Ga naar inhoud

Publieke laadpalen


Goesting

Aanbevolen berichten

Zojuist, PJH zei:

Dus pak nu nog 0.8 euro per kWh, dan zit ik aan 24 euro per 100km. Jezus EV rijden is duur :D

maar je zal nooit zoveel verbruik hebben. ik zat met naar italie te rijden op een verbruik van 17kWh. en da twas puur autostrade aan 130km/u.  slechtste voor de range dus. als je in de ardennen gaat knallen, gaat je verbruik volgens mij goed moeten meevallen wegens regeneratie in het naar beneden rijden. (remember mijn verhaal van de Gothard, ik had meer batterij, eens terug beneden dan bij de start naar boven)

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, PJH zei:

Dat snap ik, maar daar ga ik nu eens niet op gokken :D

dat begrijp ik, maar bijna het driedubbele pakken, is ook al niet meer gokken. :D

hou er ook rekening mee dat er niet echt een tesla supercharger diep in de ardennen is. En je dus eerder tragere laders gaat nemen. (die dan wel weer goedkoper zijn)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, PJH zei:

Dat valt mee, het hotel dat ik voor ogen heb heeft de grootste SuC van't land 🙂

Mag ik weten welke? want zit binnenkort ook in de ardennen, en zoals je ziet is dat een redelijke kale plek

hg.jpg.eae95a2bad3904b066f31efd37bfaca7.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, PJH zei:

Stel, ik doe 30.000km Ardennenrit met een Tesla Model 3 bij 15°c, wat gaat dat kosten aan brandstofprijs als ik enkel en alleen ga tanken aan een supercharger na 20.00?

Beetje een rare vraag, maar ik zou echt niet weten hoe het te berekenen en of die prijzen hard schommelen met tijdstippen enz.

Kan iemand helpen?

Edit: ik zou uitgaan van 40kWh/100, is dat realistisch geschat?

Even hier op terugkomen. Ik heb met een EQA eens aan vmax naar Knöche am See gereden, over de Deutsche autobahn uiteraard. Ik heb toen een gemiddelde van net geen  30 kWh/100 gereden. 40 is volgens mij een énorme overschatting van je verbruik, zeker wetende dat hoge snelheid dramatisch is voor elektrisch verbruik. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Polygoon zei:

Even hier op terugkomen. Ik heb met een EQA eens aan vmax naar Knöche am See gereden, over de Deutsche autobahn uiteraard. Ik heb toen een gemiddelde van net geen  30 kWh/100 gereden. 40 is volgens mij een énorme overschatting van je verbruik, zeker wetende dat hoge snelheid dramatisch is voor elektrisch verbruik. 

De kia kona bij ons op het werk stond nu gemiddeld aan 12,5 kWh/100 km. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, d_s zei:

De kia kona bij ons op het werk stond nu gemiddeld aan 12,5 kWh/100 km. 

Ik heb de ganse testrit afgehaspeld aan 20 kWh/100 inclusief een trage ochtendspits naar het werk o.a.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Polygoon zei:

Ik heb de ganse testrit afgehaspeld aan 20 kWh/100 inclusief een trage ochtendspits naar het werk o.a.  

Ik was ook verwonderd dat het zo weinig was maar het viel me deze morgen ineens op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Polygoon zei:

Even hier op terugkomen. Ik heb met een EQA eens aan vmax naar Knöche am See gereden, over de Deutsche autobahn uiteraard. Ik heb toen een gemiddelde van net geen  30 kWh/100 gereden. 40 is volgens mij een énorme overschatting van je verbruik, zeker wetende dat hoge snelheid dramatisch is voor elektrisch verbruik. 

Efkes wachten op @Naish😆

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Mogelijk vindt iemand het hier interessant ..

Mijn Taycan 4S met performance batterij heeft nu > 30 000 km en mijn gemiddeld verbruik:

image.thumb.png.8e9a53d5f7284c09a09a01504808bc26.png

 

Ik laad meestal thuis, maar ik heb "op de baan" eigenlijk nog geen enkel probleem gehad met uitzondering van:

  • 1 - 2 keer moeten wachten op een vrije paal, nooit langer dan 10 mins
  • Regelmatig trager laden dan wat in theorie zou moeten kunnen

For what it's worth 🙂

 

 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230829_92661559

Toevallig veel palen in Charleroi 😄 

Quote

Vanaf de zomer van volgend jaar zullen in totaal 2.448 laadpunten voor elektrische voertuigen worden geïnstalleerd in Wallonië, gedurende een periode van twee jaar.

De plaatsing van de laadstations is het resultaat van een uitgebreid cartografisch werk. Ook is een reeks criteria in rekening genomen, zoals de bevolkingsdichtheid, het type woning, de aanwezigheid van handelszaken, winkel-, sport- en culturele centra en stations.

Het aantal laadstations zal sterk verschillen per gemeente. Zo komt er één in Berloz, maar komen er 185 in Charleroi, 87 in Luik, 52 in Namen en 39 in Bergen. Paliseul en Nijvel krijgen er acht. Slechts twee gemeentes, Blegny en Ellezelles (Elzele), schreven zich niet in voor het Waalse schema.

De Waalse overheid trekt een budget van 15 miljoen euro uit voor het netwerk. Er zullen concessies worden verleend aan private beheerders die de laadpunten moeten installeren, onderhouden en uitbaten in de openbare ruimte.

In Vlaanderen staan intussen al meer dan 25.000 laadpunten voor elektrische voertuigen, blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. Vlaanderen zit daarmee op koers om de doelstelling van 35.000 laadequivalenten tegen 2025 te halen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231024_93997152?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=dlvrit&utm_content=article&utm_campaign=seeding&fbclid=IwAR0cviMgFFSsS1C5uKYrfRTSnBn5iVn0XCDDK5hvvc5M8LrixlTylyU0dQM

Zoals het hoort, volgens mij. Snelladers aan supermarkten. Geen klevers (buurtbewoners) die er een hele dag staan, maar gewoon een korte snelle laadbeurt tijdens het winkelen. Veel beter dan al die trage laadpalen, die overal verspreid staan, en waar meestal een nozem een hele dag staat te laden of zelfs gewoon niet aan het laden is.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons aan de LIDL staan er al heel lang snelladers.

Ik zie niet echt het nut ervan, als het doel is dat klanten dat gebruiken tijdens het winkelen. Je gaat toch niet winkelen op 150km van je deur, en je bent ook geen uur in de winkel.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, ir_fuel zei:

Bij ons aan de LIDL staan er al heel lang snelladers.

Ik zie niet echt het nut ervan, als het doel is dat klanten dat gebruiken tijdens het winkelen. Je gaat toch niet winkelen op 150km van je deur, en je bent ook geen uur in de winkel.

Je bezoek in de winkel blijft hetzelfde, dan lijkt het me nuttiger van even bij te tanken aan de snellader dan aan 11kW.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, ir_fuel zei:

Bij ons aan de LIDL staan er al heel lang snelladers.

Ik zie niet echt het nut ervan, als het doel is dat klanten dat gebruiken tijdens het winkelen. Je gaat toch niet winkelen op 150km van je deur, en je bent ook geen uur in de winkel.

Als je thuis geen laadpaal(mogelijkheid) hebt is dat toch interessant? Doe je weinig kilometers, dan kan het goed zijn dat je voldoende hebt aan 1 laadsessie per week, ideaal om dan te combineren met een winkelbezoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En er gaan volgrns mij eigenaren zijn die hun parking niet afsluiten en erop hopen dat er buiten de winkeluren, ook mensen blijven laden, al dan niet tgeen betaling

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ir_fuel zei:

Bij ons aan de LIDL staan er al heel lang snelladers.

Ik zie niet echt het nut ervan, als het doel is dat klanten dat gebruiken tijdens het winkelen. Je gaat toch niet winkelen op 150km van je deur, en je bent ook geen uur in de winkel.

dat waren halve snelladers :D ofwel 11kW ofwel 50kW. waren vroeger gratis, maar door teveel misbruik (idem bij ikea) zijn deze nu betalend. en zelfs duurder dan een gewone publieke.  Het nut is volgens mij idd, voor degene die thuis geen mogelijkheid hebben, dat ze dan tijdens het winkelen kunnen laden. anders moeten deze nog ergens 's avonds naartoe rijden om hem nadien weer te verzetten. ik zag dat bij mijzelf bv op vakantie. De batterij was niet volledig leeg, maar ik heb hem tijdens onze aankopen in Spanje, toch aan een snellader gehangen. op 20min. was ze weer vol.

1 uur terug, Soundstorm zei:

Als je thuis geen laadpaal(mogelijkheid) hebt is dat toch interessant? Doe je weinig kilometers, dan kan het goed zijn dat je voldoende hebt aan 1 laadsessie per week, ideaal om dan te combineren met een winkelbezoek.

voila

47 minuten geleden, gewoon ik zei:

En er gaan volgrns mij eigenaren zijn die hun parking niet afsluiten en erop hopen dat er buiten de winkeluren, ook mensen blijven laden, al dan niet tgeen betaling

sowieso zijn ze niet gratis meer. (lidl ikea, .. zijn allemaal betalend geworden) degene van Delhaize zijn ook betalend en ergens ook normaal, want anders krijg je weer profiteurs.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gratis laden was toch ook maar een beginnersfout. 
Alsof je een gratisnaftpomp op je parking zette in de hoop dat enkel je bezoekers hun auto gingen bijvullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Polygoon zei:

Dat gratis laden was toch ook maar een beginnersfout. 
Alsof je een gratisnaftpomp op je parking zette in de hoop dat enkel je bezoekers hun auto gingen bijvullen.

goh, als ze met een overschot zitten van elektriciteit was dat gratis laden een mooie trekker.  benzine hebben ze zelf niet "gratis" of op overschot, dus de vergelijking gaat niet helemaal op. Maar zoals bij alles zijn er die denken het licht te zien, en die gaan dan hun wagen daar gewoon een hele dag parkeren (veel gehoord bij lidl, omdat ze centrale winkels hebben) of dat ze s middags daar komen staan en ondertussen hun boterhammen opeten (zelf regelmatig gezien bij ikea)  Dan gaat het wat voorbij aan hun begindoel. (klanten paaien)

ik voorspel dezelfde miserie en "diefstal" (groot woord, dus er gaan er weer steigeren :D ) als er bidirectioneel laden is. Hoeveel je er nu al hoort "aah ideaal dan, ik laad mijn wagen vol op mijn werk, en gebruik de batterij voor thuis"..... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, tuscani zei:

Hoeveel je er nu al hoort "aah ideaal dan, ik laad mijn wagen vol op mijn werk, en gebruik de batterij voor thuis"..... 

Hoe zie jij het anders?

Ah, ik zal nu eens 5kWh privé laden dan kan ik dat straks gebruiken om mijn huis te voorzien.
De andere 50kWh is dan voor het bedrijf? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid