Ga naar inhoud

BMW 330e VS BMW 330d?


-Fred-

Aanbevolen berichten

Ik moet op zoek naar een nieuwe zakelijke vervanger voor mijn daily en heb mijn keuze wat ingeperkt tot een 3 reeks Touring. Ik vind de looks goed en wil graag terug iets wat leuk stuurt. 

Het liefst wil ik een 330d, wat volgens mij de beste combinatie zou zijn voor mijn dagelijks traject. Jaarlijks rij ik zo’n 40 à 45 k km’s waarvan 80% snelweg. Qua verbruik is dat ook goed te doen. Fiscaal wordt je natuurlijk flink afgestraft. Dan is een 330e eventueel een alternatief, denk alleen dat je daar veel opoffert voor je fiscale voordeel.

Rekening houdend met het gegeven dat ik geen laadmogelijkheden heb thuis, noch op het werk. Veel elektrisch rijden kan ik ook niet, dus in mijn ogen blijf je dan over met een zware drie reeks met kleine brandstoftank waar je in sommige gevallen ook eens snel mee kan rijden.

Toegegeven, ik ben nogal sceptisch tegenover heel het hybride gebeuren. Misschien kan iemand met ervaring mijn mening doen herzien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel kilometers, bijna enkel autostrade, geen oplaadmogelijkheden Dat is een no brainer, je rijprofiel is ideaal voor een dieselmotor.  (Getekend een ex eigenaar van een 330e)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, -Fred- zei:

Ik moet op zoek naar een nieuwe zakelijke vervanger voor mijn daily en heb mijn keuze wat ingeperkt tot een 3 reeks Touring. Ik vind de looks goed en wil graag terug iets wat leuk stuurt. 

Het liefst wil ik een 330d, wat volgens mij de beste combinatie zou zijn voor mijn dagelijks traject. Jaarlijks rij ik zo’n 40 à 45 k km’s waarvan 80% snelweg. Qua verbruik is dat ook goed te doen. Fiscaal wordt je natuurlijk flink afgestraft. Dan is een 330e eventueel een alternatief, denk alleen dat je daar veel opoffert voor je fiscale voordeel.

Rekening houdend met het gegeven dat ik geen laadmogelijkheden heb thuis, noch op het werk. Veel elektrisch rijden kan ik ook niet, dus in mijn ogen blijf je dan over met een zware drie reeks met kleine brandstoftank waar je in sommige gevallen ook eens snel mee kan rijden.

Toegegeven, ik ben nogal sceptisch tegenover heel het hybride gebeuren. Misschien kan iemand met ervaring mijn mening doen herzien. 

Heb je al berekend hoeveel het verschil is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij zelf met een Tanzanite 330D x drive (die overigens te koop staat) en kan me qua allround pakket niet geloven dat er een betere 3-reeks is. de combinatie van comfort, souplesse; zuinigheid; motor karakter;…

Dagelijks zit ik op een 7l maar doe ik maar weinig autostrade. Langere ritten of een reis raak ik makkelijk onder de 6; laatst nog 5,4 over 3000km. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rijd intussen 77k km met een 330e op 21 maand, vergelijkbaar profiel dus met minstens 80% snelweg en 40 a 45k km per jaar. Ik kan wel dagelijks laden en dat maakt volgens mij het grootste verschil. 

Ik zou ook voor de 30d gaan in dat geval. Even aanvullen bij wat Simon hierboven schrijft: over de 77k km zit ik aan 4.5l, wel 35% elektrisch want kan opladen (en de laatste tijd heel lange afstanden, zat heel lang rond de 4l). Bij niet opladen zit je snel aan 7-8l in normale omstandigheden en tussen 6 en 6.5 voor lange ritten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, Simoni zei:

Langere ritten of een reis raak ik makkelijk onder de 6; laatst nog 5,4 over 3000km

Amai, met 320d xDrive geraak ik daar niet ze. Hoe rap rij je dan? Hier was de reis met cc op 160 en ben op 6,5 ofzo uitgekomen op een 3k km. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Simoni zei:

Ik rij zelf met een Tanzanite 330D x drive (die overigens te koop staat) en kan me qua allround pakket niet geloven dat er een betere 3-reeks is. de combinatie van comfort, souplesse; zuinigheid; motor karakter;…

Dagelijks zit ik op een 7l maar doe ik maar weinig autostrade. Langere ritten of een reis raak ik makkelijk onder de 6; laatst nog 5,4 over 3000km. 

We hebben gisteren gebeld volgens mij :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, d_s zei:

Heb je al berekend hoeveel het verschil is?

Ik ga (proberen) die berekening te maken, maar het is geen eenvoudige berekening vind ik. Aankoopprijs voor een jonge tweedehands 330e ligt bijna 10K hoger voor een vergelijkbare 330d. Voordeel alle aard moet ik eens laten uitrekenen, maar ik denk dat ik rond de 800-850 euro/ maand zit voor een 330d terwijl dat bij een 330e mss 100 zal zijn?

Ik kan alleen het verbruik van die 330e moeilijk inschatten in mijn geval. Stel dat ik toch de kosten maak om een laadpaal te installeren (kosten daarvan nog eens terzijde gelaten) en ik kan over mijn dagelijks traject van 158 km (78 heen en weer) telkens 1 keer opladen, mag ik er dan vanuit gaan dat ik de hele dag op hybride kan rijden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, -Fred- zei:

Ik ga (proberen) die berekening te maken, maar het is geen eenvoudige berekening vind ik. Aankoopprijs voor een jonge tweedehands 330e ligt bijna 10K hoger voor een vergelijkbare 330d. Voordeel alle aard moet ik eens laten uitrekenen, maar ik denk dat ik rond de 800-850 euro/ maand zit voor een 330d terwijl dat bij een 330e mss 100 zal zijn?

Ik kan alleen het verbruik van die 330e moeilijk inschatten in mijn geval. Stel dat ik toch de kosten maak om een laadpaal te installeren (kosten daarvan nog eens terzijde gelaten) en ik kan over mijn dagelijks traject van 158 km (78 heen en weer) telkens 1 keer opladen, mag ik er dan vanuit gaan dat ik de hele dag op hybride kan rijden?

En laden aan het stopcontact gedurende de nacht is niet voldoende? Het is toch een hybride dus zoveel moet er niet opgeladen worden? Aftrekbaarheid moet je ook in rekening brengen.

Als uw rijprofiel ong. hetzelfde is als @Monterey Jack dan zal dat ook rond die 35% elektrisch zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, -Fred- zei:

Ik ga (proberen) die berekening te maken, maar het is geen eenvoudige berekening vind ik. Aankoopprijs voor een jonge tweedehands 330e ligt bijna 10K hoger voor een vergelijkbare 330d. Voordeel alle aard moet ik eens laten uitrekenen, maar ik denk dat ik rond de 800-850 euro/ maand zit voor een 330d terwijl dat bij een 330e mss 100 zal zijn?

Ik kan alleen het verbruik van die 330e moeilijk inschatten in mijn geval. Stel dat ik toch de kosten maak om een laadpaal te installeren (kosten daarvan nog eens terzijde gelaten) en ik kan over mijn dagelijks traject van 158 km (78 heen en weer) telkens 1 keer opladen, mag ik er dan vanuit gaan dat ik de hele dag op hybride kan rijden?

 

3 minuten geleden, d_s zei:

En laden aan het stopcontact gedurende de nacht is niet voldoende? Het is toch een hybride dus zoveel moet er niet opgeladen worden? Aftrekbaarheid moet je ook in rekening brengen.

Als uw rijprofiel ong. hetzelfde is als @Monterey Jack dan zal dat ook rond die 35% elektrisch zijn.

Je kan eenvoudig laden aan een stopcontact, doe ik ook. Is vol op 5u.

Je moet rekenen op gemiddeld 40km elektrisch over het jaar. In de zomer eerder 50, in de winter 30. 

Ik zit ook aan 150km per dag, 120 woon werk en dan nog wat anders lokaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Los van het fiscale, ik zou zeker eens gaan rijden met beide, de beleving van een 6-cilinder is mogelijks voldoende om je over de streep te trekken (dat was toch bij mij het geval).

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

image.thumb.png.3aaad97701edd09ef20c860547127e61.png

 

Als ik mag voortgaan van de waarden die hier verzameld zijn dan is de rijkost voor een 330d zo'n 2600 euro/j duurder. Maar als ik rekening houd met de aankoopwaarde die een stuk duurder is voor een 330e, dan wordt dat verschil een stuk kleiner...

Uiteraard is er dan nog de voordeel alle aard, maar dat neem ik er "graag" bij

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, -Fred- zei:

image.thumb.png.3aaad97701edd09ef20c860547127e61.png

 

Als ik mag voortgaan van de waarden die hier verzameld zijn dan is de rijkost voor een 330d zo'n 2600 euro/j duurder. Maar als ik rekening houd met de aankoopwaarde die een stuk duurder is voor een 330e, dan wordt dat verschil een stuk kleiner...

Uiteraard is er dan nog de voordeel alle aard, maar dat neem ik er "graag" bij

CO2 uitstoot 330e zit toch onder de 50g ? 

VAA + verschil in aftrekbaarheid daar gaat het grootste verschil zitten en dan weet ik niet of je dat er "graag" bij neemt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na 4 jaar daily M2 rijden heb ik me ook een degelijke daily aangeschaft. Ik kwam meteen uit op de 330e.
Ik had nooit verwacht dit te zeggen, maar ik ben er echt aangenaam van verrast. Alle luxe en comfort aanwezig (Zeker als je uit een luide M2 komt :D), geen trage auto, zuinig en ik vind het een best mooie auto. Ik doe dagelijks wel maximum 60 km's. Dus grotendeels rij ik elektrisch. Op autostrade heb ik een totaal rijbereik van rond de 550-600km. Voor mij is dat zuinig. Al blijf ik erbij, als ik niet naar het fiscale had moeten zien, ik een M340D had besteld.
Ik heb de 330e puur uit praktische en fiscale overweging gekocht. Of het nu een 320 of 330D is, het is niet mijn enige auto en dan wou ik het zo "goedkoop" mogelijk houden.

Ik vind het nog steeds enorm spijtig dat ze niet de motor van de X5 45e in de 3 reeks aanbieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, -Fred- zei:

image.thumb.png.3aaad97701edd09ef20c860547127e61.png

 

Als ik mag voortgaan van de waarden die hier verzameld zijn dan is de rijkost voor een 330d zo'n 2600 euro/j duurder. Maar als ik rekening houd met de aankoopwaarde die een stuk duurder is voor een 330e, dan wordt dat verschil een stuk kleiner...

Uiteraard is er dan nog de voordeel alle aard, maar dat neem ik er "graag" bij

Kleine opmerking: 4,5 L verbruik zonder opladen en veel elektrisch rijden haal je nooit. Mijn 320e staat op 7,5 over 13k km (ik laad hem quasi nooit op)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer, 4,5 haal je enkel bij dagelijks opladen en normaal gebruik. 

Maar zie wel dat diesel goedkoper is in de sheet dan 95? Lijkt mij niet correct. Anderzijds moet je dan ook nog 10kWh elektriciteit meerekenen per dag als je die 4.5 in rekening neemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, -Fred- zei:

Heb twee vergelijkbare 3 tourings doorgestuurd naar mijn boekhouder om het verschil te laten uitrekenen. Ben eens benieuwd 🤞

Vrees ervoor 😞

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, -Fred- zei:

Maar als ik rekening houd met de aankoopwaarde die een stuk duurder is voor een 330e, dan wordt dat verschil een stuk kleiner...

Houd je ook rekening met herverkoopwaarde dan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Polygoon zei:

Houd je ook rekening met herverkoopwaarde dan? 

Herverkoopwaarde is koffiedik kijken, beiden zijn in dat geval geen slimme keuzes. Hybride is noch mossel noch vis en diesel wordt aan de schandpaal genageld, maar wie weet wat ze er over 5jaar over gaan vinden. Eerste generatie hybrides doet het ook niet bepaald goed in de tweedehandsmarkt…

2 uren geleden, Monterey Jack zei:

Meer, 4,5 haal je enkel bij dagelijks opladen en normaal gebruik. 

Maar zie wel dat diesel goedkoper is in de sheet dan 95? Lijkt mij niet correct. Anderzijds moet je dan ook nog 10kWh elektriciteit meerekenen per dag als je die 4.5 in rekening neemt.

Ik heb 98 gerekend. Wist niet dat daar 95 in moest. Wat is dan wel een realistisch gemiddeld verbruik 😀? Volgens mij kan je daar bijna geen gemiddelde op plakken. Kan zodanig variëren in functie van de capaciteit van die batterij… 

aangepast door -Fred-
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid