Ga naar inhoud

Action cam video op moto. Welke geluidsopname is aangenamer: interne of externe microfoon? Help me kiezen!

Welke geluidsopname is aangenamer: interne of externe microfoon? Help me kiezen!  

6 leden hebben gestemd

1. 1. Welke video (zie openingspost) vind je aangenamer/leuker/prettiger?

• video 1 (interne microfoons van de action cam)
      3
    • video 2 (external mics, onder het zadel weggestopt)
      3

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ik zie dat deze de opvolgers zijn. 

https://www.audio-technica.com/nl-nl/catalog/product_compare/

Maar ze hebben nog producten, ineens ook met usb c poort ipv 3,5mm jack. Lijkt me ook interessant omdat je dan vermoedelijk geen adapter meer nodig hebt voor een Gopro/DJI zijn usb c poort.

Maar voor een moto of auto, wat dus allesbehalve stemmen zijn, waarop zouden we dan moeten letten?

Frequentierespons
50 - 18,000 Hz
Gevoeligheid open circuit
-54 dB

En bij andere staat er bv dan weer:
Frequentierespons 50 - 15,000 Hz
Gevoeligheid open circuit -46 dB

Geplaatst:
5 uren geleden, Liquid Li0n zei:

die audio kwaliteit is wel goed. klinkt niet blikkerig of schel ofzo en kraakt ook niet omdat het microfoontje het niet aan kan.

Ik heb het geprobeerd onder de motorkap, binnenin en aan de uitlaat en zal bij mij aan de microfoon liggen want het is overal even slecht

dus de microfoon dat je hebt @PJH is deze maar er staat discontinued bij

https://www.audio-technica.com/nl-nl/atr3350

4 uren geleden, Liquid Li0n zei:

ik zie dat deze de opvolgers zijn. 

https://www.audio-technica.com/nl-nl/catalog/product_compare/

Maar ze hebben nog producten, ineens ook met usb c poort ipv 3,5mm jack. Lijkt me ook interessant omdat je dan vermoedelijk geen adapter meer nodig hebt voor een Gopro/DJI zijn usb c poort.

Maar voor een moto of auto, wat dus allesbehalve stemmen zijn, waarop zouden we dan moeten letten?

Frequentierespons
50 - 18,000 Hz
Gevoeligheid open circuit
-54 dB

En bij andere staat er bv dan weer:
Frequentierespons 50 - 15,000 Hz
Gevoeligheid open circuit -46 dB

Je link in 2e quote is null, maar ik vermoed dat je naar deze verwijst:

https://www.audio-technica.com/nl-nl/microphones/wired/type/labalier-lapel/atr3350x

Dat is redelijk gelijk aan die Boya's. Die zitten qua gevoeligheid op -32dB en met de knop -10dB erbij komt dat quasi in de buurt van bovenstaande Audio Technica.

Komend weekend eens proberen.

Geplaatst:
1 uur terug, gTa zei:

Je link in 2e quote is null, maar ik vermoed dat je naar deze verwijst:

https://www.audio-technica.com/nl-nl/microphones/wired/type/labalier-lapel/atr3350x

Dat is redelijk gelijk aan die Boya's. Die zitten qua gevoeligheid op -32dB en met de knop -10dB erbij komt dat quasi in de buurt van bovenstaande Audio Technica.

Komend weekend eens proberen.

Ja, de vervanger van die van PJ lijkt me ATR3350xiS of ATR3350x

Maar die lijken geen -10db gain optie te hebben zoals die Boya M1 pro ll

Maar ik ken te weinig van audio zaken om te weten welke van de 3 de beste is voor ons gebruik.

Geplaatst:

Ik ook, maar ik vermoed sterk dat we een mic nodig hebben die een hoog signaalniveau aankan (= grote luidsterkte) en/of die een stevige gaincorrectie doorvoert (genre 40-ish dB of méér) zodat er geen hard clipping meer voorkomt. Die superkleine dasspeld-mics zijn sowieso al niet de beste mics die er zijn en moeten vaak ook dead cheap zijn, dus 't is idd wat zoeken naar iets dat afdoende werkt voor een prijs die zacht is.

Ik geef die Boya Pro II dit weekend nog een kans. 't Is ofwel dat, ofwel kleefbare deadcats op/over de mousse-windbescherming die op de camera zelf hangen en een bepaalde mate aan windgeruis (op snelheid) erbij nemen.

Geplaatst:
48 minuten geleden, gTa zei:

Ik ook, maar ik vermoed sterk dat we een mic nodig hebben die een hoog signaalniveau aankan (= grote luidsterkte) en/of die een stevige gaincorrectie doorvoert (genre 40-ish dB of méér) zodat er geen hard clipping meer voorkomt. Die superkleine dasspeld-mics zijn sowieso al niet de beste mics die er zijn en moeten vaak ook dead cheap zijn, dus 't is idd wat zoeken naar iets dat afdoende werkt voor een prijs die zacht is.

Ik geef die Boya Pro II dit weekend nog een kans. 't Is ofwel dat, ofwel kleefbare deadcats op/over de mousse-windbescherming die op de camera zelf hangen en een bepaalde mate aan windgeruis (op snelheid) erbij nemen.

ik denk het ook. 

Van wat ik hier begrijp is dat het maar tot 78 db kan? Doe daar dan bv die -10db gain af. Een moto of auto is sowieso boven de 88 decibel, met 10 er af is het maximum van dat microotje. Ik kan dan nog in mijn DJI camera -12db softwarematig verminderen ook. 

Dus tot zover ik het dan begrijp. Iets dat 100db is. zou dan -22db kunnen gaan om aan het maximum van het opnamebereik van 78db te kunnen geraken. En het is zoals je zegt niet al te beste kwaliteit. wat wil je ook voor 25 euro. Dus ik ben benieuwd naar je bevindingen. En dan koop ik ze na het weekend eventueel ook.

Signaal-ruisverhouding > 78 dB
Uitgangsimpedantie < 1000
Microfoonversterkingsregelaar - 10 dB, odB
Geplaatst:
23 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

ik denk het ook. 

Van wat ik hier begrijp is dat het maar tot 78 db kan? Doe daar dan bv die -10db gain af. Een moto of auto is sowieso boven de 88 decibel, met 10 er af is het maximum van dat microotje. Ik kan dan nog in mijn DJI camera -12db softwarematig verminderen ook. 

Dus tot zover ik het dan begrijp. Iets dat 100db is. zou dan -22db kunnen gaan om aan het maximum van het opnamebereik van 78db te kunnen geraken. En het is zoals je zegt niet al te beste kwaliteit. wat wil je ook voor 25 euro. Dus ik ben benieuwd naar je bevindingen. En dan koop ik ze na het weekend eventueel ook.

Signaal-ruisverhouding > 78 dB
Uitgangsimpedantie < 1000
Microfoonversterkingsregelaar - 10 dB, odB

Nee, de signaal-ruisverhouding (SNR) slaat niet daarop, afaik. Dat geeft aan hoeveel (interne) ruis er is tov. het opgenomen geluid, of omgekeerd liever. Eigenlijk wil dat aanduiden hoe "efficiënt" of "zuiver" een microfoon werkt.

Wat jij bedoelt, nl. hoeveel dB maximaal volume (of geluidsdruk) een mic aan kan vooraleer die het binnenkomende geluid gaat distorten, dat wordt uitgedrukt door de waarde SPL (sound pressure level), maar die info vind je zelden op tech sheets van consumer grade lapel mics... Ik lees dat dat laatste meestal rond de 130dB zou zitten en dat kan wel kloppen want als ik een dB-appje op mijn phone naast m'n Honda houd en wat revs geef, gaat dat vlot over de 120 dB (momentaan).

Laat ons er b.v. eens van uit gaan dat er stevige vervorming begint vanaf 120 dB, dus alles luider dan 120 dB wordt op harde manier geclipt (de geluidsgolven/sinusoïden worden daar "afgetopt").

500px-Clipping_1KHz_10V_DIV_clip_A_5ohms-1-.jpg

Dan maakt dat niet of je het signaal dat door de microfoon wordt doorgegeven, nadien nog wat "comprimeert" (b.v. gain -10dB op de mic).
Een geluidsgolf "stiller" maken, betekent dat je de hoogte van die sinusoïde vermindert (dus verticaal squeezen). De afgetopte ("geclipte") golfpunten worden mee gesqueezed.

Het helpt dus niet om, éénmaal het geluid is gecapteerd, "nadien" het geluid nog te verminderen (gain control of post production): de initiële gecapteerde geluidsgolf is en blijft vervormd.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
20 uren geleden, gTa zei:

Een geluidsgolf "stiller" maken, betekent dat je de hoogte van die sinusoïde

Je zoekt het woord "amplitude".

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:
2 uren geleden, ICM zei:

Je zoekt het woord "amplitude".

Inderdaad, maar ik probeerde termen die opnieuw onduidelijkheid kunnen scheppen, te vermijden. (En daar bovenop is het ook voor mij absoluut geen area of expertise...).

Geplaatst: (aangepast)

je hoort/leest/ziet ook veel die draadloze microfoontjes van DJI bv. Maar ik vraag me dan af dat die zoveel beter zijn dan die bedrade lavalier microfoontjes.

hier eentje die het gelijk trekt. draadloos en bedraad maar zegt niet welke specifiek:

of deze:

ale ja, je hebt super veel filmpjes over dit thema op youtube maar je weet nooit hoeveel werk ze nadien nog hebben met de post-processing.

bij mij, en de meeste andere hier vermoed ik, is het gewoon voor hier of elders te laten zien en dan is het begin/eide van het filmpje er af knippen of fragmenten aan elkaar plakken al genoeg edit-werk. 😅

Laat dus zeker weten @gTa naar je bevindingen dit weekend met die Boya en je vorige setup. Zou goed zijn als je bv de beide eens test op dezelfde dag/traject. Dan gaan we hier het beste de verschillen horen.

aangepast door Liquid Li0n
Geplaatst:

Will try, maar dit weekend is (onverwacht) druk op 't werk én ik ben in de finale aanloop naar de 100colls dus geen idee of ik de tijd vind om dit nog erdoor te duwen. (Wel zin in.)

• Verdrietig 1
Geplaatst:

Bon, na de voorbije 72 uur makkelijk 50 uur gewerkt te hebben ... toch nog een gaatje gemaakt vandaag om nog een allerlaatste testje te doen.

Setups:

1. grotere windmuff/deadcats op de Insta360 X3 Frame geplakt (maar ik vrees nog altijd voor windgeruis tussen X3 en frame, is wel erg smal maar zijn toch kiertjes

PXL_20250422_072806000.MP_klein.thumb.jpg.fda537067eac817e5516bdc61088f6c1.jpg

Lijkt wel een Minion :D :lolz: 

image.jpeg.7b8c11489f1d898e0173ddfa717e0661.jpeg

Op de moto:

PXL_20250422_074652635.MP_klein.thumb.jpg.6683860630e0022de0b3966214b1a6cf.jpg

Hier al met de adapter voor oplossing 2 ingeplugd.

2. external mic Boya Pro II (met switch op -10dB), in een grotere deadcat, geplaatst op een windluwe(re) zone achter heel de tellercombo (onderaan de tanktas

PXL_20250422_073238433.MP_klein.thumb.jpg.20ca0d969e5baea4f716ae3b1062b5dc.jpg

PXL_20250422_074717140_klein.thumb.jpg.5e789f7ab0780df888642f43a1bf88e2.jpg

PXL_20250422_074713741.MP_klein.thumb.jpg.b09f90fa67ee98a0045381b47247d4d5.jpg

Horizontaal bekeken, zit dat redelijk goed weg ... maar zit natuurlijk in wervelingen... af te wachten.

PXL_20250422_074749515.MP_klein.thumb.jpg.5ba1140c0454312aa8c0f5808309dd0f.jpg

Centraal gezien zit dat in het midden, achter de koplamp etc.

PXL_20250422_074732278.MP_klein.jpg.6110e525b4680085c514685b16ee8e82.jpg

Straks gaan testen. Will report back!

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:

Helaas, geen significante verbetering. Zelfs niet in het zijzakje van de tanktas, godbetert!

Morgen of donderdag tijdens de pre-verkenning ten ZW van Andorra probeer ik nog 2 andere opties uit. Will report back.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Te veel wind geruis of te blikkerig geluid van de Boya? 

Ik moet bekennen dat ik enkele dingen op Amazon nodig had en dan ineens ook maar die Boya Pro ll gekocht heb, zou hopelijk vrijdag komen, op tijd om te testen tijdens de zeeland rit. 

Geplaatst:

Hold your horses. De Boya Pro II die ik opgestuurd heb gekregen, werkt niet. Dus alle testjes vandaag waren gewoon met de ingebouwde mic.

Blijkbaar is de plug stuk, maakt bijna nooit contact, alleen als je wat wigglet doet-ie iets... grmbl.

Ik denk dat ik de plug er af snijd en er een andere aan koppel...

• Verdrietig 1
Geplaatst:

Gewoon een X5 kopen dus

• Thanks Friendly 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in