Ga naar inhoud

AC lovers


quadrifoglio

Aanbevolen berichten

Vroeger (meer dan tien jaar geleden gok ik) in een oud magazine gelezen over 'een auto' die ervoor gezorgd had dat er een snelheidslimiet op de Engelse snelwegen werd ingevoerd.

De schuldige volgens de verhalen: AC Le Mans Coupé (A98 ) met aan het stuur Jack Sears...

In de Classic & Sports Car van augustus staat een reportage van de wagen, met een pak extra info: De wagen werd ontwikkeld om mee te doen in de 24u van Le Mans van '64. Snel snel een coupé-koetswerk ontwerpen om op het chassis van de roadster te plaatsen, nauwelijks tijd om te testen wat de wagen kon voordat ze hem naar Frankrijk laten vertrekken. Blijkbaar kon de topsnelheid niet gehaald worden op de circuits in de buurt, dus dan maar op de M1-snelweg.:D

Op 10 juni 1964 om 4u 's nachts tegen 186mph over de M1:D Dat is dan bekend geraakt bij een journalist, die het verhaal publiceerde en het schandaal barstte los: "Onveilig!", "Wat is de remafstand tegen zo'n snelheid",... Onmiddelijk werden er parlementaire vragen gesteld ivm de snelheidslimiet en kort daarna is de limiet van 70mph ingevoerd.:lolz:

wpdfa5f11d_0f.jpg

wped63d161_0f.jpg

De wagens zoals hij over de M1 reed, net klaar en nog niet gespoten

wpee79e264_0f.jpg

wp149b2f25_0f.jpg

A98 met op de achtergrond de Aston Martin DP214 van Peter Sutcliffe

wp95759315_0f.jpg

wp5e1e8046_0f.jpg

Tijdens de race zelf is er sabotage geweest aan de wagen, blijbaar zat er krantenpapier in de benzinefilter waardoor deze na een tijdje rijden verstopt raakte en veel tijd verloren werd.

Nadat het probleem ontdekt werd, is de wagen opnieuw de baan opgestuurd en draaiden ze mooie tijden...tot 10 uur 's avonds. Op 1 van de snellere stukken van het circuit kreeg de wagen een klapband tegen 250 km/u... Een Ferrari die het wrak probeerde te ontwijken is ook van de baan gegaan, enkele Ferrari-medewerkers wilden gaan helpen maar werden gegrepen door een andere wagen...

Vervolgens is het wrak van de A98 meegenomen naar AC, waar het jarenlang in de gebouwen van het merk is blijven liggen.

wp51156552.jpg

In '72 werd de houten mal voor het koetswerk (zie eerste foto's) ontdekt door een AC-liefhebber en racer, Barrie Bird. Door z'n goede band met de fabriek (ex Le Mans-piloot voor andere AC-wagens) stemden ze toe de overblijfselen van de originele wagen te verkopen en een nieuw koetswerk te maken.

12 jaar later was de wagen volledig klaar, ondertussen is de wagen nog steeds in het bezit van Bird en wordt hij regelmatig gebruikt op de openbare weg of is hij te zien in Le Mans of Goodwood.

wp59e70d23_0f.jpg

wp9cd6ad00_0f.jpg

De plannen om er meerdere wagens te maken zijn dus helaas nooit uitgevoerd.

Quote uit de C&SC:

If things had gone to plan at Le Mans, A98 could have scored a great GT class victory behind the 3 works Ferrari prototypes. The batch of 12 customer racers would have been built, woudl surely have won races, and might well have come to be regarded as Britain's Ferrari 250 GTO's - shading the batch of 13 Lightweight E-Types, or those 6 Shelby Daytonas. There might even have been a sumptuous roadgoing version

But it wasn't to be...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...
  • 1 maand later...
  • 4 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid