Ga naar inhoud

Mercedes-Benz C-Klasse (W202)


The Swede

Aanbevolen berichten

Ik vind dat deze, nu hij straks 30 jaar geleden op de markt kwam, en toch heel wat "nieuwe dingen" voor Mercedes introduceerde, een eigen topic hier verdient.

Ik denk dat velen hier er ook ooit één hadden of er mee reden. 

Het was de eerste die de nieuwe nomenclatuur gebruikte met eerst een letter en dan de cilinderinhoud, ipv eerst de cilinderinhoud, dan eventueel het model en dan de voeding van de motor (D, E of niks voor de carburatorversies). Als je een benzine had, kwam er geen "achtervoegsel", de diesels kregen voluit "diesel" rechts op de kofferklep ipv de letter D.

Het was ook het eerste model dat de "verjonging van het Mercedes publiek" moest inzetten en het eerste model dat de "lines" introduceerde (toen Classic, Esprit, Elegance en Sport) en zodoende spijtig genoeg ook het model dat Mercedes richting plebs leidde.

Het was ook het model dat de eerste diesel vierkleppen-per-cilinder motoren introduceerde (de C220 diesel 95pk en C250 diesel 113pk), de eerste compacte Mercedes die je als break kon krijgen, de eerste Mercedes die je "af-fabriek" als AMG versie kon krijgen (de C36 AMG), ... en ik vergeet er ongetwijfeld nog.
De "gewone" C280 was even krachtig (en snel) als de 190E 2.5-16 die samen met de W201 verdween en eigenlijk pas een echte opvolger kreeg toen Mercedes' pas aangekochte AMG arm de 3.2 6-in-lijn uit de S320 en E320 uitboorde tot 3.6L en hem in de C36 AMG lepelde.
(Bij BMW gebeurde in diezelfde periode eigenlijk hetzelfde met de M3 toen de E36 uitkwam. Het gewone topmodel (325i) was even krachtig als een E30 M3 en BMW moest de M3 echt een stap hoger gaan zetten om opnieuw een duidelijk verschil met de rest van het gamma te hebben).
Voor de één of andere mysterieuze reden, kon je naast de C280 ook een C230 Kompressor krijgen met gelijkaardig vermogen. Op zich zou je die in Sport-versie ook als spirituele opvolger van de 190E 2.3-16 kunnen zien hebben. Vermogen en cilinderinhoud waren dezelfde, je kon hem ook met handbak krijgen (itt de C36 die je enkel met viertrapsautomaat kon hebben) en de prijs was een stuk redelijker dan die van de C36.

Het was ook het eerste Mercedes model waarbij de prijs van de nieuwe eigenlijk redelijker was die van het uitgaand model: je kreeg een "rijkere" standaarduitrusting (alles is relatief want de ramen mocht je nog steeds met elleboogoefeningen naar beneden en naar boven draaien), je had direct redelijk krachtige multiklepmotoren en de C180 (1.8L 122pk en 5 bak) was nauwelijks duurder dan de 190E 1.8 (1.8L 109pk en 4-bak).   

Zelf was ik destijds fan van het model. Ik was net geen 20 jaar oud, kwam van een familie waar men steeds Mercedes reed (pa had een resem W123 en W124) en ik zou maar al te graag mijn Citroën vervangen hebben door een C180 Esprit.
Die laatste modellijn bestond niet lang (Mercedes veranderde na een tijd het gamma naar Classic, Elegance en Avantgarde zoals bij de E klasse). De Esprit was echt op jongere klanten gericht met (soms iets te opzichtige) kleuren binnenin en vooral een 25mm verlaagde ophanging (dit waren mijn BMWMB dagen ;) ) zonder dat je een meerprijs moest betalen tegenover een gewone Classic.

De facelift kwam er in 2006. Naar mijn mening zijn pre end post facelift modellen even aantrekkelijk.
De atmosferische diesels werden vervangen door de CDi versies (C200CDi en C220CDi, de C250 diesel kreeg een turbo, maar was nog steeds onrechtstreeks ingespoten), de 4 en 6-in-lijn benzinemodellen (C230 en C280) werden vervangen door twee V6 modellen (C240 en C280) met drie kleppen per cilinder, de AMG kreeg een 4.3 V8 ipv de 3.6 6L en er kwam op het eind zelfs een C55 AMG.

De W202 vormde nadien ook de basis voor de eerste CLK. (Die had wel de looks (koplampen) van de "nieuwe" E-klasse maar was een C met een ander koetswerk erop).

Onderstaand een paar foto's voor de liefhebbers onder ons.

Deel bij deze je weetjes over het modellen, meningen, ervaringen,...
 

De klassieke versie:

https%3A%2F%2Fapi.media.mercedes-benz.com%2Fv2%2Fstorage%2Fv1%2Fpublic%2F49e2e46b-93ec-4bb6-8e1e-9122f3e9d3ee%2Fthumbor_original%2F21c0007-060.jpg

Het model moest het publiek verjongen maar het interieur was nog steeds erg "serieus":

https%3A%2F%2Fapi.media.mercedes-benz.com%2Fv2%2Fstorage%2Fv1%2Fpublic%2F623709c1-8fe8-494d-a5d8-15c34ae55d5a%2Fthumbor_original%2F21c0007-062.jpg

 

De Esprit - lag iets lager en hier met rood interieur:

https%3A%2F%2Fapi.media.mercedes-benz.com%2Fv2%2Fstorage%2Fv1%2Fpublic%2F656a7d11-985e-4c9a-b4c8-05f63761dadc%2Fthumbor_original%2F21c0007-058.jpg

https%3A%2F%2Fapi.media.mercedes-benz.com%2Fv2%2Fstorage%2Fv1%2Fpublic%2F0ac5b6fd-7f34-4404-81ca-dfa380631c2f%2Fthumbor_original%2F21c0007-059.jpg

 

Het topmodel - de Sport uitvoering (die ook lager lag en "grote" 15" aluvelgen kreeg)

6d8d74e7ea8ac6bcf2b6d7550494e6fe.jpg

 

Het topmodel - C36 AMG

MERCEDES-BENZ-C-36-AMG--W202--1695_19.jpg

 

En de facelift:

https%3A%2F%2Fapi.media.mercedes-benz.com%2Fv2%2Fstorage%2Fv1%2Fpublic%2F3688049d-ed36-4321-aa40-050495f1c895%2Fthumbor_original%2F21c0007-072.jpg

 

 

 


 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn eerste job hoorde zo’n metalic bordeaux C180 Esprit.  Auto van de zoon van de baas.  
Gast had een heel lang rijverbod nadat hij bij een alcoholcontrole een agent zijn arm geblokkeerd had tussen het (elektrische) raam.  

Ik mocht hem vervangen, en zijn auto bezigen, van maandagmorgen tot vrijdagavond.  In het weekend ging men naar de jacht met de auto.  Hond op de achterbank(fantastisch beest, maar stinken en ruiven), botten en geweren in de koffer.

Maandagmorgen was dus auto kuisen (carwash en stofzuigen).

Na een paar weken ben ik dan tussen donker en klaren met die auto in een put van wegenwerken gereden.  Een boer had de signalisatie weg gepakt.  Voor- en achterophanging aan de rechterkant geplooid.

 

Mijn schoonbroer heeft heel lang een S202 230 Elegance gehad.  Donkerblauw, met beige interieur.  Prachtauto.  Reed ook heel aangenaam.  Roestduivel amuseerde zich wel bij de achterklep.

En mijn carpool-maatje op mijn tweede job had een bordeaux Elegance met de basisdiesel-motor (boerendochter), waarmee we, in haar week, Izegem-Brugge Centrum afbolden.  Bijzonder comfortabel, zeker in vergelijking met de Ford Sierra die er aan vooraf ging.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vader had een blauwe Classic 200 diesel met blauw interieur, was de opvolger van zijn W124. Heb ik zelf nooit veel mee gereden die is ook maar een paar jaar gebleven. Zijn kameraad had een appelblauw zeegroene Sport, ik denk 200 benzine. Mijn nonkel had een Classic 250 diesel in zo een paargrijs, daar heb ik wel veel mee gereden. Die werd echt gebruikt, 80 000 kilometer per jaar om de werven op te volgen, en die betrouwbaarheid was niet zo geweldig voor dat gebruik. Wel voor mij qua gevoel nog een echte benz, dikke diesel met automaat. Die van mijn vader was na zijn W124 wat te mager.

Link naar reactie
Delen op andere sites

C250 d onbetrouwbaar? @josenjef

Leg uit?

Mijn neef had een E250d waar hij 800000km meer reed, meestal met een stel beesten erachter. Ding lag half uiteen, maar reed steeds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, The Swede zei:

C250 d onbetrouwbaar? @josenjef

Leg uit?

Mijn neef had een E250d waar hij 800000km meer reed, meestal met een stel beesten erachter. Ding lag half uiteen, maar reed steeds.

Ja de motor was geen probleem, het was de airco en dat soort dingen dat kuren had. Uiteindelijk had hij ook boven de 600 000 km hoor, maar de W202 was voor mij de eerste generatie van MB's die eens een steekje liet vallen. Daarna kwam bij een paar in de familie nog een W210, sommigen een W211 en is een ML of zo, maar nu is geen enkele nog MB rijder. Uiteraard ook omdat er nu veel meer merken een deftige combinatie van diesel en automaat voorzien EN omdat de dealers een ramp geworden waren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dealers niet alleen. De autos ook. Afwerking en kwaliteit werd naar het niveau van populaire merken gebracht. Idem voor de prijs. 
Degene waar het flink fout is beginnen lopen, was de W210. Eerste Benz die niet meer ontwikkeld was om echt een Benz te zijn.

Deze heeft nog 7 jaar ontwikkelingswerk ondergaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, The Swede zei:

De dealers niet alleen. De autos ook. Afwerking en kwaliteit werd naar het niveau van populaire merken gebracht. Idem voor de prijs. 
Degene waar het flink fout is beginnen lopen, was de W210. Eerste Benz die niet meer ontwikkeld was om echt een Benz te zijn.

Deze heeft nog 7 jaar ontwikkelingswerk ondergaan. 

Zo'n 210 heeft mijn schoonmoeder nog gehad....Was niet echt meer Mercedes waardig vond ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Niko80 zei:

Zo'n 210 heeft mijn schoonmoeder nog gehad....Was niet echt meer Mercedes waardig vond ik.

Grootste roestbak die er bestaat, motoren waren wel top :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Niko80 zei:

Zo'n 210 heeft mijn schoonmoeder nog gehad....Was niet echt meer Mercedes waardig vond ik.

 

28 minuten geleden, Krikkie zei:

Grootste roestbak die er bestaat, motoren waren wel top :)

We gaan daar een apart topic over beginnen. Ik denk dat zowel de W210 als de BMW 5 E39 een topic verdienen als veel van de leden deze wagens toch ergens in hun levens zijn tegengekomen.

Beide modellen zijn ook meer dan 25 jaar oud.

Ik wil gerust wel iets over de W210 ineenpuzzelen in de volgende weken. Iemand die hier BMW fan is en dat model nog goed kent? We zouden het aan @gTa kunnen vragen, maar dan krijgen we een openingspost van drie paginas. Misschien dat @Tommie of @RRD iets willen starten? (Ik weet dan den RRD die bakken echt wel goed kent. Hij is alleen een man van weinig woorden, dus geen idee of hij zin heeft hier een wat leuke presentatie van de E39 neer te zetten ;) :D ). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On topic: vergeleken met de W210 had de W202 nog het oude stuurhuis met een kogelkringloop. Erg robuust. Na 300000km voelde hetzelfde aan als nieuw (even vaag :lol: ) terwijl de W210 de eerste Benz was met een tandheugel. Stuurde een stuk strakker... nieuw. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Fantastische auto/model. Heb er 2 gehad.

Mijn eerste 'echte' auto was een W202 pre fl, C200 Diesel. De gekende OM601 motor in een 202 koets.

Daarna ook nog een facelift van 1999 gehad, een 180 benzine. Altijd supergraag mee gereden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En zo een C36 staat toch ook nog op mijn lijst. Was een mooie opvolger voor de 190E 16V

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
  • 1 maand later...
  • 5 maanden later...
Op 13/8/2023 om 21:15, benzfreak zei:

De allereersten worden oldtimer intussen. Ook zin in!

Ik kijk nog steeds rond, een zilveren C180 elegance is goed genoeg, moet niets speciaal zijn! 😍

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, benzfreak zei:

Ik kijk nog steeds rond, een zilveren C180 elegance is goed genoeg, moet niets speciaal zijn! 😍

Geen AMG? Heb ooit met één gereden en vond het niets speciaal eigenlijk 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een tijdje met een bordeaux-rode c180 esprit (de eerste poging van Mercedes om hip te doen) gereden.  
Daarna heb ik gecarpooled met een collega, en zij had een zwarte c220 (denk ik) diesel, in elegance-uitvoering.

Mijn schoonbroer kocht later nog een blauwe break,  met beige lederen interieur.  Heel knap.  C240, kan dat? Ze hebben daar heel lang mee gereden.

Ik herinner me vooral dat die stoelen anders waren dan in de auto’s die ik tot dan toe had gekend:  er zaten daar precies andere veren onder.  Heel comfortabel, vond ik dat.

Ook het sturen zelf was anders dan de Fords, VW’s en Peugeots die ik gewend was.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

maat had een C220CDI van 2000. Is verkocht met net geen 500k kms op. Het laatste half jaar heeft die de kar wat verwaarloosd en is er veel kapot gegaan op korte tijd, airco, ventilatormotor, elektrische ruiten, ... 

En helaas roest. 

Hij heeft daar supergraag mee rondgereden, maar die kar was het niet meer waard om te herstellen. Er zou behoorlijk veel aan mogen vervangen worden, incl ophangingsonderdelen (had al een reeks "nauwlettend in de gaten te houden" staan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat was mijn eerste Merc, gekocht bij Vertommen, mijn zus heeft er na mij ook nog jaren mee rondgebold

onverslijtbaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid