Ga naar inhoud

Action cam video op moto. Welke geluidsopname is aangenamer: interne of externe microfoon? Help me kiezen!

Welke geluidsopname is aangenamer: interne of externe microfoon? Help me kiezen!  

6 leden hebben gestemd

1. 1. Welke video (zie openingspost) vind je aangenamer/leuker/prettiger?

• video 1 (interne microfoons van de action cam)
      3
    • video 2 (external mics, onder het zadel weggestopt)
      3

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Aan iedereen met een oor voor schoon petrolhead geluid.... maar vooral aan motorrijders @Tjeu en @msxx en @DDke en @dragonfly en @GTX en @Joske en @Ice_Ken en @Krikkie en @Niko80 en @Carrera S en @M3 is the best en @CharlesV en @Phil en @jan.van.gent en @Monterey Jack en @Alexis en @Frekkel en nog vele andere die ik vermoedelijk vergeet...

Ik heb een Insta360 X3 camera om video's mee te nemen (oa. windsurfen maar ook motorrijden).
Bijkomend heb ik daarvoor een 'external mic adapter' en een twin lapel microfoon, als "externe" microfoon te gebruiken en in/op/... de motorfiets te monteren.
Vandaag heb ik beide opties eens uitgetest, hieronder 2 video's van zeer vergelijkbare routes/rijstijl.

Wat geniet jullie voorkeur qua sound(opname)?

Video 1 is de Insta360 X3 op de handlebars gemonteerd, sound opgenomen via de interne microfoons van de camera (met wind muffs erop gekleefd).

• de sound zoals je 'm zelf hoort als je met de motor rijdt
  • meer omgevingslawaai
  • duidelijk meer exhaust note en minder internal engine sounds
  • maar: windgeruis vanaf enige snelheid (60ish km/u)

Video 2 is dezelfde camera op dezelfde plaats, maar middels 'external mic adapter' voorzien van een twin lapel mic (in deze video allebei samen onder het zadel gestoken).

• constantere sound
  • veel minder omgevingslawaai
  • minder exhaust note en toch een duidelijk sterkere internal engine sound
  • maar: géén windgeruis

(De video's zijn met opzet gecropt qua beeld en op 720p resolutie, omdat het beeld in dezen niet belangrijk is. Het gaat enkel om de sound.)

Video 1:

Video 2:

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik zei nog gene schonen danku en dat strookt niet met het feit dat ik wel ne beleefde jongen ben. Dus bij deze: merci aan iedereen die de moeite doet om een 30 à 45 tal seconden van beide filmpjes te bekijken en zijn mening te geven. Much appreciated!!

Geplaatst:

Heb vorig jaar een Zoom H1 gekocht om onderstaande eens te proberen, maar ben er nog niet toe geraakt.

Geplaatst:
6 minuten geleden, Phil zei:

Heb vorig jaar een Zoom H1 gekocht om onderstaande eens te proberen, maar ben er nog niet toe geraakt.

Al heel veel video's bekeken over het onderwerp, door de jaren heen.
Veel is afhankelijk van het materiaal dat je hebt en wat je wil.

Met het materiaal dat ik heb, kan ik de 2 bovenstaande opties makkelijk doen.
(Mocht het nog niet duidelijk zijn: dat zijn video's van mijzelf, vandaag gemaakt, op m'n Honda.)

Vraag is dus: wat geniet jullie voorkeur van die 2? (Ik zoek geen bijkomende opties etc. :D )

Geplaatst:

Voor mij video 1, meer beleving, ook door het windgeruis. Stoort me niet op deze snelheden..

Geplaatst:

Tweede doet me aan Mad Max (1) denken 🥰:D, niet slecht bedoeld, gewoon het motorgeluid van de video. 

Ik kies ook video 1 😉

Geplaatst: (aangepast)

1 heeft te veel windgeruis, is onaangenaam om naar te luisteren. 

2 gaat quasi constant over het dB bereik van uw mic (zo klinkt het alleszins), wat voor een sterke vervorming zorgt. Vooral je lage tonen zijn volledig verdwenen, waardoor het klinkt als een opname van 20 jaar geleden met een eerste digitale camera. 

Van alle geluidsfilmpjes op de markt vind ik degene waarbij de mic mét windprotectie in de binnenzak van de jas aan wordt gebracht steeds met voorsprong de meest aangename en natuurlijke om naar te luisteren. 

aangepast door Tjeu
  • Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik vind 1 ook aangenamer om naar te luisteren, zeker bij langere filmpjes. En plus je gaat cols oprijden dus ik denk dat je nooit lang +80 zal rijden? Het windgeruis zal dan ook niet zo vaak aanwezig zijn. 

En wat een moto toch :inlove:

Geplaatst:
Zojuist, GTX zei:

Ik vind 1 ook aangenamer om naar te luisteren, zeker bij langere filmpjes. En plus je gaat cols oprijden dus ik denk dat je nooit lang +80 zal rijden? Het windgeruis zal dan ook niet zo vaak aanwezig zijn. 

En wat een moto toch :inlove:

Opletten daarmee, in de bergen is wel vaker wat wind. Die kan al snel meer roet in het water gooien 

Geplaatst:
14 minuten geleden, Tjeu zei:

Opletten daarmee, in de bergen is wel vaker wat wind. Die kan al snel meer roet in het water gooien 

Hmm ja dat klopt inderdaad.

De opstelling zoals Schaaf in zijn filmpjes is vermoed ik geen optie?

Geplaatst:

Ik heb 2 gekozen omdat ik mij bij 1 meer stoor aan het knetteren en kraken door de wind. Al zou ik wel voor 1 gaan als dat knetteren en kraken weg is. In 2 mis je wat snelheidsgevoel door het ontbreken van de wind- en omgevingsgeluiden.

Geplaatst:
28 minuten geleden, GTX zei:

De opstelling zoals Schaaf in zijn filmpjes is vermoed ik geen optie?

Dat is wat Tjeu bedoelt idd en neen, voor mij geen optie. Ik heb geen aparte geluidsrecorder en heb vooral geen zin om post production nog eens een extra spoor audio te moeten inladen en syncen.

Geplaatst:
51 minuten geleden, Tjeu zei:

2 gaat quasi constant over het dB bereik van uw mic (zo klinkt het alleszins), wat voor een sterke vervorming zorgt. Vooral je lage tonen zijn volledig verdwenen, waardoor het klinkt als een opname van 20 jaar geleden met een eerste digitale camera.

Vreselijk, idd. Instelling op cam (external mic gain) staat nochtans al op -18dB, het maximum. Ligt zuiver aan de lapel mic en daar valt niks in te stellen.
Andere optie is om die onversterkt te gebruiken maar dan komt de sound niet proper door.

Vermoedelijk ga ik de mics binnenkort eens deftig inpakken in mousse, met een sok over, om ze zo in de motor weg te stoppen. Dat zou al beter moeten zijn.

Geplaatst:

Optie 2 omwille van het ontbreken van windgeruis. Micro moet buiten altijd in een mousse zitten, is ook de reden dat DJI die meelevert.

Geplaatst:

Ik heb optie 1 gekozen, maar als ge daar wat minder windruis aan kunt fixen nog beter.

Nu ik moet heel eerlijk zijn, ik kijk zo vaak geen (lange) filmkes die de hele tijd de pov van de rijder proberen namaken. Da's echt ongeveer t enige videomateriaal waar ik wagenziek van wordt. ☺️

Geplaatst:
4 uren geleden, gTa zei:

Dat is wat Tjeu bedoelt idd en neen, voor mij geen optie. Ik heb geen aparte geluidsrecorder en heb vooral geen zin om post production nog eens een extra spoor audio te moeten inladen en syncen.

Ah, ik vermoedde dat als je mic tot onder je zadel kan, die toch ook tot in je jaszak zou geraken. Tenzij die te groot is. Ook geen idee hoe makkelijk je die kan inpluggen/loskoppelen (al dan niet door gebruik te maken van een beperkt stukje verlengsnoer) om die niet iedere keer uit de jas te moeten halen. 

Je neemt nergens een tasje mee waar die in kan? Zadel tas ofzo, zodat die net wat hoger zit dan onder het zadel?

Geplaatst:

Video 1 voor mij, op de tweede lijkt de micro het geluid niet aan te kunnen.

Of wat als je hem onder het zadel in een teddybeer of keuken(niet bad!)handdoek of iets anders geluiddempend steekt? Zou je er dan de distortion uit krijgen?

(Uiteraard zacht materiaal dat je geen gerammel krijgt)

aangepast door Tjeu

Of een bedje van metisse errond maken 

aangepast door Tjeu
Geplaatst:
Op 12/4/2025 om 00:04, gTa zei:

Video 2

Voor mij video 2, klinkt rauwer enz. Wel geen idee hoe representatief dat nog is.

Geplaatst:
Op 12/4/2025 om 09:53, dragonfly zei:

Optie 2 omwille van het ontbreken van windgeruis. Micro moet buiten altijd in een mousse zitten, is ook de reden dat DJI die meelevert.

Ik heb al wat setups geprobeerd en ne mousse is zelden afdoende. 😞 

Geplaatst:
Op 12/4/2025 om 13:04, Tjeu zei:

Ah, ik vermoedde dat als je mic tot onder je zadel kan, die toch ook tot in je jaszak zou geraken. Tenzij die te groot is. Ook geen idee hoe makkelijk je die kan inpluggen/loskoppelen (al dan niet door gebruik te maken van een beperkt stukje verlengsnoer) om die niet iedere keer uit de jas te moeten halen. 

Je neemt nergens een tasje mee waar die in kan? Zadel tas ofzo, zodat die net wat hoger zit dan onder het zadel?

Beide mics hebben 4 of bijna 5 meter kabel, dacht ik. Dus dat geraakt ZEKER in mijn jaszak, maar dat levert geen mooi resultaat door het gewroet van die micro in de jaszak.
Plus: ik wil dat eigenlijk niet, vind het niet handig.

Geplaatst:

Optie 1 geeft meer de werkelijke ervaring weer zoals je zelf in je helm hoort en het windgeruis zorgt voor meer snelheidsgevoel.
Optie 2 klinkt eerder zoals een omstaander dit zou horen als je langs komt geraasd.

Als motorrijder verkies ik dan optie 1 omdat het meer beleving biedt

Geplaatst:

Thanks all.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat ook naar video 1, mét ambient noise. De meer 'internal' sound van video 2 sluit onvoldoende aan bij hoe de bike in realiteit klinkt.

Heb nog een andere external mic besteld, waarop je de gain kan aanpassen. Alsook een hele nest soorten moussekes en deadcats.
Ik ga 't daarmee nog een kans geven om met external mic (die lichtjes maar windgeruisproof ingepakt zit) ergens op de tank of rond het zadel een goeie sound te pakken.

Anders wordt het idd zonder external mic, maar dan met windgeruis.

Geplaatst:

Voor mij in dit geval 1, maar eigenlijk moet je eens proberen om je external in je binnenzak te steken.
Ik heb zo'n H1, en die steek je in je jas en dat werkt deftig.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in