Ga naar inhoud

Publieke laadpalen


Goesting

Aanbevolen berichten

8 minuten geleden, mrbbs zei:

Vandaag heb je van de fiscus nog 100% aftrekbaarheid, maar dat is ook iets die gaat verdwijnen en de voordelen naar BIV/taks zullen ook wel aangepast worden de komende jaren..

Als je denkt dat ze de EV's gaan gelijk stellen met de ICE motoren dan heb je het niet goed begrepen :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, mrbbs zei:

Klopt inderdaad ivm de prijzen van de brandstoffen.. vraag wat ik mij wel stel is als er plots 20% meer EV gebruik is verwacht ik dat de prijzen ook wel sterk gaan toenemen.

Vandaag heb je van de fiscus nog 100% aftrekbaarheid, maar dat is ook iets die gaat verdwijnen en de voordelen naar BIV/taks zullen ook wel aangepast worden de komende jaren..

Het gaat veel meer over pieken gaan dan over volumes in de toekomst wanneer het over electriciteit gaat denk ik. Dus thuiskomen in de winter, je EV pluggen, beginnen koken, nog wat verwarmen op electro en zo dat ga je meer moeten spreiden. 

Van de fiscus weet je maar wat er vandaag is en dat is het enige dat je rekening kan mee houden. Langs de andere kant zal de EV altijd de groenere keuze zijn en dus zeker geen nadeel hebben tegenover iets met een verbrandingsmotor. Dat is zelfs nu al zwart op wit duidelijk in de afbouw die vanaf 2023 ingaat voor alles wat niet EV is in de fiscaliteit.

Langs de andere kant zijn we als autoliefhebbers ook meestal geen tien jaar gebonden aan een voertuig, dus zo heel ver moeten we nu ook weer niet vooruit kijken 😉

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

EV zal altijd interessanter blijven dan ICE... Ok, ik reken er ook niet op om de hele levensduur van de taycan geen taks te betalen en twijfel zelfs of hij zijn volledige termijn aan 100% aftrekbaarheid zal uitmaken...

Maar onze glc was al maar 40% aftrekbaar meer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, Naish said:

en twijfel zelfs of hij zijn volledige termijn aan 100% aftrekbaarheid zal uitmaken...

Je moet daar niet over twijfelen. Dat is al geregeld. Zakt sowieso naar 70% binnen een paar jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, mrbbs zei:

Ze kunnen toch een teller hebben per paal die zich dynamisch aanpast? Heb je nu toch ook aan éénzelfde pomp waar diesel, 95 of 98 tankt?  Ik vind het vreemd dat ze daar (nog) niet aan gedacht hebben.

Je kan dat zien in de app van je laadpas? Ik moet sowieso op voorhand zoeken via een app (of navi) om ene laadpaal te vinden. :) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Naish zei:

Ik heb toen ik de Taycan reed als test ook een dag ermee gaan werken bij de klant dat ik toen zat. Daar staan op de parking een reeks palen waar er in al die tijd dat ik er zat soms 1 stond te laden er stonden er op de parking van dat gebouw een 20 (bij de andere gebouwen ook of meer).

Ik was heel verwonderd dat ik daar met de dongle die ik meekreeg bij de auto gewoon kon tanken. En bij de afrekening nog positiever want dat was achteraf gezien blijkbaar de goedkoopste laadlocatie die ik had gedaan.

Maar zoals meerdere keren gezegd, een EV is maar echt interessant als je thuis tenminste je dagelijkse gebruik kan laden. Dat je op vakantie of uitzonderelijke verre verplaatsingen eens met rekenen op het publieke netwerk, dat hoort erbij.

 

Met ons gebruik denk ik dat ik de Taycan zal geladen kunnen houden op een standaard lader en stopcontact... Het is nu wel de bedoeling om te zorgen dat er een aansluiting komt om aan 22kw te kunnen laden naar de toekomst toe. De eventuele extra verplaatsingen in het weekend kunnen opnieuw door de week opgehaald worden.

Als jij nu 10kw aan panelen hebt liggen met dergelijke omvormer, dan moet je nu al een 3 fase aansluiting hebben. Je mag dacht ik max 6kw hebben op een mono fase aansluiting.

Hou er ook rekening mee, ook al de denkoefening zitten maken, als je met zonnepanelen je auto 's nachts in de garage wil laden, dan moet je een batterij voorzien van minstens je gewenste laadvermogen voor de auto dat je tijdens de dag gaat opladen om dan 's nachts 'over te pompen'...  Daar zit momenteel nog een serieus nadeel...

 

De mijne hangt hier aan een 3 Fasig stopcontact met de standaard lader die bij de auto zat. 
ik heb de lader zo ingesteld dat deze maar Max 10 amp mag gebruiken ( kan tot 32 en het stopcontact ook). En laad enkel van smorgens 9 uur tot 18 uur savonds . ( ivm overschot aan panelen) tot 80% batterij. Op deze manier komt er 0,4 km/ min bij volgens de auto.

 

het enige waar ik nog over denk is om een andere lader aan te schaffen die enkel oplaad als er voldoende stroom beschikbaar is van de zonnepanelen , maar er voor zorgt dat de auto 80%opgeladen is tegen vrijdag 18u .

Maar ben er nog niet goed uit welk laadstation ik wil 🤔. Ik zou mijn lader  die bij de auto zat dan gewoon in de frunkkoffer bewaren voor reis/noodgevallen.

Het is nu niet iets dat super dringend is, ik denk dat er nog veel soorten laders gaan uitkomen de volgende maanden/ jaren .

aangepast door Bart
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, tuscani zei:

Standaard lader en stopcontact.  Bedoel je daar gewoon de netstroom mee, Naish?

Jip, dat laadt aan 7 of zo, maar daarmee kom ik voor dagelijks gebruik gewoon toe... Als ik elke nacht 20 % kan bijladen kom ik toe... 

Maar ik ga wel kijken voor zo'n 3 fase aansluiting, dat ik tenminste aan 11 kan laden (max voor de auto want geen 22kw optie gepakt) moest het eens nodig zijn, en dan nog haal je op een hele nacht een volle batterij...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minutes ago, Bart said:

het enige waar ik nog over denk is om een andere lader aan te schaffen die enkel oplaad als er voldoende stroom beschikbaar is van de zonnepanelen , maar er voor zorgt dat de auto 80%opgeladen is tegen vrijdag 18u .

Dat lukt met een Raspberry Pi en een Shelly module, maar je gaat wel wat moeten knutselen :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat lukt met een Raspberry Pi en een Shelly module, maar je gaat wel wat moeten knutselen :D 

Dat is wat te ingewikkeld voor mij 😄, gewoon een kant en klare oplossing zou ik willen , liefst in een wat nette behuizing 😉.

 

ik heb ook al zitten zoeken om thuis / op het bedrijf een dc snellader van minimaal 150 kw te laten plaatsen. Maar daar is bitter weinig info over te vinden ☹️.

 Dat zal niet goedkoop zijn maar met 200% aftrek wel interessant . En zeker naar de toekomst toe met verschillende ev bedrijfsvoertuigen hier .

aangepast door Bart
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Naish zei:

Jip, dat laadt aan 7 of zo, maar daarmee kom ik voor dagelijks gebruik gewoon toe... Als ik elke nacht 20 % kan bijladen kom ik toe... 

Maar ik ga wel kijken voor zo'n 3 fase aansluiting, dat ik tenminste aan 11 kan laden (max voor de auto want geen 22kw optie gepakt) moest het eens nodig zijn, en dan nog haal je op een hele nacht een volle batterij...

Let goed op dat je amperage voldoende is! Ik had via de Fluvius website een verzwaring aangevraagd en daar hebben ze een online configurator voor. Ik had een monofase 40A aansluiting, en hun aanbeveling was driefase 25A... en het klopt dat dat in theorie een zwaardere aansluiting is, tenminste, als je gebruik kan maken van die drie fasen. Wat is nu het probleem? Ik heb namelijk een monofase warmtepomp thuis, de combo warmtepomp + auto opladen is genoeg om de 25A hoofdzekering te doen afspringen. Ze vragen nog eens 600 euro om de hoofdzekering te komen vervangen door een zwaarder exemplaar (5 minuten werk). 😡

Ik heb de laadpaal (Wallbox) lager ingesteld, zodat 'ie maar met 10A 3 fase laad.

Er bestaat wel iets voor om het laadproces te beperken in functie van je verbruik (kwestie van het piekvermogen te kunnen beperken). Dat is een module die ik dacht nog te installeren. (heb geen zonnepanelen, wel zonneboiler, dus meer moet dat niet kunnen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, Naish zei:

Jip, dat laadt aan 7 of zo, maar daarmee kom ik voor dagelijks gebruik gewoon toe... Als ik elke nacht 20 % kan bijladen kom ik toe... 

Maar ik ga wel kijken voor zo'n 3 fase aansluiting, dat ik tenminste aan 11 kan laden (max voor de auto want geen 22kw optie gepakt) moest het eens nodig zijn, en dan nog haal je op een hele nacht een volle batterij...

Hier ook 7 momenteel, en mijn lader kan ook tot 11 laden. maar dus momenteel ook gewoon aan het stopcontact in de garage. (ik heb wel de rode stekker erbij gekregen)

Maar goed om te lezen dat je voor gewoon huis/werk gebruik met een een "simpele" stekker of eventueel een omzetting naar 3 fasen toe komt.

Beetje dom indertijd bij de verbouwing. ik heb daar weinig verstand van en blijkbaar hebben ze onze privé toen al omgezet naar 3 fase, en hebben ze de winkel 2fase gegeven wegens goedkoper en niet nodig. Maar 't is nu wel de wagen die aan de stekker van de winkel hangt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Bart zei:

De mijne hangt hier aan een 3 Fasig stopcontact met de standaard lader die bij de auto zat. 
ik heb de lader zo ingesteld dat deze maar Max 10 amp mag gebruiken ( kan tot 32 en het stopcontact ook). En laad enkel van smorgens 9 uur tot 18 uur savonds . ( ivm overschot aan panelen) tot 80% batterij. Op deze manier komt er 0,4 km/ min bij volgens de auto.

 

het enige waar ik nog over denk is om een andere lader aan te schaffen die enkel oplaad als er voldoende stroom beschikbaar is van de zonnepanelen , maar er voor zorgt dat de auto 80%opgeladen is tegen vrijdag 18u .

Maar ben er nog niet goed uit welk laadstation ik wil 🤔. Ik zou mijn lader  die bij de auto zat dan gewoon in de frunkkoffer bewaren voor reis/noodgevallen.

Het is nu niet iets dat super dringend is, ik denk dat er nog veel soorten laders gaan uitkomen de volgende maanden/ jaren .

Mijn schoonvader heeft zo een zappi die dat doet, enkel wanneer er energie over is van de panelen steekt die dat in de wagen. Dat is wel nuttig wanneer de wagen overdag veel thuis staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zapp

28 minuten geleden, josenjef zei:

Mijn schoonvader heeft zo een zappi die dat doet, enkel wanneer er energie over is van de panelen steekt die dat in de wagen. Dat is wel nuttig wanneer de wagen overdag veel thuis staat.

Idd, Zappi is een van de weinige (enige?) laadpalen die zonnepanelen-stroom autonoom kan gebruiken meen ik.  Let wel, er moet minstens 1.4kW productie zijn om boven de 6A onderlaaddrempel te blijven.  Lees: met dit weer is het niet mogelijk om je wagen enkel op de zonnepanelen te laden (enfin, toch niet als je niet boven de 1.4kW productie uitkomt).

Ik denk dat het hier ook een Zappi V2 gaat worden.

aangepast door Milton1
Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minutes ago, Milton1 said:

Lees: met dit weer is het niet mogelijk om je wagen enkel op de zonnepanelen te laden (enfin, toch niet als je niet boven de 1.4kW productie uitkomt).

 

Sowieso ga je deze periode niet veel doen met je panelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Sowieso ga je deze periode niet veel doen met je panelen.

Klopt volledig, maar de 1.4kW minimale opbrengst nodig op de panelen om effectief te KUNNEN laden op enkel zonnestroom wordt regelmatig wel 'ns vergeten; dat was de reden dat ik het wilde melden.  Hier staat de auto meerdere dagen gewoon stil, maar die tankt in dit geval dan niets (nul) bij op zonnestroom alleen.  Louter FYI.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Bart zei:

nige waar ik nog over denk is om een andere lader aan te schaffen die enkel oplaad als er voldoende stroom beschikbaar is van de zonnepanelen , maar er voor zorgt dat de auto 80%opgeladen is tegen vrijdag 18u .
 

Gewoon een Loxone miniserver zetten. Kan je bovendien nog veel meer mee gaan doen kwa domotica koppeling ook :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29/12/2021 om 18:11, Wax-it.be zei:

Gewoon een Loxone miniserver zetten. Kan je bovendien nog veel meer mee gaan doen kwa domotica koppeling ook :)

Als je al een digitale meter hebt … binnenkort is de loadbalancer van Easee ook in BE op de markt. Die plugt dan in de digitale meter en kan laadpunt activeren en vermogen regelen ifv overschot productie PV.

Of een beetje dhz’er knutselt iets ineen dat verbruik en productie meet en met die data de laadpaal via API aanstuurt.

Maar zolang ge nog een terugdraaiende meter hebt is dat allemaal niet nodig 😋

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29/12/2021 om 12:53, Bart zei:

het enige waar ik nog over denk is om een andere lader aan te schaffen die enkel oplaad als er voldoende stroom beschikbaar is van de zonnepanelen , maar er voor zorgt dat de auto 80%opgeladen is tegen vrijdag 18u .
 

Ik ben er bijna klaar mee, met de software om dat te berekenen en bij te houden. Moet alleen nog es ne paal zoeken om wat te experimenteren.

Maar sturing van mijn wp gaat nu effe voor. Die gebruikt ongeveer dezelfde logica. 😊 (Alleen iets minder uitgebreid, daar moet een contact sturen terwijl ik eigenlijk al kan doorgeven hoeveel stroom er 'teveel' is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Ik lees er online nergens iets over dus het zou goed kunnen dat ik 100% verkeerd ben maar:

 

sinds wanneer kan je met een non-Tesla aan een Tesla supercharger laden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Polygoon zei:

Ik lees er online nergens iets over dus het zou goed kunnen dat ik 100% verkeerd ben maar:

 

sinds wanneer kan je met een non-Tesla aan een Tesla supercharger laden?

18 mei volgens dit artikel. 

https://www.tijd.be/ondernemen/auto/tesla-opent-belgische-snelladers-voor-alle-e-auto-s/10389393

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Polygoon zei:

Ik lees er online nergens iets over dus het zou goed kunnen dat ik 100% verkeerd ben maar:

 

sinds wanneer kan je met een non-Tesla aan een Tesla supercharger laden?

NIET

die laadpalen kan je gerust overslaan 

:D

 

  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, tuscani zei:

NIET

die laadpalen kan je gerust overslaan 

:D

 

Het is ene aan uw kanten waarschijnlijk :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Polygoon zei:

Het is ene aan uw kanten waarschijnlijk :D 

Ik heb nog geen enkele publieke gebruikt sinds ik de Y heb. Steeds gewoon binnen. Maar twas wel 1 van de redenen dat ik een tesla gekocht heb. ( hun uitgebreid netwerk)

sinds ze opengesteld zijn, zie ik foto's passeren van niet tesla´s, die bv 2 plaaten blokkeren omdat ze anders niet kunnen laden. ( de laadkabel is eigenlijk net gepast voor de achterste laadpoort van tesla, en bv audi of skoda hebben hun poort aan het voorwiel ) dus in mijn ogen is dat een achteruitgang. Ook omdat bv op reis de teslaladers drukker bevolkt gaan zijn. Maar zoals eerder geschreven ik heb er nog geen last van gehad, wegens nog geen gebruik van gemaakt. 😉

Maar ze zijn dus open. Wat jij moet doen is de tesla app downloaden,  een account maken, en als je gaat laden eerst activeren, dan inpluggen en nadien weer stopzetten. Voor tesla eigenaars is het simpeler, die komen toe, rijden achteruit tot aan de lader en wanneer je met het pistool in de buurt komt, gaat automatisch je klepje open en kan je direct inpluggen. De wagen heeft dus een automatische connectie. Tis ook iets duurder dan voor tesla eigenaars,  en ik heb al gehoord dat ze blijkbaar de sc weer kunnen afsluiten, mocht het te druk zijn, om tesla´s weer voorrang te geven. ( heb ik gehoord van Franse stations)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de niet tesla eigenaars even een opmerking die ik net lees.  ( en eigenlijk voor "oudere" tesla´s ook).

de nieuwe sc van tesla, de V3 modellen . Zijn snellere met waterkoeling. De oude V2 modellen worden ook vervangen door de V3 wanneer ze stuk zijn, en daar wringt het schoentje voor sommige merken.  Blijkbaar kan bv de ev6 of ionic niet laden aan die versies. ( polestar lees ik ook soms )  de oudere tesla´s ( x en s) hebben een adapter nodig. 

Model 3 en Y waren er al op voorzien.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid