Jump to content

Vlaamse onderhandelaars willen elektrisch rijden aanpakken

Soul

Recommended Posts

Verkeersbelasting betalen en premie van 5.000 euro geschrapt: Vlaamse onderhandelaars willen elektrisch rijden aanpakken

De onderhandelaars voor de Vlaamse regering willen de vrijstelling op de verkeersbelasting voor elektrische auto’s herzien, zo schrijft Het Laatste Nieuws vrijdag. Stekkerauto’s dragen immers ook bij aan de slijtage van onze wegen, en Vlaanderen kan de extra centen gebruiken.

Voor chauffeurs in Vlaanderen gelden twee verkeerstaksen: een eenmalige belasting bij de inschrijving van de wagen (de zogenoemde BIV), en de jaarlijkse verkeersbelasting. Auto’s die rijden op stroom of waterstof zijn daarvan vrijgesteld. Die fiscale vrijstelling willen N-VA, Vooruit en CD&V herzien, zo staat te lezen in een onderhandelingsnota. De voorbije vier jaar is het aantal stekkerauto’s in Vlaanderen vertienvoudigd, en zo loopt de schatkist belastinginkomsten mis.

Precieze tarieven of overgangstermijnen zijn niet bekend, maar wellicht wordt het huidige nultarief voor wagens op stroom of waterstof stapje per stapje afgebouwd. Alleen nieuwe eigenaars zullen de eenmalige inschrijvingstaks moeten betalen. Wie al met zo’n wagen rijdt, krijgt die rekening niet gepresenteerd. Dat zou wél het geval zijn bij de jaarlijkse verkeersbelasting.

Ten slotte wordt ook de aankooppremie van 5.000 euro voor nieuwe elektrische auto’s — die tot eind dit jaar geldig blijft — geschrapt.

https://www.gva.be/cnt/dmf20240830_92290988

5 minuten geleden, Soul zei:

Alleen nieuwe eigenaars zullen de eenmalige inschrijvingstaks moeten betalen. Wie al met zo’n wagen rijdt, krijgt die rekening niet gepresenteerd.

Ja het zou er nog maar aan mankeren... Stel je voor dat ze die retroactief gaan heffen🫣

Voor de rest een onnozel artikel.  Iedereen wist toch al lang dat dit er bij de volgende regering (nu dus) zat aan te komen, zonder concrete modaliteiten ontgaat de nieuwswaarde mij volledig.

• Like 1

Altijd voorspeld dat ik veel chance ging moeten hebben om de geplande 4 a 5j met de Taycan uit te doen zonder ooit verkeertaks te moeten betalen.

En idd retroactief nog BIV heffen zou erover zijn, maar ze zijn er wel toe in staat.

Wordt ook wel complex, want wat met mensen die hem ondertussen al niet meer hebben...

• Like 1

2 minuten geleden, Naish zei:

Altijd voorspeld dat ik veel chance ging moeten hebben om de geplande 4 a 5j met de Taycan uit te doen zonder ooit verkeertaks te moeten betalen.

En idd retroactief nog BIV heffen zou erover zijn, maar ze zijn er wel toe in staat.

Wordt ook wel complex, want wat met mensen die hem ondertussen al niet meer hebben...

Er is nog zoiets als het rechtszekerheidsbeginsel he... Retroactief kan m.a.w. niet. 

Het enige wat kan is dat de verkeersbelasting van volgend jaar plots veel hoger is dan nu het geval is (zoals ze bij bvb. oldtimers ook hebben gedaan, al was daar de ver(drie)dubbeling niet het grote geld 🙃

11 minuten geleden, mrgrey_rs zei:

Er is nog zoiets als het rechtszekerheidsbeginsel he... Retroactief kan m.a.w. niet. 

Met het VAA heeft Di Rupo ons in 2012 anders wel goed liggen gehad.

• Like 3
  • Angry 2

19 minuten geleden, mrgrey_rs zei:

Euh vanonder welke steen kom jij :D 

• Like 1

22 minuten geleden, Fr79 zei:

Met het VAA heeft Di Rupo ons in 2012 anders wel goed liggen gehad.

Danke.

En niet alleen voor auto's. Voor huizen idem. En twee keer. Mijn huis ging mij een fortuin aan VAA per jaar kosten (voor altijd), dus heb ik het grootste deel privé overgekocht van de vennootschap. Die actie alleen al heeft, weliswaar eenmalig, veel geld gekost aan aktekosten, accountant, landmeter en registratierechten.

Tot ze die factor in de VAA formule zoveel jaar later naar beneden toe hebben herzien en het allemaal zo erg niet zou zijn.

Rechtszekerheid my ass.

• Like 2
  • Thanks Friendly 1
  • Sad 1
  • Care 1

10 minuten geleden, ICM zei:

Rechtszekerheid my ass.

ge zijt inderdaad zeker dat ze u rechtstreeks in uw ass gaan pakken, da's waar

Minder particulieren zullen geneigd zijn om een EV te kiezen, gezien ze daar geen vrijstelling van taksen meer op kunnen krijgen...

Vlaanderen zal weerom wat meer boetes kunnen betalen omdat de Europese normen niet gehaald worden...

Eigenaars van zonnepanelen & laadpalen ontevreden omdat ze grote investeringen gedaan hebben en nu toch taksen zullen moeten betalen...

Gaat nog wat geven !

5 minuten geleden, Soul zei:

Eigenaars van zonnepanelen & laadpalen ontevreden omdat ze grote investeringen gedaan hebben en nu toch taksen zullen moeten betalen...

Zolang dat ze geen taksen heffen op de laadpalen zelf.

4 minuten geleden, Soul zei:

Minder particulieren zullen geneigd zijn om een EV te kiezen, gezien ze daar geen vrijstelling van taksen meer op kunnen krijgen...

Vlaanderen zal weerom wat meer boetes kunnen betalen omdat de Europese normen niet gehaald worden...

Gaat nog wat geven !

Hoeveel hebben een bedrijfswagen laten staan door invoering VAA? 

Dat loopt allemaal zo geen vaart. 99% betaalt gewoon en daarmee gedaan. De helft weet niet eens dat er vrijstelling is.

Zojuist, Tjeu zei:

Hoeveel hebben een bedrijfswagen laten staan door invoering VAA? 

Laten staan niet, maar welke bedrijfswagen ze kozen: heel veel mensen.
Dus het is niet "gewoon betalen" en daarmee gedaan.

1 minuut geleden, Polygoon zei:

Dat lijkt me in de praktijk bijzonder moeilijk zonder dat er op grote schaal fraude gaat gepleegd worden. Nu, om al die accijnzen op diesel en benzine te compenseren gaat men wel iéts moeten doen. Ik denk dat dat niet anders kan dan via km-heffing.

1 uur geleden, mrgrey_rs zei:

Er is nog zoiets als het rechtszekerheidsbeginsel he... 

Zoals met de terugdraaiende teller en dergelijke zeker? 

14 minuten geleden, Polygoon zei:

Dat ging komen, heb ik al eens een artikel over gepost. Is volgens mij ook een reden dat je hem moet aangeven. 

Nu ivm jaarlijkse tax, heb ik mijn profijt al gedaan. 4j geen taks en biv op de Q7 gehad, en nu al 3j geen jaarlijkse tax of biv van de Y. 

Taks op laadpalen zal op gemeentelijk/stedelijk niveau worden geïnd naar ik hoorde. Wie het int is in feite relevant, betalen ga je. Fiscale tegemoetkoming voor installatie loopt trouwens af op 31/8.

t Is nu de moment mannen, dit jaar nog 5k premie op je Model 3 of Y (zolang het maar een witte of een zwarte is en RWD)

Straks uit met de pret!

• Like 1

58 minuten geleden, glennvc zei:

Dat lijkt me in de praktijk bijzonder moeilijk zonder dat er op grote schaal fraude gaat gepleegd worden. Nu, om al die accijnzen op diesel en benzine te compenseren gaat men wel iéts moeten doen. Ik denk dat dat niet anders kan dan via km-heffing.

Heffingen op publieke laadpalen zijn er al in het Brusselse gewest bij enkele lokale besturen 

1 uur terug, glennvc zei:

Is vaste heffing per jaar, zoals je ook hebt op pilonen en masten. (Dus ook op windmolen masten, goed voor iets van een 14 miljoen per jaar in Vlaanderen)

Maar dat is dus gemeentelijke kwestie. Vanuit LEKP komt de verplichting deze af te bouwen en in een volgende LEKP (lokaal energie en klimaat pact) zal er normaal ook een verbod komen op laadpaaltaks

5 uren geleden, ICM zei:

Danke.

En niet alleen voor auto's. Voor huizen idem. En twee keer. Mijn huis ging mij een fortuin aan VAA per jaar kosten (voor altijd), dus heb ik het grootste deel privé overgekocht van de vennootschap. Die actie alleen al heeft, weliswaar eenmalig, veel geld gekost aan aktekosten, accountant, landmeter en registratierechten.

Tot ze die factor in de VAA formule zoveel jaar later naar beneden toe hebben herzien en het allemaal zo erg niet zou zijn.

Rechtszekerheid my ass.

Zelf geen last van maar inderdaad hatelijk 😞 

Ik dacht in de supernota iets gelezen te hebben om het opnieuw duurder te maken.

Die factor werd verlaagd na een verloren rechtzaak.

Voor kastelen weet ik niet wat ze gaan uitvinden

3 uren geleden, Fr79 zei:

t Is nu de moment mannen, dit jaar nog 5k premie op je Model 3 of Y (zolang het maar een witte of een zwarte is en RWD)

Straks uit met de pret!

Idd is zeer interessant, want me een beetje stoort aan die premie is dat je de wagen 3 jaar moet houden. 

3 minuten geleden, dragonfly zei:

Zelf geen last van maar inderdaad hatelijk 😞 

Ik dacht in de supernota iets gelezen te hebben om het opnieuw duurder te maken.

Die factor werd verlaagd na een verloren rechtzaak.

Voor kastelen weet ik niet wat ze gaan uitvinden

Over dat laatste. Toen we het kochten van de overheid mocht er stedenbouwkundig alles, om hun verkoop- potentieel te maximaliseren. Als projectgrond. Slopen en appartementen? No problem. Rusthuis? No problem.

Ondertussen, na de werken, hebben ze het een hoge erfgoedwaarde toebedeeld en mag het eigenlijk niet meer gesloopt worden. Commissie bouwkundig erfgoed etc.

• Whut?! 2
  • Sad 1

15 minuten geleden, ICM zei:

Over dat laatste. Toen we het kochten van de overheid mocht er stedenbouwkundig alles, om hun verkoop- potentieel te maximaliseren. Als projectgrond. Slopen en appartementen? No problem. Rusthuis? No problem.

Ondertussen, na de werken, hebben ze het een hoge erfgoedwaarde toebedeeld en mag het eigenlijk niet meer gesloopt worden. Commissie bouwkundig erfgoed etc.

Is een verdoken compliment. Nu is het mooi en waardevol, toen was het aan het door achterstallig onderhoud aan het verkotten.