. Bij de Peugeot kan hij via Android Auto ook op het scherm van de wagen instructies geven. Kort samengevat: we zullen minstens elf keer stoppen om te laden, schat hij, als we onze batterij boven 15 procent willen houden — de marge die we voor deze wagen veilig genoeg vinden om niet in de problemen te komen. De kans om een defecte lader tegen te komen of een laadfile is veel groter met een korter rijbereik.

De heenrit

Met goede moed vertrekken we om 6 uur ’s ochtends richting Nice. Het is mijn overtuiging dat we ook met de Peugeot vlot zullen aankomen. We rekenen wel op twee dagen, voor de zekerheid. Ongeveer om het uur, soms een halfuur langer of iets korter, moeten we stoppen om te laden. En dat verloopt ontzettend vlot. Werkelijk geen énkele keer moeten we wachten of is er wat mis met een laadpaal of de auto. We rijden tot de batterij nog maar 15 procent overheeft en knallen er dan tot ongeveer 80 procent stroom bij, soms iets minder, naargelang de richtlijn van ABRP. We kiezen vooral voor Fastned en Ionity-snelladers. De snelladers die Tesla heeft opengesteld voor andere merken sluiten we uit — ook dat kan je in de app doen — omdat we te veel niet-Tesla-bestuurders tegenkomen onderweg die daar problemen hebben gehad met laden.

 

We stoppen tijdens de heenrit elf keer om te laden, maar vinden dat eerder een voordeel dan een nadeel.

 

We stoppen tijdens de heenrit elf keer om te laden, maar vinden dat eerder een voordeel dan een nadeel. © Kenneth Dée, Lars Goossens

Je moet om de twee uur een kwartier stoppen, met een elektri­sche wagen word je daartoe gedwongen. Dat is dus veiliger.

Danny Smagghe, Touring

Veel laden

Het gaat snel en vlot, maar we moeten veel stoppen. Dat vinden we geen nadeel, integendeel. We merken dat we veel minder moe zijn dan tijdens de vorige rit. Danny Smagghe van Touring bevestigt dat als we hem bellen tijdens één van onze laadstops. “Je moet sowieso om de twee uur minstens een kwartier stoppen tijdens zo'n tocht. En elektrisch rijden met zo'n wagen verplicht je daartoe”, zegt hij. Professionele chauffeurs moéten pauzeren op bepaalde tijdstippen. Als particulier die één keer per jaar zo'n tocht maakt, kan niemand dat controleren. Bestuurders pochen dan al eens met de snelheden die ze halen of de afstand die ze afleggen zonder te stoppen, “maar dat is gevaarlijk.”

 

Touring denkt dat de vele laadstops elektrisch rijden veiliger maken

 

Touring denkt dat de vele laadstops elektrisch rijden veiliger maken © Marc Baert

Veel te snel

In de late namiddag begint het ons plots duidelijk te worden: we halen vanavond Nice! Dat was onverwacht, want halverwege de rit slaag ik er nog in een afrit te missen, waardoor we een halfuur omrijden. Maar we zullen tegen middernacht voor het hotel staan. Ongeveer achttien uur zijn we dan onderweg, even lang als met de Mach-E. Maar deze keer hebben we iets meer op efficiënt rijden ingezet. We hebben de dag nadien door onze snelle rit enkele uren vrij. Ondanks onze inschatting op voorhand, verliep de rit veel vlotter dan verwacht.

Terugrit

Maar natuurlijk, de terugrit volgt nog uiteraard. Die splitsen we op in twee dagen: zaterdag en zondag. Tijdens een zogeheten ‘rood’ en druk weekend willen we geen risico nemen en opnieuw wat marge inbouwen. Het verschil op de baan is tijdens de terugtocht merkbaar, maar niet dramatisch. Er zijn files, van telkens tien minuten. De eerste laadplekken zijn ook geen probleem, al is het er een stuk drukker.

Het is bij één van die drukste laadplekken naast een snelwegparking dat we Jef tegenkomen, een sympathieke werknemer die nieuwelingen helpt: “Er zijn mensen die weten hoe ze moeten laden bij snellaadpalen. Maar er zijn nu ook veel mensen die voor het eerst op reis gaan met hun elektrische wagen en het dus niet zo goed weten”, zegt Jef. Hij raadt bezoekers bijvoorbeeld aan om niet meer dan 80 procent van hun batterij vol te laden.

 

Oproep aan snelwegparkings: zet allemaal een ‘Jef’ in.

 

Oproep aan snelwegparkings: zet allemaal een ‘Jef’ in. © Kenneth Dée, Lars Goossens

“Er zijn ook extra parkeerplekken voorzien zonder lader. Wie hier aankomt en geen lege laadpaal heeft, mag daar even wachten en blokkeert zo de toegangsweg niet.” Heel veel ‘Jeffen’ komen we niet tegen onderweg. Maar hij is wel degelijk een meerwaarde: met Jef gaat alles vlotter. Je ziet soms wel wat gesukkel aan snellaadpalen en elke minuut telt voor wie in een wachtrij staat.

Heel wat hotels zijn slecht voorbereid op elektri­sche wagens.

Kenneth Dée

En dan... een laadfile!

Ons hotel ’s avonds even op voorhand bellen levert weinig op: de balie van de Holiday Express in Dijon hoort het in Keulen donderen als we over elektrisch laden beginnen. We kunnen eventueel een lader in de buurt opzoeken en te voet naar onze kamer gaan. Maar we hebben nog genoeg overschot om de dag nadien even naar een snelle Fastned-lader 15 kilometer verderop te rijden, waar we meteen ontbijten. Opnieuw merken we wel hoe slecht heel wat hotels voorbereid zijn op elektrische wagens.

Hoewel we er tot nu van bespaard zijn gebleven, hebben we toch prijs op onze laatste dag op één van onze laatste stopplaatsen. De Ionity-lader in Hauconcourt (Metz). Die is berucht en ja hoor: er staat een lange file EV’s. Een Duitse man zucht. “Er zijn twee laders stuk. De ene laadt heel traag en de andere geeft een foutmelding. We hebben dus een systeem afgesproken met iedereen: eerst ga je aan de snelle lader tot 70 procent. Dan verplaats je je naar een tragere lader voor de rest.”

 

Onze eerste laadfile is meteen een stevige. We wachten 50 minuten voor we aan de paal kunnen.

 

Onze eerste laadfile is meteen een stevige. We wachten 50 minuten voor we aan de paal kunnen. © Kenneth Dée

We missen Jef. Twee Audi e-trons staan erg lang te laden, eentje met Belgisch kenteken. Het doet ons wat denken aan het  Belgische gezin in ons hotel enkele weken geleden dat zich op onze laadplek had geparkeerd: de e-trons laden tot ver boven 90 procent. Terwijl van 80 tot 100 procent laden ongeveer even lang duurt als van 20 tot 80 procent. Enkele bestuurders in de laadfile staan er bedenkelijk naar te kijken. Intussen zijn wij toch al 50 minuten aan het wachten. Ons overgebleven rijbereik is te klein om zonder risico naar een andere snellader te rijden.

Een arrogante man stuift naar z'n Audi e-tron en zegt: “Nog vijf minuten.” We overwegen een wraakactie met ons waterpi­stool.

Kenneth Dée

Een man en z'n gezin stuiven even later naar één van de twee e-trons: “Fünf weitere Minuten”, blaast hij richting de file. Nog vijf minuten en hij zit aan 100 procent. We onderdrukken een potentiële wraakactie (we hebben nog een geladen Spyra waterpistool in de koffer liggen) en rijden richting de laadpaal die net vrijkwam. Eén van de ‘kapotte’ laders, die we wél aan de praat krijgen na even proberen. We hebben dus geluk, laden een halfuur en gaan weer op pad.

De rest van de rit verloopt zonder veel problemen. Op een man na die terwijl we parkeren aan een laadpaal onze stekker komt stelen en die op de parkeerplaats naast die van ons inplugt. “Sorry, die van mij werkt niet.” Niet alle EV-rijders zijn sympathiek, zo blijkt. Deze keer grijpen we wel in en overtuigen we hem met diplomatie om onze gegijzelde stekker vrij te geven. Het is onze laatste laadstop, en we komen zonder extra problemen weer thuis aan. Na vier dagen roadtrippen.

Conclusie: het kan met bijna elke elektrische wagen

We vermoedden op voorhand dat de Peugeot e-208 als stadswagen niet gemaakt is om een trip als deze comfortabel te volbrengen. Maar in realiteit viel dat goed mee. De heenrit verliep vlekkeloos, het laden ging vlot en we reden zelfs vlugger dan verwacht naar onze bestemming. Aangezien de Peugeot op de onderkant van de EV-markt mikt, kan het dus met zowat élke elektrische wagen.

 

Zolang je kan snelladen, geraak je ook met een elektrische wagen met klein rijbereik ver.

 

Zolang je kan snelladen, geraak je ook met een elektrische wagen met klein rijbereik ver. © Kenneth Dée, Lars Goossens

De Peugeot heeft ons niet alleen als wagen positief verrast, maar hij bewijst ook dat je met en korte range op je vakantiebestemming geraakt mits een goede planning en wat marge. Tijdens onze 23 laadstops ondervinden we eigenlijk bijna geen problemen, op één laadfile na. We hebben bewust een exemplaar gekozen dat snel genoeg kan opladen, een belangrijke eigenschap voor kleine of goedkopere EV’s. Een grote elektrische wagen kopen of huren om op reis te gaan, is voor heel wat mensen te hoog gegrepen. Maar zelfs met een klein model lukt het dus om mits wat creativiteit ver te geraken.

Disclaimer: we hebben deze tocht uitgevoerd van 21 t.e.m. 24 juli. We reden met een Peugeot e-208 GT, met een theoretisch rijbereik van 340 kilometer. In de praktijk haal je op snelwegen tijdens zo'n trip 200 tot 250 kilometer. Ons verbruik lag best hoog (20 kWh/100 km). We hebben een wagen geleend van Peugeot, zij stelden hem een week gratis ter beschikking. Het gaat om een exemplaar van 2022 met minder dan 2.500 kilometer op de teller bij aanvang van de rit.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat elke journalist gewoon een gratis tripje op de redactie z'n kosten probeert te maken. Een van de pot gerukte hypothese testen, een job gelijk een ander zeker? :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Lefty zei:

Zinloos artikel, is daar toch totaal niet voor gemaakt?

Beetje vreemd ja, 23x stoppen voor een trip en dat nog promoten :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Polygoon zei:

Ik denk dat elke journalist gewoon een gratis tripje op de redactie z'n kosten probeert te maken. Een van de pot gerukte hypothese testen, een job gelijk een ander zeker? :D 

Daar zal wel gelobby achterzitten en wat sponsoring van Peugeot

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

Van Heppen naar Spanje met elektrische auto: “8.000 km en geen seconde stress”

“Ik heb 8.000 km elektrisch gereden en geen seconde stress gehad”, zegt Charles van Roy uit Leopoldsburg. 

“Ik heb 8.000 km elektrisch gereden en geen seconde stress gehad”, zegt Charles van Roy uit Leopoldsburg.   ©  Raymond Lemmens

LEOPOLDSBURG - 

Heel wat eigenaars van een elektrische wagen die een autovakantie naar het zuiden plannen, kampen met laadstress. “Dat is totaal niet nodig”, zegt Charles Van Roy uit Leopoldsburg, die met zijn Tesla naar het zuiden van Spanje trok. “Ik heb 8.000 km gereden en geen seconde stress gehad.”

Koen Snoekx
Dinsdag 26 juli 2022 om 03:00

Zullen er onderweg voldoende laadpalen zijn? En zullen die wel vrij zijn? Wie van plan is om met zijn elektrische auto op vakantie te gaan, zit vaak met heel wat vragen. Maar volgens ervaringsdeskundigen is die laadstress nergens voor nodig. Dat blijkt ook uit de getuigenis van Charles Van Roy uit Heppen (Leopoldsburg) die met zijn elektrische wagen, een Tesla Model 3, naar het zuiden van Spanje trok. Een tocht van ruim 8.000 km. “Ik heb op geen enkel moment laadstress gehad”, vertelt Charles. Voor de zomer vertrok Charles met zijn vrouw vanuit Heppen, via Frankrijk, naar het Spaanse Tarifa, het meest zuidelijke punt van Europa. Een rit van in totaal 2.300 km. “Ik heb een Tesla Standard Range Plus met een kleine batterij van 50 kwh. Het zijn vaak mensen die zo’n kleinere batterij hebben, die laadstress hebben, maar dat is niet nodig. Bij een goede voorbereiding geeft dat geen enkel probleem.”

110 km per uur

Charles deelt graag zijn ervaringen om laadstress tegen te gaan. “We hadden ons voorgenomen om op geen enkel moment het risico te nemen dat we zonder elektriciteit zouden vallen. Daarom hebben we om de 200 km een stop ingelast. Als ik vroeger met de wagen op vakantie ging, reed ik 700 à 800 aan één stuk en dat woog serieus door. Maar als je om de 200 km stopt, is dat veel relaxter rijden. Als je de batterij niet helemaal leeg rijdt, heb je ook maar zo’n 15 tot maximaal 25 minuten nodig om de auto opnieuw op te laden. Met een toiletbezoek en een koffie is die tijd zo om.”

Een andere tip van Charles is om het gaspedaal niet te diep in te duwen. “We hebben tijdens onze rit zelden sneller dan 110 km per uur gereden. Daardoor verbruik je beduidend minder elektriciteit. Sneller rijden hoeft ook niet, want het is tenslotte ook vakantie.” Charles maakte tijdens de tocht van ruim 2.000 km in totaal tien stops. “We zullen daardoor zeker wat langer onderweg geweest zijn dan wanneer we vroeger met de wagen gingen. Maar omdat je korte stops maakt, zal dat tijdsverschil ook weer niet zo groot zijn.”

Gratis laden

Zowel in Frankrijk als in Spanje meed Charles zo veel mogelijk autosnelwegen. “In Frankrijk zijn we bijvoorbeeld langs de tolvrije Route Nationale gereden. De meeste laadstations liggen nochtans langs de autosnelweg, maar toch vonden we gemakkelijk op tijd superchargers van Tesla. We hebben ook nooit aan een laadstation moeten aanschuiven. Er waren altijd meerdere laadpalen vrij.”

Tijdens zijn vakantie reed Charles ook nog eens zo’n 4.000 km door Spanje. “Ook daar hebben we geen laadstress gehad. We hebben die 4.000 km zelfs afgelegd voor amper 9 euro. De rest van de elektriciteit hebben we volledig gratis opgeladen. In Spanje heeft het energiebedrijf Iberdrola heel veel gratis oplaadpunten. Daarnaast kan je er ook bij heel wat warenhuizen, zoals Lidl of Aldi, gratis opladen.”

Ook de terugrit van Spanje naar Heppen, nog eens 2.300 km, ging vlot. “Ik ben helemaal overtuigd van elektrisch rijden. Ik stap nooit meer terug over naar een gewone wagen.”

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, dragonfly zei:

Beetje vreemd ja, 23x stoppen voor een trip en dat nog promoten :lolz:

Is over en weer hè , als ik vol vertrek heen en terug zal het ook 15 keer laden/stoppen zijn met mijn ev . ( die over een grotere  batterij beschikt)
 

 Je moet er aan wennen u aanpassen maar zo erg is dat nu ook niet ze.  
De tijd van op nog geen 8 u naar zuid Frankrijk te rijden is gedaan voor mij . 😎
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid