Ga naar inhoud

Winterbanden... Opgelegd?


The Swede

Aanbevolen berichten

Die Vredestein Quatrac pro kan ik ook aanbevelen. Heel content van.

Over t algemeen ben ik wel content van Vredestein. Ook de zomerbanden.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Jochen zei:

De Michelins bevallen prima, toch een verschil met de zomerbanden in het nat moet ik zeggen.

Ze hebben wel de neiging om wat steentje mee te pakken. Gisteren toen ik op het werk vertrok dacht ik even dat ik platte banden had omdat ik een kloppend geluid hoorde en de auto schudde nogal de eerste 5m. Niets te zien, doorgereden en ik hoorde de steentjes in het rond vliegen.

Net bij het vertrekken nog eens gekeken:

IMG20221230144845.thumb.jpg.455f88452c9d5df10deff68ab204f9e0.jpg

 

Daar hebben ze inderdaad wel enorm last van 🙂. Ik heb er ook wel vaker last van gezien de huidige oprit hier....

thumbnail_IMG_8288.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alleen de Michelins nemen graag steentjes mee. Mijn Pirelli’s plakken ook altijd vol, zeker als de auto een tijdje heeft stil gestaan op de steentjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22/12/2022 om 15:18, bt. zei:

Wintersetje met reeds-behoorlijk-over-halverwege Sottozero’s erop gescoord.

De velgen zelf gaan het tot zomervelg schoppen bij de komende wissel! :inlove:

28C0E8D4-A365-453F-9E32-B449D3300E7B.jpeg

Inmiddels een paar dagen mee op de baan geweest en die set doet het merkelijk ‘slechter’ dan de originele wielen. De auto rijdt merkelijk harder en ik ondervind een neiging tot gripverlies in snellere, lange bochten. Dit is nochtans exact dezelfde maat als de originele velg-band combinatie. Ligt dat aan RFT? Een ‘oudere’ set banden die slecht gestockeerd is geweest? Te hoge bandendruk?

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, DuDe zei:

Daar hebben ze inderdaad wel enorm last van 🙂. Ik heb er ook wel vaker last van gezien de huidige oprit hier....

thumbnail_IMG_8288.jpg

 

2 uren geleden, ex-Mooseman zei:

Niet alleen de Michelins nemen graag steentjes mee. Mijn Pirelli’s plakken ook altijd vol, zeker als de auto een tijdje heeft stil gestaan op de steentjes

Nog nooit ervaren zoiets, wist niet dat dat een ding was 🙂

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30/12/2022 om 15:30, Jochen zei:

De Michelins bevallen prima, toch een verschil met de zomerbanden in het nat moet ik zeggen.

Ze hebben wel de neiging om wat steentje mee te pakken. Gisteren toen ik op het werk vertrok dacht ik even dat ik platte banden had omdat ik een kloppend geluid hoorde en de auto schudde nogal de eerste 5m. Niets te zien, doorgereden en ik hoorde de steentjes in het rond vliegen.

Net bij het vertrekken nog eens gekeken:

IMG20221230144845.thumb.jpg.455f88452c9d5df10deff68ab204f9e0.jpg

 

Dat heb ik nu ook ondervonden met de Crossclimate 2, met de gewone Crossclimate's en let de + was dat toch niet (of zeker veel minder) het geval. Maar ik heb de indruk dat die groef bij de Crossclimate 2 net iets breder is waardoor de steentjes nu bij deze banden blijven hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22/12/2022 om 20:55, gTa zei:

Bestaan beide afaik. Zelfs optioneel kon je squared of staggered kiezen maar de winterset is sq afaik.

Machtig mooi velg.

Maar toch een maat te klein.  Zitten ze hier te zagen over de wheelgap bij mijne blobvis, maar bij deze is het toch niet veel beter. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, knight-rider zei:

Dat heb ik nu ook ondervonden met de Crossclimate 2, met de gewone Crossclimate's en let de + was dat toch niet (of zeker veel minder) het geval. Maar ik heb de indruk dat die groef bij de Crossclimate 2 net iets breder is waardoor de steentjes nu bij deze banden blijven hangen.

Naar het schijnt verbreden de groeven ook naarmate het profiel slijt. Misschien dat de steentjes er daarom blijven in zitten? Dunno, het is nu zo 🙂

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, tuscani zei:

Maar toch een maat te klein.  Zitten ze hier te zagen over de wheelgap bij mijne blobvis, maar bij deze is het toch niet veel beter. 

Wheel gap heeft niks te maken met je velggrootte. Een 19" of een 20" hebben een ander bandprofiel, de hoogte van het wiel blijft dus (op een mm ofzo) gelijk. De wheel gap (ruimte tussen band en wielkas/koetswerk) verandert dus niet.

En voorts ga ik ook niet akkoord met je stelling: 19" is op een '5 de gouden maat, vind ik. 20" is ook knap maar daarmee wordt het al snel heel erg groot, met erg dunne bandjes erop.

Integendeel zelfs: de wheel gap wordt visueel nog geaccentueerd door erg dunne pellekes band. Hoe groter de velg (en dus hoe smaller de strook band die er op ligt), hoe méér baat je hebt aan zo min mogelijk wheel gap. Vandaar dat huge velgen op auto's met een "hoge ophanging" altijd zo verloren staan. En zo komen we idd bij  auto' zoals jouw Tesla: zeker icm de grootste velgen is de wheel gap idd gigantisch. Dat is langs geen kanten te vergelijken met die van een '5 imo. 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 31/12/2022 om 10:44, bt. zei:

Inmiddels een paar dagen mee op de baan geweest en die set doet het merkelijk ‘slechter’ dan de originele wielen. De auto rijdt merkelijk harder en ik ondervind een neiging tot gripverlies in snellere, lange bochten. Dit is nochtans exact dezelfde maat als de originele velg-band combinatie. Ligt dat aan RFT? Een ‘oudere’ set banden die slecht gestockeerd is geweest? Te hoge bandendruk?

Moeilijk om te beoordelen vanop afstand obv je bevindingen. Maar ik vrees dat dat vnl aan 2 zaken ligt: (1) "reeds behoorlijk over halfweg" en (2) ouderdom.

Dat eerste: wat bedoel je daarmee? Een winterband heeft nieuw 8 à 9 mm profiel en is eigenlijk versleten bij 4,5 en max 4 mm restprofiel. Daarna win je niks meer maar zit je op harder rubber (slijtageresistent) en heb je de winst van de afwateringscapaciteit en de sipes die grippen op gladde ondergrond. 

Wat is de DOT en hoeveel restprofiel heb je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, gTa zei:

Moeilijk om te beoordelen vanop afstand obv je bevindingen. Maar ik vrees dat dat vnl aan 2 zaken ligt: (1) "reeds behoorlijk over halfweg" en (2) ouderdom.

Dat eerste: wat bedoel je daarmee? Een winterband heeft nieuw 8 à 9 mm profiel en is eigenlijk versleten bij 4,5 en max 4 mm restprofiel. Daarna win je niks meer maar zit je op harder rubber (slijtageresistent) en heb je de winst van de afwateringscapaciteit en de sipes die grippen op gladde ondergrond. 

Wat is de DOT en hoeveel restprofiel heb je?

Restprofiel is 4,5-5,5mm, volgens jouw aangeven dus zo goed als op 🙂

Dot code moet ik even checken 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, bt. zei:

Restprofiel is 4,5-5,5mm, volgens jouw aangeven dus zo goed als op 🙂

Dot code moet ik even checken 😉

Staat er geen icoon op? Ik heb die verklikkers op 1,6mm zitten, maar ook zo logo van winterband dat verdwijnt eens je band te ver geen is en dan geen winterband meer is. Dacht dat dat er overal op zat, maar kan mij vergissen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1/1/2023 om 11:08, gTa zei:

Moeilijk om te beoordelen vanop afstand obv je bevindingen. Maar ik vrees dat dat vnl aan 2 zaken ligt: (1) "reeds behoorlijk over halfweg" en (2) ouderdom.

Dat eerste: wat bedoel je daarmee? Een winterband heeft nieuw 8 à 9 mm profiel en is eigenlijk versleten bij 4,5 en max 4 mm restprofiel. Daarna win je niks meer maar zit je op harder rubber (slijtageresistent) en heb je de winst van de afwateringscapaciteit en de sipes die grippen op gladde ondergrond. 

Wat is de DOT en hoeveel restprofiel heb je?

 

Op 1/1/2023 om 15:12, CAS zei:

Staat er geen icoon op? Ik heb die verklikkers op 1,6mm zitten, maar ook zo logo van winterband dat verdwijnt eens je band te ver geen is en dan geen winterband meer is. Dacht dat dat er overal op zat, maar kan mij vergissen. 

Zo, da’s dan duidelijk:

23C4182B-C843-4FDC-A194-68912644ECB2.thumb.jpeg.91642f22fc3007bdca9b876ac2baa632.jpeg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3/1/2023 om 18:45, dragonfly zei:

6 jaar oud dus vuilbak 🙂 

Mijn banden zowel winter (all season) als zomer (PSS) komen respectievelijk 7 en 6 jaar oud dit jaar. Niet meer goed? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Speedhunter zei:

Mijn banden zowel winter (all season) als zomer (PSS) komen respectievelijk 7 en 6 jaar oud dit jaar. Niet meer goed? 

Beste is er vanaf inderdaad. Zal jij verschieten als je straks beslist om op PS4-5 of PS4S te rijden komende van een PSS (zeker op nat).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan dat bijna niet geloven dat die nog een stuk beter zijn, PSS is al zo'n goeie band :D Op nat geloof ik wel dat ze verbeterd zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Gisteren, ter voorbereiding van de skivakantie, de sneeuwkettingen eens opgelegd. Ik had dit nog nooit gedaan en een voorbereidt man is er twee waard! 

Na wat gehannes gelukt, blij dat ik het eens gedaan heb. Hoop het wel nooit nodig te hebben :D 

IMG20230118202435.thumb.jpg.7b1bd24c4610591fc5a424bc78ac3ec6.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie, want idd: dat moeten uitvogelen in een sneeuwstorm (koud, nat, ...) is niet zo prettig. :D

1 uur geleden, Jochen zei:

(...) een voorbereidt man is er twee waard! 

Au :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nogal glad. Voor eerste keer HDC moeten gebruiken om mijne living niet binnen te rijden.

 

 

E93042FC-0F00-412F-A2BB-BA2017B5FA7F.jpeg

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 3/1/2023 om 18:45, dragonfly zei:

6 jaar oud dus vuilbak 🙂 

Kvin dat nog net doenbaar. Heb er nu ook gelegd van 5j oud met 5 a 7mm profiel, doen het voorlopig goed in het droge. Ook in sneeuw is zo’n oudere winterband nog goed. Bij regen zal het misschien wat meer opletten zijn bij het remmen en in de bochten 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid