Ga naar inhoud

BMW 330e VS BMW 330d?


-Fred-

Aanbevolen berichten

Zelfs met zoveel km's per jaar gaat de 330e helaas financieel/fiscaal interessanter zijn. Spijtig want de 330d is de veel betere auto van de twee. De vraag is enkel hoeveel je bereid bent om daarvoor op te leggen. Indien het verschil niet buitensporig en aanvaardbaar is voor u, zou ik het wagen. Blijft gewoon een uitstekende allrounder, zeker als je zoveel rijdt, ga je er plezier aan hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

VAA voor de diesel is 385 per maand ongeveer, dat van de 330e iets van een 160. Daarnaast nog eens een paar duizend die je fiscaal laat liggen.

Los daarvan vraag ik mij af of die wagens wel te vergelijken zijn in de de praktijk, ik zou daar absoluut eens willen mee gereden hebben. De 330e gaat altijd de verstandige keuze zijn, maar vult die jouw wens wel in om terug naar een fijn sturende auto te gaan?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat als je veel km's doet een diesel toch nog steeds het beste is. 

Wat is de actieradius van een 330d vs 330e? 

Zeker als je vaak eens in Duitsland of zo komt en wat doorblaast ga je met die diesel beter zitten toch.

Waarom geen M340d? Wat is het VAA en BIV/VB verschil tussen 330 en 340? Al kan je een 330d ook wel stage 1 chippen en zit je bijna aan dezelfde pk's als een stock M340d

Zoals hier eerder geschreven, zo een 6 cilinder is toch heerlijk en nu het nog kan. Je kan ook altijd ombouw naar LV overwegen als je de achterbank niet nodig hebt.

Ik zou het weten.

Zelf eigenlijk nooit echt wakker gelegen van de VAA. Ik koop wat ik graag heb of zie. En weinig hoeven tanken of stoppen of trajecten is echt heerlijk imho

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Liquid Li0n zei:

Waarom geen M340d? Wat is het VAA en BIV/VB verschil tussen 330 en 340? Al kan je een 330d ook wel stage 1 chippen en zit je bijna aan dezelfde pk's als een stock M340d

Dan koop je beter een 330d denk ik. Goedkoper op alle fronten en een M340d is niet zoveel indrukwekkender dat het de meerprijs verantwoord. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Jan zei:

Kleine opmerking: 4,5 L verbruik zonder opladen en veel elektrisch rijden haal je nooit. Mijn 320e staat op 7,5 over 13k km (ik laad hem quasi nooit op)

Correctie, 8L over 13K. En dat is met 2K km zonder verbrandingsmotor.. 

70B4B71A-BCE5-4631-A2C9-94A02D831751.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Jan zei:

Correctie, 8L over 13K. En dat is met 2K km zonder verbrandingsmotor.. 

70B4B71A-BCE5-4631-A2C9-94A02D831751.jpeg

dan zeul je altijd onnodig zo een battery pack mee als je die nooit oplaadt. 

330e xDrive touring is 1855kg leeggewicht

heeft 40 liter tank en 4 cilinderke

410 tot 1420l laadruimte

meer gegevens: https://www.autoweek.nl/auto/105915/bmw-330e-xdrive-touring/

330d xDrive touring is 1800 kg leeggewicht

heeft 59 liter tank en 6 cilinder

500 tot 1510 liter laadruimte

meer gegevens: https://www.autoweek.nl/auto/105922/bmw-330d-xdrive-touring/

aangepast door Liquid Li0n
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

dan zeul je altijd onnodig zo een battery pack mee als je die nooit oplaadt. 

330e xDrive touring is 1855kg leeggewicht

heeft 40 liter tank en 4 cilinderke

410 tot 1420l laadruimte

meer gegevens: https://www.autoweek.nl/auto/105915/bmw-330e-xdrive-touring/

330d xDrive touring is 1800 kg leeggewicht

heeft 59 liter tank en 6 cilinder

500 tot 1510 liter laadruimte

meer gegevens: https://www.autoweek.nl/auto/105922/bmw-330d-xdrive-touring/

Mij moet je niet overtuigen, ik rij ermee omdat mijn baas dat geeft. Komende van een G21 320d vind ik het een kutbak. 

mgv 

  • Grappig 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, josenjef zei:

VAA voor de diesel is 385 per maand ongeveer, dat van de 330e iets van een 160. Daarnaast nog eens een paar duizend die je fiscaal laat liggen.

Los daarvan vraag ik mij af of die wagens wel te vergelijken zijn in de de praktijk, ik zou daar absoluut eens willen mee gereden hebben. De 330e gaat altijd de verstandige keuze zijn, maar vult die jouw wens wel in om terug naar een fijn sturende auto te gaan?

 

Hangt natuurlijk voor een groot stuk af van de catalogusprijs, maar goed om te weten dat dat een stuk beter meevalt dan verwacht.

1 uur geleden, Liquid Li0n zei:

Ik denk dat als je veel km's doet een diesel toch nog steeds het beste is. 

Wat is de actieradius van een 330d vs 330e? 

Zeker als je vaak eens in Duitsland of zo komt en wat doorblaast ga je met die diesel beter zitten toch.

Waarom geen M340d? Wat is het VAA en BIV/VB verschil tussen 330 en 340? Al kan je een 330d ook wel stage 1 chippen en zit je bijna aan dezelfde pk's als een stock M340d

Zoals hier eerder geschreven, zo een 6 cilinder is toch heerlijk en nu het nog kan. Je kan ook altijd ombouw naar LV overwegen als je de achterbank niet nodig hebt.

Ik zou het weten.

Zelf eigenlijk nooit echt wakker gelegen van de VAA. Ik koop wat ik graag heb of zie. En weinig hoeven tanken of stoppen of trajecten is echt heerlijk imho

Een 340d is in aankoop te duur en op alle vlak toch ook duurder. Gezien mijn situatie (SQ5 perte total, in fout én met verzwarende omstandigheden) weet ik voor de moment nog niet wat er allemaal boven mijn hoofd hangt. Helemaal yolo gaan is nu even niet aan de orde. Met een 330d zou ik al heel gelukkig zijn. Mogelijks moet ik mijn pijlen eerder richten op een 320d.

 

Komende maandag heb ik een testrit gepland met een 330e. Erg benieuwd naar mijn bevindingen. Ik probeer zo openminded mogelijk te zijn 😀

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

laat het ons zeker weten en hopelijk ga je toch voor de dikke diesel. er zijn er veel te weinig op het forum

En je hebt gelijk met die M340d. 380pk dus laat een 330d chippen en je hebt iets van een 370 a 380 pk evengoed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Liquid Li0n zei:

laat het ons zeker weten en hopelijk ga je toch voor de dikke diesel. er zijn er veel te weinig op het forum

En je hebt gelijk met die M340d. 380pk dus laat een 330d chippen en je hebt iets van een 370 a 380 pk evengoed.

Een 330d hoef je niet te chippen.

En als je dat wel wilt, koop dan een 340d. 

Je wilt echt de facturen niet betalen van een geplofte 30d 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een 320d zou ik mss wel de nood hebben om die te chippen, met een 330d zeker niet. Die pk's kan je toch nooit helemaal benutten met een daily

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minutes ago, Liquid Li0n said:

laat het ons zeker weten en hopelijk ga je toch voor de dikke diesel. er zijn er veel te weinig op het forum

En je hebt gelijk met die M340d. 380pk dus laat een 330d chippen en je hebt iets van een 370 a 380 pk evengoed.

Elke diesel is een naft te weinig :popcorn:

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, -Fred- zei:

image.png.a25dc8c727a0b1b94298bfd63950cd70.png

 

VAA voor een 330e dus 216,2 euro/maand, 330d 602.8 euro

maar voor die kleine 400 euro extra heb je wel een leukere auto met dikkere motor en minder tankstops te doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

maar voor die kleine 400 euro extra heb je wel een leukere auto met dikkere motor en minder tankstops te doen

+ 48% minder aftrek. Daarnaast heb je wel nog een verschil in verbruik tussen de 2 in het voordeel van de diesel. Heb je een 1-manszaak of vennootschap? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minutes ago, Liquid Li0n said:

maar voor die kleine 400 euro extra heb je wel een leukere auto met dikkere motor en minder tankstops te doen

Dat loopt wel op hoor als je alles begint samen te tellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18/8/2022 om 07:47, berengun zei:

Veel kilometers, bijna enkel autostrade, geen oplaadmogelijkheden Dat is een no brainer, je rijprofiel is ideaal voor een dieselmotor.  (Getekend een ex eigenaar van een 330e)

Hier ben ik het volledig mee eens. 
 

Ook blijf ik fan van het karakter van de 30d, die veel leuker gaat rijden dan zo’n hybride.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja geen oplaadmogelijkheden... Ik dacht dat je een laadpaal nodig had en een zwaardere aansluiting. Blijkbaar is een gewoon stopcontact al genoeg, in principe kan iedereen dan opladen thuis of op het werk. Maar voor de rest komt mijn profiel volgens mij ook meer overeen met dat van een dieselrijder dan van een hybride, maar dat is van veel mensen zo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

4 minuten geleden, -Fred- zei:

Als het aan mij alleen zou liggen dan was dit topic overbodig geweest :D

het ligt aan jou alleen 🤪

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid