Ga naar inhoud

BMW 330e VS BMW 330d?


-Fred-

Aanbevolen berichten

11 minuten geleden, Redfive zei:

Jaguar iPace wordt heel dikwijls vergeten als er EV's opgesomd worden. Toch geen misse verschijning en toch mooi afgewerkt binnenin.

Maar was een ramp qua batterij dacht ik. Traag laden en beperkte range ofzo.  Kwam eigenlijk nooit echt overtuigend uit een vergelijkende test.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7/10/2022 om 17:15, Tjeu zei:

Ik vind het wel opvallend dat er velen uit liefhebberij geen fan zijn van ev, want geen geur en sound meer. Maar wie dan naar hybride gaat, klaagt vooral dat het ev aandeel van de wagen te klein is en vaak (hier niet expliciet) dat de ice net afbreuk doet aan het geheel. 

Doet toch vermoeden dat ev rijden op zich geen straf moet zijn en wel enige vorm van beleving geeft, of toch een beleving die voor dagelijks gebruik fijner is dan wat een doorsnee ice wagen (Passat 2.0tdi of 320d) schaft. Dat maakt de toegeving (range) mss toch wel dragelijker dan wat soms ingeschat wordt. 

Dat is gewoon een feit. Ik vind het nog steeds frappant hoe sommigen een 4 cilinder diesel verkiezen boven een EV. Alsof zoiets zoveel puurder is ofzo 😂 Alsof dat genagel van die motor binnen de magische 2000 toeren bereik de totaalbeleving afmaakt. Dat kun je toch echt niet menen.

De range is beter ja, maar verder van de rest is daar toch 0.0 voordeel nog aan. 

Er is ook gewoon immens veel onwetendheid en gebrek aan ervaring. Degene die zich t hardste verzetten tegen EV zijn diegene die er amper mee gereden hebben.
 

De enige hybrides waar ik me niet echt aan ‘stoorde’ waren zescilinders.

Nu goed , les gouts et les couleurs.

  • Vind ik leuk 3
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 10/7/2022 at 4:54 PM, -Fred- said:

maar ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik rondrij met een obese 3 reeks.

't Is nochtans zo :D 

De mijne is ook obees. Ik kwam wel uit een 1. Dat verschil in gewicht voel je hard.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, ir_fuel zei:

't Is nochtans zo :D 

De mijne is ook obees. Ik kwam wel uit een 1. Dat verschil in gewicht voel je hard.

Ik zou wel eens een 330i, 330e en i4 achter mekaar rijden, en eens zien hoe ver het rijgevoel uit mekaar ligt. De i4 zou een van de leukst rijdende EV’s zijn, maar hoeveel van de 3 herken je er nog in…

Voor ik mijn 3 kocht heb ik zowat elke rijtest gezien die online staat (doe ik ook gwn graag 😀) en echt lovend waren ze niet. Vooral joe achilles, toch zowat de bmw-expert, was er niet voor te vinden. Ik was dan ook verrast bij de eerste testrit dat die hybride alles behalve belabberd rijdt. Het maakt me vooral benieuwd goe groot het verschil is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens, een 3 touring of 4 in gelijk welke variant (behalve de M) kopen met als idee een snedig sturend apparaat te kopen om bochten mee te gaan pikken ... mja ... dan ben je gewoon fout bezig :D 

Dat zijn keigoeie auto's voor elke dag, maar toch niet om een trackday mee te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, -Fred- zei:

Ik zou wel eens een 330i, 330e en i4 achter mekaar rijden, en eens zien hoe ver het rijgevoel uit mekaar ligt. De i4 zou een van de leukst rijdende EV’s zijn, maar hoeveel van de 3 herken je er nog in…

Voor ik mijn 3 kocht heb ik zowat elke rijtest gezien die online staat (doe ik ook gwn graag 😀) en echt lovend waren ze niet. Vooral joe achilles, toch zowat de bmw-expert, was er niet voor te vinden. Ik was dan ook verrast bij de eerste testrit dat die hybride alles behalve belabberd rijdt. Het maakt me vooral benieuwd goe groot het verschil is

Joe Achilles de BMW expert noemen lijkt me nu wel wat voorbarig. Hoogstens de grootste BMW liefhebber van de UK ( ok, ik overdrijf, maar je begrijpt me wel ). Dat is ook maar een chauffeur, die zijn kanaal goed aangepakt heeft ... 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Expert is idd een brug te ver, ik vind hem nu ook niet de meest boeiende journalist om te volgen, maar hij staat wel in een goeie positie om een vergelijking te maken. Denk dat hij met zowat elke versie gereden heeft die op dat platform gebouwd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Vandaag een gloednieuwe 318d touring meegekregen met M-pack. De ideale gelegenheid dus om eens de verschillen te ervaren tussen een “gewone” en een hybride.

Het valt niet te ontkennen dat het gewichtsverschil onmiddellijk opvalt van bij de eerste bocht die je neemt. Insturen is een stuk scherper. Vooral bij een snellere bocht voel je dat die auto mooi zijn lijn aanhoudt en veel minder de neiging heeft om je weg te trekken.

Niets verrassends uiteraard, met een overgewicht van ruim 300kg. 
 

In de ideale wereld ware een 330d in mijn uitvoering het ideale geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, -Fred- zei:

Vandaag een gloednieuwe 318d touring meegekregen met M-pack. De ideale gelegenheid dus om eens de verschillen te ervaren tussen een “gewone” en een hybride.

Het valt niet te ontkennen dat het gewichtsverschil onmiddellijk opvalt van bij de eerste bocht die je neemt. Insturen is een stuk scherper. Vooral bij een snellere bocht voel je dat die auto mooi zijn lijn aanhoudt en veel minder de neiging heeft om je weg te trekken.

Niets verrassends uiteraard, met een overgewicht van ruim 300kg. 
 

In de ideale wereld ware een 330d in mijn uitvoering het ideale geweest.

Ik begrijp perfect wat je wilt zeggen, ik vind dat gelijk zo frappant aanwezig. Terwijl er sommige andere wagens zijn, die nog zwaarder zijn en toch minder dat zware gevoel afgeven. Ik denk doordat er veel gewicht geconcentreerd zit achteraan.

Nog veel erger is het gesteld met een c300e. Daar is het verschil dynamisch gigantisch. Ik vond een c300e echt aanvoelen als een Frankenstein auto tov een gewone c300.

Daarom dat ik het er ga bij nemen en wss richting een lompe x5 phev ga gaan. Dat is van zijn eigen al lomp 🤦‍♀️😂

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich vind ik de balans niet verkeerd, hij rijdt wel zoals een 3 reeks, maar dan volgeladen. Batterij zit ook tussen de achterzetel en de koffer denk ik ik? Bij die 318 voel je de neus, omdat nu plots al het gewicht vooraan zit, dus die achterkant voelt veel "vrijer".

Misschien hadden ze achterwielsturing moeten aanbieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou zoiezo een te dure optie zijn denk ik voor het type auto, al zijn sommige wel bizar duur gespecced. Ik dacht dat de panamera wel een stuk beter rijdt met de achterwielbesturing?

Heeft de mazda cx-60 ook niet zoiets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, -Fred- zei:

Zou zoiezo een te dure optie zijn denk ik voor het type auto, al zijn sommige wel bizar duur gespecced. Ik dacht dat de panamera wel een stuk beter rijdt met de achterwielbesturing?

Heeft de mazda cx-60 ook niet zoiets?

C-klasse heeft dit wel, als optie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

8BdCb9j.jpg

IpahiUI.jpg

Als daily ben ik nog steeds erg tevreden met de 3. Het blijft me verbazen dat ik toch rijplezier kan halen uit zo'n obese touring. Ondanks het extra gewicht kan ik me best goed vinden in deze machine.

Het enige waar ik soms aan erger is de logica van het systeem om te schakelen tussen elektrisch en benzine. In 80% van de gevallen schakel ik zelf over al naar gelang het type weg. In stedelijke omgeving of voor een korte boodschap rij ik altijd elektrisch als het kan. Op gewone wegen waar ik aan een constante snelheid kan rijden wil ik dan liever op benzine rijden. Je wilt namelijk zo lang mogelijk kunnen rondrijden met voldoende jus in de batterij. Dat rijdt het prettigst. De beste "oplossing" die ik tot nu toe gevonden heb daarvoor is om de pook naar links te duwen en dus op sport te rijden. Nadeel is dat ie dan naar mijn mening te lang in dezelfde versnelling blijft hangen. Hij verbruikt ook merkbaar meer als je manueel de motor inschakelt.

Ik heb al ondervonden dat de adaptive functie vrij goed werkt, maar dan moet je de gps instellen. In dat geval gaat hij zelf de capaciteit van de batterij zo opsparen dat je elektrisch kan rijden op de plaatsen waar het goed uitkomt.

Het ideale zou zijn dat je de maximum elektrische snelheid kan aanpassen. Als je natuurlijk niet oplaadt dan schakel je veel sneller over op de motor en gaat ie enkel elektrisch rijden op de momenten dat ie zelf bijgeladen heeft. Maar dan voelt ie wel een stuk lomer aan. Hoewel je in principe altijd beschikking hebt over de volle 258 pk, merk je vooral bij opttrekken en hernemingen dat je er een vertraging is. Bij het moment dat je het gaspedaal induwt, voel je dat je niet het volledige systeemvermogen hebt. Je rijdt dan ff met een volgeladen 320 en daarna komt het elektrisch vermogen bijstand geven.

Hybride rijden tot 60 km/u en full elektrisch tot 140/160 zou eigenlijk ideaal zijn. Iemand die weet of dat zo aan te passen is?

aangepast door -Fred-
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant om te lezen, die diepere rijindrukken van een 330e. Ik blijf het een fantastisch concept vinden, die PHEV's. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het hierboven, Eibachs. Miljaar, da's wel laag. Standaard is hij natuurlijk ook wel te hoog. 

Is dat te doen qua comfort? Heb je dynamische dempers? Ik lees her en der dat die combo met veren erg 'stuiterig' zou rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, Speedhunter zei:

Interessant om te lezen, die diepere rijindrukken van een 330e. Ik blijf het een fantastisch concept vinden, die PHEV's. 

Is wat van te zeggen hè. Van al zijn rechtstreeks hybride collega's (c-klasse, V60, ?) is de 3 puur qua aandrijflijn in ieder geval thans het minst interessant naar mijn idee. Rijdynamiek zal natuurlijk een andere zaak zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua design spreekt zo’n v60 in polestar uitvoering me ook wel aan. Maar nooit mee gereden.

Lager mocht het voor mij iig niet zijn. Lukt net met binnenrijden 🙂.
 

Ik heb de dynamische dempers inderdaad. Comfort is weinig veranderd, natuurlijk is het iets stugger, maar verschil is echt minimaal. Grootste verschil is voor mij de wegligging die er een stuk beter door geworden is, had ik van gewone veren niet verwacht. Voelt een stuk stabieler en baanvaster in de bochten. Ik ben ervan overtuigd dat ik met non-rft banden iedereen kan aanzetten tot dezelfde setup 😀. Maar comfort is persoonlijk natuurlijk. Echt zacht was ie af fabriek ook niet. Ik heb wel al vaker gelezen dat de h&r veren te vermeiden zijn omdat die wel stuiterig zouden zijn. 

C23EB774-FE9D-4F9C-83D7-6A54C94EE7E9.jpeg

aangepast door -Fred-
  • Vind ik leuk 3
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid