Ga naar inhoud

Alfa Romeo Guilia 150pk diesel vs Opel Corsa-e 156pk


mrbbs

Diesel vs Elektrisch  

29 leden hebben gestemd

  1. 1. Alfa Romeo Guilia 2016 vs Opel Corsa-e 2023



Aanbevolen berichten

Nog maar eens de mening vragen van de mede AM-forummer.

Als dagelijks auto denk ik al een tijd na om EV te gaan rijden en de beslissing wees min of meer richting de facelift Corsa-e die begin volgend jaar wordt gelanceerd. Deze krijgt een iets groter batterijpakket, efficiëntere en krachtiger electromotoren. Vermogen stijgt van 136 naar 156pk terwijl het koppel gelijk blijft op 260Nm. De range stijgt ook van de huidige 360kms naar ongeveer 400kms WLTP range. Ik zou deze in onderstaande kleurcombi nemen. Prijs zou neerkomen op +-35k euro btw incl.

image.png.071a15922e57bd91114ea0988938a323.png

Echter diende er zich gisteren een alternatief aan. Eén van mijn beste vrienden zou zijn bestaande Guilia 150pk diesel (bj2016) inruilen voor een nieuwe Guilia Sprint. Die is uitgevoerd in een heel gave kleur Rossa Monza.  Tevens beschikt hij ook over het Q2 pakket (schakelpeddels ah stuur en een mechanisch sperdifferentieel). Hij heeft net 100.000kms gelopen en heeft steeds correct zijn onderhoud gekregen. Mijn maat heeft hem zelf 5 jaar terug gekocht met 21.000kms op de klok. Prijs hiervoor zou uitkomen op 21k euro btw incl.

image.thumb.png.3f95be0478be4651ae0d1cf237aaa5a1.png

Bedoeling is dat deze wagens op de zaak blijven tot 2026.

TCO paar maand komt op 744 euro voor de Guilia en 717 euro voor de Corsa-e. Daar zit de kost voor een laadpaal in het geval van de Corsa-e nog niet bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hart vs boekhoudige ratio.

Giulia vond ik al een koppendraaier van bij de eerste beelden (en dat was al een hele tijd voor de auto werkelijk bij de dealer stond).  Was destijds net te laat op de markt om als lease-wagen te kunnen kiezen.  Ik ging er zelfs mijn break-fetisj voor laten.

En het is nog steeds een knappe auto.

 

Maar een nieuwe Corsa, op elektriek, die boekhoudkundig op een piëdestal wordt gezet…  heeft ook zo zijn pro’s tegenover een Italiaan met 100k km.

Het is ook geen lelijke auto.   Maar het blijft een maat of twee kleiner dan de Alfa.

Samen met het kleinere rijbereik zijn dat objectief gezien dan ook de enige twee contra-argumenten die in me opkomen.

Ik ga kiezen met de portemonnee, denk ik.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Alfa.

Ex collega heeft met zo eentje die gechipt was tot +200pk bij APEC op 4j bijna 200k kms gereden zonder enig probleem, en eerlijk zo’n Alfa is wel meer auto dan die Corsa.

Ik blijf erbij, als daily is een diesel toch nog altijd zeer aangenaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Niko80 zei:

Ik blijf erbij, als daily is een diesel toch nog altijd zeer aangenaam.

Veel heeft ook te maken met hoeveel km's er mee gereden wordt. 

Zelf zou ik ook de Giulia nemen maar liever de 2.0T benzine met 280 PK😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij een no-brainer, zonder twijfel de Alfa en binnen 18-24 maanden de overstap maken naar EV (bestellen), eens prijzen en levertermijnen genormaliseerd zijn. Er gaat de komende tijd erg veel op die markt veranderen, dus nog even wachten is geen zonde. Toch niet als je ondertussen Italiaans RWD+sper kan rijden als daily.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voorkeur zou ook een benzine 2.0T zijn in 200pk zijn (kan je makkelijk naar 300pk brengen).  Echter zijn die heel lastig te vinden met Q2 pakket.  Als je er dan één vindt staan ze al gauw te koop voor 40k euro met dan bv 50.000kms op de teller.  Echter als ik deze voor 21k zou kunnen kopen is dat wel een deal! Ik zou het nooit overwegen wanneer die Guilia 35-40k euro zou kosten.  Ik rijd trouwens 27 à 30.000 kms per jaar.

Prijzen van de Corsa-e (of straks wellicht Electric) zullen ook niet meer dalen denk ik. Levertermijnen voor die Corsa-e vallen heel goed mee, zo'n 14-16 weken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp niet goed waarom je vrijwillig zo een Corsa zou willen kopen als hoofd wagen. Als tweede, pfff, ja, als bedrijfswagen wegens weinig andere keuze, ja, ok dan. Maar zelf kunnen kiezen en daar bewust voor kiezen vind ik echt vreemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap langs de andere kant ook niet dat je een 150pk Alfa diesel zou willen rijden. Misschien omdat ik dat nog nooit gereden heb.

Ik zou denk ik voor de EV gaan. Misschien eerder een e208.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Tjeu zei:

Ik begrijp niet goed waarom je vrijwillig zo een Corsa zou willen kopen als hoofd wagen. Als tweede, pfff, ja, als bedrijfswagen wegens weinig andere keuze, ja, ok dan. Maar zelf kunnen kiezen en daar bewust voor kiezen vind ik echt vreemd.

Een Corsa-e is maar een maatje minder dan een Guilia, die is niet van de ruimste. Ik heb ook geen budgetten zoals anderen op het forum, en zou het er ook nooit voor willen geven ook. Die Corsa-e gaat evengoed doen wat die Guilia doet. Ik zou ook niks missen op de Corsa-e wat ik de Guilia heb (verwarmde zetels, verwarmd stuurwiel, Android Auto, automaat,.. ) en naar rijplezier rijdt die Corsa-e verrassend dynamisch en is zeker niet saai. En ik ben de eerste die daar zeer sceptisch tov stond, tot ik ermee had gereden.  Natuurlijk is die Alfa 10 keer mooier dan zo'n Corsa-e, dat staat buiten kijf. Zit alleen niet te wachten op terug diesel geroffel..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Jeroen_M5 zei:

Ik snap langs de andere kant ook niet dat je een 150pk Alfa diesel zou willen rijden. Misschien omdat ik dat nog nooit gereden heb.

Ik zou denk ik voor de EV gaan. Misschien eerder een e208.

Daar pas ik niet in (ook al is het dezelfde auto).  En ik vind het interieur lelijk en te druk, maar dat is ieder zijn smaak. Geef mij maar een normaal interieur met een rond stuur enzo..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hart en rede, altijd een moeilijke keuze.

Wil je die Alfa om je vriend plezier te doen, anders zou ik voor datzelfde geld een leuk benzine exemplaar zoeken.

Die raak je binnen 5j tenminste nog aan de straatstenen kwijt.

 

Met de Corsa ben je een early adapter, en zal qua rijgedrag totaal andere ervaring zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, bud wijzer zei:

Hart en rede, altijd een moeilijke keuze.

Wil je die Alfa om je vriend plezier te doen, anders zou ik voor datzelfde geld een leuk benzine exemplaar zoeken.

Die raak je binnen 5j tenminste nog aan de straatstenen kwijt.

 

Met de Corsa ben je een early adapter, en zal qua rijgedrag totaal andere ervaring zijn.

Kan je misschien wel gelijk in hebben.

Ik had de Guilia een restwaarde gegeven van 12500 euro maar vrees nu inderdaad met 200k op de teller dat ik dat nooit zal vangen voor een auto van bijna 10j oud en die kms.

Wat zou realistisch zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou enkel diesel kopen op de zaak als het is om zware lasten te trekken. Ik kwam met geen enkele berekening met een diesel in de buurt van een EV qua kost. En een EV als dagelijks voertuig is echt aangenaam.

Die Alfa is voor mij eerder iets om te rijden tot ze de Corsa leveren. Kopen op 100k en doorverkopen op 130k, dat zou nog kunnen meevallen qua kost voor een jaar op die manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, mrbbs zei:

Kan je misschien wel gelijk in hebben.

Ik had de Guilia een restwaarde gegeven van 12500 euro maar vrees nu inderdaad met 200k op de teller dat ik dat nooit zal vangen voor een auto van bijna 10j oud en die kms.

Wat zou realistisch zijn?

Ik denk dat niemand momenteel 5j vooruit kan kijken op de tweedehandsmarkt, en Alfa's zijn sowieso al geen kampioenen in restwaarde natuurlijk.

Feit is ook, dat diesel meer en meer verguisd zal worden, dus alleen al door het sentiment wat rond diesel heerst, zou ik het al niet meer doen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, bud wijzer zei:

Ik denk dat niemand momenteel 5j vooruit kan kijken op de tweedehandsmarkt, en Alfa's zijn sowieso al geen kampioenen in restwaarde natuurlijk.

Feit is ook, dat diesel meer en meer verguisd zal worden, dus alleen al door het sentiment wat rond diesel heerst, zou ik het al niet meer doen.

Je gaat sowieso met die EV binnen 5 jaar een grotere markt kunnen aanspreken. De kans dat je met die Alfa 5 jaar gaat rijden is klein, 5 jaar lang een wagen op de baan houden die fiscaal altijd er als slechtste gaat uitkomen dat vraagt karakter. Het feit dat de vraag hier nu al staat, Corsa vs Alfa, zegt al genoeg voor mij over hoe groot het verlangen is naar de Alfa en dat is niet genoeg om die Alfa 5 jaar aan te houden volgens mij.

Langs de andere kant zegt het ook iets over het verlangen naar de Corsa als de twijfel blijft ...

Voor mezelf is het een toonzaalmodel geworden dat ik op 3 jaar afschrijf. Van zodra het nieuw er af is kan ik beginnen uitkijken naar de opvolger 🙂 Wat uiteindelijk telt is het bedrag per jaar dat ik wil/kan uitgeven aan mijn wagen(s).

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees dat het kamp van de EV hier aan het winnen is. Ik kan me wel iets inbeelden dat straks niemand nog een diesel wil.

Guilia benzine met Q2 pack zijn sowieso een stuk duurder en prijzen zichzelf als niet interessant meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was eerst wat verbaasd dat je interesse zou hebben in een corsa bvb, maar uiteindelijk snap ik het wel.

Je hebt al de meest leuke auto money can buy (samen met MX5) voor als je je wil amuseren, dus voor saaie wegkilometers en op de zaak mag het gewoon een financieel interessantere oplossing zijn.

1 keer met een Guilia 2.0T gereden, qua stuurgevoel vond ik die wel erg leuk, leuker dan de 330 waar ik toen mee reed.  Maar moet wel eerlijk zijn dat deze specifieke Alfa niet echt mooi is (donker glas, kleine velgen, luxe kleur maar dan geen chroom - het past voor mij niet , maar dat zijn goestingen)

Met de Corsa niet gereden, dus daar kan ik niks op zeggen, maar mijn groene schoonbroer heeft er één, vandaar dat ik er ook niet echt een positief gevoel mee heb 🙂 

dus ja, ik kan op geen van beide stemmen 🙂 maar denk dat het de corsa zal worden 🤪

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16/12/2022 om 08:36, mrbbs zei:

Kan je misschien wel gelijk in hebben.

Ik had de Guilia een restwaarde gegeven van 12500 euro maar vrees nu inderdaad met 200k op de teller dat ik dat nooit zal vangen voor een auto van bijna 10j oud en die kms.

Wat zou realistisch zijn?

5k met chance.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als autoliefhebber, koop ik een auto met mijn gevoel. Zeker met het aantal km dat je jaarlijks rijdt, is het nog belangrijker dit met een auto te doen waarmee je graag rijdt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Al beslist?

ik zou voor de Alfa gaan, al vrees ik voor een lage herverkoopprijs als je deze binnen een aantal jaar terug kwijt wil.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, fredoo zei:

Al beslist?

ik zou voor de Alfa gaan, al vrees ik voor een lage herverkoopprijs als je deze binnen een aantal jaar terug kwijt wil.

 

Correct wat je zegt over de herverkoopwaarde van de Alfa Romeo..

Wat ik wel erbij wil zeggen dat dit bij alle merken zo is, als je iets moet verkopen is het oud ijzer en als je iets moet kopen is het goud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid