Ga naar inhoud

Synthetische brandstoffen


Elwood

Aanbevolen berichten

Tchoja duidelijk. Dat is eerder Interesse tonen, maar nog niks verbranden als het scheef gaat. Alles onder 9 cijfers is geen commitment. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Collega's in Londen hebben die HVO getest en goed bevonden. Het minpunt is echter de prijs met een toeslag van €0,50/L excl. taksen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7/4/2022 om 09:46, Hazen zei:

Collega's in Londen hebben die HVO getest en goed bevonden. Het minpunt is echter de prijs met een toeslag van €0,50/L excl. taksen.

Al langdurig getest? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Riskitalltowin zei:

Al langdurig getest? 

Heb ik verder geen info over. Men was daar positief en vroegen om het bij ons ook te bekijken maar die kost gaan we niet slikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Hazen zei:

Heb ik verder geen info over. Men was daar positief en vroegen om het bij ons ook te bekijken maar die kost gaan we niet slikken.

Iedereen roept HVO in heavy duty, maar ik heb nog geen resultaten gezien over de gevolgen van langdurig gebruikt bij verschillende last en lastwissel

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

HVO fuel has OEM approvals from a wide range of manufacturers for a wide range of diesel engines. An OEM approval means that the fuel can be used with no risk of voiding the warranty of the vehicle or machinery.

Please consult the below list of manufacturers that have approved the use of HVO fuel in their engines to see if your hardware is covered. If your engine manufacturer is not included, give us a call and we will be able to contact the provider to determine whether your engine can use HVO. Many vehicle handbooks are now outdated so may not include HVO approvals yet, but it’s likely you can use HVO without any issues.

Passenger car manufacturers approving the use of HVO fuel

CitroënDS Automobiles

Ford (for it’s Transit van)Mercedes-Benz

Peugeot

Renault

Volvo

Heavy-duty road vehicle manufacturers approving the use of HVO fuel

Mercedes-Benz

DAF

Iveco

MAN

Renault

Scania

Volvo Trucks

Non-road vehicle manufacturers approving the use of HVO fuel

AGCO

Caterpillar

John Deere

Scania

Steyr

Diesel engine manufacturers approving the use of HVO fuel

Daimler

Deutz

FPT

ISUZU

MTU

Perkins

Scania

Volvo

Penta

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, Krikkie zei:

Neem aan dat de constructeurs dat zelf getest hebben???

Nooit van uit gaan :-). HVO is het hot-item van het afgelopen jaren maar we zitten bijvoorbeeld in toepassing met lang idlen en daarna weer enkele uren vollast. Ik blijf er kritisch over... Dringend wat bijstuderen over dit topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Op 9/4/2022 om 10:37, Riskitalltowin zei:

Nooit van uit gaan :-). HVO is het hot-item van het afgelopen jaren maar we zitten bijvoorbeeld in toepassing met lang idlen en daarna weer enkele uren vollast. Ik blijf er kritisch over... Dringend wat bijstuderen over dit topic.

al wat meer nieuws hierover?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 8 maanden later...

BMW Uses Trucks That Run On Cooking Oil To Transport Supplies

BMW-pilot-program-renewable-diesel-HVO10

Specifically, the trucks operated by logistics provider Guggemos (GV Trucknet) from Landau an der Isar – the second-largest town in the Lower Bavarian district – to the Plant Munich run on HVO100. A fleet of 10 trucks uses this fuel made from waste products, residues, and renewable raw materials such as used cooking oil. Research has shown that well-to-wheel CO2 emissions are down by 90% compared to fossil diesel, even though fuel consumption is actually up by approximately 3%.

https://www.bmwblog.com/2023/04/19/bmw-uses-trucks-run-on-cooking-oil-transport-supplies/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

dit topic nog eens van een update voorzien:

60 cent accijnzen op HVO diesel...als die zouden wegvallen, zou je aan de pomp minder betalen dan gewone diesel!

Het vollledige artikel kunt ge hier lezen want is betalend:

https://archive.is/3GTe5

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.hln.be/auto/blauwe-diesel-is-behoorlijk-groen-biodiesel-hvo-stoot-90-procent-minder-co2-uit-br~ab7f1d44/

Quote

‘Blauwe diesel’ is behoorlijk groen: biodiesel HVO stoot 90 procent minder CO2 uit

Hij bestáát maar wordt nog weinig getankt: blauwe diesel. Die is behoorlijk, wel ja, groen. Want HVO – zo heet de nieuwe generatie biodiesel officieel – stoot tot 90 procent minder CO2 uit in vergelijking met gewone diesel. Maar is hij veilig voor uw motor? En ook betaalbaar? “Dit is laaghangend fruit in de strijd voor een schoner klimaat.”

Annick De Wit  Laatste update: 09:55
 

HVO staat voor ‘Hydrotreated Vegetable Oil’. De diesel is gemaakt van met waterstof behandelde olie gewonnen uit gerecycleerd frituurvet, bosafval, stro en houtpulp en – ondanks de V van Vegetable – slachtafval. Behalve 90 procent minder CO2-uitstoot tegenover de gewone diesel – uitstekend in de strijd tegen de opwarming van de aarde – wordt ook de luchtkwaliteit ontzien: min 30 procent roetdeeltjes, en min 9 procent stikstofoxiden verlaten uw knalpijp met deze blauwe diesel in vergelijking met de oude fossiele brandstof. En ja, quasi alle moderne dieselwagens kunnen zonder dat er een omschakeling nodig is rijden op HVO. Geen tanks uit te spoelen, gewoon bijgieten en doorrijden.

 

Hij bestáát dus. Maar u moet er even naar zoeken. U kan uw (vracht)wagen vandaag aan de HVO-pomp hangen in 10 tankstations in België van Maes, Q8, Total en Texaco. Dat is nog weinig – ook al is de verkoop van HVO al van 2018 toegelaten op de Belgische markt. “Maar sommige brandstofleveranciers verkopen ook al HVO in bulk aan grote internationale transportfirma’s, die hun ecologische voetafdruk willen of moeten verkleinen om de Europese normen te halen. Maes is daar bijvoorbeeld pionier in”, zegt Johan Mattart van de Belgische Federatie van Brandstofhandelaars Brafco. In 2022 was van zo’n 7 miljard liter diesel die in België werden verbruikt, 305 miljoen liter HVO. Dat is 4,4 procent.

article-quote-73b7a2ab1b.svg

Dit is laaghan­gend fruit in de strijd voor een schoner klimaat. We betreuren dat de regering evenveel accijnzen heft op HVO als op gewone diesel

Johan Mattart , Woordvoerder Brafco

Schoner = duurder

Van een écht groot succes kan je met deze cijfers voorlopig niet spreken, en dat heeft te maken – u voelt ‘m komen – met de prijs helaas. Vandaag kost een liter gewone diesel maximaal 1,86 euro aan de pomp. Een liter HVO kost 2,53 euro, wat een verschil betekent van 67 cent per liter. Op een volle tank van 60 liter is dat al meteen 40 euro verschil. Dat komt: de productie van blauwe diesel is duurder dan die van gewone diesel én de accijnzen zijn even hoog: 60 cent per liter. Johan Mattart: “Wij betreuren dat de regering voor HVO niet ook een verlaging van accijnzen invoert zoals ze doet met andere milieuvriendelijke brandstoffen. HVO wordt belast als een puur fossiele brandstof. De regering roept accijnstechnische argumenten in die volgens ons als beroepsfederatie makkelijk te weerleggen zijn. Maar goed. Het resultaat is: voor de gewone consument blijft HVO voorlopig een duur product.”

 

En toch, zegt Mattart, de meerprijs loont. Want het effect is er onmiddellijk. “Lang niet iedereen kan zich een dure elektrische wagen veroorloven. Zo lang verbrandingsmotoren zijn toegelaten, is het een kwestie van diversiteit te bieden aan brandstoffen. Voor HVO is er niks om te bouwen of aan te schaffen. De blauwe diesel is meteen te gebruiken mét een onmiddellijk effect op de uitstoot. Het is laaghangend fruit in de strijd tegen voor een schoner klimaat.”

Kip en ei

De productie is nog beperkt, want de vraag is beperkt. Het houdt de Hasseltse Comfort Energy – één van de grootste verdelers van stookolie in België – niet tegen om te investeren in HVO. Het deed eind vorig jaar een overname van een Nederlands bedrijf met het oog op de distributie van HVO. CEO Tom Lambert: “Er is in ons land nog geen fiscaal voordeel, dat klopt. Maar daarop hebben we niet gewacht – je kan niet blijven dralen over de kip of het ei. Wij gaan pure HVO aanbieden – ook HVO100 genoemd – maar ook blends: HVO20, 40 of 80 – waarbij 20, 40 of 80 procent HVO gemengd wordt met de gewone diesel en de uitstoot in verhouding al een stuk zuiverder wordt. Wij hebben klanten uit de transportwereld die vragende partij zijn. En die mogelijk beginnen met een blend om geleidelijk over te gaan op HVO100. En er zijn ook nog 1,7 miljoen gezinnen in België die verwarmen met stookolie. HVO kan ook zonder probleem in de mazouttanks. Ook hier geldt: niet iedereen heeft het geld om over te schakelen naar een dure warmtepomp. De Europese richtlijnen zijn er, er is nog een hele tussenperiode te gaan. HVO kan in die tijd dienen als verantwoorde brandstof.”

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil ik ook wel weten. M'n youngtimer rookt wel een beetje bij het starten, ik wil weten of ik dat kan vervangen in frietjesgeur of geur van een goed biefstukje met wat hooi. :D

"Beste buurman, dat is allemaal niet zo erg tegenwoordig, een beetje rook"

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, Luv4DLM zei:

Kan elke diesel motor hier mee rijden of enkel EUR6?

goede vraag, want ze spreken van moderne diesels. Als het is zoals bij die E10 brandstof voor benzine, dat is enkel voor auto's na 2000 heb ik vernomen maar je hebt van die sites om dat op te zoeken, dus vermoedelijk ook voor diesels dat je dit wel kan opzoeken

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Luv4DLM zei:

Kan elke diesel motor hier mee rijden of enkel EUR6?

Als ik het goed begrijp is die HOV100 puur, maar zijn er ook HOV20, 40,... waarbij het een mengeling is, net zoals nu aan de pomp eigenlijk al.

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, Bompa zei:

Wil ik ook wel weten. M'n youngtimer rookt wel een beetje bij het starten, ik wil weten of ik dat kan vervangen in frietjesgeur of geur van een goed biefstukje met wat hooi. :D

"Beste buurman, dat is allemaal niet zo erg tegenwoordig, een beetje rook"

Ik heb dat eens getankt met mijn C klasse, geen typische dieselstank meer, dacht dat je op de dite van hvo kon zien of je auto er tegen kon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   1 lid

    • dragonfly
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid