Ga naar inhoud

Fiscaal interessante "2de wagen"


josenjef

Fiscaal interessante "2de wagen" < 25k  

16 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat zou jij kiezen

    • PHEV.
      5
    • Small EV.
      9
    • Ik ga nog liever te voet of weet iets beter.
      2


Aanbevolen berichten

Stel je wil na bijna een jaar de plek van "2de wagen" terug invullen, misschien moeten we wel terug een paar dagen per week naar kantoor (100 km h/t). De gezinswagen ligt vast tot minstens 07/2023 en voor de Brico en het containerpark staat er nog een Vito te roesten. Dus je zoekt iets waar je 2 jaar mee verder kan.

Als brave huisvader leg je de limiet op 25k en wil je een fiscaal interessante wagen dus VAA<200€ en aftrekbaarheid +80%. Je houdt van comfort dus automaat, ACC, goede zetels, eventueel open dak, ...

Eerste optie: een PHEV van de VAG groep van een paar jaar oud (Golf of Passat GTE, A3 e-tron) bijvoorbeeld

Mits wat goed zoeken kan je binnen het budget zelfs een comfortabele break om te pendelen scoren in de vorm van de wel altijd een beetje saaie Passat. 

Tweede optie: recente small EV (i3, Honda e, MX-30, e-208) bijvoorbeeld

Hier valt dan ook nog de afweging te maken tussen het hart (Honda e en i3) en het verstand (e-208). Er is zijn Fastned stations binnen de 10 kilometer van de woonplaats en de werkplek, voor die keren dat het thuisladen niet voldoende zou zijn. Ze halen wel allemaal 150 km op 1 lading, de ene al met wat meer marge dan de andere 🙂

Derde optie: de brave huisvader ziet een wagen over het hoofd die voldoet aan alle eisen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het een tweede wagen is, waarom moet die dan fiscaal interessant zijn? Kan je een tweede wagen nu ook al als beroepskost inbrengen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, The Swede zei:

Als het een tweede wagen is, waarom moet die dan fiscaal interessant zijn? Kan je een tweede wagen nu ook al als beroepskost inbrengen?

De gezinswagen is een salariswagen van mijn vrouw haar job, dus voor de vennootschap zou het wel de eerste wagen zijn 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Polygoon zei:

Lijkt me het ideale scenario om voor een EV te gaan. 
Beperkt aantal km's, laadmogelijkheden thuis, ...

Alleen is de vraag, pendel je comfortabel in een EV binnen dit budget? De woon-werkverplaatsingen zullen voornamelijk van thuis naar Zaventem zijn, dat is "snelweg" maar dan meestal niet zo snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, josenjef zei:

Alleen is de vraag, pendel je comfortabel in een EV binnen dit budget? De woon-werkverplaatsingen zullen voornamelijk van thuis naar Zaventem zijn, dat is "snelweg" maar dan meestal niet zo snel.

Wat is je definitie van comfortabel? 

Sowieso ga je, met een beperkt budget, keuzes moeten maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, josenjef zei:

De gezinswagen is een salariswagen van mijn vrouw haar job, dus voor de vennootschap zou het wel de eerste wagen zijn 😉 

OK, maar dan is het niet ene tweede wagen. Dan is het jouw wagen die je wil vervangen en zeg je dat je, omdat je nog andere voertuigen hebt, wat creatiever mag gaan dan de saaie Duitse EV of PHEV doos waar half Vlaanderen in rondrijdt.

3 minuten geleden, Polygoon zei:

Swede is niet gewoon dat de vrouw ook werkt :D 

Nee, ik ben niet gewoon dat belastingen een criterium zijn bij de keuze van een auto :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, The Swede zei:

Nee, ik ben niet gewoon dat belastingen een criterium zijn bij de keuze van een auto :D 

Niet iedereen heeft de keuze om fiscaal toerist te zijn ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Polygoon zei:

Wat is je definitie van comfortabel? 

Sowieso ga je, met een beperkt budget, keuzes moeten maken.

Moest geld geen probleem zijn dan zou het een bijna identieke kopie van Elwood zijn S-klasse worden 😉 

Met mijn Vito pendelen is dan weer iets teveel lawaai bijvoorbeeld, die mist ook wat het moeiteloze dat ik wel waardeer in een wagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Polygoon zei:

Niet iedereen heeft de keuze om fiscaal toerist te zijn ;) 

Waarom niet? Iedereen mag verhuizen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, The Swede zei:

OK, maar dan is het niet ene tweede wagen. Dan is het jouw wagen die je wil vervangen en zeg je dat je, omdat je nog andere voertuigen hebt, wat creatiever mag gaan dan de saaie Duitse EV of PHEV doos waar half Vlaanderen in rondrijdt.

Nee, ik ben niet gewoon dat belastingen een criterium zijn bij de keuze van een auto :D 

Ik heb wel graag wat vrijheid, in de keuze van mijn auto maar ook in de keuze van hoeveel ik werk bijvoorbeeld. Dus daarom kijk ik eerst of ik iets leuk kan vinden binnen wat fiscaal interessant is en binnen een beperkt budget. Ik vind het ook leuk dat ik niet voor een compromis hoef te gaan, die zowel in de vrije tijd alles aan kan en ook voor het pendelen moet dienen. Dus liever een auto extra dan een duurder compromis.

Dat ik daarmee afwijk van wat mijn "collega's" doen dat boeit mij niet. Ze doen als eens lacherig over mijn wagen, ik zelf ook, maar zijn vaak ook wel wat jaloers op het feit dat ik max 4 dagen per week werk bijvoorbeeld.

Langs de andere kant ga ik niet gaan pendelen met een auto die me 0 comfort of plezier verschaft om toch maar goedkoop af te zijn.

Dus ik ben benieuwd welke opties al dan niet aan te raden of af te raden zijn en of er nog verse ideeën kunnen uitkomen 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, josenjef zei:

Ik heb wel graag wat vrijheid, in de keuze van mijn auto maar ook in de keuze van hoeveel ik werk bijvoorbeeld. Dus daarom kijk ik eerst of ik iets leuk kan vinden binnen wat fiscaal interessant is en binnen een beperkt budget. Ik vind het ook leuk dat ik niet voor een compromis hoef te gaan, die zowel in de vrije tijd alles aan kan en ook voor het pendelen moet dienen. Dus liever een auto extra dan een duurder compromis.

Dat ik daarmee afwijk van wat mijn "collega's" doen dat boeit mij niet. Ze doen als eens lacherig over mijn wagen, ik zelf ook, maar zijn vaak ook wel wat jaloers op het feit dat ik max 4 dagen per week werk bijvoorbeeld.

Langs de andere kant ga ik niet gaan pendelen met een auto die me 0 comfort of plezier verschaft om toch maar goedkoop af te zijn.

Dus ik ben benieuwd welke opties al dan niet aan te raden of af te raden zijn en of er nog verse ideeën kunnen uitkomen 😉

Wat is dat beperkt budget?

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Super95 zei:

Voldoet net niet aan de 80% aftrekbaarheid regel, maar dat is op zich nog ok. Maar ik mis vooral wat meer afstelbaarheid in die stoelen en hij is in zijn geheel wat "gewoontjes" zonder panodak en dergelijke. Een Golf in GTE uitvoering is in mijn ogen veel "meer" auto dan dit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

CNG zou ik nu toch ook niet nemen (ook duur momenteel en beperkte tankmogelijkheden).

Ik zou gaan voor een EV in uw geval. Een Mercedes B EV van een jaar of 5 oud is bv ook mogelijk voor dat budget.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, d_s zei:

CNG zou ik nu toch ook niet nemen (ook duur momenteel en beperkte tankmogelijkheden).

Ik zou gaan voor een EV in uw geval. Een Mercedes B EV van een jaar of 5 oud is bv ook mogelijk voor dat budget.

Range van 150 km realistisch (zomer) is wat nipt en zover ik kan zien laadt die ook max aan 11kw, dus het is ook niet eentje die je snel kan bijladen. De Honda en de BMW zitten dichter bij de 200 km en kunnen dan ook nog is snelladen aan 50kw. Dat lijkt allemaal niet veel maar het maakt voor mij het verschil tussen dagelijks inzetbaar zonder zorgen of niet.

De auto zou derde keuze zijn voor "lange" afstanden te rijden, maar het is langs de andere kant wel mooi meegenomen dat ik bijvoorbeeld na het werk kan doorrijden naar de kust met in het achterhoofd dat je op 20 minuten 100km kan bijladen.

En als laatste punt, en dat hebben alle mb's van die generatie, het is echt een gedateerde auto na 5 jaar al. Dit is toch een heel ander verhaal. Zelfs de "oude" i3 ziet er nog fris uit in mijn ogen, of verdraagt de jaren veel beter.

De elektrische Honda E is om op te vreten - AutoReview.nl

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan kom je zoiets tegen (zit excl. BTW bijna in het vooropgestelde budget), als BMW leek denk ik dat die redelijk basis is, maar zou dat niet meer pendelcomfort verschaffen? Is niet saaier dan de VAG PHEV's die binnen budget zitten denk ik.

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/bmw-530-5-2017-phev-performance-business-edit-elektrisch-benzine-zwart-5c78b18f-fe13-4934-91a5-c878c25e2cd1?lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&cldtidx=11

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 1/28/2022 at 10:03 AM, Polygoon said:

Lijkt me het ideale scenario om voor een EV te gaan. 
Beperkt aantal km's, laadmogelijkheden thuis, ...

Ja, alleen zijn die dingen duur :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, ir_fuel zei:

Ja, alleen zijn die dingen duur :) 

Daar heb ik nog wat tijd voor nodig om mij daar over te zetten, de duurste auto die ik tot nu toe kocht kostte 4000 euro ...

10 uren geleden, The Swede zei:

Gewoon een Tesla of een i4 M50? Of een Audi e-tron GT RS?

Ja een Tesla om op het werk in de rij te gaan parkeren tussen alle andere 😉 Dan moet je wel een gepersonaliseerde nummerplaat nemen, want de auto kan je amper personaliseren 😄 Dat soort budgetten wil ik niet spenderen, daar ben ik niet klaar voor.

 

Er zijn verschillende opties, maar op dit moment denk ik dat ik bij deze optie mij het best ga voelen. Zodra ik een auto heb ga ik toch dromen van de volgende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, josenjef zei:

En dan kom je zoiets tegen (zit excl. BTW bijna in het vooropgestelde budget), als BMW leek denk ik dat die redelijk basis is, maar zou dat niet meer pendelcomfort verschaffen? Is niet saaier dan de VAG PHEV's die binnen budget zitten denk ik.

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/bmw-530-5-2017-phev-performance-business-edit-elektrisch-benzine-zwart-5c78b18f-fe13-4934-91a5-c878c25e2cd1?lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&cldtidx=11

 

Wat zou je nog meer moeten hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, d_s zei:

Wat zou je nog meer moeten hebben?

Een open dak en wat meer kleur zouden het leuk maken, maar dat was inderdaad ook mijn bedenking. Als je naar 530e kijkt zit dit voorbeeld meer aan de onderkant van de markt, maar hij heeft denk ik wel ACC, lendensteunregeling, automaat en dergelijke. Het is natuurlijk een 5 jaar oude auto en ik heb geen idee over de betrouwbaarheid van het model. Zo een kleine EV is recenter en koop je bij een merkdealer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Honda e vind ik zo een coole auto dat ik het zou durven, maar alleen na testrit. Weet idd ook niet welk comfort die biedt.

Een jonge hybride zou m'n tweede keuze zijn (bv Rav-4), maar in het geval jij beschrijft zou ik nog naar m'n oude methode durven gaan: comfortabele, iets oudere berline of luxewagen. Wat je spaart in aankoopprijs is reserve voor iets meer lopende kosten. Maar in ruil elke dag pret.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid