Ga naar inhoud

Alfa Romeo Guilia 150pk diesel vs Opel Corsa-e 156pk


mrbbs

Diesel vs Elektrisch  

29 leden hebben gestemd

  1. 1. Alfa Romeo Guilia 2016 vs Opel Corsa-e 2023



Aanbevolen berichten

1 uur terug, Alexis zei:

Toch niet zo zeker van. Blok in een 330i en 330e is beide B48 2 liter 4 cilinder, wel 182 (?) pk vs 258pk in de 330i. 
Verschil in gewicht zal er natuurlijk ook zijn. 

😍

Je voelt het gewicht wel als je de bocht in gaat. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ondertussen is de gedachtengang wat gedraaid..

Ik maak mij sinds de aankondiging van de VW ID 2ALL meer bedenkingen. Als constructeurs zoals VW in 2025 effectief een b-segmenter op de markt zullen brengen voor 25.000 euro met 350-450kms range dan zal mijn Corsa electric waarvoor ik straks 40.000 euro zal moeten uitgeven een heel pak minder waard gaan zijn.

Dus misschien moet ik gaan kijken voor een PHEV? Begin mei worden de prijzen en beschikbaarheden voor de nieuwe Toyota Prius PHEV vrijgegeven. Deze zal ongeveer een range hebben van 70 kms WLTP waarbij ik dus het merendeel van mijn woon-werk verkeer elektrisch zal kunnen afleggen.  Ik verwacht een prijs met enkele opties van 47.000 euro.  De vraag is of dat het allemaal wel waard is..  vanaf 2025 valt ook de aftrekbaarheid terug van 100 naar 75%. Maar op zich hoeft dat geen probleem te zijn als je die auto doorverkoopt aan een particulier.

Nu ik een S2000 heb gevonden mag de GR86 voor mij gaan. Deze staat ook op de firma ingeschreven en heeft een VAA voor het eerste jaar van 5439 euro, dus heel interessant is die niet 😉 Ik vermoed dat ik hem nu nog kan verkopen voor ongeveer de nieuwprijs.

Geen idee dus wat ik moet doen.. graag even jullie gedachtengang hierover?

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, mrbbs zei:

Ondertussen is de gedachtengang wat gedraaid..

Ik maak mij sinds de aankondiging van de VW ID 2ALL meer bedenkingen. Als constructeurs zoals VW in 2025 effectief een b-segmenter op de markt zullen brengen voor 25.000 euro met 350-450kms range dan zal mijn Corsa electric waarvoor ik straks 40.000 euro zal moeten uitgeven een heel pak minder waard gaan zijn.

Dus misschien moet ik gaan kijken voor een PHEV? Begin mei worden de prijzen en beschikbaarheden voor de nieuwe Toyota Prius PHEV vrijgegeven. Deze zal ongeveer een range hebben van 70 kms WLTP waarbij ik dus het merendeel van mijn woon-werk verkeer elektrisch zal kunnen afleggen.  Ik verwacht een prijs met enkele opties van 47.000 euro.  De vraag is of dat het allemaal wel waard is..  vanaf 2025 valt ook de aftrekbaarheid terug van 100 naar 75%. Maar op zich hoeft dat geen probleem te zijn als je die auto doorverkoopt aan een particulier.

Nu ik een S2000 heb gevonden mag de GR86 voor mij gaan. Deze staat ook op de firma ingeschreven en heeft een VAA voor het eerste jaar van 5439 euro, dus heel interessant is die niet 😉 Ik vermoed dat ik hem nu nog kan verkopen voor ongeveer de nieuwprijs.

Geen idee dus wat ik moet doen.. graag even jullie gedachtengang hierover?

 

Op 14/12/2022 om 20:42, Tjeu zei:

Voor mij een no-brainer, zonder twijfel de Alfa en binnen 18-24 maanden de overstap maken naar EV (bestellen), eens prijzen en levertermijnen genormaliseerd zijn. Er gaat de komende tijd erg veel op die markt veranderen, dus nog even wachten is geen zonde. Toch niet als je ondertussen Italiaans RWD+sper kan rijden als daily.

...

 

aangepast door Tjeu
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, mrbbs zei:

Ondertussen is de gedachtengang wat gedraaid..

Ik maak mij sinds de aankondiging van de VW ID 2ALL meer bedenkingen. Als constructeurs zoals VW in 2025 effectief een b-segmenter op de markt zullen brengen voor 25.000 euro met 350-450kms range dan zal mijn Corsa electric waarvoor ik straks 40.000 euro zal moeten uitgeven een heel pak minder waard gaan zijn.

Dus misschien moet ik gaan kijken voor een PHEV? Begin mei worden de prijzen en beschikbaarheden voor de nieuwe Toyota Prius PHEV vrijgegeven. Deze zal ongeveer een range hebben van 70 kms WLTP waarbij ik dus het merendeel van mijn woon-werk verkeer elektrisch zal kunnen afleggen.  Ik verwacht een prijs met enkele opties van 47.000 euro.  De vraag is of dat het allemaal wel waard is..  vanaf 2025 valt ook de aftrekbaarheid terug van 100 naar 75%. Maar op zich hoeft dat geen probleem te zijn als je die auto doorverkoopt aan een particulier.

Nu ik een S2000 heb gevonden mag de GR86 voor mij gaan. Deze staat ook op de firma ingeschreven en heeft een VAA voor het eerste jaar van 5439 euro, dus heel interessant is die niet 😉 Ik vermoed dat ik hem nu nog kan verkopen voor ongeveer de nieuwprijs.

Geen idee dus wat ik moet doen.. graag even jullie gedachtengang hierover?

Vandaag koop je voor 25k ook al een recente  e-208. Is wat je hier aanhaalt ook niet een beetje eigen aan het kopen van eender welke nieuwe mainstream wagen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18/4/2023 om 15:50, josenjef zei:

Vandaag koop je voor 25k ook al een recente  e-208. Is wat je hier aanhaalt ook niet een beetje eigen aan het kopen van eender welke nieuwe mainstream wagen?

 

Ik heb het over nieuwprijzen. Als je 2 jaar terug gaat in de tijd zou je vandaag nog een heel mooi bedrag terug krijgen voor een Corsa-e met bv 50.000kms, ik gok op 25.000 euro. Dat zal heel waarschijnlijk binnen nu en twee jaar wel anders zijn als je nu een Corsa-e koopt voor 40k en er straks een VW ID2.ALL komt voor 25.000 euro nieuw..

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, mrbbs zei:

Ik heb het over nieuwprijzen. Als je 2 jaar terug gaat in de tijd zou je vandaag nog een heel mooi bedrag terug krijgen voor een Corsa-e met bv 50.000kms, ik gok op 25.000 euro. Dat zal heel waarschijnlijk binnen nu en twee jaar wel anders zijn als je nu een Corsa-e koopt voor 40k en er straks een VW ID2.ALL komt voor 25.000 euro nieuw..

Ja maar, kijk je naar een i3 of leaf bijvoorbeeld dan klopt dat niet. Die blijven tweedehands best goede prijzen gaan terwijl er veel meer aanbod is van nieuwere wagens zoals bij Dacia en MG bijvoorbeeld.

Het zou anders zijn mocht diezelfde Corsa e binnen 2 jaar nieuw 25 k kosten, een beetje wat Tesla doet. Het aankondigen van VW doet mij ook wat aan Tesla denken trouwens want die 25k EV staat er nog niet, zeker niet met die specs.

Ik snap je bezorgdheid wel, om die reden kocht ik ook nog nooit een nieuwe wagen. Maar dat is altijd een gok zelfs met exclusiever materiaal heb je geen garanties op goede restwaardes.

Kan je jezelf niet indekken met een renting of leasing formule met overnameprijs die vastligt?

aangepast door josenjef
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag je niet blindstaren op de evolutie van de tweedehandsprijzen sinds corona.

Dat is echt een uitzonderlijke situatie met die chiptekorten en logistieke bottlenecks. Dat zijn zaken die snel kunnen normaliseren.

De US loopt een paar kwartalen voor op ons en daar zijn de tweedehandsprijzen aan het kelderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20/4/2023 om 16:46, Fr79 zei:

Je mag je niet blindstaren op de evolutie van de tweedehandsprijzen sinds corona.

Dat is echt een uitzonderlijke situatie met die chiptekorten en logistieke bottlenecks. Dat zijn zaken die snel kunnen normaliseren.

De US loopt een paar kwartalen voor op ons en daar zijn de tweedehandsprijzen aan het kelderen.

Hier zie je ze ook zakken en ik verwacht dat de daling bij een PHEV groter zal zijn dan bij een EV. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, d_s zei:

Hier zie je ze ook zakken en ik verwacht dat de daling bij een PHEV groter zal zijn dan bij een EV. 

Dat denk ik ook. De hele bedrijfsmarkt voor PHEV zal namelijk wegvallen na 1 juli en degene die einde afschrijving zijn gaan vervangen worden door een EV.

Dan blijft enkel de particulier over om die dingen op te pikken en die gaan voor een PHEV van 4-5 j. niet de hoofdprijs betalen gezien batterijcapaciteit en elektrische range van de nieuwe PHEV's  intussen ongeveer verdubbeld is (n dan zwijgen we nog over eventuele batterijdegradatie).

Die Tesla's die uit garantie zijn voor batterij en aandrijflijn (8j.) maken de laatste maanden ook een flinke duik. Vorig jaar zag je nog eens een 2014 of 2015 passeren voor 50k  (vooral als die gratis SuC had) maar dat is ook gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
9 minuten geleden, Rabbit zei:

Inderdaad gezien. Ga eens offerte vragen en zien of er ergens een formule is waarbij ik een gegarandeerde overnameprijs heb binnen 2 jaar. Langer wil ik daar liever niet mee rijden aangezien de technologische evoluties en de nieuwe modellen die uitkomen in 2025-2026.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17/4/2023 om 21:41, mrbbs zei:

Corsa

40.000 euro

De wereld is zot geworden.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, mrbbs zei:

Inderdaad gezien. Ga eens offerte vragen en zien of er ergens een formule is waarbij ik een gegarandeerde overnameprijs heb binnen 2 jaar. Langer wil ik daar liever niet mee rijden aangezien de technologische evoluties en de nieuwe modellen die uitkomen in 2025-2026.

 

Ondertussen eens aan het kijken voor het oude model in Duitsland. Daar verkrijgbaar voor 30.000 euro, dan is dat wel doenbaar.

TCO/maand is dan 850 euro voor de Corsa op 2j en 1500 euro voor de GR86 (gerekend op 25.000kms/jaar).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb een sterk aanbod gekregen in het buitenland voor een pre-facelift model met 360km range. Ben sterk aan het overwegen om erop in te gaan.

GR86 komt dan wel in de verkoop. Enige wat ik wel nog wat mee zit is dat laden. In 98% van de gevallen zal de range mij overal naartoe kunnen brengen. Enkel als ik dan eens een langere verplaatsing maak zal ik dat laden moeten incalculeren. Maar ik neem aan dat je dat wel gewoon wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, mrbbs zei:

Heb een sterk aanbod gekregen in het buitenland voor een pre-facelift model met 360km range. Ben sterk aan het overwegen om erop in te gaan.

GR86 komt dan wel in de verkoop. Enige wat ik wel nog wat mee zit is dat laden. In 98% van de gevallen zal de range mij overal naartoe kunnen brengen. Enkel als ik dan eens een langere verplaatsing maak zal ik dat laden moeten incalculeren. Maar ik neem aan dat je dat wel gewoon wordt.

Dat is enkel een topic voor je de wagen hebt, na een paar maand heb je dat spelletje door en vraag je jezelf af waar je je zorgen hebt over gemaakt 😉

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

Assorti van kleur met je weekendkar.

Kwestie van de overgang niet te hard te maken.

Ik zeg, ik ben nu toch bezig buiten mijn comfort zone 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28/5/2023 om 09:32, mrbbs zei:

Dit zou em moeten worden. Ik geef mij nog tot morgen om definitief te beslissen.

 

Opel Corsa

Opel Corsa-e

opel corsa 40 intérieur

Het is ondertussen al overmorgen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag betaling uitgevoerd, geen weg terug. Vrijdag komen ze ook kijken voor een laadpaal te plaatsen, hopelijk kunnen ze die snel plaatsen. Zal een Smappee worden.

Nu nog iemand vinden die mij zaterdag kan voeren tot in Duitsland. Is 350kms van mijn deur. Had al vervoer geregeld maar die heeft net afgezegd.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, mrbbs zei:

Vandaag betaling uitgevoerd, geen weg terug. Vrijdag komen ze ook kijken voor een laadpaal te plaatsen, hopelijk kunnen ze die snel plaatsen. Zal een Smappee worden.

Nu nog iemand vinden die mij zaterdag kan voeren tot in Duitsland. Is 350kms van mijn deur. Had al vervoer geregeld maar die heeft net afgezegd.

Oooeh! Benieuwd naar je Smappee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Proficiat met de EV, zou ook die keuze gemaakt hebben. Moment dat je twijfelt tussen phev en ev is het beter om voor de ev te gaan denk ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid