Ga naar inhoud

Publieke laadpalen


Goesting

Aanbevolen berichten

Ik heb nog maar één laadpaal geprobeerd en dat was een CCS 66kW in Aarschot. Dat kan al eens gebeuren als je een wagen uit stock koopt, dat de wagen er rapper is dan de laadpaal geïnstalleerd is thuis. 

Maar twee keer gebruikt. En telkens iets speciaals... 

- De eerste keer mijn sessie gestart via de Plugsurfing app, dat bleek een atypische modus operandi te zijn denk ik, want ik moest enkel het startgeld betalen 0,17 cent, voor de rest gratis volgeladen. Eigenlijk niet om te klagen hé, maar wel bijzonder.  

- De tweede keer de sessie gestart via de Plugsurfing rfid kaart, en die laadsessie bleek wel volledig geregistreerd te zijn. Allicht niet gerelateerd tot de laadpaal, het zal eerder aan de wagen gelegen hebben. Maar ik stapte uit om de kabel uit te trekken. Duwde op het knopje van de wagen om de laadkabel los te koppelen maar hij moest er niet van weten precies. Bon, ik wil terug in de wagen stappen om de smartphone erbij te pakken om te kijken naar de laadstatus... is de wagen afgesloten en ook niet meer open te krijgen. 🤬 Ik had mezelf op de één of andere manier uitgesloten en de smartphone lag nog in de auto! 22u 's avonds op de parking van Volkswagen Aarschot, geen kat in de buurt. 😏 Minuutje of 2 later kwam de kabel los en kon ik ook weer in de wagen, alsof Windows 95 eens moest heropstarten en alle systemen gereset waren. Scary. 

Ik zou overigens altijd een CCS station gebruiken onderweg, moest het al nodig zijn.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh en nog effe een rant. 

Als je naar laadpalen zoekt in zo'n app, dan zijn er massa's "publieke" laadpalen te vinden 🙄, maar dat zijn allemaal 22kW (en minder zelfs) palen, die voor de deur van een klein bedrijfje, woning of oprit geïnstalleerd zijn. Met dank aan de 200% subsidie voor publieke laadpalen denk ik dan, maar dat is toch geen volwassen infrastructuur? Dat is het equivalent van net niet de wegenhulp te moeten gaan bellen want hoe lang sta je daar? Waardeloos, tenzij je daar lang kan parkeren (wat je niet gaat doen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Logic said:

Oh en nog effe een rant. 

Als je naar laadpalen zoekt in zo'n app, dan zijn er massa's "publieke" laadpalen te vinden 🙄, maar dat zijn allemaal 22kW (en minder zelfs) palen, die voor de deur van een klein bedrijfje, woning of oprit geïnstalleerd zijn. Met dank aan de 200% subsidie voor publieke laadpalen denk ik dan, maar dat is toch geen volwassen infrastructuur? Dat is het equivalent van net niet de wegenhulp te moeten gaan bellen want hoe lang sta je daar? Waardeloos, tenzij je daar lang kan parkeren (wat je niet gaat doen).

Dat heb ik ook gemerkt. en 22Kw is nog optimistisch. Vaak zelfs maar 11. En hun definitie van "fast charging" is blijkbaar alles vanaf 50 :lol: 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Polygoon zei:

Volgens mij kan je die er ook uitfilteren bij Chargemap @Logic

En dan schiet er niets meer over...

Hoeveel laadpalen er geïnstalleerd worden klinkt positief, maar als dit de praktijk is... dan nope.
Daarmee juich ik de nieuwste snellaadstations toe, ze zijn echt cruciaal.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Logic zei:

En dan schiet er niets meer over...

Hoeveel laadpalen er geïnstalleerd worden klinkt positief, maar als dit de praktijk is... dan nope.
Daarmee juich ik de nieuwste snellaadstations toe, ze zijn echt cruciaal.  

Goh, ja en nee. Als er op elke hoek van de straat een paal staat steek je die gewoon elke keer in als je je auto ergens parkeert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Polygoon zei:

Goh, ja en nee. Als er op elke hoek van de straat een paal staat steek je die gewoon elke keer in als je je auto ergens parkeert.

Dan zit je telkens met een vaste opstartkost. dat zou ik toch proberen te vermijden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Polygoon zei:

Goh, ja en nee. Als er op elke hoek van de straat een paal staat steek je die gewoon elke keer in als je je auto ergens parkeert.

🤨

Als je ver moet rijden, dan kan je maar beter hopen dat je daar lang moet zijn ja.

In Begijnendijk heeft een krantenwinkeltje een laadpaal voor de deur geïnstalleerd... handig!
Als den eigenaar zijn eigen auto daar niet staat te laden tenminste, zou je die kunnen inpluggen wanneer je een Lotto formulier gaat halen. Voor pakweg 5 minuten je daar bent, ga je niet de laadkabel bovenhalen denk ik. Wie gaat daar zijn auto parkeren in the middle of nowhere? Dat subsidiëren we dus ook, aan 200%? Is 100% nog niet genoeg voor zoiets? 

De snelladers, ja, daar mag meer in geïnvesteerd worden vind ik.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Logic zei:

🤨

Als je ver moet rijden, dan kan je maar beter hopen dat je daar lang moet zijn ja.

In Begijnendijk heeft een krantenwinkeltje een laadpaal voor de deur geïnstalleerd... handig!
Als den eigenaar zijn eigen auto daar niet staat te laden tenminste, zou je die kunnen inpluggen wanneer je een Lotto formulier gaat halen. Voor pakweg 5 minuten je daar bent, ga je niet de laadkabel bovenhalen denk ik. Wie gaat daar zijn auto parkeren in the middle of nowhere? Dat subsidiëren we dus ook, aan 200%? Is 100% nog niet genoeg voor zoiets? 

De snelladers, ja, daar mag meer in geïnvesteerd worden vind ik.

 

dat zijn idd gewoon de trukjes van de zelfstandigen.

mocht er een parkeerplaats voor mijn deur geweest zijn ipv aan de overkant, had ik het ook gedaan.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Logic zei:

🤨

Als je ver moet rijden, dan kan je maar beter hopen dat je daar lang moet zijn ja.

In Begijnendijk heeft een krantenwinkeltje een laadpaal voor de deur geïnstalleerd... handig!
Als den eigenaar zijn eigen auto daar niet staat te laden tenminste, zou je die kunnen inpluggen wanneer je een Lotto formulier gaat halen. Voor pakweg 5 minuten je daar bent, ga je niet de laadkabel bovenhalen denk ik. Wie gaat daar zijn auto parkeren in the middle of nowhere? Dat subsidiëren we dus ook, aan 200%? Is 100% nog niet genoeg voor zoiets? 

De snelladers, ja, daar mag meer in geïnvesteerd worden vind ik.

 

Bij ver rijden moet je uiteraard wat beter plannen en geen 11kw gaan gebruiken.
Ik bedoel eerder als je een halfuurtje in de supermarkt bent oid dat je hem op de parking insteekt, ook al is het maar voor een paar percent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Logic zei:

Dat wil ik wel eens uitproberen 👍

Zag daarnet in Bekkevoort op de carpool dat ze ook een snellader hebben gezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de website van e-tron charging service kan je ook filteren. 

https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-de/map

Buiten ionity ben ik België enkel bij eneco laadpalen over 200kW geraakt, allego snelladers blijven bij ca 150kW hangen. Laadstoringen bij zowel eneco en Allego, ionity nog geen problemen gehad. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik las net de review van fuelmans rond de nieuwe BMW i4 en geloof dat dit als daily de superieure auto is. Ondanks wat velen denken zou ik graag dagelijks electrisch naar het werk bollen. Wat me aanspreken is vooral de stilte en het gemak waarmee je accelereert.

Maar de beperkingen van de laadinfrastructuur doet me denken dat het nog te vroeg is, al zeker in hier in midden West-Vlaanderen. Het wil bijna ook direct zeggen dat je thuis een laadpaal dient te installeren en daar toch ook een kostprijs tegenover staat. Ik zie dat eigenlijk maar een half jaar (in de zomer) efficient zijn een laadpaal thuis. Ik heb 10kwh zonnepanelen maar heb wel een lucht/water warmtepomp die ook wel zijn energie vraagt.  Ben overigens verplicht om thuis te laden.  Ik werk nog steeds 5 dagen in de week onsite bij de klant waar op vandaag geen laad infrastructuur is. Ik zie dat in de toekomst ook niet echt goedkomen, ze kunnen moeilijk voor een parking van 250 auto's 125 laadpalen zetten, dat gaat het net niet trekken imo. Tevens ben ik extern en weet ik nog zo niet als ik daar ook zou kunnen laden in tegen welk tarief..

Ook als je onderweg bent en nog eens "vlug" wil gaan bijtanken om thuis te komen.  Als je daar met een beperkte range toekomt heb je mogelijk volgende zaken aan de hand:

- laadpaal is bezet

- laadpaal is defect

- er is één laadpaal vrij waardoor je maar aan beperkte snelheid kan opladen en daar x maal langer staat te laden

Daarnaast vind ik het vreemd dat je op laadpalen ook geen tarieven ziet om bij te laden. Hopelijk passen ze dit in de toekomst ook nog aan.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je niet kan thuis laden zou ik er nog niet aan beginnen,….  Ik laad altijd thuis en gebruik de wagen daardoor zonder zorgen, de weinige keren dat ik al ergens anders heb moeten laden waren er problemen waardoor het plan dat ik in gedachten had niet kon doorgaan.  Goed op voorhand voorbereiden als je veel km wil doen is een must en daar heb ik geen zin in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is natuurlijk iets onbekend. Zou wel eens willen weten wat het mij kost om mij te voorzien van een laadpaal thuis en hoeveel ik op een jaar effectief betaal om die auto 100% geladen te houden. Dit is wel natuurlijk een groot gemak dat je altijd met een volle "bak" kan vertrekken.

- laadpaal + fysieke installatie

- 3 fasen voorzien, wat houdt dit in?

- aansluitkosten

- kost winter/zomer om te laden, zeker met de onzekerheid betreft de energieprijzen

- aanpassing brandverzekering woning?

- ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, mrbbs zei:

Het is natuurlijk iets onbekend. Zou wel eens willen weten wat het mij kost om mij te voorzien van een laadpaal thuis en hoeveel ik op een jaar effectief betaal om die auto 100% geladen te houden. Dit is wel natuurlijk een groot gemak dat je altijd met een volle "bak" kan vertrekken.

- laadpaal + fysieke installatie

- 3 fasen voorzien, wat houdt dit in?

- aansluitkosten

- kost winter/zomer om te laden, zeker met de onzekerheid betreft de energieprijzen

- aanpassing brandverzekering woning?

- ...

Die 4de vind ik wat dubbel. Je betaalt nu toch ook brandstofkosten, heel het jaar door? 

De rest van je vragen lijken me wel terecht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Omdat er niet 1 vast tarief is per paal.

Ze kunnen toch een teller hebben per paal die zich dynamisch aanpast? Heb je nu toch ook aan éénzelfde pomp waar diesel, 95 of 98 tankt?  Ik vind het vreemd dat ze daar (nog) niet aan gedacht hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, mrbbs zei:

Ze kunnen toch een teller hebben per paal die zich dynamisch aanpast? Heb je nu toch ook aan éénzelfde pomp waar diesel, 95 of 98 tankt?  Ik vind het vreemd dat ze daar (nog) niet aan gedacht hebben.

de prijzen in de delhaize of colruyt passen zich ook automatisch aan. dus zou idd moeten kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, mrbbs zei:

Ik las net de review van fuelmans rond de nieuwe BMW i4 en geloof dat dit als daily de superieure auto is. Ondanks wat velen denken zou ik graag dagelijks electrisch naar het werk bollen. Wat me aanspreken is vooral de stilte en het gemak waarmee je accelereert.

Maar de beperkingen van de laadinfrastructuur doet me denken dat het nog te vroeg is, al zeker in hier in midden West-Vlaanderen. Het wil bijna ook direct zeggen dat je thuis een laadpaal dient te installeren en daar toch ook een kostprijs tegenover staat. Ik zie dat eigenlijk maar een half jaar (in de zomer) efficient zijn een laadpaal thuis. Ik heb 10kwh zonnepanelen maar heb wel een lucht/water warmtepomp die ook wel zijn energie vraagt.  Ben overigens verplicht om thuis te laden.  Ik werk nog steeds 5 dagen in de week onsite bij de klant waar op vandaag geen laad infrastructuur is. Ik zie dat in de toekomst ook niet echt goedkomen, ze kunnen moeilijk voor een parking van 250 auto's 125 laadpalen zetten, dat gaat het net niet trekken imo. Tevens ben ik extern en weet ik nog zo niet als ik daar ook zou kunnen laden in tegen welk tarief..

Ook als je onderweg bent en nog eens "vlug" wil gaan bijtanken om thuis te komen.  Als je daar met een beperkte range toekomt heb je mogelijk volgende zaken aan de hand:

- laadpaal is bezet

- laadpaal is defect

- er is één laadpaal vrij waardoor je maar aan beperkte snelheid kan opladen en daar x maal langer staat te laden

Daarnaast vind ik het vreemd dat je op laadpalen ook geen tarieven ziet om bij te laden. Hopelijk passen ze dit in de toekomst ook nog aan.

 

 

Ik heb toen ik de Taycan reed als test ook een dag ermee gaan werken bij de klant dat ik toen zat. Daar staan op de parking een reeks palen waar er in al die tijd dat ik er zat soms 1 stond te laden er stonden er op de parking van dat gebouw een 20 (bij de andere gebouwen ook of meer).

Ik was heel verwonderd dat ik daar met de dongle die ik meekreeg bij de auto gewoon kon tanken. En bij de afrekening nog positiever want dat was achteraf gezien blijkbaar de goedkoopste laadlocatie die ik had gedaan.

Maar zoals meerdere keren gezegd, een EV is maar echt interessant als je thuis tenminste je dagelijkse gebruik kan laden. Dat je op vakantie of uitzonderelijke verre verplaatsingen eens met rekenen op het publieke netwerk, dat hoort erbij.

 

18 minuten geleden, mrbbs zei:

Het is natuurlijk iets onbekend. Zou wel eens willen weten wat het mij kost om mij te voorzien van een laadpaal thuis en hoeveel ik op een jaar effectief betaal om die auto 100% geladen te houden. Dit is wel natuurlijk een groot gemak dat je altijd met een volle "bak" kan vertrekken.

- laadpaal + fysieke installatie

- 3 fasen voorzien, wat houdt dit in?

- aansluitkosten

- kost winter/zomer om te laden, zeker met de onzekerheid betreft de energieprijzen

- aanpassing brandverzekering woning?

- ...

Met ons gebruik denk ik dat ik de Taycan zal geladen kunnen houden op een standaard lader en stopcontact... Het is nu wel de bedoeling om te zorgen dat er een aansluiting komt om aan 22kw te kunnen laden naar de toekomst toe. De eventuele extra verplaatsingen in het weekend kunnen opnieuw door de week opgehaald worden.

Als jij nu 10kw aan panelen hebt liggen met dergelijke omvormer, dan moet je nu al een 3 fase aansluiting hebben. Je mag dacht ik max 6kw hebben op een mono fase aansluiting.

Hou er ook rekening mee, ook al de denkoefening zitten maken, als je met zonnepanelen je auto 's nachts in de garage wil laden, dan moet je een batterij voorzien van minstens je gewenste laadvermogen voor de auto dat je tijdens de dag gaat opladen om dan 's nachts 'over te pompen'...  Daar zit momenteel nog een serieus nadeel...

 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, mrbbs zei:

Het is natuurlijk iets onbekend. Zou wel eens willen weten wat het mij kost om mij te voorzien van een laadpaal thuis en hoeveel ik op een jaar effectief betaal om die auto 100% geladen te houden. Dit is wel natuurlijk een groot gemak dat je altijd met een volle "bak" kan vertrekken.

- laadpaal + fysieke installatie

- 3 fasen voorzien, wat houdt dit in?

- aansluitkosten

- kost winter/zomer om te laden, zeker met de onzekerheid betreft de energieprijzen

- aanpassing brandverzekering woning?

- ...

Hoeveel ga je volgend jaar effectief betalen voor je benzine of diesel? Die prijsonzekerheid is toch even groot dan bij electriciteit of misschien zelfs groter?

3 fasen heb je niet nodig voor een laadstation, normaal gezien staat je wagen genoeg stil op je oprit en hoef je helemaal niet "snel" te laden thuis. Tenzij je een extreem profiel hebt, dat elke avond zijn auto neerzet met 0% batterij en een paar uur later terug weg moet.

Het laden onderweg groeit enorm, vorige week naar Luik gereden en 3 FastNed stations in aanbouw tegen gekomen langs de snelweg. Dus als Limburg al mee is zal het wel meevallen 😉

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, josenjef zei:

Hoeveel ga je volgend jaar effectief betalen voor je benzine of diesel? Die prijsonzekerheid is toch even groot dan bij electriciteit of misschien zelfs groter?

3 fasen heb je niet nodig voor een laadstation, normaal gezien staat je wagen genoeg stil op je oprit en hoef je helemaal niet "snel" te laden thuis. Tenzij je een extreem profiel hebt, dat elke avond zijn auto neerzet met 0% batterij en een paar uur later terug weg moet.

Het laden onderweg groeit enorm, vorige week naar Luik gereden en 3 FastNed stations in aanbouw tegen gekomen langs de snelweg. Dus als Limburg al mee is zal het wel meevallen 😉

Klopt inderdaad ivm de prijzen van de brandstoffen.. vraag wat ik mij wel stel is als er plots 20% meer EV gebruik is verwacht ik dat de prijzen ook wel sterk gaan toenemen.

Vandaag heb je van de fiscus nog 100% aftrekbaarheid, maar dat is ook iets die gaat verdwijnen en de voordelen naar BIV/taks zullen ook wel aangepast worden de komende jaren..

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, mrbbs said:

Vandaag heb je van de fiscus nog 100% aftrekbaarheid, maar dat is ook iets die gaat verdwijnen en de voordelen naar BIV/taks zullen ook wel aangepast worden de komende jaren..

Ja, maar voor de ICE motoren ook, helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid