Ga naar inhoud

Mazda CX-60


Geertt

Aanbevolen berichten

Een korte boodschap in de plaats van de officiële première.

Quote
We hadden een live wereldpremière gepland om deze lancering te vieren. Echter vinden we het op dit moment niet gepast om de lancering van onze auto te vieren, vanwege de situatie in Oekraïne. 
 
We weten dat velen geïnteresseerd zijn in deze auto. Daarom hebben een manier gevonden om ‘m alsnog te delen in deze moeilijke tijd, maar dan in een meer gepaste vorm. 
 
We hebben de live wereldpremière geannuleerd en in plaats daarvan hebben we een korte video van de CX-60 gemaakt.  De video zal morgen, dinsdag 8 maart, vanaf 17.00 uur beschikbaar zijn en. Je kunt hem bekijken via deze link op een door jou gewenst moment.
 
Onze gedachten gaan uit naar allen die getroffen worden door deze situatie en we sluiten ons aan bij alle stemmen over de hele wereld die om vrede vragen.
 
Martijn ten Brink
CEO Mazda Motor Europe

 


 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.autoblog.nl/nieuws/de-gloednieuwe-mazda-cx-60-met-meer-dan-300-pk-is-hier-3322228
 

Quote

De Mazda CX-60 bewijst dat een beetje meer altijd mogelijk is. Zowel qua grootte als qua pure kracht.

Denk je aan Mazda, dan denk je aan een eigenwijs merk dat een eveneens eigenwijze filosofie gebruikt om alles mee aan te duiden. Je zou bijna kunnen stellen dat al hun keuzes niet vreemd zijn, maar juist extra goed doordacht. Helaas zetten goed doordachte slechte keuzes geen zoden aan de dijk. Dat gevoel bekruipt ons een beetje wanneer je kijkt naar het huidige Mazda, helemaal in Nederland.

 

Elektrisch en hybride

Waar bijna alle merken zo veel mogelijk hybrides en ook EVs in hun gamma stoppen, is Mazda daar nog een beetje voorzichtig mee. Geen plug-ins, nog maar één EV en de meningen zijn verdeeld over hoe waardevol een mini-crossover met 200 km rijbereik is. Goed nieuws: Mazda gaat op de groene toer. En wel met deze hagelnieuwe Mazda CX-60.

mazda-cx-60-013.jpg

Mazda CX-60

Om mee te beginnen: je denkt misschien dat dit een auto van het formaat CX-5 is, en dus de opvolger van die auto. Dat is niet zo: dit wordt een op zichzelf staand model boven de CX-5. Maten deelt Mazda niet, maar denk aan wat de Hyundai Santa Fe is voor de Tucson. Het exterieur kunnen we dan ook redelijk kort over zijn: Mazda’s Kodo-designtaal, waarmee dit qua styling toch wel een soort grote CX-5 wordt. Anders dan bij de CX-5 lopen de koplampen niet door in de grille en lopen de achterlichten juist wél verder door tot het Mazda-logo.

mazda-cx-60-024.jpgmazda-cx-60-025.jpgmazda-cx-60-026.jpgmazda-cx-60-027.jpgmazda-cx-60-016.jpgmazda-cx-60-015-919x612.jpgmazda-cx-60-014.jpgmazda-cx-60-018.jpgmazda-cx-60-022.jpgmazda-cx-60-019.jpgmazda-cx-60-020.jpgmazda-cx-60-029.jpgmazda-cx-60-021.jpg

Groter platform

Technisch zijn er wat highlights. De Mazda CX-60 staat op een nieuw platform dat Mazda ‘Large Product Group’ noemt, waardoor een reeks SUV’s voor andere markten nog boven de CX-60 komen. Voor ons blijft het bij de CX-60 en CX-80, die laatste gaat een soort CX-60 zevenzitter worden.

mazda-cx-60-008.jpg

Plug-in

Zoals gezegd is de Mazda CX-60 de eerste plug-in hybride van het merk, dat wordt dan ook de enige motoruitvoering voor de CX-60. Toch is de benzinemotor ook geen kleine jongen: de 2.5 liter Skyactiv-motor uit de CX-5 wordt gebruikt. Deze levert van zichzelf 194 pk, maar in combinatie met een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor komt het totaalvermogen uit op 327 pk en 500 Nm. Daarmee sprint de Mazda CX-60 naar 100 km/u in een toch aardig indrukwekkende 5,8 seconden. De motor wordt gekoppeld aan een achttraps automaat. De batterij is 17,8 kWh groot en haalt 63 km volledig elektrisch, maar dan kun je maar 100 km/u rijden.

mazda-cx-60-001.jpg mazda-cx-60-002.jpg mazda-cx-60-004.jpg mazda-cx-60-003.jpg mazda-cx-60-006.jpg mazda-cx-60-023.jpg

Zes-in-lijn!

Heb je iets meer geduld, dan komt de Mazda CX-60 ook met een heerlijke gloednieuwe motor. De CX-60 wordt namelijk de eerste Europese Mazda met de nieuwe 3.0 e-Skyactiv X zes-in-lijn met 48V Mild Hybrid ondersteuning. Gewoon een blubberdikke zescilinder voorin: het kan. Later, want Mazda maakt er nu nog weinig over bekend. Specificaties en wat dat in de CX-60 moet gaan kosten, bijvoorbeeld. De focus ligt nu nog op die PHEV-versie.

mazda-cx-60-017.jpg

Interieur en techniek

Binnenin is het in principe wat je gewend bent: bovenop het dashboard staat een 12,3 inch groot touch screen. Deze is te allen tijde beschikbaar met navigatie en draadloze Apple CarPlay/Android Auto ondersteuning. Leuke nieuwe dingen zijn bijvoorbeeld het Mazda-personalisatiesysteem. Dan weet de auto wie er instapt en wordt alles ingesteld voor jouw lichaamsbouw: de stoelpositie, stuurwielpositie, spiegels, head-up display maar ook de geluidsbeleving en de klimaatinstellingen. Een ander nieuw systeem is See-Through View, een 360-graden monitor die op lage snelheid helpt met een goed zicht krijgen. Verder zijn er nog meer nieuwe veiligheidsfeatures zoals voetgangersdetectie, Active Lane Keep Assist en een intelligente versie van adaptive cruise control genaamd i-ACC.

mazda-cx-60-012.jpg mazda-cx-60-009.jpg mazda-cx-60-011.jpg mazda-cx-60-010.jpg

Prijzen Mazda CX-60

De vanafprijs van de Mazda CX-60 is 51.690 euro. Er komen vier uitrustingsniveaus: Prime-line, Exclusive-line, Takumi en Homura. Die laatste twee zijn designedities. Bij de Takumi worden de grille en voorbumper uniek vormgegeven en alle accenten, waaronder de velgen, in zwart uitgevoerd. De Homura is meer gericht op sportiviteit en zorgt ervoor dat alle accenten worden meegespoten in de carrosseriekleur. Alle vanafprijzen zijn als volgt:

  • Prime-line: 51.690 euro
  • Exclusive-line: 53.190 euro
  • Takumi: 57.190 euro
  • Homura: 55.690 euro

Leaseprijzen beginnen bij 599 euro (operational) voor de Prime-line en 649 euro in de private lease. Dit najaar is de auto te bestellen en te ontvangen.

mazda-cx-60-028.jpg

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

't Is dat. 🙂

Ben echt niet wild van de voorkant (of dat wit is een totaal verkeerde lanceringskleur). Als je weet hoe fijn gelijnd een Mazda doorgaans is, dan komt dit echt plomp over.
Geen idee of de 4-cilinder hybride dat zal doen vergeten.

Interieur is wel dik in orde. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Artikel van AutoGids biedt nog bijkomende info:

@flupke73 'na de zomer' in de showroom.

Verder... Een 3.3 diesel. 😅

Quote

Nieuwe modellen / Officieel: Mazda CX-60 (2022) + Belgische prijs

GESCHREVEN DOOR HANS DIERCKX OP 08.03.2022

De Mazda CX-60 zoekt het hogerop, want de SUV staat op een achterwielaangedreven platform en krijgt zes-in-lijnmotoren. Inderdaad, à la BMW.

Overzicht :

 

Niet CX-6, maar Mazda CX-60. De naamkundige logica in Mazda’s SUV-aanbod is al zoek sinds de Japanners enkele jaren terug de CX-30 inwijdden, en die niet gewoon CX-4 doopten. We overlopen voor de duidelijkheid even het huidige aanbod, van klein naar groot: CX-3 (die binnenkort verdwijnt), CX-30, CX-5 en CX-60. Die mengeling van enkelvoudige en meervoudige cijferaanduidingen laat zich verklaren door het bestaan van parallelle modellen op andere continenten. In de VS is er bijvoorbeeld ook een CX-50, en in China een CX-4.

Zolang ze in Hiroshima zelf hun jongen maar uit elkaar kunnen houden, is het voor ons goed. In ieder geval is de 4,74 meter lange Mazda CX-60 een vijfzitter. In 2024 volgt er ook nog eens zevenzitsvariant, die CX-80 gaat heten.

2022 Mazda CX-60

Nieuwe architectuur

De Mazda CX-60 neemt een nieuw platform in gebruik, met vooraan dubbele driehoeken en achteraan een vijfarmige as, met de motor in de lengterichting. Voor de binnenruimte is dat niet de efficiëntste oplossing, maar het brengt wel enkele andere geneugten mee. Een kleinere draaicirkel bijvoorbeeld, een stillere werking, doordat motorlawaai zijdelings weg galmt, of meer veercomfort, door de langere wielbasis en de adequatere werking van de voorste schokdempers; vraag maar na bij Mercedes of BMW.

Door die opstelling, met de versnellingsbak onder de middenconsole, ligt het accent van de aandrijving op de achteras, al takt er ook een cardanas af naar de voorwielen. Dat maakt dus een vierwielaandrijver van de Mazda CX-60, steevast in combinatie met een achttrapsautomaat. Die laatste is van eigen makelij en heeft geen koppelomvormer, maar twee meerplatenkoppelingen.

2022 Mazda CX-60

Plug-inhybride 

In eerste instantie komt de Mazda CX-60 er enkel als oplaadbare hybride, met een 2,5 liter grote viercilinder van 192 pk en een elektromotor van 100 kilowatt. Het systeemvermogen van 327 pk, met een koppel van 500 Nm, maakt dit de krachtigste straatauto ooit van Mazda, met een 0-100 km/u-spurt van 5,8 seconden. De accu van 17,8 kWh garandeert een rijbereik van – in theorie – 60 kilometer. De CO2-normuitstoot bedraagt 33 g/km.

Wat er helemaal een Japanse BMW van maakt, zijn de gloednieuwe zes-in-lijnmotoren die vanaf 2023 het aanbod van de Mazda CX-60 vervoegen. Het gaat om een 3.3-turbodiesel en een atmosferische drieliter op benzine. Die laatste dus zonder turbo, en daarmee gaan de Japanners lijnrecht tegen de stroom in.

De reden om extra longinhoud te verkiezen boven drukvoeding is de meer verfijnde werking van een zescilinder in lijn en de lagere NOx-uitstoot, doordat de temperatuur in de cilinderkamers minder hoog oploopt. Voor beide blokken verwachten ze te voldoen aan de toekomstige Euro 7-normen, ook al zijn die nog niet exact uitgeschreven. De benzinemotor is deels een zelfontbrander, net als de viercilinder van de 3 en de CX-30 (bekend onder de naam Skyactiv-X). Een elektromotor op 48 volt biedt een klein handje hulp bij beide zescilinders.

2022 Mazda CX-60

Kakenui

Zoals we van Mazda gewend zijn, is de interieurinrichting ingetogen en getooid met details die naar de Japanse cultuur verwijzen. Zoals de specifieke stiksels op het dashboard, in het thuisland bekend als de Kakenui-techniek. Dat deze autobouwer niet blindelings meegaat in de waan van de dag, merk je ook aan de instrumenten. Geen reuzegrote tablet, maar wel een netjes in het blikveld gepositioneerd scherm (12,3 duim) dat je bedient via een centrale knop. Een groot head-updisplay is ook beschikbaar op de Mazda CX-60

Een interessante nieuwe functie is het automatisch positioneren van de stoel, het stuur en de spiegels, gebaseerd op de positie van je ogen. Door gezichtsherkenning kan de auto die voor elke rit automatisch aanpassen aan tot zes verschillende gebruikers, en hij kan ook een ideale pasmaat adviseren. Ook geinig: de beelden van de parkeercamera worden zo weergegeven dat het lijkt alsof je doorheen het koetswerk van de Mazda CX-60 kijkt.

2022 Mazda CX-60

Leveringen en prijs?

De eerste exemplaren van de Mazda CX-60 bereiken na de zomer onze oevers, in eerste instantie dus enkel PHEV’s. Het Belgische prijskaartje bedraagt 48.890 euro, BTW inbegrepen.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, mrbbs zei:

Ben niet snel fan van SUV's maar deze mag ik wel. Deze met de Alfa Romeo Stelvio.

Idem. Alhoewel de voorkant me ook niet echt bevalt en het wit zelfs tegenstaat. 

Zeer benieuwd naar het chassis en de 6 cilinders. Rechtstreekse X3 concurrent, wie had dat gedacht 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, ir_fuel zei:

Ik ben geen SUV fan, maar dit verdient een like omwille van een nieuwe dikke 6 cilinder motor 😛 

Wordt niet super 'dik' als motor. Wel zuinig.

diesel 3.3l : 200pk en 450nm / 254pk en 550nm maar wel CO2 van 129g WLTP
Benz 3.0L: 220pk en 300Nm en CO2 van 137g WLTP

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, DenDuvel zei:

Ja, wanneer komt er eigenlijk eens een nieuwe 6?

Het huidig model lijkt al ver 10 jaar mee te gaan.

Niet meteen op hopen.

  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid