Ga naar inhoud

Het einde van de handgeschakelde versnellingsbak


Soul

Aanbevolen berichten

Artikel ter inleiding :

https://www.autoblog.nl/nieuws/toekomst-handbak-2969023

handbak-lotus.jpg

En deze alinea doet mij ook vermoeden dat het inderdaad snel zal gedaan zijn met de handbak :

"Nog een beetje hoop
De komende jaren is er nog hoop. Sowieso is het aanbod van gebruikte auto’s met een handbak nog best groot, maar wie als autoliefhebber een nieuwe auto met handbak wenst, is steeds vaker aangewezen op het A- en B-segment. Daar kun je op het moment van schrijven nog genoeg handgeschakelde modellen vinden. Maar houd ook rekening met het volgende: als overheden straks nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor verbannen uit de showrooms, dan gaat het in een keer hard. Dan zijn we aangewezen op de ‘voorraad’ auto’s met handbak die op dat moment nog rondrijden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was een van die diehard manueel rijders maar wat ben ik blij met m'n automaat in een daily! 

Om de volgende ardennenrit te rijden prefereer ik wel nog steeds een manueel 🙂 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je gaat rijden om te rijden, kan zelf in de potten roeren zo leuk zijn.

Maar als je gevangen zit tussen 30 & 50-borden, dan kan een automaat zeker bijdragen tot een zekere "aanvaarding".

Link naar reactie
Delen op andere sites

de reden dat mijn M2 nog een manuele is...ik wist dat het waarschijnlijk de laatste ging zijn. Vloot momenteel is hier wel 100% manueel, maar dat zal zeer snel omslaan vrees ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, PJH zei:

‘T is godverdomme allemaal omzeep

We gaan een zelfhulpgroep oprichten, @PJH.

We moeten wel nog 2 extra gasten vinden want veel meer dan kaarten, gaan we precies niet meer mogen doen van de rooi bende. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, The Swede zei:

We gaan een zelfhulpgroep oprichten, @PJH.

We moeten wel nog 2 extra gasten vinden want veel meer dan kaarten, gaan we precies niet meer mogen doen van de rooi bende. 

I'm in

Kan me niet voorstellen dat ik geen manuele auto meer zou hebben (maar dan niet perse als daily), zelfs op de sim rij ik bijna alles met 3 pedalen.

En mijn zoon moet ook nog manueel leren rijden imo (is nu 13 dus verre van logisch dat dat het geval zal zijn).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Skoda heb ik in 16' nog bewust manueel genomen terwijl 90% DSG verkiest. Ik reed toen in de week met een automaat en wou wat afwisseling. Binnenkort zal ik mss toch kraken voor een automaat, dat heeft vooral te maken met het feit dat je bij een phev niet anders kan. 

De keuze zou er altijd moeten zijn als ze nog benzinewagens blijven maken in de toekomst. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21/2/2023 om 16:17, Soul zei:

Als je gaat rijden om te rijden, kan zelf in de potten roeren zo leuk zijn.

Maar als je gevangen zit tussen 30 & 50-borden, dan kan een automaat zeker bijdragen tot een zekere "aanvaarding".

 

Op 21/2/2023 om 18:37, ex-Mooseman zei:

Als daily filevreter is een automaat een zegen.

Maar een plezierritje is nog een keer zo leuk met dat derde pedaal

 

Voila. Voor m'n vrijetijdsvoertuig (om de 3 weken eens in het weekend mee rijden) MOET het een manueel zijn. Om mijn dagdagelijkse verplaatsingen te doen (5 000 a 6 000 km per maand) MOET het een automaat zijn. Dan interesseert het me echt niet om te schakelen.

M'n 3 kinderen hebben wel nog alledrie manueel leren rijden, de jongste was al aan het twijfelen, maar toch nog content dat ze het gedaan heeft. Inderdaad, de occasiemarkt zal nog een eind manueel aanbieden, en dan is het nog zo interessant om beide te mogen rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, Super95 zei:

Ik rij nu een jaar met dsg en mis een handbak totaal niet. Comfort is een pak hoger, rijplezier is voor mij niet minder.

Mijn Golf 7R was ook één met dsg, een handbak mis je inderdaad niet... Zijn ook amper echt goede handbakken tegenwoordig, die van mijn M140i was echt kut, zeker als hij koud was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Super95 zei:

Ik rij nu een jaar met dsg en mis een handbak totaal niet. Comfort is een pak hoger, rijplezier is voor mij niet minder.

 

9 uren geleden, Krikkie zei:

Mijn Golf 7R was ook één met dsg, een handbak mis je inderdaad niet... Zijn ook amper echt goede handbakken tegenwoordig, die van mijn M140i was echt kut, zeker als hij koud was.

Goed, topic kan dicht jongens. 't is beslist

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vond het in het begin wat spijtig dat ik een handbak had in die skoda, maar nu stoort het mij niet meer. Het ding heeft helaas wel het gevoel van een lepel in mayonnaise.

Filerijden is geen probleem (ik ga 2x per week naar Antwerpen met de files die er helaas bijhoren). Die koppeling is zo licht dat als je last krijgt van je knie, je beter het gehandicapten plakaatje kan hangen en nooit meer de trap hoort te nemen, want je knieen zijn gewoon zwak gemaakt. Een natte spons intrappen is ongeveer de benodigde energie.

Maar die handbak een meerwaarde noemen is een brug te ver. Betrokkenheid bij het rijden, ook niet, daarvoor is ze te onnauwkeurig en is er wel nog meer mis met de wagen in het algemeen om van betrokkenheid te kunnen spreken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mij heeft het ook nooit gestoord, en nog steeds niet, om met een manuele daily in files te rijden. Sommige hier staan precies elke moment van de dag in de file. Als je 's avonds of in het weekend heen of van een feestje komt is manueel toch leuk. Of hebben jullie zo een leven dat jullie 1x heen het kantoor rijden en 1x terug en voor de rest nooit een auto gebruiken.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

mij heeft het ook nooit gestoord, en nog steeds niet, om met een manuele daily in files te rijden. Sommige hier staan precies elke moment van de dag in de file. Als je 's avonds of in het weekend heen of van een feestje komt is manueel toch leuk. Of hebben jullie zo een leven dat jullie 1x heen het kantoor rijden en 1x terug en voor de rest nooit een auto gebruiken.

Het is gewoon een feit dat er hier niet veel meer gereden wordt voor het plezier. Vroeger waren er forumtrackdays, rondritten, meetings, driftdagen..... nu is er nog eens een rondritje of 2 en dat is het dan.

De mogelijkheden om rijplezier te beleven zijn afgenomen en mensen maken er minder en minder tijd voor, dus dan is een slome automaat de beste keuze. Dan komt men in de verleiding om zichzelf wijs te maken dat een handbak "overbodig" geworden is, gewoon omdat het niet meer bij de meeste hun gebruik past. Maar liefhebbers zullen denk ik altijd blijven bestaan en voor mij is er niks leuker dan heel&toe, op/afschakelen in een drift met revmatching, moeten doseren ipv de auto die alles voor u doet, drifts inzetten op de koppeling (en dit door toeren te minderen of te vermeerderen al naargelang het gepoogde resultaat), perfect en efficiënt proberen zijn ipv een auto die het voor u doet, enz enz. Ook in het dagelijks verkeer zijn sommige van die elementen een plezier trouwens 🙂

Maar ZELFS IK hang er binnenkort aan. Er verdwijnt een manuele RWD uit het wagenpark en deze wordt vervangen door een automaat hybrid RWD. De andere wagens zijn wel nog allemaal manueel, zonder stuurbekrachtiging/rembekrachtiging en heel erg RWD ❤️

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, PJH zei:

Of hebben jullie zo een leven dat jullie 1x heen het kantoor rijden en 1x terug en voor de rest nooit een auto gebruiken.

Oppassen met zo'n uitspraken, ik ben hier ooit wereldvreemd bevonden na zo'n uitspraak :D 

  • Vind ik leuk 1
  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beide kinderen wilden persé nog manueel leren rijden.   Nummer 1 heeft nu al een tijd een rijbewijs, en blijft de voorkeur hebben voor de auto met de manuele bak.  Nummer 2 begint einde maart aan haar rijopleiding, en ziet er ook naar uit.  Die tweede rijdt al van haar zevende ofzo met de auto rond, automatic weliswaar, het is dus tijd dat ze leert rijden als de grote mensen.

Als ik in mijn kennissenkring rondkijk, is dat 'leren rijden' zowat overal aan de orde:  veel jonge gasten schuiven dat gewoon voor zich uit, want ze geraken overal met openbaar vervoer (of al profiterend/carpoolend).  Andere kiezen er voor om alleen 'automaat' te leren rijden, wegens geen manuele auto's meer in het gezin. 

Wreed ambetant als ze dan hun eigen eerste autootje willen aanschaffen:  dat moet dan ook weer een automaatje zijn.  En kleine occasietjes in automatik ?  Momenteel zijn dat dus vaak stokoude botsbakskes van oude mensjes - en daar mogen ze dan weer de LEZ niet meer in...

Als ze dan manueel willen leren rijden, dan is er dus vaak geen geschikte auto meer in het gezin, en moet er dus nog eentje extra worden aangekocht.  

Dat is hier ook de reden dat de Mini voorlopig nog een tijdje blijft, ondanks het feit dat het karreke ondertussen bijna 12 jaar oud is, en ik graag zou uitkijken naar iets frisser.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mijn enige auto zou ik altijd automaat kiezen (as-is). Die doet te veel km's waaronder file om zelf in de pot te roeren.
Iets leuks bijkomstig zou een automaat net een nadeel zijn imho.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Polygoon zei:

Voor mijn enige auto zou ik altijd automaat kiezen (as-is). Die doet te veel km's waaronder file om zelf in de pot te roeren.
Iets leuks bijkomstig zou een automaat net een nadeel zijn imho.

Ik heb de vorige Zeelandrit gedaan achter het stuur van een Z4 met een ZF 8-bak.  Ik heb die dag niet echt een handbak gemist in die welbepaalde auto.   Ik heb wel heel veel de schakelpaddels gebruikt (wat de eigenaar voordien eigenlijk nog amper had gedaan).

 

In de C-klasse past die 9G-automaat dan weer veel beter dan de handbak die ik op mijn vorige had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid