Ga naar inhoud

'opposed piston' motor zonder krukas (maar met 'krukschijven') en variabele compressie


gTa

Aanbevolen berichten

Zijzelf ook, als ik naar de éclatante afwezigheid van enig werkend prototype kijk :D

En toch ook gefascineerd door de eenvoud waarmee hier de compressie variabel kan worden gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, gTa zei:

That simple, huh? :D 

Okay :D 

 

 

Wel gek: concept is van 2019 ... nog geen werkend model ... of toch geen ruchtbaarheid aan gegeven. Zal wel z'n redenen hebben. :D

Het lijkt mij een hopeloos complex iets om te maken voor iets wat nauwelijks verbetering brengt, tenzij in nichemarkten.

Zo 2 nokken machineren zal ook niet goedkoop zijn. Een krukas en drijfstang is niets in vergelijking met dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, gewoon ik zei:

Het lijkt mij dezelfde problemen te hebben als de klassieke 2takt (wat dit ook is, maar door hun krachtoverbrenging moeten ze meer cilinders hebben, een model met 2 of 4 cilinders kan niet en dan kan je wat foefelen met de naamgevingdefinitie) namelijk dat je een mengeling krijgt van uitlaatgassen met nieuwe lucht+brandstofmengsel (of is het een injectie?) waardoor je miserie hebt om je emisienorm te halen, vooral op onverbrande brandstof.

Dat was waarom ik mij vragen stelde bij 2-takt. Ge ziet dat de mechanische stress kleiner is dan als ze pas om de twee zuigeberwegingen zouden ontsteken maar de verbranding is er een van het tweetakt type. Met verdubbeling van aantal cylinders kan een mechanisch evenwicht ook weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, gewoon ik zei:

Het lijkt mij een hopeloos complex iets om te maken voor iets wat nauwelijks verbetering brengt, tenzij in nichemarkten.

Zo 2 nokken machineren zal ook niet goedkoop zijn. Een krukas en drijfstang is niets in vergelijking met dat.

Agreed.

Vooral omdat het concept van de tegenoverliggende zuigers al sinds de jaren '30 bestaat (en er zou zelfs ook al mee geëxperimenteerd zijn in de racerij, ooit, als ik Wikipedia mag geloven) en daar niks uit gekomen is in de automotive sector....

En om dit op korte tijd zo rijp te hebben om daarna nog een relatief korte periode rendabel te hebben ... terwijl de ICE z'n einde nadert ... not likely.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ice is nog lang niet dood. Voor bepaalde toepassingen (zoals de markt waar dit ding voor zou kunnen dienen) is die eindiger dan voor andere markten

De markt waar ik in leef en werk (goed scheepvaart is wat conservatiever) gelooft er nog vollop in. Vooral dualfuel. Ik zie dieselmotoren de eerste 100 jaar nog niet dood gaan. (Of de imo zou plots enorm gaan verbieden) Tot de jaren 50,60 was er ook nog ontwikkeling in stoommachines en boilers voor schepen. Ook al was dat voorbijgestreefde oude troep. Die zijn officieel zelfs nog niet eens verboden, ze zijn alleen economisch niet meer te verantwoorden ivm een diesel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, dit is waar ik aan dacht: 

Klinken geweldig :inlove: 

 

Edith zegt dat ze effectief in boten worden gebruikt:
 

It's a great design. I operated them on submarines in the US Navy. I'd say the biggest sticking point is training people to work on them, with getting customers to wrap their heads around the idea.
 
 
aangepast door Tjeu
Link naar reactie
Delen op andere sites

Napier delta. Geen idee dat er zoveel britse fabriekanten ook zo iets hebben.

Ik heb ooit het geluk gehad om zo een napier delta onder vollast te horen. Prachtig geluid.

Maar ik ben ook fan van een goeie detroit diesel.

En iedereen maar zeggen dat diesels niet mooi klinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, gewoon ik zei:

Napier delta. Geen idee dat er zoveel britse fabriekanten ook zo iets hebben.

Ik heb ooit het geluk gehad om zo een napier delta onder vollast te horen. Prachtig geluid.

Maar ik ben ook fan van een goeie detroit diesel.

En iedereen maar zeggen dat diesels niet mooi klinken.

 

 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En van hoogtoerig naar laagtoerig, maar zoek eens op loflied der traaglopers op. Het gemekker van de hollanders moet je maar doorspoelen.

En zo gaat @gTa de nacht in met een youtubehole

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar komt dit draadje ook vandaan :D 

En neen! Ik wil dees ding horen, eigenlijk!
Traagdraaiers, tsk. Ga wat traagdraaien op boatminded.be hé zeg :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, gTa zei:

Daar komt dit draadje ook vandaan :D 

En neen! Ik wil dees ding horen, eigenlijk!
Traagdraaiers, tsk. Ga wat traagdraaien op boatminded.be hé zeg :D 

Daar zijn ze fan van sneldraaiers en liefst saaie. Of zeilboten, en daar staat iets in als de wind er niet is.

Maar als je een fieldday wil hebben, tugspotters.be (al is het nu een facebookpagina geworden).

Tsjikketjieketjieketjieketjiek... horen en dan ene met zo 2 detroits erin :inlove: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, gewoon ik zei:

Ice is nog lang niet dood. Voor bepaalde toepassingen (zoals de markt waar dit ding voor zou kunnen dienen) is die eindiger dan voor andere markten

De markt waar ik in leef en werk (goed scheepvaart is wat conservatiever) gelooft er nog vollop in. Vooral dualfuel. Ik zie dieselmotoren de eerste 100 jaar nog niet dood gaan. (Of de imo zou plots enorm gaan verbieden) Tot de jaren 50,60 was er ook nog ontwikkeling in stoommachines en boilers voor schepen. Ook al was dat voorbijgestreefde oude troep. Die zijn officieel zelfs nog niet eens verboden, ze zijn alleen economisch niet meer te verantwoorden ivm een diesel.

Top antwoord. Helemaal mee eens 👏👍

Trouwens ik schrok me een hoedje afgelopen weekend toen wij toevallig op een oud cruiseschip een rondleiding kregen en vernamen dat deze door stoom aangedreven mastodont nog tot 97 actief was geweest. Moest je me 25j terug gevraagd hebben of stoomboten nog bestonden, ik zou radicaal nee hebben geantwoord 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, gewoon ik zei:

Napier delta. Geen idee dat er zoveel britse fabriekanten ook zo iets hebben.

Ik heb ooit het geluk gehad om zo een napier delta onder vollast te horen. Prachtig geluid.

Maar ik ben ook fan van een goeie detroit diesel.

En iedereen maar zeggen dat diesels niet mooi klinken.

Gaan we over Scania V8's beginnen? :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, gewoon ik zei:

Ik zie die rollers van de cilinders de nok inslijten. In veel krukassen zitten olieboringen om die witmetaallagers te smeren. Hier mag je een vertikaal geplaatste nok onder een oliefilm houden. En dat ding is hoogtoerig, dus je olie gaat dmw de centrifugaal kracht weggeslingerd worden. Beetje gelijk een slazwierder. Alleen wil je dat effect net niet hebben. 

Amai nog geen klein beetje. Je zit daar met 3 (of 4) vlakke rollagers die op een gebogen oppervlak moeten rollen. Dat is dus telkens puntbelastingen, want je kan dat ding niet rond maken én een vlak contactoppervlak geven. Als je al ziet hoe nokkenassen inslijten, met continu veel olie en rollagers, en alleen maar de krachten van de klepveren, wat gaat dit hier dan geven :')

12 uren geleden, gTa zei:

En nog een vraag: zonder kruktap ... wat weerhoudt de zuiger om zich te draaien in de cilinder?
Indien correct geplaatst, heb je die 2 gelagerde rollers die op de krukplaat rollen (om dat inslijten te verhelpen), maar als de cilinder rond is en de zuigers dus ook ... en er is geen kruktap om de drijfstang en dus de zuiger juist gelijnd te houden... hoe doe je dat dan?

Kabouters!

Nee, die zuigers gaan daar heel de tijd heen en weer liggen rollen. Het is alleen die nokkenschijf die alles op zijn plaats houdt. In principe zit dat 'vast', want je houdt hem vast in een boring (dat is al 3 vrijheden minder). En dan op die schijf heb je 2 raakpunten om hem in positie te houden (2 vrijheden minder). Dat zorgt er dus voor dat je alleen nog maar de vrijheid van heen en weer bewegen hebt. Die raakpunten op die schijf zijn echter zeer twijfelachtig, en zullen heel de tijd verschuiven. Dus sowieso dat die zuiger in alle richtingen zal kantelen.

12 uren geleden, gewoon ik zei:

Het lijkt mij een hopeloos complex iets om te maken voor iets wat nauwelijks verbetering brengt, tenzij in nichemarkten.

Zo 2 nokken machineren zal ook niet goedkoop zijn. Een krukas en drijfstang is niets in vergelijking met dat.

Video van in 2017, nog niks ontwikkeld waar ze mee kunnen uitpakken. Leuk dat ze zich er mee kunnen bezig houden, maar duidelijk hopeloos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid