Ga naar inhoud

Rondvraag zonnepanelen & EV


Soul

Zonnepanelen & elektrische wagen  

53 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat is jouw situatie ?

    • Ik heb geen zonnepanelen en rij benzine/diesel
    • Ik heb geen zonnepanelen en rij elektrisch
    • Ik heb zonnepanelen gelegd omdat ik een elektrische wagen heb
    • Ik heb een elektrische wagen en heb daarom zonnepanelen gelegd
    • Ik heb zonnepanelen maar blijf benzine/diesel rijden


Aanbevolen berichten

Mijn zonnepanelen zijn besteld en worden geplaatst in juni. Geen elektrische wagen hier, wel phev dus er wordt af en toe wel eens geladen (mss 5 keer in de maand). Niet dat, dat onze keuze zo hard beïnvloed heeft. Vooral om onze factuur van den elenktriek naar beneden te krijgen. Het speelt ergens wel mee moest er in de toekomst een volledig elektrische wagen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al 12, of is het 13, jaar zonnepanelen op ons dak. 

Elektrische wagen ?  Als de baas één voorziet, maar als particulier vind ik het nog te duur, zeker als je je gewoontes & automatismen moet aanpassen, en er comfort (of is het peace of mind) moet voor inboeten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb al 5j zonnepanelen liggen en in 2024 komt de EV van de baas.
Hebben niks met elkaar te maken, was puur voor (toen nog) t verbruik van mijn warmtepomp een beetje te compenseren die ik nodig had om mijn e-peil 27 te halen om 5j 100% korting op mijn KI te mogen genieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonnepanelen komen in mei, voorlopig enkel PHEV en benzine als DD op de oprit, vanaf deze zomer PHEV en EV als DD op de oprit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonnepanelen sinds 2009 en nog steeds de GSC's van 450€/1000kwh tot 2029

Elektriciteitsverbruik nul en jaarlijks 2250€ uit GSC's. Wel prosumentenvergoeding natuurlijk en gasverbruik.

Ik stap maar over naar EV vanaf het moment dat we onze terugdraaiende teller kwijt zijn, dat zou 'vanaf' 2025 zijn, ik hoop zo laat mogelijk.

Daarna moet je wel een grote verbruiker als een EV inzetten want anders ben je verplicht het geproduceerde maar niet afgenomen deel terug op het net zetten tegen een aalmoes. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonnepanelen zijn op komst (plaatsing in juni), wel voorzien dat er genoeg zijn voor de toekomst. 

Maar particulier ga ik alvast (nog) geen EV kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil mijn bolletje zetten bij

"ik heb zonnepanelen en een elektrische wagen" :D

ik heb niet het één voor het ander gekocht.

panelen liggen er net 10j op en elektrische wagen 1j in mijn bezit. aankoop heeft niets met elkaar te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minutes ago, tuscani said:

ik wil mijn bolletje zetten bij

"ik heb zonnepanelen en een elektrische wagen" :D

ik heb niet het één voor het ander gekocht.

panelen liggen er net 10j op en elektrische wagen 1j in mijn bezit. aankoop heeft niets met elkaar te maken.

Idem

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, tuscani zei:

.

Hier ook al zonnepanelen sinds 2012 en een wagen sinds 2019 maar die optie is er dus niet. 😀

aangepast door Gixxer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net besteld, worden dus weldra geleverd. Getwijfeld voor batterij, uiteindelijk niet gedaan. Op termijn nog eenelektrische warmwaterboiler erbij die opwarmt als de zon schijnt, zal efficiënter zijn dan een batterij. En slim verbruiken.

Binnen enkele jaren via het werk een full electric, maar staat daar dus los van. Momenteel een benzinebrander van een maand oud op de oprit, als laatste "brandstofbestelling" op het werk.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een EV sinds een goed jaar en sinds een week zonnepanelen op het dak. Reden voor de zonnepanelen is deels voor de EV, maar we zijn anders ook nog redelijke verbruikers, maar laat ons zeggen dat de installatie wel groter is geworden voor de EV.

Maar ik rij ook nog heel veel benzine :ninja:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonnepanelen en EV. Keuze van de EV is er deels wel gekomen omdat er zonnepanelen gekomen zijn en dit past in het werkregime van de vrouw ('s morgens en 's avonds werken). Namiddag opladen van de EV als de zon schijnt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat je samengevat wel kan stellen dat mensen die kiezen voor een EV zonnepanelen hebben of zullen plaatsen. Maar omgekeerd hebben mensen met zonnepanelen niet per se een EV.

Mijn buren hebben dit jaar ook plots panelen gelegd, blijkt dat ze allebei overstappen naar een EV. Bij mijn schoonouders net hetzelfde verhaal.

Voor ons waren het voornamelijk de recente prijsschommelingen van het net de grootste trigger om dan toch panelen te leggen. Voorheen hadden we een vrij comfortabel contract met gas en elektriciteit, en waren lelijke zonnepanelen wel het laatste dat we zouden doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, -Fred- zei:

Voor ons waren het voornamelijk de recente prijsschommelingen van het net de grootste trigger om dan toch panelen te leggen. Voorheen hadden we een vrij comfortabel contract met gas en elektriciteit, en waren lelijke zonnepanelen wel het laatste dat we zouden doen...

Hier identiek zelfde beweegredenen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, -Fred- zei:

Voor ons waren het voornamelijk de recente prijsschommelingen van het net de grootste trigger om dan toch panelen te leggen. Voorheen hadden we een vrij comfortabel contract met gas en elektriciteit, en waren lelijke zonnepanelen wel het laatste dat we zouden doen...

Idem, zeker gezien ik met een vast contract zat tot vorige maand was het voor mij nooit opportuun voor factuurtje van 100 eur of zo per maand weg te laten zo'n investering te doen.

Laatste jaar is dat gestegen natuurlijk met laden van de EV, maar ook door jacuzzi en zwembad met de verwarming. Nieuw contract ging naar 600 eur per maand voorschot gaan en dan wordt de investering wel plots interessant imo

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Voordeel" van de huidige energieprijzen is dat je de panelen snel terug verdient. We zouden slechts 1/3 van de energie-opbrengst zelf gebruiken, met de energie die we terug op het net steken, zouden we (aan de huidige prijzen) na 5 jaar onze investering terug kunnen verdienen. Gebaseerd op een simulatie natuurlijk, we weten niet hoeveel er in die tijd nog kan veranderen.

aangepast door -Fred-
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nu aan het kijken om te zorgen dat ik mijn overschot op andere locaties kan gebruiken, dat is nog interessanter voor mij.

Overschot in eerste instantie inzetten in de winkel van madam en dan eventueel ook in appartement in Nieuwpoort...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid