Ga naar inhoud

Hyundai Ioniq 6


Parsifal

Aanbevolen berichten

Hyundai heeft een nieuwe Ioniq in de startblokken staan. De Ioniq 6 lijkt amper op de Ioniq 5 en moet onder meer de Tesla Model 3 het vuur na aan de schenen leggen. Op 14 juli wordt hij officieel onthuld, maar wij mochten in Londen vast even snuffelen aan een pre-productie-exemplaar.

Wie het autonieuws op de voet volgt, zal niet ondersteboven zijn na het zien van deze eerste beelden. De Hyundai Ioniq 6 is het uitgerijpte productiemodel van de Prophecy Concept die in maart 2020 met de afgelaste beurs van Genève zijn eerste wereldpodium aan zijn gladde neus voorbij zag gaan. Het silhouet lijkt met één potloodstreep te zijn getekend met, al zeggen ze dat bij Hyundai natuurlijk niet, de eerste Mercedes-Benz CLS in het achterhoofd. Een nep-grille zoals bij veel andere EV's vond chief designer Simon Loasby, die ons om dit pre-productie-exemplaar heen gidst, niet nodig. "Sensoren zijn de grille van de toekomst", zegt hij, wijzend op het gladde paneel onder de kentekenplaathouder, waar achter alle ADAS-hardware modulair wordt ingebouwd. Opmerkelijk zijn de camera's die de plaats van buitenspiegels hebben overgenomen. De hoekige vormen vloeken nogal met de verder zo ronde en gladde auto. "Die hadden we nog van de Ioniq 5", geeft Loasby toe. "Dat is het eerste dat ik bij de facelift ga aanpakken." Voor wie daar niet op wil wachten komt de Ioniq 6 er ook met conventionele buitenspiegels.

De deurgrepen verzinken in de koets en de laag wegduikende achtersteven wordt gekenmerkt door een eendenstaart-spoiler en een brede lichtbalk, die is opgebouwd uit wat Loasby 'parametric pixels' noemt. Dat thema komt op diverse plekken terug en is typisch voor de Ioniq 6, vertelt Loasby. Als je het ooit op een andere auto ziet, dan hebben ze het van ons gejat." Maar zelf bedacht heeft hij het evenmin, geeft hij later toe: "Het idee komt van Minecraft."

 

Dat er verder weinig verband lijkt met de Ioniq 5 is volgens Loasby bewust: "De Ioniq-range wordt een schaakspel. Elk stuk ziet er heel anders uit, maar toch zie je dat ze bij elkaar horen." En ja, ook wij vragen ons dan af welk stuk de 6 is. "De loper", antwoordt Loasby. "De Ioniq 5 is onze toren en de Ioniq 7, een SUV die in 2024 komt, is met zijn 315 cm wielbasis de koning." De Ioniq 6 heeft met 295 cm evenmin een wielbasis om zich voor te schamen en dat betekent behalve een gestrekte aanblik ook veel binnenruimte. De beenruimte achterin is riant, de hoofdruimte daarentegen houdt door toedoen van de coupé-achtige daklijn niet echt over.

Interieur

Het interieur is minstens zo progressief als de koets. De meeste zaken spelen zich af op het brede scherm en met behulp van knoppen op het stuur. Opmerkelijk is dat een logo daar ontbreekt. "Waarom hebben stuurwielen altijd een logo in het midden?", vraagt Loasby retorisch. In plaats daarvan zitten er in de Ioniq 6 vier - daar heb je ze weer - parametrische pixels. Via licht- en kleureffecten brengen die boodschappen over en wie morsecode beheerst (vier korte piepjes staan voor de letter H), heeft wellicht door dat het toch nog een beetje een logo is.

Geheel volgens de laatste trends gebruikt Hyundai de nodige ecologisch correcte materialen. De lak is bio, de vloerbedekking was in een vorig leven visnet en de zwarte pigmenten aan de buitenkant zijn gerecyclede autobanden. Belangrijker zijn de aandrijflijnen en de prestaties. Helaas moeten we je die nog even schuldig blijven. De officiële onthulling staat gepland voor 14 juli en dan vertellen we je daarover ook alles.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind hem niet bepaald knap. Geen fan van banaan vormen. Edoch heeft hij wel iets cools. Laatste foto met de noorderlicht doet wat Kever/Porsche achtig aan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

611 km WLTP op een 77kWh batterij. 400 km vlotjes op een volle batterij, dat is toch al sterk. In combinatie met dat snelladen is dat een stevig aanbod met een gekke look 🙂

 

aangepast door josenjef
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

In het echt valt dus heel goed mee.  Veel mooier dan de ioniq 5. De snoet is nog wat wennen, maar die kont is best knap.  Want bij de 5 was ik vooral verschoten van de kofferruimte.  Die is in verhouding met de binnenruimte heel klein. Leek me kleiner dan de ev6 te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op foto ook, maar zoals hij daar staat in het paars. Zeker speciaal, maar niet lelijk.

326039436_543490474408464_76016768776316

326057819_894514185064060_37975879990729

 

Wat lelijk was in mijn ogen, is wat Audi gedaan heeft met hun logo's. Ipv de chromen ringen, zijn dat nu gewoon stickers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, tuscani zei:

Op foto ook, maar zoals hij daar staat in het paars. Zeker speciaal, maar niet lelijk.

326039436_543490474408464_76016768776316

326057819_894514185064060_37975879990729

 

Wat lelijk was in mijn ogen, is wat Audi gedaan heeft met hun logo's. Ipv de chromen ringen, zijn dat nu gewoon stickers.

Auw mijn ogen…..🤢

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid