Ga naar inhoud

Takelwagen of Jeep + aanhanger?


Jonass

Aanbevolen berichten

Beste vrienden, 

Ik zit met een dilemma waar ik precies niet uitgeraak. 

Aangezien er in autoland totale chaos heerst en dus het aanbod tweedehandswagens belachelijk is geworden moet er een oplossing komen. 
 

Ik verkoop vrij goed, maar heb moeite om aan te kopen, omdat ik momenteel gebonden ben aan platformen die levering aanbieden. (door de verhuis is een station te ver en sinds de breuk met mijn vriendin is samen iets gaan halen ook geen optie meer). Met als gevolg dat ik sinds gisteren totaal uitverkocht ben 😅
 

Ben dus dringend op zoek naar takelwagen of jeep met aanhanger. 
 

Takelwagen ; 

+ Makkelijk

+ 120/130 rijden, zeker op grotere afstanden maakt dat een groot verschil

+ In de meeste gevallen goedkoper dan jeep+aanhanger

+ Ik heb mijn BE dus in de toekomst kan hier nog aanhanger achter en kan je 2 wagens ineens gaan halen.

- Quasi altijd overladen op B rijbewijs (evenwel weinig controle )

- Daarmee kan ik zelf niet/moeilijk dagelijks rijden.

Jeep + aanhanger

+ Zelf iets om dagelijks mee te rijden zonder aanhanger

+ Nooit overladen 

- 90 rijden

- Meestal duurder (zelfs een euro4 X5 + ifor Williams aanhanger is al snel 20k+)

 

Wat zouden jullie doen en waarom? 
 

Vooropgesteld budget is 20k incl ( mag ook marge zijn ). Evt nog wat rekbaar. 
 

Ik zou trouwens in beide situaties sowieso euro4 kopen ( geen last van LEZ met Z platen ) of euro6. Euro5 lijkt mij een slechte keuze aangezien ze binnenkort veel waarde zullen verliezen. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor professioneel gebruik zou ik voor takelwagen gaan. Is toch nog steeds wendbaarder en stabieler. En daarnaast vliegt bij een aanhangwagen de rommel van uw trekkend voertuig op uw aangekochte wagen. 

Maar zou dus wel naar een zwaardere versie gaan, een 4,5T. Er is mss weinig controle op, maar bij het minste accident heb je anders kans op miserie... En als het voor professioneel gebruik is, dan moet je echt wel zo risico's uit de weg gaan. Is mss wel wat meer werk en wat meer geld. 
Om die periode te overbruggen kan je mss tijdelijk voor iets genre Outback.forester gaan (mag 2,5T trekken dacht ik en kost niet te veel) + aanhanger huren (700 euro/maand https://www.eurorent.be/nl/huren/aanhangwagens/auto-multitransporters-2-400-kg/) of tijdelijk tweedehands trailer in gebruik nemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vervoer eigenlijk alles met een Sprinter/Anssems MSX. Voor mijn gebruik is dat perfect voldoende. 
 

Die MSX kan je ook nieuw kopen voor een betaalbare prijs. Takelwagen an sich is idd makkelijker te hanteren, maar je bent ook nooit in regel. Tenzij je voor een C-rijbewijs sprinter/iveco gaat (en dan zit je met die dure OBU en 90km/u). 

Van dat niet controleren ben ik ook niet zo zeker, ben al vaak aan de kant gezet met de trailer om de gewichten te controleren. En de boetes van te overladen zijn ook niet bepaald weinig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, gewoon ik zei:

Pak iets dat sowieso genoeg mag trekken. Met de autos die steeds zwaarder worden, ben je anders snel uitgepist 

Trekken zou ik sowieso iets nemen die 3,5T mag trekken. Bij voorkeur een euro4 x5 3.0sd. 

1 uur geleden, Jan zei:

Ik vervoer eigenlijk alles met een Sprinter/Anssems MSX. Voor mijn gebruik is dat perfect voldoende. 
 

Die MSX kan je ook nieuw kopen voor een betaalbare prijs. Takelwagen an sich is idd makkelijker te hanteren, maar je bent ook nooit in regel. Tenzij je voor een C-rijbewijs sprinter/iveco gaat (en dan zit je met die dure OBU en 90km/u). 

Van dat niet controleren ben ik ook niet zo zeker, ben al vaak aan de kant gezet met de trailer om de gewichten te controleren. En de boetes van te overladen zijn ook niet bepaald weinig. 

Wat mag dat trekken? Maar da’s waarschijnlijk ook best duur in aankoop zo’n sprinter. 
 

Ik heb in het verleden vaak met de takelwagen van mijn kameraad gereden en nooit langs de kant gezet. Sporadisch eens, kan. Maar dat heb ik ervoor over.

42 minuten geleden, The Swede zei:

Als ge een cheapass sleurding zoekt, mijn Range staat te koop @Jonass

Ik sta niet graag in panne, sorry :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn sprinter mag 3T trekken.
 

- aanhangwagen gewicht is 2340 op de trailer laden. Euro5 316 cdi. Gezien ik hem enkel gebruik als werkpaard gekocht met 170k op de klok voor 8k +

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, Jonass zei:

Trekken zou ik sowieso iets nemen die 3,5T mag trekken. Bij voorkeur een euro4 x5 3.0sd. 

 

Ik sta niet graag in panne, sorry :D 

Want daarmee gaat ge wel betrouwbaar rijden? :lolz: 

5k and it’s yours. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je constant de baan op gaat: takelwagen.

Als het sporadisch gebeurt: trekker + aanhangwagen.

Aanhangwagen houdt belachelijk goed zijn waarde, dus niet inzitten met de kostprijs. Kan je op elk moment op 1 dag verkopen. Is bij een takelwagen anders.

Trekkend voertuig kan je dan ook vaak wisselen en proberen met marge te verkopen, terwijl je takelwagen enkel een kost zou zijn.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah wow. Als je plant een takelwagen op B-rijbewijs te kopen: zeker niet doen. Ofwel haal je je C.

Vorige week nog aan de kant gezet met BE combinatie met geladen voertuig langs gewone gewestweg. Wees maar zeker dat ze het gewicht elke keer goed checken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Jonass zei:

 

Ik sta niet graag in panne, sorry :D 

Wij hebben 370k met onze Range Rover 3.0TD gedaan, en vaak mee getrokken. Behalve dat je alle 140.000km 2.000 euro versnellingsbak kosten hebt, zit dat qua onderhoud niet zoveel duurder dan iets anders (voorste draagarmen slijten wel boven gemiddeld snel). En qua betrouwbaarheid hebben we geen enkele keer aan de kant gestaan. De versnellingsbak laat zeker 20k op voorhand weten als het mis begint te gaan. En met de V8 heb je die problemen dacht ik niet. 

Wij hebben destijds (5 jaar terug) trouwens nog 7k voor de Range gekregen. En die was toen wel gaar. Ophanging moest compleet herdaan worden, kraakte en piepte overal, zat toen ook links en recht wel wat te veel speling op, demping was niet meer gelijk op de vier hoeken,... 

Dus 5k voor een Range is wel iets wat lang geen slecht idee is voor korte periode en ondertussen voor C gaan, zoals Mazdastruction zegt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 Z-platen en haal de meeste auto's op samen met mijn pa, die op pensioen is. Bijgevolg moet ik weinig alleen uitrukken.

Voor die gevallen heb ik altijd een lichte vracht 4x4 gehad en een trailer. Een oprijwagen is altijd overladen dus is in mijn ogen zinloos, tenzij je enkel Polo'tjes koopt en verkoopt. Met een goede stabiele combinatie 4x4 + remorque is 120 rijden trouwens geen probleem :ninja: , en minder risicovol dan overladen met een vrachtwagentje rijden.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, RRD zei:

Ik heb 2 Z-platen en haal de meeste auto's op samen met mijn pa, die op pensioen is. Bijgevolg moet ik weinig alleen uitrukken.

Voor die gevallen heb ik altijd een lichte vracht 4x4 gehad en een trailer. Een oprijwagen is altijd overladen dus is in mijn ogen zinloos, tenzij je enkel Polo'tjes koopt en verkoopt. Met een goede stabiele combinatie 4x4 + remorque is 120 rijden trouwens geen probleem :ninja: , en minder risicovol dan overladen met een vrachtwagentje rijden.

Lijkt mij de beste oplossing, moest je niet zo ver wonen @Jonass had ik u graag geholpen (kan nog moest het eens niet lukken en ik tijd heb) , we zijn toch de hele week thuis :) 

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik veel liever met een oprijwagen rijdt (C rijbewijs), als ik nu nog een wrak koop vraag ik het aan de plaatselijke takeldienst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, The Swede zei:

Zal wel afhangen van de grootte van de vrachtwagen zeker of hij overladen is. 

Tenzij C rijbewijs quasi altijd. Maar C rijbewijs = tachograaf, 90km/u, jaarlijkse medische keuring,...

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, RRD zei:

Tenzij C rijbewijs quasi altijd. Maar C rijbewijs = tachograaf, 90km/u, jaarlijkse medische keuring,...

Medisch keuring is toch gedaan? Nee? 

En vanaf wanneer zit je met zo een tolbakje opgezadeld? 

Is een 4,5 ton ook al 90? Is er geen tussencategorie die wel nog sneller mag? @CAS aan de CASsa gevraagd. 

Of @Asserti zal dat ook wel weten.

aangepast door Tjeu
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, The Swede zei:

Want daarmee gaat ge wel betrouwbaar rijden? :lolz: 

5k and it’s yours. 

Toch altijd gehoord dat die 3.0sd betrouwbaar is en een pak beter dan een 35d? @RRD weet daar misschien beter van. Want dat is dan de volgende vraag. Gesteld dat ik voor een trekkend voertuig ga ; wat koop je? Touareg, x5, ml? Euro 4,5 of 6? 6 valt sowieso niet binnen het gestelde budget. Km standen? Mij lijkt het verstandiger om iets te kopen met 200d km ipv 150d km omdat op die eerste minst waardevermindering zit. Anderzijds als je zoals @Mazdastruction zegt om regelmatig te wisselen en het trekkend voertuig ook te koop aan te bieden, dan ga je beter wel voor euro6 met lage km stand denk ik.

 

Net uw topic eens snel bekeken ; RHD ga ik écht niet kopen. Mag dan misschien wel goedkoop zijn, geraak het maar weer eens kwijt hier.

4 uren geleden, Mazdastruction zei:

Ah wow. Als je plant een takelwagen op B-rijbewijs te kopen: zeker niet doen. Ofwel haal je je C.

Vorige week nog aan de kant gezet met BE combinatie met geladen voertuig langs gewone gewestweg. Wees maar zeker dat ze het gewicht elke keer goed checken.

Enkel mensen uit mijn omgeving rijden quasi dagelijks daarmee en zijn nog nooit tegengehouden. Ook belangrijk, gewichten checken als in op weegbrug? Kheb vandaag een jumper gezien die 1500kg laadvermogen zou hebben op B rijbewijs ( lijkt me ook wel ambitieus maar bon, als dat zo op papier zou staan.. ) euro 6, 2016, 150d km. 22k euro btwi

3 uren geleden, RRD zei:

Ik heb 2 Z-platen en haal de meeste auto's op samen met mijn pa, die op pensioen is. Bijgevolg moet ik weinig alleen uitrukken.

Voor die gevallen heb ik altijd een lichte vracht 4x4 gehad en een trailer. Een oprijwagen is altijd overladen dus is in mijn ogen zinloos, tenzij je enkel Polo'tjes koopt en verkoopt. Met een goede stabiele combinatie 4x4 + remorque is 120 rijden trouwens geen probleem :ninja: , en minder risicovol dan overladen met een vrachtwagentje rijden.

Da’s makkelijk inderdaad. 
 

Ivm dat 120 rijden ; uiteraard kan dat. Maar mij lijkt die pakkans groter dan (iets) overladen zijn met B oprijwagen. Ik kijk sowieso ook enkel naar takelwagens met luchtvering, die kan je hoger zetten indien geladen en valt dus op zicht minder op dat je overladen bent. 

3 uren geleden, Krikkie zei:

Lijkt mij de beste oplossing, moest je niet zo ver wonen @Jonass had ik u graag geholpen (kan nog moest het eens niet lukken en ik tijd heb) , we zijn toch de hele week thuis :) 

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik veel liever met een oprijwagen rijdt (C rijbewijs), als ik nu nog een wrak koop vraag ik het aan de plaatselijke takeldienst.

Waarvoor dank :) idd nogal ver helaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van frituur naar de verkoop van zonnepanelen naar de verkoop van auto's. Dat laatste heb ik compleet gemist trouwens ;)
Medische keuring is goed voor 3 of 5 jaar, hangt er vanaf en is de kost niet.

Voor beiden valt iets te zeggen, maar als je praat over een takelwagen moet het volgens mij een rijbewijs C zijn...
Er is zeker controle op tegenwoordig + je kan echt niet veel laden met rijbewijs B.
Weet je wat een recente Fiesta of Polo weegt? Een Focus of Golf mag je sowieso vergeten.


Verder is het zo dat een takelwagen rijbewijs C relatief goedkoop aan te kopen is.
Het rijbewijs daarentegen kost wel wat geld, daaraan ben je ongeveer 3000-3500 euro kwijt.
OBU heb je meteen vanaf +3.5T. Prijs per KM is afhankelijk van tonnage en euronorm.
Tikt wel door, ik heb nu geen zicht op de juiste cijfers van bij ons maar dat is best absurd.

Een BE combinatie is het mooist, niks zo geil als een dikke SUV met een zware remorque .

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, Tjeu zei:

Medisch keuring is toch gedaan? Nee? 

En vanaf wanneer zit je met zo een tolbakje opgezadeld? 

Is een 4,5 ton ook al 90? Is er geen tussencategorie die wel nog sneller mag? @CAS aan de CASsa gevraagd. 

Of @Asserti zal dat ook wel weten.

4,5ton is 90 idd. Ook breedtespiegel verplicht dan. Maar dat zit er tegenwoordig veelal al standaard op. De reflecterende bordjes zijn niet meer verplicht. 

Vroeger was de taks ook voordeliger tov een 3,5ton. Nu met die OBU...

Heb Jonas indertijd al uitgelegd dat een depanage wagen met een enkel as en 3500kg MTM gewoon bucht is. Neem dan een 519 Sprinter die als 3,5ton is ingeschreven en op papier wat minder kan laden maar het tenminste wel aan kan. Zo een Franse  camionette aan 120 met een auto op vanachter, daar pas ik toch voor. Of het moeten allemaal Caterhams zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Jonass zei:

Enkel mensen uit mijn omgeving rijden quasi dagelijks daarmee en zijn nog nooit tegengehouden. Ook belangrijk, gewichten checken als in op weegbrug? Kheb vandaag een jumper gezien die 1500kg laadvermogen zou hebben op B rijbewijs ( lijkt me ook wel ambitieus maar bon, als dat zo op papier zou staan.. ) euro 6, 2016, 150d km. 22k euro btwi

Ivm dat 120 rijden ; uiteraard kan dat. Maar mij lijkt die pakkans groter dan (iets) overladen zijn met B oprijwagen. Ik kijk sowieso ook enkel naar takelwagens met luchtvering, die kan je hoger zetten indien geladen en valt dus op zicht minder op dat je overladen bent. 

Waarvoor dank :) idd nogal ver helaas

Dan kan je toch al veel wagens niet legaal laden.

Pakkans te snel rijden is mijn inziens kleiner, dan moeten ze je op de moment zelf al klissen.
Te zwaar geladen ben je bij wijze van spreken de hele tijd als je geladen bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ST TDCi zei:

 


Een BE combinatie is het mooist, niks zo geil als een dikke SUV met een zware remorque .

 

 

 

Moet dan wel een Brian James race transporter zijn. En dan een SUV ervoor zonder aangepaste spiegels, want na die +20k voor je trailer zie je liever geen steek meer wat er naast of achter je gebeurd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een rijbewijs C geen alternatief op uw weekend job. Daarmee kan je misschien aan de slag als flexie job. Zo kan je de kost van het rijbewijs delen over twee inkomsten

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, CAS zei:

4,5ton is 90 idd. Ook breedtespiegel verplicht dan. Maar dat zit er tegenwoordig veelal al standaard op. De reflecterende bordjes zijn niet meer verplicht. 

Vroeger was de taks ook voordeliger tov een 3,5ton. Nu met die OBU...

Heb Jonas indertijd al uitgelegd dat een depanage wagen met een enkel as en 3500kg MTM gewoon bucht is. Neem dan een 519 Sprinter die als 3,5ton is ingeschreven en op papier wat minder kan laden maar het tenminste wel aan kan. Zo een Franse  camionette aan 120 met een auto op vanachter, daar pas ik toch voor. Of het moeten allemaal Caterhams zijn. 

Dat kan een optie zijn, laat ik nu links liggen want dubbelas brengt ook gewicht mee en indien controle dus nog zwaardere boete.

22 minuten geleden, Polygoon zei:

Is een rijbewijs C geen alternatief op uw weekend job. Daarmee kan je misschien aan de slag als flexie job. Zo kan je de kost van het rijbewijs delen over twee inkomsten

Geen optie, nee. Trouwens C is geen optie hiervoor. Als ik dan toch 90 moet rijden, dan liever in alle comfort met een SUV en trailer 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dubbele achterbanden =/= dubbele achteras hé ;) 

Het valt me op als je over "overladen" spreekt enkel maar oog hebt voor de pakkans en de boetes.
Wat met je veiligheid en die van anderen? Dan beter een rijbewijs C die gekeurd is naar rijbewijs B.
Dan heb je op papier nog steeds in overtreding, maar je speelt niet met de veiligheid want technisch zit je safe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid