Ga naar inhoud

benzine 95 vs 98


berengun

Aanbevolen berichten

24 minuten geleden, Super95 zei:

Mja, net gekeken. Reportage van ondertussen 12 jaar oud, de samenstellingen zijn ondertussen ook veranderd en dit was allemaal ook niet echt wetenschappelijk onderbouwd. Bijvoorbeeld Joep van Autoweek zegt dan weer dat hij wél het verschil ziet als iemand al heel zijn leven V-power getankt heeft, maar langs de andere kant, iemand die de duurste brandstof gebruikt in zijn auto is meestal ook een liefhebber die niet gaat besparen op het onderhoud. Dus het kan evengoed aan het onderhoud hebben gelegen dan aan de benzine.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lang niet elke motor heeft 98 nodig, eerder een laag percentage. Ik tank het altijd omdat al mijn voertuigen toch wel performance minded zijn en ik de maximale klopvastheid wil voor mijn motoren. Een andere reden dat ik 98 tank is het lagere ethanol gehalte, dit reduceert de problemen die gepaard gaan met het langer stilstaan. Voor de winter tank ik mijn moto's en GTI V-power 98 omdat dit geen ethanol bevat, voor de zekerheid doe ik hier nog ethanol defender additief bij. Het is een dikke miserie als het misloopt op dat vlak, ik heb de ervaring gehad bij mijn GTI, volledige injectiesysteem mogen reviseren. Alles pré 2000 rij je beter op 98 trouwens want de benzineleidingen zijn niet geschikt voor hoge ethanol percentages. Het ethanolgehalte is voor mij ook een reden om 98 in mijn tuinmachines te gebruiken, je kan ook ASPEN kopen wat nog duurder is.

De meeste wagens kunnen echter probleemloos rijden op 95E10, zelfs diegene die de fabrikant opgeeft als minimum 98 zolang je niet het volle motorvermogen gebruikt. De meeste motormanagements zullen het vermogen wat reduceren om schade te voorkomen dmv een klopsensor op de motor en een reductie in turbodruk of verlating van de ontsteking of het rijker maken van het mengsel. Als je in het buitenland geen 98 kan tanken en je auto dat wel nodig heeft, dan doe ik er octanebooster in als ik weet dat de motor zwaar belast zal worden (vb trackday of bergritten).

Huis-tuin en keuken wagens rijden gewoon op 95 zonder nadelige effecten.
Oh en btw, de minimum vereiste staat gewoon in je gebruiksaanwijzing of in je tankklep, logisch. 

Ik zie hier ook zaken als hoge compressie's naar boven komen; dat klopt deels...voor een NA motor; Ja, maar turbo motoren hebben lagere compressieverhoudingen (vroeger zeker) en toch hebben ze een hogere vullingsgraad dan een NA motor en dus hebben ze nog meer nood aan een kwalitatieve klopvaste brandstof. Hoe meer lucht je samendrukt, hoe hoger de temperatuur oploopt...Eens dit dan gemengd is met brandstof dan heb je een hoger octaan gehalte nodig om te voorkomen dat je ongecontroleerde voorontsteking krijgt. Een direct ingespoten motor heeft hier ook voordeel tov multipoint injectie of carburatoren.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier gewoon 95, wel altijd TOTAL. Vroeger met de diesel gewoon het goedkoopste (DATS / LUKOIL).
Omdat dit nu toch enigszins een performant blokje is (niet in totaal vermogen, maar wel voor het blokje op zich) heb ik dus besloten toch steeds een degelijk merk te tanken.
Maar 98 lijkt me niet nodig, en daar ga ik dus niet voor bijbetalen. Al zou het met gemiddeld 1 tankbeurt per maand weinig verschil maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Tjeu zei:

Het klopt niet dat Porsches in de US op RON 91 rijden, ze rijden op MON 91, wat overeenkomt met RON 95

Aha, okay! Good to know. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Ice_Ken zei:

Ik zie hier ook zaken als hoge compressie's naar boven komen; dat klopt deels...voor een NA motor; Ja, maar turbo motoren hebben lagere compressieverhoudingen (vroeger zeker) en toch hebben ze een hogere vullingsgraad dan een NA motor en dus hebben ze nog meer nood aan een kwalitatieve klopvaste brandstof. Hoe meer lucht je samendrukt, hoe hoger de temperatuur oploopt...Eens dit dan gemengd is met brandstof dan heb je een hoger octaan gehalte nodig om te voorkomen dat je ongecontroleerde voorontsteking krijgt. Een direct ingespoten motor heeft hier ook voordeel tov multipoint injectie of carburatoren.

Klopt helemaal. Ik wou volledig zijn, maar vergat dit nog te preciseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf merk ik niks van 95 vs 98 performantie omdat ik de motor niet uitwring maar ik herinner mij wel eerdere discussies waar het octaangetal van een 98 in de praktijk 96 kan zijn. Iemand die enginemaps maakte voor de gt86 had duidelijke verschillen gezien tussen verschillende pompen. Lukoil kwam er toen het beste uit. Alleen, hoe makkelijk wisselen die merken van leverancier. De grote namen niet en de kleintjes wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

van al wat ik lees is het misschien dan niet echt nodig dat we 98 tanken, maar ook geen ramp als we al es 95 moeten tanken, dus zal maar gewoon verder doen zoals we altijd gedaan hebben : 98 tanken waar het kan, dat lijkt nog altijd het beste voor de motor blijkbaar

Tussen nu en volgende maand ergens zou hij moeten aankomen, t zal een verschil geven met de CHR die ik nu gewoon ben 🙂 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik tank ook altijd 98 in mijn mx5 na en clio 3 rs om alle hierboven beschreven argumenten. Met Shell v-power vind ik bv ook dat je dit voelt, betere koudstart, iets betere reactie op het gas enzo... En met total merk ik duidelijk dat ik meer km's doe met een tank in anders gelijke omstandigheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Pestel zei:

Ik tank ook altijd 98 in mijn mx5 na en clio 3 rs om alle hierboven beschreven argumenten. Met Shell v-power vind ik bv ook dat je dit voelt, betere koudstart, iets betere reactie op het gas enzo... En met total merk ik duidelijk dat ik meer km's doe met een tank in anders gelijke omstandigheden.

vreemd genoeg kan ik dat bevestigen, mijn clio reed idd ook het beste met total...Geen idee hoe dat precies komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Ice_Ken zei:

vreemd genoeg kan ik dat bevestigen, mijn clio reed idd ook het beste met total...Geen idee hoe dat precies komt.

Excellium 😉, dat heeft wel degelijk een effect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17/11/2022 om 15:08, ir_fuel zei:

Wat zegt de fabrikant? Als de fabrikant 95 zegt kap er dan 95 in.

Ik tank al 20 jaar 98 en ik heb nog nooit een probleem gehad door "benzine die te lang in het tankstation werd bewaard". Ik heb nog nooit problemen gehad tout-court. 

:D

Je doet me denken aan een anecdote in een Shell benzine station met klant die vroeg waarom er geen vervaldatum op de fles motorolie stond.

Waarop de bediende antwoordde: “Sir, it’s been in the ground for 8 million years, I am pretty sure it’s gonna be OK for a while still”. 

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat doet er mij dan weer aan denken dat veel grondstoffen zoals goud vroeger veel makkelijker te vinden waren maar dat is allemaal al weg.

Petroleum werd 6000 jaar geleden ook al gebruikt in Irak. Zonder installaties om het op te pompen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Le Capri Mauve zei:

Dat doet er mij dan weer aan denken dat veel grondstoffen zoals goud vroeger veel makkelijker te vinden waren maar dat is allemaal al weg.

Petroleum werd 6000 jaar geleden ook al gebruikt in Irak. Zonder installaties om het op te pompen.

Bergen goud te vinden in ons afval. Maar de grond omscheppen is makkelijker

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, gewoon ik zei:

Bergen goud te vinden in ons afval. Maar de grond omscheppen is makkelijker

Daarom dat Europa oplegt dat we tegen 2050 een circulaire economie moeten hebben, zodat we de focus gaan verleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Tjeu zei:

Daarom dat Europa oplegt dat we tegen 2050 een circulaire economie moeten hebben, zodat we de focus gaan verleggen.

Dan gaan ze toch wel erg dringend een tandje mogen bijsteken in groen Vlaandrenland want terwijl Scandinavische landen al meer dan 25 jaar blikjes en petflessen met statiegeld terughalen is dat daar nog altijd niet mogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, The Swede zei:

Dan gaan ze toch wel erg dringend een tandje mogen bijsteken in groen Vlaandrenland want terwijl Scandinavische landen al meer dan 25 jaar blikjes en petflessen met statiegeld terughalen is dat daar nog altijd niet mogelijk.

Als iedereen zijn blikjes en plastic flessen (en alle andere pmd afval) mooi in zijn pmd zak verzamelt en buiten zet wanneer deze opgehaald worden, dan is er geen enkel probleem en is heel die zever met dat statiegeld voor niks nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, knight-rider zei:

Als iedereen zijn blikjes en plastic flessen (en alle andere pmd afval) mooi in zijn pmd zak verzamelt en buiten zet wanneer deze opgehaald worden, dan is er geen enkel probleem en is heel die zever met dat statiegeld voor niks nodig.

Als… 

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, The Swede zei:

Als… 

Heb je die cijfers al eens bekeken? We staan vooraan in de ranglijst, Europees en hoogstwaarschijnlijk zelf op wereldvlak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als alle blikjes en flessen en plastic idd in de afval komen, moet je meer recycleren.

Ik blijf voorstander van geen afval hebben in de eerste plaats. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 18/11/2022 om 00:47, gTa zei:

tl;dr? zie laatste alinea

if not:

 

Brandstof met een octaangetal (i.e. klopvastheid of de mate waartegen de brandstof bestand is tegen 'ongecontroleerd' of beter 'net niet op het exact moment' ontbranden) van méér dan 95 heb je enkel nodig bij motoren met erg hoge compressie en/of heel hoge toerentallen; voor 99,7% van de motoren die je vandaag de dag kan kopen lijkt dat geen (voelbaar) voordeel te geven. Wij hebben hier 95 en 98, in Duitsland (en andere landen) zelfs nog hoger (100 tot 102), maar er zijn landen waar de regular fuel 88 of 89 RON is en de 'premium fuel' slechts 91. En ook op die benzinesoorten rijden moderne topmotoren. Motormanagement detecteert natuurlijk welke brandstof er aanwezig is en past, indien nodig, parameters aan opdat de motor optimaal met de aanwezige brandstof draait. Maar dan nog: in de US rijden Porsches GT3 met hun 9.000 tpm limiet mooi op 91 rond (in de regel) en dat gaat ook. That said: erg hoge toerentallen, let's say 7.000 tpm en meer: dan zit je toch al met geen doorsnee motor meer en lijkt het me niet verkeerd om 98 te tanken.

Iets anders is 't ethanolgehalte. Ethanol is goedkoper en milieuvriendelijker te produceren dan benzine, maar heeft een lagere energiedichtheid. Dus, in theorie: een mix benzine/ethanol met hoger ethanolgehalte zou dus wat minder energie bevatten dan eentje met een lager ethanolgehalte. Minder energie = dus wat minder vermogen per verstookte hoeveelheid brandstof. De meeste RON95 brandstoffen in onze contreien zijn E10, d.w.z. dat er tot maximaal 10% ethanol in kan/mag zitten; dat is echter zelden het geval: de meeste 95 is maar een goeie 5 à 6%, zo las ik onlangs ergens (I'll look it up). De 98 benzine is bij ons E5, dus er kan/mag tot maximaal 5% ethanol in zitten. Er zijn merken die adverteren met lagere ethanolgehaltes (2,5 of 2%, tot sommige zelfs 'ethanolvrij') maar meestal zou dat tussen de 3,5% en 4,5% liggen, volgens diezelfde analyse die 'k onlangs onder ogen kreeg.
In onze streken is er dus (qua ethanolgehalte) niet zo'n heel groot verschil tussen 95 E10 en 98 E5, wat het theoretische verschil in energie van de beide brandstoffen ook weer navenant verkleint. Of je dat effectief voelt, of zelfs kán voelen, in moderne auto's met al hun elektronica en gewicht en whatnot ... is nog maar de vraag. Er zijn er die beweren van wel, er zijn er die beweren van niet. Zal met een veelheid aan factoren te maken hebben.

Los van de energiedichtheid is ook de agressiviteit jegens diverse materialen (niet enkel rubbers en kunststoffen maar ook metalen) van ethanol hoger dan van benzine. Ethanol is op zichzelf al wat agressiever (de alcohol erin zal b.v. kunststoffen en (kunst)rubbers sneller uitdrogen en brozer maken dan benzine dat doet) maar bijkomend neemt het ook vocht (water) op uit de omgeving (bv lucht) waardoor in stilstaande benzine onderin (water is zwaarder dan benzine) een laag met methanol/water mengsel ontstaat dat veel agressiever is dan gewone benzine, ook voor metalen (brandstoftank, leidingen, inspuitsysteem, enz.).
Voor de meest moderne motoren is ethanol an sich geen probleem (tenzij als ze ook langer stil staan), maar oudere motoren, "archaïsche" nieuwere motoren (kleinproductie e.d.), motoren van moto's en zéker van oldtimers kunnen daar veel minder goed mee om. Voor die voertuigen neem je beter 't zekere voor 't onzekere en tank je best 98, voor "tere" motoren zelfs best van al ethanolvrije benzine. Voor de meest gevoelige motoren en/of voor lange stilstand bestaat er (niet aan de pomp maar in blik) zelfs speciale ethanolvrije "langeduur" benzine, waarvan men beweert dat ze b.v. in (stilstaande) oldtimers gedurende beduidend langere periode mag staan zonder dat ze afbreekt. (En als we 't dan toch over benzine in blik hebben: je kan ook race fuel kopen in blik, die heeft een nog hogere klopvastheid (tot zelfs 120 RON of nog meer) en zelfs (naar verluidt) een hogere energiedichtheid.)

 

Net omwille van 't feit dat bij ons de meeste 95 effectief niet veel meer dan 5% ethanol bevat (en zeker niet tegen de 10% aanleunt) en 98 wel (of beter: ook) richting die 5% gaat, heeft een liter 98 niet zoveel meer energie in zich dan een liter 95, dus "meer vermogen" met 98 dan met 95, zoals men zegt, zou je motor eigenlijk eigenlijk niet kunnen hebben. Of het zou toch niet voelbaar mogen zijn, want we spreken over een verschil van minder dan 1 % energiedichtheid als je 95 met 7% ethanol vergelijkt met 98 met 4% ethanol. Net hetzelfde met het beloofde minder verbruiken: twijfelachtig. (Tenzij verschillen inzake additieven daar nog een rol in zouden spelen; geen idee.)  Bij oudere motoren (90's, 80's en zeker nog ouder) lijken verschillen in verbruik wel weer nadrukkelijker aanwezig, net zoals qua loopcultuur (98 loopt zachter). Enkel bij "sportmotoren" is de hogere klopvastheid zinvol (maar eigenlijk nog altijd niet echt 'nodig'). De minder corrosieve eigenschap van brandstof met minder ethanol lijkt zinvol in oudere motoren, in moto's, in motoren die maar sporadisch gebruikt worden, enz.

Ik ervaar in mijn 640iGT geen enkel verschil tussen 95 en 98, noch qua motorloop, noch qua vermogen, noch qua verbruik. Idem in mijn M140i, waar ik al wat langer het verbruik minutieus opmeet via spritmonitor: geen verschil in verbruik tussen 't ene en 't andere (andere factoren zijn véél meer bepalend voor 't verbruik) en ik voel eerlijk gezegd ook geen verschil bij 't rijden. In onze voorgaande benzine-auto's (Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB 170 en een Lancia Ypsilon 1.2 8V) net hetzelfde verhaal: geen enkel verschil merkbaar. Daarom bij ons: auto's tanken meestal 95, soms eens 98 (meestal 't gevolg van 't aanrijden bij een pomp die geen 95 heeft maar enkel 98, zulke zijn er wel). Als ik met de M140i een 'spirited drive' plan, ga 'k 'm ook wel voorafgaand leegrijden (95) en volgieten met 98 ... maar eigenlijk is dat enkel zodat het in mijn buik prettig zit. :D 
In mijn moto is het een ander verhaal. Die draait dik voorbij de 10k tpm (en doet dat toch ook elke rit wel enkele keren) maar zelfs bij normale toerentallen draait die voelbaar beter dan op 95: rustiger, smeuïger, minder misfires bij deelgas of in erg lage/hoge toeren. Meest opvallend: de stelmotoren voor 't stationair toerental verslikken zich op 95 met een veelvoud, t.o.v. 98, waardoor de moto vaker vanzelf stilvalt op 95, terwijl dat op 98 zelden gebeurt. (Moest ik die eens reinigen of vervangen, zouden beide brandstoffen wel geen probleem meer geven. :D )  En ook: 't is een moto van 2009 dus die verdraagt ethanol niet zo goed. Daarom: d'office 98.

 

Als het prijsverschil tussen 95 en 98 je worst kan wezen (een kar met een gemiddeld verbruik van 8 liter / 100 km die je 25k km per jaar bolt ... daar is het aan de huidige maximumprijzen een verschil van 400 euro per jaar ofte minder dan 10% van de totale brandstofkost: tank gewoon altijd 98. Eigenlijk, als ik dat zo bedenk ... zou ik dat ook moeten doen. :D 

 

Op 18/11/2022 om 16:33, Ice_Ken zei:

Lang niet elke motor heeft 98 nodig, eerder een laag percentage. Ik tank het altijd omdat al mijn voertuigen toch wel performance minded zijn en ik de maximale klopvastheid wil voor mijn motoren. Een andere reden dat ik 98 tank is het lagere ethanol gehalte, dit reduceert de problemen die gepaard gaan met het langer stilstaan. Voor de winter tank ik mijn moto's en GTI V-power 98 omdat dit geen ethanol bevat, voor de zekerheid doe ik hier nog ethanol defender additief bij. Het is een dikke miserie als het misloopt op dat vlak, ik heb de ervaring gehad bij mijn GTI, volledige injectiesysteem mogen reviseren. Alles pré 2000 rij je beter op 98 trouwens want de benzineleidingen zijn niet geschikt voor hoge ethanol percentages. Het ethanolgehalte is voor mij ook een reden om 98 in mijn tuinmachines te gebruiken, je kan ook ASPEN kopen wat nog duurder is.

De meeste wagens kunnen echter probleemloos rijden op 95E10, zelfs diegene die de fabrikant opgeeft als minimum 98 zolang je niet het volle motorvermogen gebruikt. De meeste motormanagements zullen het vermogen wat reduceren om schade te voorkomen dmv een klopsensor op de motor en een reductie in turbodruk of verlating van de ontsteking of het rijker maken van het mengsel. Als je in het buitenland geen 98 kan tanken en je auto dat wel nodig heeft, dan doe ik er octanebooster in als ik weet dat de motor zwaar belast zal worden (vb trackday of bergritten).

Huis-tuin en keuken wagens rijden gewoon op 95 zonder nadelige effecten.
Oh en btw, de minimum vereiste staat gewoon in je gebruiksaanwijzing of in je tankklep, logisch. 

Ik zie hier ook zaken als hoge compressie's naar boven komen; dat klopt deels...voor een NA motor; Ja, maar turbo motoren hebben lagere compressieverhoudingen (vroeger zeker) en toch hebben ze een hogere vullingsgraad dan een NA motor en dus hebben ze nog meer nood aan een kwalitatieve klopvaste brandstof. Hoe meer lucht je samendrukt, hoe hoger de temperatuur oploopt...Eens dit dan gemengd is met brandstof dan heb je een hoger octaan gehalte nodig om te voorkomen dat je ongecontroleerde voorontsteking krijgt. Een direct ingespoten motor heeft hier ook voordeel tov multipoint injectie of carburatoren.

Treft het eigenlijk relatief goed. Er zijn motoren die expliciet naar octaan 100 kunnen regelen, maar dat zijn de high performance motoren genre I6, V6, V8, V10, V12 met hoge compressie, hoge laaddruk of hoge toeren. 

De meeste motoren hebben een nominaal kenveld, dat terugregelt als er gevaar voor kloppen gedetecteerd wordt. De ontwikkeling van een motor wordt gedaan met slechte naft genre RON91 voor Oostbloklanden, India en Co, die wordt daarvoor extra naar de OEMs in Duitsland geimporteerd. Kloppen treedt bij west-europeese naft alleen op in zeer warme verbrandingskamer. 

Ethanol is geen issue in moderne motoren. De dichtingen en ringen kunnen ondertussen die hardere verbrandingen binnen het ontwikkelingsspectrum (bv 300.000 km en 10 jaar) verdragen.

That being said, de EA888 in mijn S1 is wat men zegt Leistungsklasse 2 (231pk) en heeft geen voordeel aan 98 in de theorie, in de praktijk zijn er toch meetbare verschillen: die terug te voeren zijn op de raffinagekwaliteit van een Vpower, Ultimate... Die zijn eigenlijk volledig synthetisch samengesteld, met additieven voorzien en hebben strengere eisen . Een Leistungsklasse 3 EA888 (genre 300 pk, grote turbo) ga ik eens navragen bij onze applicateurs of die effectief iets regelen, maar ik dacht het niet. De 5 cylinder in de RS3 bv regelt niet naar octaan 100.

  • Vind ik leuk 7
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Bouncing Bullet zei:

 

Treft het eigenlijk relatief goed. Er zijn motoren die expliciet naar octaan 100 kunnen regelen, maar dat zijn de high performance motoren genre I6, V6, V8, V10, V12 met hoge compressie, hoge laaddruk of hoge toeren. 

De meeste motoren hebben een nominaal kenveld, dat terugregelt als er gevaar voor kloppen gedetecteerd wordt. De ontwikkeling van een motor wordt gedaan met slechte naft genre RON91 voor Oostbloklanden, India en Co, die wordt daarvoor extra naar de OEMs in Duitsland geimporteerd. Kloppen treedt bij west-europeese naft alleen op in zeer warme verbrandingskamer. 

Ethanol is geen issue in moderne motoren. De dichtingen en ringen kunnen ondertussen die hardere verbrandingen binnen het ontwikkelingsspectrum (bv 300.000 km en 10 jaar) verdragen.

That being said, de EA888 in mijn S1 is wat men zegt Leistungsklasse 2 (231pk) en heeft geen voordeel aan 98 in de theorie, in de praktijk zijn er toch meetbare verschillen: die terug te voeren zijn op de raffinagekwaliteit van een Vpower, Ultimate... Die zijn eigenlijk volledig synthetisch samengesteld, met additieven voorzien en hebben strengere eisen . Een Leistungsklasse 3 EA888 (genre 300 pk, grote turbo) ga ik eens navragen bij onze applicateurs of die effectief iets regelen, maar ik dacht het niet. De 5 cylinder in de RS3 bv regelt niet naar octaan 100.

Kan je ergens nakijken welke motoren er baat bij hebben en welke niet?

Jij werkt natuurlijk bij VAG en hebt toegang tot andere bronnen. Toevallig ook die van Ducati? 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, msxx zei:

Kan je ergens nakijken welke motoren er baat bij hebben en welke niet?

Jij werkt natuurlijk bij VAG en hebt toegang tot andere bronnen. Toevallig ook die van Ducati? 😄 

ik heb in eigen interesse al gekeken, maar niks gevonden. Ik moet ook bij de applicateuren navragen en heb geen bronnen bij ducati. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid