Ga naar inhoud

Action cam video op moto. Welke geluidsopname is aangenamer: interne of externe microfoon? Help me kiezen!

Welke geluidsopname is aangenamer: interne of externe microfoon? Help me kiezen!  

6 leden hebben gestemd

1. 1. Welke video (zie openingspost) vind je aangenamer/leuker/prettiger?

• video 1 (interne microfoons van de action cam)
      3
    • video 2 (external mics, onder het zadel weggestopt)
      3

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

je hebt hetzelfde probleem als ik altijd heb met die externe micro hoor ik nu.

Dat geluid mist bass. Vermoedelijk omdat die externe microfoontjes gemaakt zijn voor stemmen. En dus klinkt het motorgeluid in filmpje 2 veel meer blikkerig, en dat kan ook niet zoveel db aan lijkt me dus kraakt meer. 

Dus video 1 voor mij

Geplaatst:

Het motorgeluid in de tweede opname is net iets te veel van het goede (als niet-motorrijder is het lastig om dit met de realiteit te vergelijken), maar bij de eerste opname vond ik het windgeruis erg storend. Voor de beleving van de video denk ik niet dat het volledig wegfilteren van het windgeruis een meerwaarde heeft, maar als je het wat zou kunnen dempen of op een andere manier zou kunnen oplossen (makkelijk gezegd zonder een oplossing te bieden), lijkt me dat de beste aanpak, naar mijn mening.

Geplaatst:
2 uren geleden, DDke zei:

Voor mij in dit geval 1, maar eigenlijk moet je eens proberen om je external in je binnenzak te steken.
Ik heb zo'n H1, en die steek je in je jas en dat werkt deftig.

Vroeger al vanalles geprobeerd en nooit leverde dat een aangenaam resultaat op. Continu gefruttel en gewrijf van de mic in de zak, wat vaak overheerst en indien niet toch stoort omdat het geen motorfietslawaai is.
Misschien dat dat op een cruiser waar je vaker statisch op zit (zoals op mijn Honda), iets beter is, maar dan nog.

Zelfs de Schaaf-oplossing met een externe recorder van degelijke kwaliteit, vereist dat die onbeweeglijk in een dedicated mousse/schuim houder zit, en die houder moet ook onbeweeglijk in een rugzakje zitten (dat je dan niet echt nog voor andere zaken kan gebruiken).
Veel mensen die 't ook proberen komen terug met dezelfde opmerking: continu geluid van schuiven, schudden, schuren etc van de mic in de zak etc. Schaaf rijdt dan ook met een "dedicated sound recording backpack" rond die zijn duo aanheeft als ze met 2 rijden.
Ik ben sowieso al geen voorstander van een rugzak op de moto (uit veiligheidsoverwegingen) dus dat ga ik ook niet doen.

Een optie die ik nog niet probeerde, is om de external mic in een broekzak op het dijbeen of zo'n specifieke dijbeentas te steken en die daarin te stuffen zodat die onbeweeglijk zit. Een broek met zak daar heb ik niet, zo'n dijbeentas zie ik me nog niet snel kopen (daarvoor).
Andere optie is een (veel) 

Dus blijft over: mic in deftige mousse mét deadcat op een wat windluweren plaats op (en niet in) de motorfiets. Vermoedelijk tussen tank(tas) en zadel, of net voor de tanktas?

Dat lijkt ook van alle video's/oplossingen die ik bekeek en waarvan ik vond dat ze deftig waren, de énige praktische methode. Internal mic van de camera achter een voorruit (wat ik niet heb) of external mic in een windluwe zone op de fiets.
Al de rest (inclusief de Schaaf-methode) is niet optimaal naar mijn ervaringen en/of lees ik meh & zozo berichten over.

Geplaatst:

Is een combinatie van beide niet mogelijk? 
Twee geluidslijnen in post-edit en daar iets van mix ofzo?

Geplaatst:
51 minuten geleden, Polygoon zei:

Het motorgeluid in de tweede opname is net iets te veel van het goede (als niet-motorrijder is het lastig om dit met de realiteit te vergelijken), maar bij de eerste opname vond ik het windgeruis erg storend. Voor de beleving van de video denk ik niet dat het volledig wegfilteren van het windgeruis een meerwaarde heeft, maar als je het wat zou kunnen dempen of op een andere manier zou kunnen oplossen (makkelijk gezegd zonder een oplossing te bieden), lijkt me dat de beste aanpak, naar mijn mening.

Wat ik nog ga proberen is bovenop de microfoongaatjes in de camera, waar nu al "wind protection" op hangt (moussekes), nog eens deadcats voor lapel-mics kleven. Dat zijn kleine bolletjes met kunstbont die doorgaans zeer goed resultaat opleveren.
Op mijn oude GoPro's had ik dat ook, dat waren aftermarket dingetjes die je op de GoPro zelf kleefde en de mic-gaatjes redelijk goed windstil maakten. 't Is niet dat er niks was, maar het nam wel 't grootste deel weg en alles onder de pakweg 80 à 90 km/u was quasi vrij van windgeruis.
Als dat deftig resultaat oplevert wordt het dat.

Geplaatst:
2 minuten geleden, Polygoon zei:

Is een combinatie van beide niet mogelijk? 
Twee geluidslijnen in post-edit en daar iets van mix ofzo?

Niet zonder 2e recorder. Een action cam die de mogelijkheid heeft om external mics te gebruiken (meestal met een adapter) neemt ofwel daarlangs op, ofwel vanuit de eigen mics ... niet de 2 tegelijk.
En een extra recorder meenemen (en kopen want heb ik nog niet) om dan en post production te sync'en etc ... heb ik geen zin in. Post production is zo al time consuming genoeg.

Wat ik wel heb is een external mic met 2 microfoons, elke aan ca. 5 meter draad. De ene neemt op 't linker audiospoor op, de andere op 't rechter. Dus je kan daarmee b.v. perfect external noise én driver commenting opnemen, mocht je willen. Of ene aan de uitlaat en de andere aan de airbox.
Maar 't probleem is dat dat microfoons zijn gemaakt vnl. voor interviews en dat ze een drempel hebben van ergens rond de 90 dB, alles daarboven is distorted etc.

Heb nu een external mic gekocht (maar nog niet ontvangen) met een knoppeke op waarbij ge de gain van de mic met 10 dB kunt verminderen.... misschien levert dat iets deftigs op. We'll see.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 minuut geleden, gTa zei:

Niet zonder 2e recorder. Een action cam die de mogelijkheid heeft om external mics te gebruiken (meestal met een adapter) neemt ofwel daarlangs op, ofwel vanuit de eigen mics.

En een extra recorder meenemen (en kopen want heb ik nog niet) om dan en post production te sync'en etc ... heb ik geen zin in. Post production is zo al time consuming genoeg.

En dan zit je voor elke rit van den dieje om te syncen

Clap Camera GIF by MOTCHA

• Grappig 1
Geplaatst:
4 minuten geleden, Polygoon zei:

En dan zit je voor elke rit van den dieje om te syncen

Clap Camera GIF by MOTCHA

Yes :D   Al hoeft dat dansje niet: meer gangbaar is gewoon 3 keer kort na elkaar tuuten bij de start van elke opname :D

Geplaatst:
Op 12/4/2025 om 00:04, gTa zei:

Aan iedereen met een oor voor schoon petrolhead geluid.... maar vooral aan motorrijders @Tjeu en @msxx en @DDke en @dragonfly en @GTX en @Joske en @Ice_Ken en @Krikkie en @Niko80 en @Carrera S en @M3 is the best en @CharlesV en @Phil en @jan.van.gent en @Monterey Jack en @Alexis en @Frekkel en nog vele andere die ik vermoedelijk vergeet...

Vereerd dat ik als motorrijder getagd wordt :inlove:  

Ook salonrijders @Mayonaise en @spyker eens taggen om hun activiteit wat op te krikken

Geplaatst:
6 uren geleden, gTa zei:

Vroeger al vanalles geprobeerd en nooit leverde dat een aangenaam resultaat op. Continu gefruttel en gewrijf van de mic in de zak, wat vaak overheerst en indien niet toch stoort omdat het geen motorfietslawaai is.
Misschien dat dat op een cruiser waar je vaker statisch op zit (zoals op mijn Honda), iets beter is, maar dan nog.

Zelfs de Schaaf-oplossing met een externe recorder van degelijke kwaliteit, vereist dat die onbeweeglijk in een dedicated mousse/schuim houder zit, en die houder moet ook onbeweeglijk in een rugzakje zitten (dat je dan niet echt nog voor andere zaken kan gebruiken).
Veel mensen die 't ook proberen komen terug met dezelfde opmerking: continu geluid van schuiven, schudden, schuren etc van de mic in de zak etc. Schaaf rijdt dan ook met een "dedicated sound recording backpack" rond die zijn duo aanheeft als ze met 2 rijden.
Ik ben sowieso al geen voorstander van een rugzak op de moto (uit veiligheidsoverwegingen) dus dat ga ik ook niet doen.

Een optie die ik nog niet probeerde, is om de external mic in een broekzak op het dijbeen of zo'n specifieke dijbeentas te steken en die daarin te stuffen zodat die onbeweeglijk zit. Een broek met zak daar heb ik niet, zo'n dijbeentas zie ik me nog niet snel kopen (daarvoor).

Dus blijft over: mic in deftige mousse mét deadcat op een wat windluweren plaats op (en niet in) de motorfiets. Vermoedelijk tussen tank(tas) en zadel, of net voor de tanktas?

Dat lijkt ook van alle video's/oplossingen die ik bekeek en waarvan ik vond dat ze deftig waren, de énige praktische methode. Internal mic van de camera achter een voorruit (wat ik niet heb) of external mic in een windluwe zone op de fiets.
Al de rest (inclusief de Schaaf-methode) is niet optimaal naar mijn ervaringen en/of lees ik meh & zozo berichten over.

Waarom niet in de tanktas? Als die vrij staat krijg je die zeer zeer moeilijk windarm. De aangehaalde metisse lijkt me de beste optie moest je dat toch proberen. Dito voor ergens in. Is het zachtste, soepelste en wat geluiddempende materiaal dat ik ken dat tevens vooral de hogere frequenties eruit haalt, waar net ook die windruis zit. 

Geplaatst:
7 uren geleden, gTa zei:

Ik heb al een hele tijd niet meer gereden met camera, maar ik heb vroeger nog met een externe microfoon gereden achteraan op het zadel, achter waar je zit. Je vangt daar zelf heen wat wind op. 

Geplaatst:
4 uren geleden, Tjeu zei:

Waarom niet in de tanktas? Als die vrij staat krijg je die zeer zeer moeilijk windarm. De aangehaalde metisse lijkt me de beste optie moest je dat toch proberen. Dito voor ergens in. Is het zachtste, soepelste en wat geluiddempende materiaal dat ik ken dat tevens vooral de hogere frequenties eruit haalt, waar net ook die windruis zit. 

Kan zeker. Zo'n zijtasje daarvan lijkt daar wel redelijk goed voor te passen. Met de juiste "isolatie" daarvoor (op maat gesneden, idealiter) moet dat proper resultaat geven.
Waar koop je metisse? Kan je dat ergens in een shop gaan bekijken en in erg kleine aantallen halen?

Ik blijf wel vrezen dat de external mics die ik nu heb niet voldoende in staat zijn om het volle spectrum (incl. lage tonen) binnen te halen, gelet op hun concept (gesprekken/interviews).
Dus alles nog te testen.

Geplaatst: (aangepast)

Eurabo zal dat wel hebben. Of ga eens langs bij woema of andere houtskelet bouwer, die zullen u wel restje kunnen geven. Ik heb helaas zelf twee weken terug het laatste stuk dat ik nog had weggegooid...

Bij tanktas uiteraard wel opletten voor flapperende ritsjes

aangepast door Tjeu
21 uren geleden, gTa zei:

Niet zonder 2e recorder. Een action cam die de mogelijkheid heeft om external mics te gebruiken (meestal met een adapter) neemt ofwel daarlangs op, ofwel vanuit de eigen mics ... niet de 2 tegelijk.

Wat ik wel heb is een external mic met 2 microfoons, elke aan ca. 5 meter draad. De ene neemt op 't linker audiospoor op, de andere op 't rechter. Dus je kan daarmee b.v. perfect external noise én driver commenting opnemen, mocht je willen. Of ene aan de uitlaat en de andere aan de airbox.
Maar 't probleem is dat dat microfoons zijn gemaakt vnl. voor interviews en dat ze een drempel hebben van ergens rond de 90 dB, alles daarboven is distorted etc.

Heb nu een external mic gekocht (maar nog niet ontvangen) met een knoppeke op waarbij ge de gain van de mic met 10 dB kunt verminderen.... misschien levert dat iets deftigs op. We'll see.

exact wat ik ook zei maar aan de uitlaat hangen is sowieso te luid.

Ik heb een DJI Osmo en daar kan je de gain van de mic verminderen met 12db, dus ik had dat gedaan en bij volgas is het nog steeds te luid. Maar ook wanneer ik de microfoon binnen in de auto hou dan lijkt het nog steeds te luid. Zo een external mic waar je dan OOK nog eens aan de microfoon zelf 10 db kan verminderen, dan zit je al aan 22 db minder, dat zou dan hopelijk wel goed moeten werken. Maar ik heb het wat opgegeven. Zeker vanwege het blikkerig geluid zoals je hoort hier ook in filmpje 2.

Dit is nog een filmpje met mijn GoPro Hero 6 black en het lijkt precies of die microfoon zit in een blikken doos ipv in de openlucht (was namelijk vastgeplakt aan de achterbumper bij de uitlaat. Ook zijn er kraakjes wanneer het stil is.

Ik zal ook is een filmpje op youtube zetten van Dijon dat ik met de DJI Osmo Action en externe mic heb opgenomen wanneer ik tijd heb en kan je het verschil horen.

aangepast door Liquid Li0n
Geplaatst:
4 uren geleden, Liquid Li0n zei:

exact wat ik ook zei maar aan de uitlaat hangen is sowieso te luid.

Ik heb een DJI Osmo en daar kan je de gain van de mic verminderen met 12db, dus ik had dat gedaan en bij volgas is het nog steeds te luid. Maar ook wanneer ik de microfoon binnen in de auto hou dan lijkt het nog steeds te luid. Zo een external mic waar je dan OOK nog eens aan de microfoon zelf 10 db kan verminderen, dan zit je al aan 22 db minder, dat zou dan hopelijk wel goed moeten werken. Maar ik heb het wat opgegeven. Zeker vanwege het blikkerig geluid zoals je hoort hier ook in filmpje 2.

Idd. Die andere mic is onderweg maar ik vrees ervoor, de kwaliteit is gewoonweg niet je dat. 't Zal vermoedelijk deadcats over de wind protection moussekes worden, dus op de camera zelf.

Geplaatst:

welke microfoon heb je gekocht. heb je een link ofzo. als het niet te duur is wil ik ook nog wel eens overwegen.

Ik vraag me af hoe die mannen van autoblog ofzo dat dan doen. die hebben ook altijd van die draadloze DJI of RODE microfoontjes en dat geluid kraakt nooit of klinkt veel doffer als ze een uitlaat filmen. 

Geplaatst:
10 uren geleden, Liquid Li0n zei:

welke microfoon heb je gekocht. heb je een link ofzo. als het niet te duur is wil ik ook nog wel eens overwegen.

Ik vraag me af hoe die mannen van autoblog ofzo dat dan doen. die hebben ook altijd van die draadloze DJI of RODE microfoontjes en dat geluid kraakt nooit of klinkt veel doffer als ze een uitlaat filmen. 

Auto's en moto's, groot verschil. Plus die doen wel een hevige bak post production, durf ik te verwedden. Hoogst waarschijnlijk hoogwaardige standalone mics/recorders en nadien alles samen editen.

Ik kocht nog een Boya lapel-mic "Pro II" (ofzoiets) erbij, die is met knop om -10dB gain aan te klikken. Maar ik vermoed dat het hetzelfde soort geluid zal geven (laag teveel weggegomd).

Geplaatst:

Video 1 duidelijke voorkeur voor mij ook :D Nu nog de voice-over 😁

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:
4 uren geleden, CharlesV zei:

Nu nog de voice-over 😁

nope.gif

Geplaatst:

Toch nog altijd fan van mijn enkele mono ATR-3350 micro. Je hoort de werveling van de lucht in de gasklep bij light throttle ❤️ 

Geplaatst:
1 minuut geleden, PJH zei:

Toch nog altijd fan van mijn enkele mono ATR-3350 micro. Je hoort de werveling van de lucht in de gasklep bij light throttle ❤️ 

Maar dat zit binnenin? Of waar plaatste je die?

Mocht mijn camera niet vol in de wind hangen (of beschermd van windgeruis) had dit topic geen bestaansreden, hé. :D 

• Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Geplaatst:
18 minuten geleden, gTa zei:

Maar dat zit binnenin? Of waar plaatste je die?

Mocht mijn camera niet vol in de wind hangen (of beschermd van windgeruis) had dit topic geen bestaansreden, hé. :D 

Dat zat toen achter de koplampen in de airbox. Dus wel in de luchtstroom in theorie (al is dat minder dan buiten), maar vooral in een hoek van de luchtfilterbehuizing en met een dead cat er over. Het gaat hem vooral over de decibels en het gebrek aan clipping als voorbeeld 🙂

Edith zegt dat ik dat eens moet testen nu met die ITB setup. Waarschijnlijk trekt het dan op niks meer :D 

Geplaatst:
3 minuten geleden, PJH zei:

Dat zat toen achter de koplampen in de airbox. Dus wel in de luchtstroom in theorie (al is dat minder dan buiten), maar vooral in een hoek van de luchtfilterbehuizing en met een dead cat er over. Het gaat hem vooral over de decibels en het gebrek aan clipping als voorbeeld 🙂

Edith zegt dat ik dat eens moet testen nu met die ITB setup. Waarschijnlijk trekt het dan op niks meer :D 

Aha, ok. Ja ifv die clipping is dat wel mooi, bewijst dat het kan. Thx! Ik zet m'n hoop op een mic met gain control.
Anderzijds zit dat daar nauwelijks in luchtstroom, toch geen rijwind van 100 km/u zegt.

die audio kwaliteit is wel goed. klinkt niet blikkerig of schel ofzo en kraakt ook niet omdat het microfoontje het niet aan kan.

Ik heb het geprobeerd onder de motorkap, binnenin en aan de uitlaat en zal bij mij aan de microfoon liggen want het is overal even slecht

dus de microfoon dat je hebt @PJH is deze maar er staat discontinued bij

https://www.audio-technica.com/nl-nl/atr3350

aangepast door Liquid Li0n
Geplaatst:
5 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

die audio kwaliteit is wel goed. klinkt niet blikkerig of schel ofzo en kraakt ook niet omdat het microfoontje het niet aan kan.

Ik heb het geprobeerd onder de motorkap, binnenin en aan de uitlaat en zal bij mij aan de microfoon liggen want het is overal even slecht

dus de microfoon dat je hebt @PJH is deze maar er staat discontinued bij

https://www.audio-technica.com/nl-nl/atr3350

Klopt. Heb die al even lang als mijn gopro (hero 2 😂)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in