Ga naar inhoud

Rondvraag zonnepanelen & EV


Soul

Zonnepanelen & elektrische wagen  

53 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat is jouw situatie ?

    • Ik heb geen zonnepanelen en rij benzine/diesel
    • Ik heb geen zonnepanelen en rij elektrisch
    • Ik heb zonnepanelen gelegd omdat ik een elektrische wagen heb
    • Ik heb een elektrische wagen en heb daarom zonnepanelen gelegd
    • Ik heb zonnepanelen maar blijf benzine/diesel rijden


Aanbevolen berichten

10 minutes ago, Naish said:

Ik ben nu aan het kijken om te zorgen dat ik mijn overschot op andere locaties kan gebruiken, dat is nog interessanter voor mij.

Overschot in eerste instantie inzetten in de winkel van madam en dan eventueel ook in appartement in Nieuwpoort...

Ga je dat dan in vaten tappen en vervoeren?

:D 

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn bestelling ook via groepsaankoop. 13 panelen, toch geen batterij genomen na lang twijfelen, maar wel een hybride omvormer zodat ik dat later nog makkelijker kan bijplaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, dane zei:

Bezig met zonnepanelen , deze week offerte binnengekregen van groepsaankoop Advenso voor 10 panelen en batterij .

Geen EV 

Hoeveel vragen ze daar op dit moment voor? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Bompa zei:

Mijn bestelling ook via groepsaankoop. 13 panelen, toch geen batterij genomen na lang twijfelen, maar wel een hybride omvormer zodat ik dat later nog makkelijker kan bijplaatsen.

Hier ook hybride omvormer maar geen batterij voorlopig.

Eerst evalueren of het de moeite is om daarin te investeren...

Waarom leggen jullie maar 10 of 13 panelen? Is dat max dat je kwijt kan of vertrouw je op de berekening dat ze daarmee je verbruik gaan dekken? In dat laatste geval, als het kan leg er maar meer

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Naish zei:

Ik ben nu aan het kijken om te zorgen dat ik mijn overschot op andere locaties kan gebruiken, dat is nog interessanter voor mij.

Overschot in eerste instantie inzetten in de winkel van madam en dan eventueel ook in appartement in Nieuwpoort...

https://www.fluvius.be/nl/groene-energie/delen-en-verkopen-van-energie

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Naish zei:

Hier ook hybride omvormer maar geen batterij voorlopig.

Eerst evalueren of het de moeite is om daarin te investeren...

Waarom leggen jullie maar 10 of 13 panelen? Is dat max dat je kwijt kan of vertrouw je op de berekening dat ze daarmee je verbruik gaan dekken? In dat laatste geval, als het kan leg er maar meer

Ik kan meer kwijt, maar ik heb enkele maanden geleden via het verbond van de architecten een avondsessie gevolgd over zonnepanelen en thuisbatterijen, gegeven door een professor dus niks commercieel. Daar werd duidelijk dat zo maar je dak maximaal volleggen ook niet echt het meest interessante is, zeker niet in ons geval waar we alletwee overdag gaan werken zijn. Je investeert beter in slimme verbruikers of gaat beter zelf slim verbruiken. Met het geld van de resterende panelen koop ik me wel een warmtepompboiler, zal ik meer aan hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik ze gelegd had was 13 panelen idd de opbrengst van mijn warmtepomp op een jaar. Daarom..

Als ik er nu zou leggen zou ik ze verdelen over oost-west. ipv allemaal op de oostelijke kant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Joske zei:

Toen ik ze gelegd had was 13 panelen idd de opbrengst van mijn warmtepomp op een jaar. Daarom..

Als ik er nu zou leggen zou ik ze verdelen over oost-west. ipv allemaal op de oostelijke kant.

Dat gaan ze bij mij doen. 4 panelen aan de ene kant, 8 aan de andere kant. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

@Soul

Kan je toelichten? Digitale teller.

Procedure:

1. installatie zonnepanelen,

2. keuring,

3. aanmelding Fluvius.

Na stap 1 mag de installatie niet worden geactiveerd, zonder stap 2. Net zoals een gewone installatie. Dat wordt echter wel gedoogd. Op dit moment kan de productie het momentaan verbruik dekken, klopt?

Stap 2 verandert praktisch niet, behalve dat het officieel mag.

Stap 3 is administratief verplicht, maar wat verandert praktisch? Wordt pas vanaf dan de injectie vergoed?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie toch al injectie geregistreerd staan bij fluvius op mijn digitale teller en ze komen vandaag pas keuren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Naish zei:

Ik zie toch al injectie geregistreerd staan bij fluvius op mijn digitale teller en ze komen vandaag pas keuren...

Hoe kan dat? Om ze aan te melden bij Fluvius moet je het keuringsattest uploaden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, ICM zei:

Hoe kan dat? Om ze aan te melden bij Fluvius moet je het keuringsattest uploaden.

Waarom zou dat technisch niet kunnen? Het is hier ook zo gegaan op mijn nieuwbouw:

  • Augustus 2022: Aansluiting woning op het net en plaatsing digitale teller.
  • December 2022: Plaatsing definitieve zekeringskast.
  • 18/01/23: Plaatsing zonnepanelen. Enkele dagen later zie ik op Mijn Fluvius dat er sinds die dag al injectie geregistreerd werd.
  • 01/03/23: Keuring elektriciteit (volledige installatie + zonnepanelen). Heb aanmelding meteen erna gedaan, maar nog niets gehoord.

Aanmelding staat dus los van injectie. Ze registreren het toch alvast sinds de plaatsing; geen idee hoe de tussenperiode op de jaarlijkse afrekening verwerkt zal worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Goesting zei:

Waarom zou dat technisch niet kunnen? Het is hier ook zo gegaan op mijn nieuwbouw:

  • Augustus 2022: Aansluiting woning op het net en plaatsing digitale teller.
  • December 2022: Plaatsing definitieve zekeringskast.
  • 18/01/23: Plaatsing zonnepanelen. Enkele dagen later zie ik op Mijn Fluvius dat er sinds die dag al injectie geregistreerd werd.
  • 01/03/23: Keuring elektriciteit (volledige installatie + zonnepanelen). Heb aanmelding meteen erna gedaan, maar nog niets gehoord.

Aanmelding staat dus los van injectie. Ze registreren het toch alvast sinds de plaatsing; geen idee hoe de tussenperiode op de jaarlijkse afrekening verwerkt zal worden.

Technisch ja, maar wat gebeurt echt?

Je injectievergoeding komt van de leverancier. Hoe krijgt die de informatie van Fluvius als die daar nog niet gemeld zijn?

Of je krijgt ze nog niet vergoed.

Of Fluvius stuurt toch alle meterstand-info door, incl op- en neer, voorafgaand aanmelding, maar dan zijn ze ook op de hoogte als ze injectie zien, dus waarom nog aanmelden nodig?

Vandaar, @Soul.

Het is niet voor bij mij trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, Goesting zei:

01/03/23: Keuring elektriciteit (volledige installatie + zonnepanelen). Heb aanmelding meteen erna gedaan, maar nog niets gehoord.

Aanmelding bij Fluvius moet gebeuren binnen de maand na keuring.

De datum van de keuring wordt aanzien als de aanmeldingsdatum.

Best hou je heet bewijs van aanmelding bij, schermafdrukken en zo, je weet maar nooit.

Dat je nog geen bevestiging van Fluvius gekregen hebt, dat kan, ze zijn momenteel bezig met de verwerking van de aanmeldingen van half december.

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, ICM zei:

dus waarom nog aanmelden nodig?

Om het net efficiënt te beheren moeten we weten waar energie, afkomstig van zonnepanelen of windmolens, in het netwerk wordt geïnjecteerd. 

Omdat het de regelgeving is.

Omdat je een keuring van je installatie moet doen.

Omdat ze moeten weten wie de eigenaar is van de zonnepanelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid