Ga naar inhoud

Volvo EX30


tuscani

Aanbevolen berichten

https://autofans.be/nieuws/officieel/52279-officieel-volvo-ex30-opent-jacht-op-hippe-stadsvogels-vanaf-zon-36000-euro?fbclid=IwAR1nH-qOm2cNy67EMVCwtL_N29pnoGF7MTENi8qECKQSaWRfBS1rBehoDus

Bovenop het dak van de EX30 geen sensor zoals op grote broer EX90. Al wil dat niet zeggen dat deze EX30 minder veilig door het straatbeeld rolt. Volvo tilt namelijk zwaar aan verkeersveiligheid en ook deze EX30 is bijna absurd veilig. Optioneel is er dan weer een Pilot Assist die de EX30 deels autonoom laat rijden.

Eén scherm voor iedereen!

Binnenin springt Volvo pas echt de toekomst in dankzij het minimalistische interieur. Eentje waarvoor het Zweedse merk goed ging kijken bij Tesla. Centraal staat een verticaal 12,3 duim infotainmentsysteem dat meteen dienst doet om alle informatie richting bestuurder en passagier te sturen. Geen extra instrumentcluster pal voor de neus van de chauffeur. Het handschoenkastje vindt zijn weg onder het centrale scherm, de luidsprekers zijn eveneens verstopt in het dashboard en ook de knoppen voor de ramen staan op de middenconsole. Daardoor heb je meer been- en elleboogruimte als inzittende.

Tot 480 km range

Onderhuids staat de EX30 op een gloednieuw platform. Die SEA-basis (Sustainable Experience Architecture) maakt ook het goede weer onder de Smart #1 en de Zeekr X die binnenkort wel eens in België kan landen. Met zijn lengte van 4,23 meter is de EX30 nog eens 20 centimeter korter dan een XC40 Recharge. Daarnaast is hij 10 centimeter lager en ook net wat smaller. Het resultaat is een auto die het eerder opneemt in het stadssegment. Denk aan de op til staande Mini Aceman, de DS 3 E-Tense maar ook de MG4 en Volkswagen ID.3.

Qua aandrijflijnen voorziet Volvo achter- en vierwielaandrijving. De instapversie is de Single Motor die 272 pk (334 Nm) koppelt aan een LFP-accu van 49 kWh (netto). Daardoor is een range van maximaal 344 km mogelijk (WLTP) en kan je DC-laden aan 134 kW. Een trapje hoger staat de Extended Range. Die neemt dezelfde motor op de achteras over maar zwiert een accu van 64 kWh (netto) onder het geheel. Daardoor spreek je plots over een range tot 480 kilometer (WLTP) en kan je snelladen aan 153 kW.

De topversie luistert naar de naam Twin Motor Performance en beschikt over twee elektromotoren. Die tillen het vermogen naar een forse 428 pk (543 Nm). Goed voor een sprint naar de honderd in amper 3,6 seconden. Via de batterij van 64 kWh (netto) moet een range van maximaal 460 kilometer mogelijk zijn. Hoewel een performance-versie, is het vooral ook het werkbeest van de familie. Zo mag je tot 1.6 ton slepen met de Twin Motor-uitvoering. De instapversie moet genoegen nemen met 1 ton terwijl de Single Motor Extended Range 1.4 ton mag slepen.

volvo-ex30-2023_01.jpg?itok=1y-MIP1m

volvo-ex30-2023_05.jpg?itok=9YAyR29p

 

 

volvo-ex30-2023_06.jpg?itok=xkIp3dUa

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk niet dat die hoger staat, alleen iets ruiger aangekleed. Wellicht is daar een markt voor. Hoeveel nieuwe defenders met offroad pakket zouden hun auto al door de modder gejaagd hebben.

Ik vind het wel een leuk ding, proporties kloppen beter dan bij de ex90 imo. Benieuwd naar de eerste tests

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Joske zei:

🤔 Gaan we nu opgehoogde versies krijgen van SUVs?

beetje zoals de plastiek bumper stations paar jaar terug

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Afgelopen woensdag tijdens het wachten op bandenwissel eens goed bekeken. Wat een troosteloos hok is dit, van het klassevolle interieur met heerlijke stoelen blijft bij Volvo ook nog weinig over. Het interieur voelt goedkoop aan, de stoelen geven helemaal niet de steun die je gewoon bent en uiterlijk had er eender welk merk kunnen opstaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke auto, eigenlijk weinig wat me tegensteekt, behalve de prijssetting.
Volgens mij krijgen ze deze gemakkelijk(er) onder de 40k, maar mits er zoveel vraag naar is/was, zijn ze maar nipt met het basismodel onder die grens gegaan. 
(En het is verdorie moeilijk om geen enkele optie aan te vinken)
Terwijl Tesla z'n Chinese Model 3 hier evengoed onder de 40k verkoopt, waarbij je naar mijn gevoel wel iets meer waar voor uw geld krijgt, niet? 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer genoeg veel te duur voor wat het is idd.

Maar de marketing werkt nog steeds blijkbaar.  In NL zag ik ze gisteren al bij kleine bosjes rijden 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom ze ook geregeld tegen. Jammer genoeg steevast met idioten achter het stuur. Je kent ze wel: de stereotype leaserijder die opeens 200+ pk onder z'n voet krijgt maar het niet gewoon is en dus maar lekker antisociaal gaat rijden...

Ik kijk al uit naar mijn hybride. Dan kan ik mee met de meute. :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De (overdaad aan) power is opvallend bij dat soort dingen. Wie vroeger een Volvo V40 D2 120pk van het werk had, die heeft nu een Volvo EX30 met 272pk.
Bij ons op het werk ook, de manager is pas van een Audi A4 TDi 150pk naar een Volvo XC60 T6 350pk gegaan.
En ondanks dat ik een autoliefhebber ben en het mij zeker interesseert, stel ik me ergens de vraag waarom het allemaal nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een versie die in 3.6s aan de 100 zit...
In een review schreven ze zelfs dat het té was voor het chassis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, SB-01 zei:

De (overdaad aan) power is opvallend bij dat soort dingen. Wie vroeger een Volvo V40 D2 120pk van het werk had, die heeft nu een Volvo EX30 met 272pk.
Bij ons op het werk ook, de manager is pas van een Audi A4 TDi 150pk naar een Volvo XC60 T6 350pk gegaan.
En ondanks dat ik een autoliefhebber ben en het mij zeker interesseert, stel ik me ergens de vraag waarom het allemaal nodig is.

Niet dus..ook recent van een x1 met 150 pk naar een id4 met 275 overgestapt. Totaal overbodig. 

Je doet een paar keer een stoplicht sprintje en dan heb je het gehad imo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zowel met het vorig model XC60, in de D5  (met de vijf-cylinder) gereden, als met de nieuwe in hybride-versie. Die laatste heeft een hele stoeterij paarden extra.

En toch vond ik de oude aangenamer rijden.  En akoestisch was het wel een diesel, maar die offbeat van die 5 cylinders maakte het toch specialer, dan de effortless power van de hybride

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid