Ga naar inhoud

Het grote mobilhome topic


tuscani

Aanbevolen berichten

Aangezien er hier een paar zitten met een mobilhome, dacht ik dat een topic misschien wel zou mogen in het algemeen topic.

Soms is de zin er wel om eens met de mobilhome op stap te gaan, maar waar let je op bij een aankoop/huur van zo'n ding? je hebt opbouw, integraal, half integraal,... vaste garage, geen garage,.....

Rijden die dingen gemakkelijk? want je komt er precies veel manueel tegen? en laat dat nu net iets vreemd zijn? ik zou precies liever automaat rijden met zo'n beest. (file, manouvreren,...)

Dit topic is dus voor tips en tricks, voor leken. 20j geleden zo al eens een uitstap gedaan, maar daar weet ik dus niet zo veel meer over, en er zal ook wel veel veranderd zijn qua parkeren. Vroeger mocht je bij wijze van spreken overal gaan staan. Is dat nog steeds zo. of heeft een mobilhome bij lange niet meer die vrijheid. (als je van camping tot camping moet rijden is er vermoedelijk ook weinig aan)

Maar het mag gerust ook gebruikt worden om wat bakbeesten te posten. altijd knap om zo'n ding te zien.

En aangezien het toch am is....

w1200_h892_x600_y445_Volkner-b0996dbbde0

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, TJRACING zei:

Na 1 keer een campervan gehuurd te hebben, instant verkocht. De vrijheid, geen druk voor aanwezig te moeten zijn op vaste ontbijten etc,... Vrouw en ik waren meteen enorm enthousiast terwijl we doorgaans wel luxebeesten zijn en altijd wel graag het betere hotel opzoeken.

Eerste ervaring was een Adria bus die we gehuurd hadden via Goboony.

spacer.png

Wakker geworden in de Camargue met 30 wilde witte paarden rond ons. Heel speciaal gevoel.

Ik spendeer ook redelijk wat dagen op circuit naast zelf rijden ook door te organiseren. Daardoor moest ik vaak ontieglijk vroeg uit bed en besloten om dan zelf maar een eigen motorhome te kopen

Hier is er een Dethleffs Globebus i6 2022 gekomen om te starten in maart 2022. Had goed research gedaan wat voor mij belangrijk was maar ik zat dan met de levertermijnen. Had dan eentje gevonden in Duitsland aan de grens met Oostenrijk, vrijwel direct gebeld, trailer die richting uit en het ding opgehaald. Was dus een meevaller dat ik het snel rondgekregen had.

Grote voordeel van deze is:

  • Integraal: betere isolatie dan half-integraal alsook meer binnenruimte door de efficientere opbouw from scratch. Ook meer zichtbaarheid tijdens het rijden
  • 2m20 breed ipv de gemiddelde 2m35. Makkelijker in kleine Franse dorpjes

spacer.png

Vaste slaapkamer achteraan met een deur af te sluiten. Mijn vrouw is niet zo een nachtmens zoals ik, kan zij gewoon gaan slapen, deurtje dicht en zit ik in de zetels vooraan wat netflix te kijken op de televisie. Maakt het ook leuker voor haar als ze is meegaat naar circuit. Heeft ze zo toch haar eigen plekje om ff tot rust te komen.

Qua parkeren en overnachtingen is er een geweldige app op GSM: park4night.

Kan je allemaal plekjes vinden en zoeken in de regio waar je bent of naartoe wil en op basis van filters vind je de soorten stops: service area, wildkampeer plek in het groen, bij boeren, campings, ... Elke plek krijgt reviews van de mensen die er geweest zijn met de nodige fotos. Zo kan je soms dan dingen lezen zoals: hier niet gaan om te overnachten, veel nachtlawaai of bv mijden op bepaalde dagen door dit en dat ... 

Je staat versteld hoeveel overnachtingsplaatsen er overal zijn. Wij vertrekken letterlijk nu altijd zonder 1 iets te plannen. Rijden tot we zin hebben en dan ergens leuk plekje zoeken. Kan het echt aan iedereen aanraden.

 

Wat stopplaatsen betreft: je mag in Frankrijk bv overal vrij parkeren mits je geen camping verdrag vertoont zoals de luifel open en allemaal stoelen zetten. We zijn ook nu redelijk grote fan aan het worden van die farm stops. Bij heel veel boeren, vooral de wijnboeren kun je echt superleuke plekjes hebben in het midden van de velden en daar dan lokaal ook wijn kopen etc. Heel leuk voor de wijnkelder aan te vullen. Wij staan meestal 3-4 nachten vrij om dan 1 nacht ergens te stoppen met een service stop. Je kan gewoon schoon water meenemen voor elke dag te douchen. Gewoon om de paar dagen is een kleine service stop van ergens 10-15 minuutjes (vuil water legen, toilet legen en schoon water nemen) en je kan weer verder voor enkele dagen.

Maar 2,20m breed, netjes! Eén van de redenen waarom we voor een campervan kozen, waren de afmetingen. Die van mij wil daar ook nog deftig mee uit de voeten kunnen. En met een lengte van 6m zou je op ferry's ook in een gunstiger tarief vallen. Achteraf gezien zou ik toch voor een 6m40 gegaan zijn denk ik, met langsbedden.

 

Park4night is idd top! En wij vinden bij de boer ook de leukste plekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De onze is 7 meter. Ik wou initieel een Challenger x550 kopen, nieuw uitgekomen. Supercool model maar bij configureren gezien de prijs, had ik zoiets van ‘voor dit geld koop ik gewoon zo een complete integraal van de betere merken’ dus dan daar voor gegaan. Alvast nog geen spijt.

Stiekem toch aan het kijken voor de nieuwe Adria Super Sonic. Dat is pas een machine. Wel beetje schrik dat het iets minder flexibel zal zijn (de 890 geniet mijn voorkeur) maar wat een luxeding. Echt een rijdend appartement. 
 

Ik werk enorm veel en merk dat de motorhome ons wel wat meer quality time kan bezorgen. We zeggen nu sneller als ik is een weekendje thuis ben: “sleutel nemen en weg?” 
 

Kan het echt aan iedereen aanraden

Link naar reactie
Delen op andere sites

[volgen]
Ik ben al een tijdje aan het kijken om iets bus achtig te kopen voor de circuitbezoeken. Enerzijds aangezien we vaak met een paar man zijn, maar anderzijds ook om wat materiaal mee te kunnen pakken.

Een campervan begint echter steeds meer op de voorgrond te komen aangezien dat nog wat extra mogelijkheden biedt ... en mijn vrouw er ook wellicht wat plezier van heeft.

Zou dan wel waarschijnlijk kiezen (ondanks dat zo'n grotere natuurlijk veel te bieden heeft) voor een bestelbusvariant ivm de vaak nachtelijke ritten waar het wat vooruit mag gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, abtler zei:

Zou dan wel, ondanks dat zo'n grotere natuurlijk veel te bieden heeft, voor een bestelbusvariant gaan ivm de vaak nachtelijke ritten waar het wat vooruit mag gaan, kiezen.

Ook m'n initiële gedacht, bij de integraalmodellen zit je quasi altijd boven de 3,5t.

Maar 'k heb nu wel geen idee of zo'n integraalbeest ook effectief aangenaam 125-130-135-... bolt? Bij m'n camionette stel ik vast dat 110-ish véél aangenamer rijdt (stabiliteit) dan 130-ish. En het verschil in verbruik tussen die 2 snelheden is ook erg groot ... 110 bollen (L2H2) gaat aan een 8-tal liter terwijl 130-ish bollen meteen 11 à 12 vraagt.  Maar 't gaat me vooral om de veel minder grote verrassingen als je 'n zijwindvlaag pakt of langsheen een camion rijdt oid. (En ik rijd dan nog zelden tegen MTM aan, zelden meer dan enkele 100'en kilo beladen.)

Then again ... 's nachts 500 km (of meer) moeten bollen en veroordeeld zijn tot 90 = idd pijnlijk, denk ik. :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het rijdt 130+ hoor. Was eens te laat voor circuit sleutel op te halen en stevig doorgetrapt. Onderstuur is het sleutelwoord 🤣.

Je vangt wel veel wind met zo een slagship en rij ook liever 110ish. Deze is gewoon een B nog dus mag in principe 120. Qua verbruik valt het allemaal wel mee.

Trackdays zijn erg leuk zo. Komen steeds meer mensen dr avond vooraf gezellig overnachten. Drankje, babbeltje,… echt erg gezellig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, TJRACING zei:

Het rijdt 130+ hoor. Was eens te laat voor circuit sleutel op te halen en stevig doorgetrapt. Onderstuur is het sleutelwoord 🤣.

Ik herken het :D 

12 uren geleden, TJRACING zei:

Je vangt wel veel wind met zo een slagship en rij ook liever 110ish. Deze is gewoon een B nog dus mag in principe 120. Qua verbruik valt het allemaal wel mee.

Herken ik ook: doet 130+ maar 't is toch aangenamer tussen de 105 en max 115, zo ervaar ik het ook.

Maar da's toch een groot verschil met een +3,5t waar je veroordeeld bent tot 90... Tussen de camions sukkelen en zo, bah.
Al zijn er wel wat landen waar je tot 7,5t nog altijd harder mag dan 90. In F zie ik zelfs 110 (autoroutes) en 100 (RN 4 rijstroken), Italië ook 100, Portugal 110, Zwitserland 100, Duitsland 100, enz.

12 uren geleden, TJRACING zei:

Trackdays zijn erg leuk zo. Komen steeds meer mensen dr avond vooraf gezellig overnachten. Drankje, babbeltje,… echt erg gezellig!

Kan 't me inbeelden. 't Is ondertussen al een eind geleden van mij, maar met 't ouder worden zie ik me ook meer in zo'n setting "genieten" dan in de typische op&af op 1 dag.  Als 't enkel om zelf gewoon te rijden zou zijn, inclusief genieten, dan gewoon een beter hotel met een goed restaurant, denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie spreken dan natuurlijk over ritjes enkel met de vrouw of zelfs alleen.

iemand ervaringen met kinderen/pubers? (dus ook al geen baby meer, die je ergens aflegt :D )

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, tuscani zei:

Jullie spreken dan natuurlijk over ritjes enkel met de vrouw of zelfs alleen.

iemand ervaringen met kinderen/pubers? (dus ook al geen baby meer, die je ergens aflegt :D )

 

In de mijne bv kan je redelijk comfortabel met 4 mensen slapen. Ik zou dan enkel een andere zithoek indeling willen met 4 maar voor 3 volwassenen is het zeker doenbaar maar ik zou zelf toch iets anders kopen met een kindje erbij. (Hier zijn kinderplannen, vandaar ook mijn interesse in de Adria Supersonic)

Alles hangt af van hoe groot je camper is denk ik dan. Echt een buscamper zou ik dan mijden maar een integraal of half-integraal ga je echt zeer comfortabel mee kunnen reizen. Denk dat je iets concreter je situatie moet schetsen, hoeveel kinderen en leeftijd, om daar echt een oordeel over te vellen.

Ik heb al mensen gezien in een California busje met 4 personen dan denk ik toch ook vaak van pfoe, dat zou niks voor mij zijn, maar het kan dus wel 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, tuscani said:

Jullie spreken dan natuurlijk over ritjes enkel met de vrouw of zelfs alleen.

iemand ervaringen met kinderen/pubers? (dus ook al geen baby meer, die je ergens aflegt :D )

Vergeet het.

Een week op schok met mijn vrouw en dan eens niet goed van jetje kunnen geven omdat uw kinderen 1 meter verder liggen? Laat het maar zo :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, gewoon ik said:

pubers slapen in hun tentje naast de mobilhome/caravan toch?

Ah ge moet nog een tent meepakken ook.

En dan die hele mobilhome aan het wiebelen zeker :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Ah ge moet nog een tent meepakken ook.

En dan die hele mobilhome aan het wiebelen zeker :D 

Auto-level systeem of zo van die steunpoten eronder he haha.

Op trackdays gewoon krikken gebruiken om de camper vast te zetten

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, TJRACING zei:

In de mijne bv kan je redelijk comfortabel met 4 mensen slapen. Ik zou dan enkel een andere zithoek indeling willen met 4 maar voor 3 volwassenen is het zeker doenbaar maar ik zou zelf toch iets anders kopen met een kindje erbij. (Hier zijn kinderplannen, vandaar ook mijn interesse in de Adria Supersonic)

Alles hangt af van hoe groot je camper is denk ik dan. Echt een buscamper zou ik dan mijden maar een integraal of half-integraal ga je echt zeer comfortabel mee kunnen reizen. Denk dat je iets concreter je situatie moet schetsen, hoeveel kinderen en leeftijd, om daar echt een oordeel over te vellen.

Ik heb al mensen gezien in een California busje met 4 personen dan denk ik toch ook vaak van pfoe, dat zou niks voor mij zijn, maar het kan dus wel 🙂 

plan zou zijn om bv eens Kroatie te doen met de kinderen. omdat je daar nogal veel kan rondreizen naar natuurparken. (kinderen zijn 13 en 15 (jongen en meisje))

als ze natuurlijk al na dag 1 elkaar buitensjotten is de rest van de vakantie ook om zeep. :D daarmee de vraag naar ervaringen.

 

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Vergeet het.

Een week op schok met mijn vrouw en dan eens niet goed van jetje kunnen geven omdat uw kinderen 1 meter verder liggen? Laat het maar zo :lolz:

...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, TJRACING zei:

In de mijne bv kan je redelijk comfortabel met 4 mensen slapen. Ik zou dan enkel een andere zithoek indeling willen met 4 maar voor 3 volwassenen is het zeker doenbaar maar ik zou zelf toch iets anders kopen met een kindje erbij. (Hier zijn kinderplannen, vandaar ook mijn interesse in de Adria Supersonic)

Alles hangt af van hoe groot je camper is denk ik dan. Echt een buscamper zou ik dan mijden maar een integraal of half-integraal ga je echt zeer comfortabel mee kunnen reizen. Denk dat je iets concreter je situatie moet schetsen, hoeveel kinderen en leeftijd, om daar echt een oordeel over te vellen.

Ik heb al mensen gezien in een California busje met 4 personen dan denk ik toch ook vaak van pfoe, dat zou niks voor mij zijn, maar het kan dus wel 🙂 

Hangt iid ook af van wanneer je reist en met welke doelstelling.

De typische gezinsvakantie in de zomer, richting zon en water --> zelfs als je een grote camper/caravan hebt met een neerklapbed of whatever --> al die klein mannen willen vanaf een bepaalde leeftijd garanti in een tent slapen op de kampeerplaatsen waar je naartoe gaat. (On the move en zeker in 't wild is dat wat lastiger.)

Edit: tenzij misschien in een hittegolf als je op een electropitch staat en je dakairco kan de camper binnenin mooi onder de 25°C houden, misschien ... dan gaan ze na 1 nacht ook weer binnen slapen :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kroatie, grote fan. Staat hier ook is op de planning om daar eens een lange reis naar te doen. Zuid-Kroatie, ook boot huren en wat gaan varen. Echt helemaal top.

Zijn zeker opties voor daar mee te reizen. Kijk eens naar een Alkhoof model voor zo een reis. Niet de mooiste campers maar wel een zee van ruimte doorgaans.

Integralen met dropdown bed vooraan zijn ook zeker opties. Er zijn ook modellen met bunk beds en dan kunnen jullie bv het 2-persoonsbed gaan delen. Kijk wel naar lengtes groter dan 6 meter, anders gaat het wat crap worden vrees ik.

Ik heb trouwens zo een interactive map waar ik zo onze overnachtingen bijhou voor te zien waar we allemaal al geslapen hebben, hetzij 1 of meerdere dagen.

Screenshot 2023-01-13 135407.png

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, tuscani zei:

Jullie spreken dan natuurlijk over ritjes enkel met de vrouw of zelfs alleen.

iemand ervaringen met kinderen/pubers? (dus ook al geen baby meer, die je ergens aflegt :D )

 

Wij gebruiken nu al iets meer dan 10 jaar de semi-integraal van mijn schoonouders. 2 enkele bedden of 1 groot bed boven de garage en een liftbed boven het zitgedeelte. Wij hebben daar zelfs reisbedjes ingezet, dat lukte allemaal.

Is dat een toffe manier om eens een reis te maken, jazeker. Is dat zaligmakend en doen we dat elk jaar, nee.

Wat mij het meeste tegenhoud zijn de afstanden die ik er kan mee afleggen, na 400 km achter het stuur zit mijn dag erop. De Benimar van mijn schoonouders is echt een luidruchtig ding en dat is zeer vermoeiend om te rijden. Dus op een week geraak je niet ver dan.

Ik zou eens graag een campervan testen, puur om te kijken dat het comfort van het rijden daar omhoog gaat. Qua formaat is dat ding ruim genoeg, waarbij ik mij zelfs afvraag hoe vaak dat nodig is. Wij hebben daar nog maar 2 keer in gegeten denk ik en de oven hebben we ook nog maar 2 keer gebruikt. De douche is nog nooit gebruikt en is dan ook een verloren ruimte voor ons gebruik.

Wij wisselen camperplaatsen af met af en toe een dagje camping, daardoor gebruiken wij bijvoorbeeld de douche in de camper nooit. Echt wildkamperen met 4 is niet lang vol te houden in mijn ogen, ik heb nogal snel de nood om buiten te gaan zitten en zo. Als je met 4 dat toilet heel de tijd gebruikt is dat ook een hoop gedoe.

Autostrade is cruise control op 110 daarboven wordt het sturen heel vaag, de motor kan wel duidelijk meer aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 1 keer 2 ritten van 15km gedaan met zo een Ducato die omgebouwd was naar mobilhome. Dat was genoeg om me te overtuigen daar nooit van z'n leven aan te beginnen. Dat is breed, dat waggelt, dat maakt lawaai .... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, josenjef zei:

Wij gebruiken nu al iets meer dan 10 jaar de semi-integraal van mijn schoonouders. 2 enkele bedden of 1 groot bed boven de garage en een liftbed boven het zitgedeelte. Wij hebben daar zelfs reisbedjes ingezet, dat lukte allemaal.

Is dat een toffe manier om eens een reis te maken, jazeker. Is dat zaligmakend en doen we dat elk jaar, nee.

Wat mij het meeste tegenhoud zijn de afstanden die ik er kan mee afleggen, na 400 km achter het stuur zit mijn dag erop. De Benimar van mijn schoonouders is echt een luidruchtig ding en dat is zeer vermoeiend om te rijden. Dus op een week geraak je niet ver dan.

Ik zou eens graag een campervan testen, puur om te kijken dat het comfort van het rijden daar omhoog gaat. Qua formaat is dat ding ruim genoeg, waarbij ik mij zelfs afvraag hoe vaak dat nodig is. Wij hebben daar nog maar 2 keer in gegeten denk ik en de oven hebben we ook nog maar 2 keer gebruikt. De douche is nog nooit gebruikt en is dan ook een verloren ruimte voor ons gebruik.

Wij wisselen camperplaatsen af met af en toe een dagje camping, daardoor gebruiken wij bijvoorbeeld de douche in de camper nooit. Echt wildkamperen met 4 is niet lang vol te houden in mijn ogen, ik heb nogal snel de nood om buiten te gaan zitten en zo. Als je met 4 dat toilet heel de tijd gebruikt is dat ook een hoop gedoe.

Autostrade is cruise control op 110 daarboven wordt het sturen heel vaag, de motor kan wel duidelijk meer aan.

Zo zie je maar hoe verbruik verschilt. Ik heb nog nooit een douche ergens gebruikt. Ik douche altijd in de motorhome zelf, gebruik eigen sanitair, ... Ben daar veel meer op mijn gemak in want dat is 'van mij' en wordt niet door hopen andere mensen gebruikt. Ook koken is leuk als je ergens zicht hebt op alleen maar natuur in the middle of nowhere. Qua vermoeiend rijden vind ik nu ook niet echt een issue hier.

Misschien is rijden met eentje op basis van een Mercedes heavy chassis? Rijdt wel een pak beter natuurlijk dan een fiat/ford/citroen. (mijne is ook fiat trouwens)

Ik kan lange afstanden afleggen en vind dat rustgevend. Wij zitten daar rustig, armsteuntjes, radio op, drankje en stoppen waar je wil en wanneer je wil. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

Ik heb 1 keer 2 ritten van 15km gedaan met zo een Ducato die omgebouwd was naar mobilhome. Dat was genoeg om me te overtuigen daar nooit van z'n leven aan te beginnen. Dat is breed, dat waggelt, dat maakt lawaai .... 

Oplossing ('t is hier toch AM hé) = Bliss Mobil container op een Arocs of Unimog. Kleir! :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, gTa zei:

Oplossing ('t is hier toch AM hé) = Bliss Mobil container op een Arocs of Unimog. Kleir! :D 

IMG_4892-1oiuytrgfd-1024x1024.png

u-shaped couch

fixed bed in the back

high bed, double use of space

 

 

Kost maar een 200 à 400k EUR! (zonder camion, dus enkel de container, that is) :D 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, tuscani zei:

Jullie spreken dan natuurlijk over ritjes enkel met de vrouw of zelfs alleen.

iemand ervaringen met kinderen/pubers? (dus ook al geen baby meer, die je ergens aflegt :D )

 

2 kadees van 5j en 2j oud ja. Is te doen, vergt alleen oefening. Door meer en meer weg te gaan, leer je constant dingen bij. 

3 uren geleden, ir_fuel zei:

Ik heb 1 keer 2 ritten van 15km gedaan met zo een Ducato die omgebouwd was naar mobilhome. Dat was genoeg om me te overtuigen daar nooit van z'n leven aan te beginnen. Dat is breed, dat waggelt, dat maakt lawaai .... 

Geen last van. Onze is echt vrij stil en stabiel. Enige dat ik nog laat doen is een remap, van 140pk/350Nm naar 200pk/490Nm, ZF kan meer koppel aan dan een manuele blijkbaar.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, gTa zei:

Oplossing ('t is hier toch AM hé) = Bliss Mobil container op een Arocs of Unimog. Kleir! :D 

Ooit toen ik 20 was nog gekeken voor unimog en die om te bouwen.

Maar helaas, het model dat ik wou ging rond de 15k. En dat geld had ik niet.

Nu terug aam het kijken voor die dingen. Helaas is het model van toen precies extreem gewild en gaan nu voor nog meer geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid