Ga naar inhoud

Elektrisch laden: 11 kW vs. 22 kW on-board charger (OBC)


Audi S8

Elektrisch laden: 11 kW vs. 22 kW on-board charger (OBC)  

12 leden hebben gestemd

  1. 1. Met welke OBC moet jouw EV uitgerust zijn in geval er een 11 kw en 22 kw OBC aangeboden wordt?

    • 11 kW OBC is voldoende
      8
    • 22 kW OBC is een must en meer toekomst gericht
      4
    • Geen voorkeur
      0


Aanbevolen berichten

Een gemiddeld huis kan geen 22kW laden. Dus lijkt me 11kW al meer dan voldoende. Als ge sneller wilt laden kunt ge beter een DC-laadstation zoeken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Audi S8 zei:

22 kW is voornamelijk een use case voor AC publiek laden. Dat is misschien goed om hier even te benadrukken.

Idd, maar to be honest ... ik heb nog niet veel publieke laadsessies gehad aan meer dan 11kw (laat staan dat ze dat zelf haalden).

Laadpalen die in de app's 22kw afficheren en in werkelijkheid tss de 6 en de 9 leveren is precies de norm 🙂

Anyway een OBC van 11kw voldoet, 22kw is nice to have.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15/7/2022 om 15:12, ir_fuel zei:

IMO

11kw AC + DC fast charging.

 

Dit.

tenzij je inderdaad thuis 22kW kan laden, en heel je 100kW accu leeg rijdt per dag. Met 11kW geraak je dan mogelijks vol op 1 nacht.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15/7/2022 om 14:33, WoKe zei:

Idd, maar to be honest ... ik heb nog niet veel publieke laadsessies gehad aan meer dan 11kw (laat staan dat ze dat zelf haalden).

Laadpalen die in de app's 22kw afficheren en in werkelijkheid tss de 6 en de 9 leveren is precies de norm 🙂

Anyway een OBC van 11kw voldoet, 22kw is nice to have.

Is ook exact mijn ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Tesla kon laden tot maximaal 17,5kW, en op de firma heb ik dat ook altijd zo gedaan. Thuis ging het maar tot 11kW omdat ik niet meer vermogen heb.

In principe is 11kW voldoende, maar ik heb toch 22kW optioneel besteld op de Audi, omdat ik op de firma dat vermogen heb, en soms is het toch gemakkelijk om gewoon sneller te kunnen laden. Regelmatig heb ik meerdere afspraken overdag, waarbij ik tussendoor even terug op kantoor kom, en dan is sneller laden gewoon beter/gemakkelijker, en kan je onderweg laden soms vermijden. Ook laad ik met onze zonnepanelen, en spaar ik geld uit met niet extern te moeten laden. De meerprijs van 2k euro vind ik bij een auto van dat budget al verwaarloosbaar, en voor mij toch wel een interessante optie.

Maar nogmaals, met 11kW lukt het ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, BMWMB zei:

Mijn Tesla kon laden tot maximaal 17,5kW, en op de firma heb ik dat ook altijd zo gedaan. Thuis ging het maar tot 11kW omdat ik niet meer vermogen heb.

In principe is 11kW voldoende, maar ik heb toch 22kW optioneel besteld op de Audi, omdat ik op de firma dat vermogen heb, en soms is het toch gemakkelijk om gewoon sneller te kunnen laden. Regelmatig heb ik meerdere afspraken overdag, waarbij ik tussendoor even terug op kantoor kom, en dan is sneller laden gewoon beter/gemakkelijker, en kan je onderweg laden soms vermijden. Ook laad ik met onze zonnepanelen, en spaar ik geld uit met niet extern te moeten laden. De meerprijs van 2k euro vind ik bij een auto van dat budget al verwaarloosbaar, en voor mij toch wel een interessante optie.

Maar nogmaals, met 11kW lukt het ook.

Hoeveel panelen hebben jullie wel liggen dat die 22kWH leveren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben alle daken destijds voorzien van zonnepanelen, in totaal 6.500m2.

Ook hebben we een windturbine van 3MW, maar dat vermogen gaat volledig het net in.

36D06B8B-2BCC-4AB1-9DF3-7AE5371AEE54.thumb.jpeg.7223318176864a52b57c4a2cab3564df.jpeg

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 mocht ik dat laat ons zeggen in 80% van de gevallen halen aan een publieke lader. Maar in de praktijk denk ik dat de 11 kw lader veel minder frustraties gaat geven. Mijn auto heeft nu maar een 6kw ac lader en ik weet dat ik daarmee op 4 uur 120 km range kan laden. In het begin vreesde ik daarvoor maar ik merk vooral dat het aangenaam is dat ik dat ook keer op keer effectief haal. Het zou mij frustreren dat ik met een 22kw lader elke keer 2à3 uur zou moeten wachten in plaats van 1u voor die 120km. Dan ga je waarschijnlijk toch altijd voor de "zekerheid" van de DC snellader gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17/7/2022 om 16:07, BMWMB zei:

We hebben alle daken destijds voorzien van zonnepanelen, in totaal 6.500m2.

Ook hebben we een windturbine van 3MW, maar dat vermogen gaat volledig het net in.

36D06B8B-2BCC-4AB1-9DF3-7AE5371AEE54.thumb.jpeg.7223318176864a52b57c4a2cab3564df.jpeg

Heb je die windturbine gemakkelijk vergund gekregen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, d_s zei:

Heb je die windturbine gemakkelijk vergund gekregen?

alleszins gemakkelijker blijkbaar dan een gascentrale 🙂 

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid