Ga naar inhoud

Het einde van de handgeschakelde versnellingsbak


Soul

Aanbevolen berichten

29 minuten geleden, PJH zei:

.

Ik rijd daarom liever met een EV dan met een benzine met een automaat aan. Een EV heeft gewoon altijd poeier, zonder lag of geschakel of... da's echt een droom op dat vlak. Mijn volgende bedrijfsketel zal waarschijnlijk een EV zijn en daar ben ik oprecht benieuwd naar. De ervaring met de Taycan van @Alexanderr bvb heeft me geleerd dat een EV best aangenaam is om mee te rijden en als daily eigenlijk een hele goeie setup kan bieden.

 

Wu7tsshSmm2Ntfv9HU9c

Mmmmmmm pook ❤️

Nou nu ben je me kwijt.

Ja een EV rijdt ECHT aangenaam en heeft dat instant koppel. Hier ben ik mee (heb ondertussen al genoeg EV gereden om mee te kunnen praten)

Een LEUKE automaat met een deftige motor er bij rijdt imo ALTIJD leuker en fijner dan een EV.

Ik rijd met de AMG met “luie automaat” ongeveer 80% in “automaat” en dan ben ik wel deels mee met je mening. Maar dan nog voel ik de motor in de oren en doorheen de wagen….. dat geeft me nog altijd meer plezier als is troost misschien de betere term 🙂

Met de DBS schakel ik 90% van de tijd (muz van de files) met de schakelaars. Ja man ….. dat geeft echt nog plezier en een mechanisch gevoel. Klik, klak, rev, bam….. always big smile (die big smile ga je bij mij niet vinden met de EV)

Mijn oldie is handgeschakeld, heel heel fijn, maar ik moet mijn momenten uitkiezen met de drukte hier in Brabant. Er zijn een pak meer files en blokkeringen dan 15 jaar geleden en dan is een, ik herhaal, LEUKE automaat een beetje best of both worlds.

Ok ik begrijp zeer goed dat ik over een vrij absurd segment spreek (is een EV van +125.000 dat ook niet?) maar wat je hier poneert als liefhebber….. nee daar ben ik niet met mee.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, janvkn zei:

Een temperatuur regelen is toch iets heel anders dan schakelen. Een temperatuursregeling is objectief, en poepsimpele logica: deze temperatuur wens ik, klaar.

Het probleem met een automaat blijft dat zelfs de slimste automaat ter wereld het verkeer of het traject niet kan inschatten, laat staan dat hij weet wat de bestuurder op dat moment in gedachten heeft, en dus niet kan weten of het opportuun is om terug te schakelen of om in versnelling te blijven. Je gaat dus altijd incorrecte schakelmomenten krijgen (te veel/te weinig/te vroeg/te laat), en mij stoort dat.

Typisch alledaags voorbeeld: je hangt in een treintje te tuffen aan 90-100 en de snelheid gaat wat op en neer, een automaat zit dan vaak te pendelen tussen de hoogste versnelling en eentje of twee eronder (=onrust) in plaats van die rustig in hoogste versnelling te laten staan en op koppel te accelereren want het gaat toch niet vooruit. Anderzijds, als in dat treintje je voorganger eindelijk plaats maakt en je vrije baan hebt, wil je typisch een versnelling of twee naar beneden zodat je met enige "autoriteit" kan weg accelereren. Bij een handbak leg je hem dan enkele seconden op voorhand al in de juiste versnelling, want je ziet het aankomen, bij een automaat moet je een kickdown doen om dat te forceren en hol je achter de feiten aan.

En ja je kan dan gaan klooien met sport stand aan of uit, of met de paddels beginnen spelen, of met je voet proberen te forceren dat de automaat doet wat je wil, maar dat vind ik de probleemstelling omdraaien: dan ben je zelf kunstjes aan het doen zodat je automaat zou luisteren, in plaats van gewoon zelf de juiste versnelling te kiezen.

 

1 uur terug, janvkn zei:

Dus als jij je gas aanraakt om pakt van 90 naar 100 te gaan, schakelt hij NOOIT terug?

Of heb je jezelf zo geconditioneerd dat je weet hoever je je gas kan induwen voor hij terugschakelt? (aka kunstjes doen)

Een automaat past zich wel een klein beetje aan aan jouw rijstijl he. En eens je jouw automaat kent, kan je hem sturen met de voet. Beetje extra of beetje minder gas is soms voldoende. Of de snelheid waarmee je het pedaal induwt / lost. Maar ik begrijp wel wat je bedoelt, het is wel herkenbaar.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik dat laatste enkel als ik op voorhand wil terugschakelen zonder de flippers te gebruiken. Even een halve kickdown en ik ben 3 versnellingen gezakt, de auto is zelfs niet vooruit geschoten (je voelt dat niet) en je hebt dan een paar seconden eer hij (in comfort) terug zou opschakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Ok ik begrijp zeer goed dat ik over een vrij absurd segment spreek (is een EV van +125.000 dat ook niet?)

Daar zal het hem zitten wss. Normale auto's met een kutboite en een astmatisch blok er aan zijn toch gigantisch irritant. Dan liever een EV golfke met 200pk zonder versnellingen om mee door 't verkeer te zoeven.

Anyway, nog wat porno om aan te tonen dat ik nog niet van't padje ben:

DSC_0230.JPG.6a6a58e4fc701cdc0ada1cafa5c

almagam_clgto22.jpg

landscape-1464871486-spyker-c8-aileron-2

McLaren-F1-Gearshift.jpg

:inlove:

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, PJH zei:

Daar zal het hem zitten wss. Normale auto's met een kutboite en een astmatisch blok er aan zijn toch gigantisch irritant. Dan liever een EV golfke met 200pk zonder versnellingen om mee door 't verkeer te zoeven.

Anyway, nog wat porno om aan te tonen dat ik nog niet van't padje ben:

DSC_0230.JPG.6a6a58e4fc701cdc0ada1cafa5c

almagam_clgto22.jpg

landscape-1464871486-spyker-c8-aileron-2

McLaren-F1-Gearshift.jpg

:inlove:

Je moet eens met een elektrische Kona rijden. 

De elektrische wagen voor de massa doet niets anders dan wat een ecokrel zou doen, alleen minder herrie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23/2/2023 om 12:27, ir_fuel zei:

Mijn eerste camionette had manuele airco. Dat was om zot van te worden. Je zit daar constant aan te prutsen.

Op mijn A45 niet genomen omdat dat best een dure upgrade was en ik achtte het niet nodig. Heb ik mij dat al beklaagd in al die jaren 😅

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik de reden gevonden heb waarom ik niet zo hard klaag over die "slecht regelende" automatische airco's, dan. Namelijk: mezelf.
Ik heb een aantal auto's met manuele airco gehad en ik heb dat nooit als moeilijk, ambetant of laat staan onmogelijk om te regelen gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25/2/2023 om 17:20, gTa zei:

Ik denk dat ik de reden gevonden heb waarom ik niet zo hard klaag over die "slecht regelende" automatische airco's, dan. Namelijk: mezelf.
Ik heb een aantal auto's met manuele airco gehad en ik heb dat nooit als moeilijk, ambetant of laat staan onmogelijk om te regelen gevonden.

Mijn vorige camionetten (Sprinter) hadden allemaal manuele airco, die waren consistenter qua temperatuur dan de automatische airco op mijn Iveco Daily die ik nu heb. Enige goede aan die Daily is de automatische versnellingsbak trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25/2/2023 om 17:20, gTa zei:

Ik denk dat ik de reden gevonden heb waarom ik niet zo hard klaag over die "slecht regelende" automatische airco's, dan. Namelijk: mezelf.
Ik heb een aantal auto's met manuele airco gehad en ik heb dat nooit als moeilijk, ambetant of laat staan onmogelijk om te regelen gevonden.

Dan zit je ofwel

a) veel met die knoppen te spelen

b) speel je niet met die knoppen maar heb je eerst een kwartier koud en na 20 min veel te warm 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, Jules_W zei:

Dan zit je ofwel

a) veel met die knoppen te spelen

b) speel je niet met die knoppen maar heb je eerst een kwartier koud en na 20 min veel te warm 

 

 

Geen van beide. Bij mij staat dat op 21°C bij mij en 22°C rechts vooraan, ik kom daar NOOIT aan. In m'n '1 staat dat zelfs niet op 'auto' maar op alle blaaskanalen open, aanjager standje 4 van 6 denk ik. En airco op. En dat staat zo het hele jaar door. En ik heb nooit te koud of te warm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, Ugeken zei:

Het kan niet makkelijker zijn… 21gr op autostand het jaar door, tenzij het écht heet is buiten - dan zet ik dat soms iets hoger.

Ik zet het dan net lager, heerlijk toch zo'n keer of 15 per dag in een frigo stappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25/2/2023 om 17:20, gTa zei:

Ik denk dat ik de reden gevonden heb waarom ik niet zo hard klaag over die "slecht regelende" automatische airco's, dan. Namelijk: mezelf.
Ik heb een aantal auto's met manuele airco gehad en ik heb dat nooit als moeilijk, ambetant of laat staan onmogelijk om te regelen gevonden.

Dat is omdat wij nog auto's zonder airco gereden hebben 🙂

Blazer permanent op 1 en wisselen tussen frontaal blazen of ramen blazen als het regent, en wat meer blauw of rood aan de draaiknop.

:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Bompa zei:

Dat is omdat wij nog auto's zonder airco gereden hebben 🙂

Blazer permanent op 1 en wisselen tussen frontaal blazen of ramen blazen als het regent, en wat meer blauw of rood aan de draaiknop.

:D

Mijn eerste camionette was nog zonder airco, op lokale wegen wat dat prima in de zomer dan kon je met het raam open rijden. Maar als ik dan van Limburg naar Gent moest op de snelweg, dan was ik toch redelijk gaar. Ook nog helder glas, dus ik moest mijne linker arm insmeren met zonnecremé.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het automatische klimaatregelingstopic is dat hier haha

 

Om het over een andere boeg met, imho, beter voorbeeld ivp automatische airco vind ik het volgende. Ik zou manuele bak vs automatische bak eerder vergelijkingen met grootlichtassistent. 

Soms zet die de grootlichten aan, omdat bepaalde parameters kloppen, maar moet die de grootlichten al terug uitzetten na 5 seconden omdat er een auto komt. Dit terwijl je als manueel persoon al kan zien dat, achter de bocht, er een schijn komt van een auto. Wat die radar van de grootlicht assistent niet ziet, waardoor je als, manueel regelende grootlicht aanzetter, deze uit laat staan.

Bij een manuele bak en automatische bak is dat ook zo. Soms denk je van, schakel niet op (of af) want je moet ginder ver toch al weer iets anders doen. Dus uiteindelijk kan je het al beter allemaal zelf bedienen. Bijkomend bij een manuele versnellingsbak is dan nog het leuke dat je meer met je auto bezig bent. Het is allemaal een stap naar alles autonoom.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26/2/2023 om 22:38, Bompa zei:

Dat is omdat wij nog auto's zonder airco gereden hebben 🙂

Blazer permanent op 1 en wisselen tussen frontaal blazen of ramen blazen als het regent, en wat meer blauw of rood aan de draaiknop.

:D

En enkele minuten voor het vertrek al naar de auto gaan om de aangedampte ruiten open te hebben eens je vertrekt. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rijd vrij veel kilometers met mijn 1-reeks en ben héél blij met de manuele bak. Filerijden is inderdaad niet het leukste, maar ik probeer m'n afspraken altijd in te plannen zodat ik niet in de spits beland. Op de binnenwegen vind ik het zalig om te schakelen en op de autostrade zet ik hem gewoon in 6e op cruise control en moet er eigenlijk toch vrij weinig geschakeld worden. Als ik eens écht lui ben laat ik hem zelfs gewoon in 6e staan terwijl ik bijvoorbeeld afrit E40 naar oprit E17 neem.
Ik heb wel nog geen 3 jaar mijn rijbewijs en misschien dat ik het daardoor nog niet "beu" ben om te schakelen. Maar ik denk eigenlijk dat ik dat nooit beu zal worden.

Automatische airco vind ik geen échte must. In onze camionette is het allemaal manueel en dat werkt ook wel gewoon. Alleen ben je er wat meer mee bezig. In mijn dagelijkse auto heb ik wel liefst een automatische airco en al liefst met 2 zones, zodat ik niet moet zitten zweten als mijn vriendin hem in "standje sauna" wil zetten.🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid